تصور رتبه کنکور چقدر در موفقیت شما نقش دارد؟ پیش از پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اینجا قرار نیست درباره‌ی مفاهیمی مانند «قانون جذب» یا «داشتن انرژی مثبت» و غیره صحبت کنیم. می‌خواهیم درست درباره‌ی نقطه‌ی مقابل خیال‌بافی صحبت کنیم. اینکه شما خودتان را با چه رتبه‌ای تصور می‌کنید در درجه‌ی اول به واقع‌بینی شما در انتخاب هدف و سپس به اعتمادبه‌نفس واقعی شما مربوط می‌شود. ما برای‌تان توضیح می‌دهیم چطور تصور واقعی‌تری از خودتان به دست آورید و چطور به‌صورت واقعی اعتمادبه‌نفس‌تان را بالا ببرید.

تصور رتبه کنکور چگونه باید باشد؟

برای شرکت در آزمون کنکور و پیش از برنامه‌ریزی، هدفی را برای خودتان تعیین می‌کنید. در طول دوره‌ی مطالعه و آمادگی برای آزمون هم به‌صورت ناخودآگاه به هدف‌تان فکر می‌کنید. همچنین هر چند وقت یک‌بار، بسته به نحوه‌ی پیشرفت‌تان، در هدف‌تان بازنگری می‌کنید. در همه‌ی این مراحل شما تصور رتبه کنکور را در پروبال می‌دهید.

هدفی که انتخاب می‌کنید، چه در ابتدای راه و چه در طول آن، باید خصوصیاتی داشته باشد. به‌صورت خلاصه، خصوصیات هدف را در سرواژه‌ی اسمارت (SMART) تعریف می‌کنند. درواقع هدف شما باید SMART باشد.

هدف SMART چگونه هدفی است؟

همان‌طور که گفتیم هدف شما باید خصوصیاتی داشته باشد و به‌طور خلاصه باید SMART باشد. هدف SMART این گونه است:

  • Specific بودن: هدفی که برای خودتان در نظر می‌گیرید باید خاص باشد. به‌این معنا که باید فقط برای خودتان باشد.
  • Measurable: شما باید بتوانید هدف‌تان را اندازه‌گیری کنید. به‌عبارت بهتر، هدف شما باید کاملاً کمی باشد، نه کیفی.
  • Assignable: باید بتوانید هدف‌تان را بسته به زمان و نحوه‌ی رسیدن به آن تنظیم کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.
  • Realistic: باید واقعی و البته واقع‌بینانه باشد. به‌این معنی که شما باید بتوانید به‌صورت واقعی آن را تصور کنید و البته باید بتوانید به آن برسید.
  • Time-related: باید زمان‌دار باشد؛ یعنی بتوانید برای رسیدن به آن زمان‌بندی تعیین کنید.

هدف‌تان را واقع‌بینانه انتخاب کنید

واقع‌بینانه‌بودن ویژگی مهمی است که باید در تصور رتبه کنکور در نظر بگیرید. شما باید براساس زمانی که برای مطالعه می‌گذارید و میزان وقت و تمرکزتان در زمان باقیمانده، هدف‌تان را تعیین کنید. واقع‌بینانه‌بودن این هدفی که در نظر می‌گیرید و تصور رتبه کنکور بسیار مهم است.

فرض کنید که شما فقط روزی سه ساعت فرصت مطالعه دارید. در طول ماه‌های گذشته هم وقت چندانی برای مطالعه نداشته‌اید و درست براساس برنامه‌ریزی‌تان پیش نرفته‌اید. حتی اگر از ابتدا هدف‌تان رسیدن به رتبه‌ی دورقمی بوده باشد، باید واقع‌بینانه نگاه کنید. احتمالاً شما برای به‌دست‌آوردن رتبه‌ی دورقمی شانسی ندارید، اما رتبه‌های سه‌رقمی و زیر پانصد می‌تواند هدف مناسبی باشد.

اینکه چقدر تصور شما از هدف‌تان واقع‌بینانه باشد به شما کمک می‌کند مسیر خود را به‌درستی ادامه دهید. مثلاً اگر پیش از تا حد خوبی طبق برنامه پیش رفته‌اید، همچنان می‌توانید خودتان را به رتبه‌ای دورقمی تصور کنید. تصور رتبه کنکور دورقمی به شما کمک می‌کند بیشتر روی هدف‌تان تمرکز کنید.

اگر شما از رتبه‌ای که می‌خواهید به دست آورید تصوری نداشته باشید و مدام آن تصور را به‌روز نکنید، احتمالاً نتیجه‌ی خوبی نخواهید گرفت؛ زیرا شما اعتمادبه‌نفس شرکت در آزمون را از دست خواهید داد.

تصور رتبه کنکور چگونه اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد؟

دوره‌ی آمادگی برای کنکور می‌تواند بسیار دشوار باشد. شما قرار است برای چند ماه از بسیاری از کارهای خود بزنید و فقط روی یک هدف تمرکز کنید. در این میان تصور رتبه کنکور می‌تواند نیروی محرکی باشد برای ادامه‌ی تلاش برای آمادگی کنکور.

اینکه شما هدف مشخصی در نظر می‌گیرید و مدام در جهت رسیدن به آن هدف تلاش می‌کنید، خودبه‌خود اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد. وقتی خودتان را با رتبه‌ای خاص تصور می‌کنید، بهتر می‌توانید با روزمرگی کار مطالعه برای کنکور کنار بیایید.

نکته‌ی مهم اینجاست که اعتمادبه‌نفس شما باید واقعی باشد. شما می‌توانید بدون اینکه تلاش کنید و با تصور رسیدن به هدف اعتمادبه‌نفس خودتان را بالا ببرید، اما ناگفته پیداست که این اعتمادبه‌نفس مخرب است. اعتمادبه‌نفس شما باید جنبه‌ای عینی پیدا کند. برای این کار دو راه‌کار ساده را به شما پیشنهاد می‌کنیم: شرکت‌کردن در کوئیزهای هفتگی و شرکت در آزمون‌های آزمایشی.

در آزمون‌های آزمایشی کافه‌تدریس شرکت کنید

آزمون‌های آزمایشی مهم‌ترین ابزار شماست که در راه آمادگی برای کنکور مدام هدف‌تان را بررسی کنید. این کار به شما از جایی که ایستاده‌اید و کارهایی که باید بکنید شناخت کافی می‌دهد. پیشنهاد ما این است که مخصوصاً آزمون‌های جامع را شرکت کنید. این آزمون‌ها که در ماه‌های انتهایی مانده به کنکور برگزار می‌شود معیار مناسبی برای تصور رتبه کنکور است.

آزمون‌های آزمایشی کافه‌تدریس هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. شما می‌توانید برای کنکورهای مختلف در این آزمون‌های منظم شرکت کنید. برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

ثبت‌نام در آزمون آزمایشی