تعویق کنکور ارشد MBA از عواقب دوره‌ی پساکروناست. این اتفاق برای کنکور ۱۳۹۹ رخ داده بود و امسال برای کنکور ۱۴۰۰ هم تکرار شد. این اتفاق می‌تواند دو سوی مثبت و منفی داشته باشد؛ از یک سو می‌تواند بر روند آمادگی داوطلبان برای کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار تأثیر منفی بگذارد؛ کمااینکه داوطلبان با کمترین عارضه‌ی آن، یعنی اضطراب و استرس ناشی از به‌هم‌خوردن برنامه‌ها و فشار کاری، روبه‌رو می‌شوند. از سوی دیگر تعویق کنکور ارشد MBA می‌تواند یک فرصت طلایی باشد؛ شرط آن هم استفاده درست از این فرصت است.

با توجه به اهمیت این موضوع، دپارتمان مدیریت کسب‌وکار MBA کافه‌تدریس وبینار «مدیریت تعویق و حفظ انگیزه» را برگزار کرد. در این وبینار استاد شکرزاد، مشاور رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار و مدرس ریاضیات عمومی، درباره‌ی تعویق با داوطلبان صحبت کرد. این وبینار در تاریخ جمعه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، برگزار شد. متن پیش رو گزارش این وبینار است.

با تعویق کنکور ارشد MBA چه کنیم؟

کنکور یکی از مراحل مهم زندگی و جزو مراحلی است که سرنوشت بسیاری از افراد را عوض می‌کند. داوطلبان برای روز کنکور و دریافت بهترین نتیجه از آن زمان زیادی را به مطالعه اختصاص می‌دهند. خبر تعویق کنکور ارشد MBA برای بسیاری از افراد شرکت‌کننده شوکه‌کننده و تا حدی غیرمنتظره بوده است. در زمان تعویق داوطلبان گیج می‌شوند و به‌دنبال راه‌حل مناسب برای زمان باقی‌مانده و نحوه‌ی مدیریت تعویق می‌گردند.

در ادامه این مطلب درباره‌ی این موارد صحبت می‌کنیم:

  • دغدغه‌های داوطلبان
  • دسته‌بندی داوطلبان
  • مسیر مناسب برای هر دست از داوطلبان
  • نحوه‌ی ایجاد انگیزه
  • برنامه‌ریزی برای بعد از تعویق

مهم‌ترین دغدغه‌های تعویق کنکور چیست؟

داوطلبان مختلف، بسته به روحیه‌ی فردی و وضعیت آمادگی‌شان، با تعویق کنکور ارشد MBA دغدغه‌های متفاوتی پیدا می‌کنند، اما سه دغدغه‌ی اصلی را می‌توان در میان اغلب داوطلبان شناسایی کرد:

رقبای جدید و تازه‌شروع‌کرده‌ها تهدید به‌حساب می‌آیند؟

افرادی که تقریباً چیزی نخوانده‌اند و تازه درس را شروع کرده‌اند، به‌احتمال زیادی رقبای جدی داوطلبانی نخواهند بود که بسیار تلاش کرده‌اند و خود را با درصد خوبی با رتبه زیر ۲۰۰ تصور می‌کنند. داوطلبی که تازه به میدان کنکور وارد شده است نمی‌تواند با فردی رقابت کند که بسیار خوب درس‌ خوانده است و آمادگی بالایی دارد.

حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد داوطلبان زیر ۲۰۰ در جایگاه خود می‌مانند و عده کمی هستند که می‌توانند خودشان را به این داوطلبان برسانند.

با افت بعد از تعویق چه کار کنیم؟

بعد از تعویق داوطلبانی هستند که افت درسی پیدا می‌کنند و تا چند روز نمی‌توانند مانند قبل درس بخوانند. برای این افراد این امر به نگرانی تبدیل می‌شود که میزان آمادگی‌شان کاهش یابد. داشتن دید بلندمدت به کنکور ازجمله مسائل مهمی است که داوطلبان باید در نظر بگیرند.

شما باید در مدت‌زمان طولانی عملکرد مناسبی داشته باشید. اگر برنامه بلندمدت درستی داشته‌اید، حتی اگر چند روز نتوانید خوب درس بخوانید، نگران نباشید و به برنامه‌ی خود بازگردید. برنامه‌ریزی درست شما در بلندمدت می‌تواند عملکرد ضعیف شما در چند روز را پوشش دهد.

روند آمادگی را چطور حفظ کنیم؟

اگر نگران روند خودتان هستید، خودتان را بسنجید و در طی مسیر روند خود را بررسی کنید. شما در صورتی می‌توانید خودتان را جزو داوطلبان خوب بدانید که بتوانید نظر خود را تقویت کنید و در نقطه‌ای خودتان را حداقل به خودتان اثبات کنید.

شما می‌توانید با شرکت در آزمون‌های آزمایشی یا کوییزهای هفتگی گروه MBA در تلگرام و این قبیل آزمون‌ها خودتان را بسنجید. نتیجه به‌دست‌آمده را در مقایسه با آزمون‌های قبلی مقایسه کنید و فارغ از نتیجه، سعی کنید از آزمون قبلی خود بهتر شده باشید. این‌گونه می‌توانید مسیر پیشرفت خود را ردیابی کنید.

دسته‌بندی داوطلبان در مواجهه با تعویق کنکور ارشد MBA

در مواجهه با تعویق کنکور داوطلبان کنکور امسال را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: افرادی که خوب درس خوانده و در آمادگی مطلوبی به سر می‌برند؛ افرادی که در نیمه‌راه آمادگی هستند؛ افرادی که تازه شروع کرده‌اند. برای هر دسته راهکارهایی برای ادامه مسیر و کسب بهترین نتیجه وجود دارد.

کسانی که تازه شروع کرده‌اند

این دسته باید هدف‌گذاری درست داشته باشند و این مسئله را باید درک کنند که برای حدود رتبه ۳۰۰ باید برنامه‌ریزی کنند (هدف واقع‌بینانه). این نوع هدف‌گذاری تمرکز آنان را افزایش خواهد داد و استرس را کمتر خواهد کرد.

کسانی که در حد متوسط خوانده‌اند، اما آمادگی کامل ندارند

این دسته باید تلاش کنند تا از این زمان آزاد بیشترین بهره را ببرند. اگر جزو این افراد هستید با هدف‌گذاری و برنامه‌ی مناسب می‌توانید جزو نفرات برتر کنکور باشید.

کسانی که آمادگی کامل دارند

این دسته باید آمادگی خود را حفظ کنند. اعتمادبه‌نفس خود را تا لحظه‌ی کنکور نگه ‌دارید و تا زمان آزمون با زدن تست بیشتر و متمرکزتر در بهترین حالت خود بمانید.

برای آشنایی بهتر با شرایط تعویق کنکور ارشد و بایدها و نبایدهای آن این مطلب را مطالعه کنید:

تعویق کنکور کارشناسی ارشد را چطور مدیریت کنیم

چگونه انگیزه‌مان را بالا نگه داریم؟

در زمان تعویق حس بی‌انگیزگی در برخی پدید می‌آید. ابتدا باید به هدف خودتان اعتماد کنید و مشخص نمایید که برای چه چیزی تلاش می‌کنید. باید بدانید که برای رسیدن به هدفتان حاضر هستید چقدر هزینه پرداخت کنید؛ چه زمانی چه مالی.

اگر مطمئن هستید، برنامه خود را دوباره بچینید. سعی کنید تا هدفتان را قوی‌تر از قبل ترسیم کنید و قدم‌ها و هزینه‌های لازم برای رسیدن به آن را مشخص کنید. این اهمیت مسیر را برایتان مشخص می‌کند و رسیدن به آن را برایتان هموارتر می‌کند.

برای حفظ انگیزه و بالاتربردن آن این مطلب را مطالعه کنید:

راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن چیست؟

بعد از تعویق چکار کنیم؟

بعد از تعویق، به‌دلیل زیادشدن زمان، از فاز سوم مطالعاتی خارج شوید و دوباره به فاز دوم مطالعاتی وارد شوید. برای آشنایی با فازهای مطالعاتی این ویدئو رو تماشا کنید:

اصول مطالعه حرفه‌ای دروس در کنکور کارشناسی ارشد

اگر جزو داوطلبانی هستید که آمادگی خوبی دارند، سعی کنید به مباحث جزئی بپردازید که روی آن‌ها تسلط کافی ندارید. برای دروسی مانند ریاضی حل تمرین را دوباره مرور کنید یا یک مبحث از یک فصل را که تسلط کمتری دارید دوباره و به‌طور کامل مرور کنید. اگر آمادگی متوسطی دارید سعی کنید برنامه‌ی خود را قوی‌تر از قبل تا کنکور ادامه دهید و تست‌های کارنکرده خود را حل کنید. با تمرکز و برنامه‌ی درست می‌توانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

آزمون جامع آزمایشی کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA)

با تعویق کنکور ارشد MBA آزمون جامع آزمایشی کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار بهترین فرصت برای سنج روند آمادگی است. این آزمون آنلاین با بیشترین جامعه‌ی آماری برگزار می‌شود و بهترین فرصت برای شماست تا روند آمادگی خود را حفظ کنید.

پس از برگزاری آزمون کارگاه‌های آنلاین حل و بررسی سؤالات آزمون کارشناسی‌ارشد نیز با حضور استادان دپارتمان کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار برگزار می‌شود.

برای دیدن جزئیات و ثبت‌نام رایگان به این لینک سر بزنید:

آزمون آزمایشی کنکور ارشد مدیریت کسب و کار

دپارتمان MBA کافه تدریس