تغییر رشته MBA در کارشناسی ارشد یکی از گزینه‌های اصلی داوطلبان کنکور است. مدیریت کسب‌وکار یکی از جذاب‌ترین رشته‌ها برای ادامه‌ی تحصیل و ورود به فضای کاری محسوب می‌شود. این رشته در چند سال اخیر دانشجویان زیادی را به خود جلب کرده است. در این میان رقابت برای قبولی در این رشته هم هر روز دشوارتر می‌شود. تجربه‌های رتبه‌های برتر کنکور ارشد MBA می‌تواند راهنمای خوبی برای داوطلبان باشد؛ به‌همین دلیل ما به‌سراغ عرفان یوسفی داردرس، رتبه ۲۵ کنکور مدیریت کسب و کار (MBA) سال ۹۹، رفته‌ایم. در گفت‌وگو با این رتبه برتر کنکور ارشد درمورد تغییر رشته MBA در کارشناسی ارشد و نحوه‌ی مطالعه، برنامه‌ریزی و موفقیت در آزمون ارشد صحبت کرده‌ایم.

پیش از هر چیز کمی از خودتان بگویید؛ کارشناسی را کجا گذراندید، چه شرایطی داشتید و معدل‌تان چند بود؟

من مقطع کارشناسی را در رشته ریاضی کاربردی در دانشگاه علم‌وصنعت گذراندم. در این رشته با معدل ۱۶.۵ فارغ‌التحصیل شدم. برای ادامه‌ی تحصیل هم تصمیم گرفتم رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار را انتخاب کنم. در آزمون ارشد رشته MBA سال ۱۳۹۹ رتبه ۲۵ را کسب کردم.

چه شد که به فکر تغییر رشته MBA در کارشناسی ارشد افتادید؟

من خیلی به دنبال ورود به بازار کار بودم و می‌خواستم در رزومه‌ام مدرک معتبر داشته باشم. با تحقیقاتی که کردم متوجه شدم رشته MBA یکی از بهترین رشته‌ها برای این هدف است.

از کی شروع به مطالعه برای کنکور ارشد کردید؟ مطالعه روزانه‌تان چقدر بود؟

من تقریباً از مردادماه مطالعه را و از شهریور کلاس‌ها را شروع کردم. در شروع مطالعه از سه ساعت در روز شروع کردم و به‌مرور زمان ساعات مطالعه را افزایش دادم. در ماه‌های پایانی پاییز تا پنج تا ۶ ساعت مطالعه می‌کردم. در زمستان بین هفت تا هشت ساعت مطالعه می‌کردم و در ماه‌های پایانی میان ۹ تا ۱۰ ساعت مطالعه داشتم.

کمی درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه و مرور و خلاصه‌نویسی‌تان توضیح دهید.

من به‌طور کلی برای مطالعه خیلی به کتاب علاقه‌مند نیستم و ترجیح می‌دهم درس را از یک نفر دیگر یا جزوه یاد بگیرم. در دوره‌ی کارشناسی هم به‌همین صورت مطالعه می‌کردم. در طول مسیر اشتباهاتی کردم، ولی از آن‌ها تجربه کسب کردم و توانستم روندم را اصلاح کنم. در ابتدا درمورد خلاصه‌نویسی نگران بودم و فکر می‌کردم زمان زیادی را از من می‌گیرد، ولی بعد متوجه شدم یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطالعه‌ی من همین خلاصه‌نویسی بوده است؛ مخصوصاً برای درس ریاضی خلاصه‌نویسی را انجام دادم.

در آزمون کنکور ارشد چه درصدهایی به دست آوردید؟

در آزمون کارشناسی‌ارشد درس زبان را ۴۰ درصد و جی‌مت را ۶۵ و ریاضی رو ۸۵ درصد زدم.

نظرتان درمورد کلاس‌های آنلاین یا ویدئوهای آموزشی‌ و کیفیت کافه‌تدریس و پشتیبانی‌ها چیست؟

من برای درس ریاضی عمومی۱و۲ و زبان تخصصی MBA از کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس استفاده کردم. برای درس ریاضی تنها منبع من این کلاس‌ها و جزوه‌های استاد شکرزاد بود. در مرحله‌ی اول برای یادگیری کامل مطالب از کلاس درس و تست استاد شکرزاد به‌همراه جزوه‌ی مخصوص این کلاس استفاده کردم. در مرحله‌ی دوم از ویدیوی حل تمرین و تست به‌همراه جزوه‌ی آن برای تسلط کامل روی مباحث استفاده کردم. در مرحله‌ی آخر هم برای جمع‌بندی از کلاس نکته و تست و جمع‌بندی استاد شکرزاد و جزوه‌ی آن استفاده کردم.

برای درس زبان تخصصی MBA نیز به‌طور کار از کلاس‌های گرامر و درک مطلب استاد فرید استفاده کردم. به‌جز کلاس جزوه‌های تخصصی هم در اختیار ما قرار می‌گرفت که با استفاده از آن جزوه‌ها به داشتن منبع دیگری نیاز نداشتیم.

کیفیت کلاس‌ها واقعاً فوق‌العاده بود و من در تمامی برنامه‌هایی که داشتم از کیفیت کلاس‌ها تعریف کردم. در درس ریاضی و زبان من کاملاً نتیجه‌ی کارم را به این کلاس‌ها مرتبط می‌دانم. در درس زبان تخصصی من در آزمون آزمایشی زبان را منفی زدم و با استفاده از کمک استاد فرید و کلاس‌های ایشان توانستم زبان را به ۴۰ درصد برسانم؛ یعنی از درصد منفی به ۴۰ درصد. واقعاً بر رتبه‌ی من تأثیر زیادی گذاشت. درمورد پشتیبانی هم بسیار راضی بودیم و همیشه پشتیبانی کلاس‌ها در دسترس بود و مشکلات را برطرف می‌کردند.

زمان‌هایی که خسته یا ناامید می‌شدید چه کار می‌کردید؟

من معمولاً در طول مسیر تلاش می‌کردم به هدفم فکر کنم و قطعاً زمان‌هایی بود که خسته می‌شدم. در این زمان‌ها با انجام‌دادن کارهایی که دوست داشتم یا دیدن ویدیوهای انگیزشی و لایوهای استاد شکرزاد در اینستاگرام کافه‌تدریس انگیزه و روحیه‌ی خودم را حفظ می‌کردم؛ همچنین سریال یا فیلم‌های موردعلاقه ام را در زمان‌های خستگی می‌دیدم. یااینکه دیدن فوتبال‌های تیم موردعلاقه‌ام همیشه باعث می‌شد که روحیه‌ام رو حفظ کنم و خستگی‌ام برطرف شود.

نظرتان درباره‌ی شرکت در آزمون‌های آزمایشی چیست؟ آیا شرکت کردید؟

بله، حتماً باید در آزمون‌ها شرکت کنید. شرکت‌نکردن در آزمون آزمایشی یکی از اشتباهات بزرگ است. به‌نظر من، دانشجویان باید حتماً شرکت کنند و مراحل قبل و بعد آن را هم انجام دهند. هم قبل از آن برنامه‌ریزی برای مطالعه و بودجه‌بندی داشته باشید و بعد از آن هم سؤالات آزمون را دقیق بررسی کنید که نکات آن را یاد بگیرید؛ همچنین کوییزهای هفتگی کافه‌تدریس را حتماً شرکت کنید؛ چون بودن در میان نفرات برتر هفتگی اعتمادبه‌نفس به می‌دهد که مسیر را تا آخر ادامه دهید.

به‌عنوان رتبه‌ی برتر کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار برای داوطلبان چه توصیه‌ای دارید؟

توصیه‌ای که دارم برنامه‌ریزی مکتوب و روزانه است که به شما کمک می‌کند هر روز بدانید چه مطالعه‌ای داشته باشید و چه درسی را کی بخونید که در زمان مطالعه سردرگم نباشید. امیدوارم همه موفق باشید و به هدف خودتان برسید.

برنامه‌ریزی کنکور ارشد را امروز شروع کنید!

اگر به فکر تغییر رشته MBA در کارشناسی ارشد هستید، توصیه می‌کنیم برنامه‌ریزی برای آزمون را از همین امروز شروع کنید.

تجربه‌ی رتبه‌های برتر کنکور MBA در این میان می‌تواند به شما بسیار کمک کند. درباره‌ی برنامه‌ریزی کنکور ارشد مطالعه‌ی این گفت‌وگو را هم پیشنهاد می‌کنیم:

برنامه ریزی کنکور MBA در مصاحبه با رتبه ۷۷ کنکور

دپارتمان MBA کافه تدریس