دلایل درس نخواندن چیست؟ کلید قبولی در کنکور مطالعه و درس خواندن است. اگر شما هدف‌تان را مشخص کرده باشید و برای آن برنامه‌ریزی کرده باشید، قدم بعدی‌تان مطالعه برای آزمون است. شاید شما هم این اتفاق برای‌تان افتاده باشد که هم برنامه‌ریزی کرده‌اید، ولی درنهایت به برنامه عمل نمی‌کنید و درس نمی‌خوانید. در این مطلب برخی از دلایل درس نخواندن و مطالعه کم را برای‌تان مرور کرده‌ایم.

درس نخواندن

درس خواندن همه‌چیز نیست، اما رشدکردن همه‌چیز است. همه انسان‌ها به‌دلیل روحیه کمال‌گرایی خود به موفقیت علاقه دارند. شما کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید من واقعاً نمی‌خواهم در هیچ عرصه‌ای موفق بشوم؛ همچنین شما شخص موفقی را نمی‌شناسید که بگوید من تنبلی کردم و موفق شدم یا بگوید ما باید به‌قدری تنبل باشیم تا موفق شویم، یعنی هر چه تنبل‌تر، موفق‌تر.

امیدوارم به شما برنخورد، ولی درس نخواندن دقیقاً خود تنبلی است. اسمش را ممکن است چیزهای دیگر هم بگذارید، ولی اصل کار همان تنبلی یا اهمال‌کاری است. نمی‌گوییم شما آدم تنبلی هستید، اما شما در این مورد به‌خصوص تنبلی می‌کنید.

برای اینکه بدانید چرا اهمال‌کاری می‌کنید این مطلب را مطالعه کنید:

تست اهمال کاری چیست و به شما چه کمکی می‌کند؟

ادامه تحصیل یا کار

اگر شما هم در ابتدای مسیر کارشناسی ارشد باشید، احتمالاً با این سؤال مواجه شدید که کار کنم یا درس بخوانم. این سؤال به‌شدت به خودتان بستگی دارد، اما در دنیای امروزی برای بسیاری از شغل‌ها شما به مدارک بالاتر نیازدارید و در بازار تقاضای کار با افراد مختلفی باید رقابت کنید که بسیاری از آنان مدارک بالاتر دارند.

در کنار این‌ها بسیاری از افراد در زمان کارشناسی آگاهی کمی از خود دارند و رشته اشتباهی را برای خود انتخاب کرده‌اند. در کارشناسی ارشد شما این فرصت را دارید تا با آگاهی بیشتری رشته مناسب‌تان را انتخاب کنید.

چرا دلایل درس نخواندن چیست؟

شما ممکن است تصمیم به ادامه‌تحصیل و شروع مطالعه برای ارشد را گرفته باشید، اما دائماً درس‌خواندن را عقب بیندازید. در ادامه برخی از دلایل درس نخواندن را مرور می‌کنیم تا بتوانید با رفع آن‌ها مطالعه درس را شروع کنید.

درس نخواندن

هدف

یکی از اصلی‌ترین دلایل درس نخواندن نداشتن هدف است. برای درس خواندن شما باید بدانید چرا و برای رسیدن به چه چیزی وارد مسیر می‌شوید؛ در غیر این صورت حتی اگر در ابتدا هم بتوانید مطالعه را شروع کنید، بعد از مدتی که ممکن است از یک هفته تا یک ماه باشد خسته شوید و دیگر درس نخوانید.

قبل از شروع هر کاری ابتدا مسیرهای جایگزین را مشخص کنید و بدانید چه چیزی را درمقابل چه راه‌های دیگری انتخاب می‌کنید. دلیل انتخاب خودتان را بدانید تا هر زمان که نخواستید ادامه دهید هدف‌تان شما را به ادامه مسیر راهنمایی کند.

برنامه‌ریزی

از اهمیت برنامه‌ریزی به شما زیاد گفته‌ایم. یک برنامه درست باید مناسب شما و با توجه به توان و زمان شما شخصی‌سازی‌شده باشد. برنامه‌ای که می‌نویسید نباید پرحجم و سنگین باشد. برنامه پرحجم، به‌خصوص در ابتدای کار، شما را خسته و از مسیر ناامید می‌کند. در ابتدا سعی کنید برنامه ماهانه خود را مشخص کنید و بعد با توجه به آن برنامه را بشکنید و برنامه هفتگی را به‌صورت مکتوب بنویسید.

مکتوب‌بودن برنامه از مواردی است که کمک می‌کند تا درس بخوانید و نیروی محرکه شما خواهد شد.

برای تسلط بر مبحث برنامه‌ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

برنامه ریزی کنکور MBA در مصاحبه با فاخته جهانبخش، رتبه ۷۷ کنکور MB

محیط

محیط درس خواندن شما می‌تواند باعث شود تا درس نخوانید. محیط پرسروصدا، بدون نور مناسب و شرایط مطالعه شما را خسته می‌کند و به این می‌انجامد که نتوانید درس بخوانید. درواقع یکی از دلایل درس نخواند محیط و محل نامناسب مطالعه است.

در زمانی که می‌خواهید مطالعه را شروع کنید محیط مناسب انتخاب کنید و هر روز به همان محیط برای مطالعه پایبند باشید.

در این مطلب ویژگی‌های یک محل مطالعه مناسب را توضیح داده‌ایم:

بهترین محل مطالعه برای کنکور کجاست؟ راهنمای جامع انتخاب محل مطالعه!

گوشی تلفن‌همراه

گوشی تلفن‌همراه یکی از آفت‌هایی است که باعث درس نخواندن شما می‌شود. شما صبح که بیدار می‌شوید احتمالاً اول گوشی‌تان را چک می‌کنید و بعد از رخت‌خواب جدا می‌شوید. در طی روز هم ممکن است زمان زیادی را به گوشی و شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید. مطالب جذابی در اینترنت وجود دارد که می‌توانند قاتل زمان شما و مانع شما برای درس خواندن باشند.

تلاش کنید چک کردن گوشی تلفن‌همراه را از همان اول صبح به تأخیر بیندازید؛ همچنین شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌هایی را که سودی برای کنکورتان ندارند از گوشی تلفن‌همراه‌تان حذف کنید.

مقایسه

برای شما هم پیش‌ آمده است که در برهه‌ای از زمان آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد خودتان را با دیگران مقایسه کنید. این موضوع در زمان کنکور و در میان داوطلبان بیشتر می‌شود. داوطلبانی که به‌خصوص دیرتر شروع کرده‌اند خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند و از ناامیدی جاماندن درس را شروع نمی‌کنند. داوطلبانی هم که شاغل‌اند، ترم آخر هستند یا هر دو به زمان افراد دیگر نگاه می‌کنند و مسیر را بیهوده می‌بینند.

مسئله‌ای که شما در زمان مقایسه در نظر نمی‌گیرید شرایط دیگر این افراد است و ممکن است به‌دلایل مختلفی این افراد از شما بهتر یا بدتر باشند. شما نباید خود را با افراد دیگری که حتی از نظر شرایط ذهنی و جسمی با شما متفاوت‌اند مقایسه کنید. سعی کنید بهترین خودتان را ارائه کنید و به باقی مسائل بی‌توجه باشید.

مشکلات دیگر

دلایل درس نخواندن می‌تواند بسیار متنوع‌تر باشد و تا اینجا برخی را توضیح داده‌ایم. در کنار موارد گفته‌شده می‌توان این موارد را اضافه کرد:

  • ناامیدی از آینده
  • داشتن روابط پوچ و نامناسب
  • کمال‌گرایی
  • مشکلات خانوادگی
  • و…

همه این دلایل می‌تواند به درس نخواندن شما بینجامد، اما شما اگر راه‌تان را مشخص کرده باشید و بدانید که جایگزین‌های شما چیست، می‌توانید به هدف‌تان برسید.

درصورتی‌که هنوز هم نمی‌توانید مطالعه را شروع کنید، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاوران ما در کافه‌تدریس به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید در مسیر قرارگرفته و به‌درستی پیش بروید:

کافه‌تدریس