مهارت‌های لازم برای درک مطلب چیست؟ برای درک مطالب نیاز به پیش‌زمینه و روش مطالعه صحیح و همین‌طور تمرکز و انگیزه نیاز داریم. برای تسلط‌پیداکردن بر یک مطلب و درک صحیح از آن باید آن را خوب بخوانیم و خوب بفهمیم تا در ذهن خود آن را محفوظ نگهداری کنیم. منظور از درک مطلب خواندن مطالب و فهمیدن معنا و مفهوم آن‌هاست. هر قدر میزان درک مطالب ما بالاتر باشد، میزان یادگیری در ما افزایش خواهد یافت، اما خوب است فراموش نکنیم که درک مطلب زمانی صورت می‌گیرد که قادر به تشخیص واژگان باشیم.

درک مطلب چیست؟

 درک مطلب توانایی درک یا فهمیدن مطالبی است که در حال خواندن‌شان هستید. این فرایند قسمت آگاهانه و فعال خواندن است و قبل، هنگام و بعد از خواندن یک مطلب انجام می‌شود.

با درک مطلب خوانده‌شده می‌توانید معنی را از متن استخراج کنید و متوجه شوید نویسنده سعی می‌کند چه چیزی را منتقل کند. درک متن و دانش واژگان ۲ مؤلفه‌ی درک مطلب هستند. دانش واژگان توانایی درک زبان مورداستفاده است، درحالی‌که درک متن با استفاده از این زبان برای آگاهی از معنایی است که پشت متن نهفته است.

درک مطلب در آزمون کارشناسی ارشد

همان‌طور که در آزمون‌های کارشناسی و بین‌المللی نیز دیدیم درک مطلب عضوی جدانشدنی از آزمون‌هاست. در آزمون کارشناسی ارشد نیز این مورد استثنا نیست و سؤالات این بخش به‌خصوص در بخش زبان خودنمایی می‌کنند. درک‌مطلب به چند دلیل مهم است و می‌تواند مزیت‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. توانایی خواندن مؤثر می‌تواند زندگی شخصی و شغلی شما را بهبود بخشد و لذت کلی شما را از مطالعه افزایش دهد. دانستن چگونگی درک متن می‌تواند به افزایش دانش شما در زمینه‌های خاص کمک کند؛ همچنین می‌تواند یادگیری مهارت جدید و اطلاعات جدید را نیز سرعت بخشد.

راهکارها و مهارت‌های لازم برای درک مطلب

راهکارهای و مهارت لازم برای درک مطلب متنوع است و استراتژی‌های مختلفی برای خواندن وجود دارند که می‌توانید همین امروز آن‌ها را برای بهبود مهارت درک‌مطلب خود شروع کنید. هرچه بیش‌تر تمرین کنید، در درک آنچه می‌خوانید بهتر خواهید شد.

دایره لغات‌تان را بهبود بخشید

دانستن معنی کلمه‌هایی که می‌خوانید می‌تواند به توانایی شما در درک مطلب متن کمک کند. برای بهبود واژگان خود می‌توانید:

  • پیوسته از فلش‌کارت استفاده کنید و هفته‌ای ۱ یا ۲ بار با کلمه‌هایی که نمی‌دانید، خودتان را امتحان کنید؛
  • مطمئن شوید کلمه‌های تازه‌‌آموخته‌شده را در ارتباطات کلامی و نوشتاری بیان کنید؛
  • تا حد امکان توانایی خود را در حدس‌‌زدن معنی کلمه در زمینه‌ای خاص بهبود بخشید؛
  • هنگام خواندن، فهرستی از کلمه‌های ناآشنا تهیه کنید و آن‌ها را در فرهنگ لغت جست‌وجو کنید.

برای آشنایی با بهترین منابع لغت روی این لینک کلیک کنید:

منابع مهم لغت زبان تخصصی کنکور ارشد MBA

سؤال مطرح کنید

طرح سؤال درمورد آنچه می‌خوانید، از مهارت‌های لازم برای درک مطلب است و به بهبود درک مطلب شما کمک می‌کند؛ زیرا این‌گونه برای درک متن زمان می‌گذارید و تلاش می‌کنید. همچنین تکنیک سؤال‌پرسیدن می‌تواند درک کلی شما را از آنچه می‌خوانید گسترش دهد و به شما امکان دهد که موضوع‌ها، ساختار و دیگر اجزای متن را جست‌وجو کنید.

در بخش درک مطلب هم شما باید به سؤالاتی پاسخ دهید. پس در زمان تمرین اینکه خودتان سؤال ایجاد کنید می‌تواند به شما کمک کند. این کار در ادامه برای خواندن ذهن طراح به شما کمک خواهد کرد.

درک مطلب زبان انگلیسی

به دنبال ایده‌ی اصلی باشید

درک اینکه چرا آنچه می‌خوانید مهم است؛ می‌تواند از آنچه نویسنده سعی در انتقالش می‌کند به شما درک بهتری بدهد. پس از خواندن چند پاراگراف درنگ کنید و ببینید آیا می‌توانید ایده‌ی اصلی را رمزگشایی کنید یا خیر؛ سپس سعی کنید برای درک بیشتر ایده‌ی اصلی را به زبان خود بیان کنید.

سرعت خود را تنظیم کنید

هدف‌های واقع‌بینانه‌ای برای عادت‌های مطالعه‌ای خود تنظیم کنید و سرعت پیشرفت‌تان در راستای دست‌یابی به آن‌ها را بسنجید. این روش راهی مؤثر برای کار روی مهارت درک مطلب است. برای خود هدفی را تعیین کنید که می‌دانید هر روز آن را محقق می‌کنید.

تندخوانی را فراموش نکنید

درک‌مطلب و تندخوانی دو یار هستند که همیشه در کنار هم قرار دارند و تندخوانی از مهارت‌های لازم برای درک مطلب است. زمانی ما افزایش درک مطلب را تجربه می‌کنیم که به‌طور علمی و اصولی تندخوانی را آموخته باشیم، اما گاهی این اتفاق می‌افتد که افراد بدون داشتن اطلاعاتی درست در ارتباط با تندخوانی فکر می‌کنند. تندخوانی به‌معنای سریع خواندن و گذر از مطالب است و معتقدند هر چه تندتر بخوانند، کمتر یاد خواهند گرفت، اما این یک باور اشتباه و غلط درمورد این مهارت است.

درمقابل تندخوانی کندخوانی است که مشکلات آن را در مطلب زیر برای‌تان توضيح دادیم:

راهنمای جامع مقابله با کندخوانی

یکی از مهم‌ترین فواید تندخوانی افزایش درک مطلب است؛ زیرا مطالب را به‌صورت روزنامه و ابتدایی نخواهیم خواند. زمانی می‌توانیم ارتباط میان تندخوانی و افزایش درک مطلب را خوب یاد بگیریم که بتوانیم درمورد نحوه عملکرد مغز با چشم خود اطلاعات لازم و کافی را به دست آوریم.

تندخوانی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که تا به امروز کمک‌های زیادی به افزایش درک‌مطلب کرده است. افزایش میزان درک مطلب در هنگام مطالعه یک بخش مهم از مهارت تندخوانی را به خود اختصاص می‌دهد.

با تندخوانی برای کنکور یادگیری را ۲۰ برابر کنید

از اسکیم و اسکن استفاده کنید

تکنیک‌های زیادی برای پاسخ به سؤالات درک مطلب وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها اسکیم و اسکن است. البته شما نیاز دارید به‌دفعات زیاد این تکنیک‌ها را تمرین کنید تا در آزمون دچار مشکل نشوید. از اسکیم برای درک موضوع کلی متن و از اسکن برای پاسخ دقیق به سؤالات می‌توانید استفاده کنید.

متون متنوع بخوانید

فقط روی موضوع خاصی تمرکز نکنید؛ هم متن‌های داستانی بخوانید و هم غیرداستانی. برای هر یک از این بخش‌ها هم سعی کنید که دنبال داستان‌ها و موضوع‌های متنوع باشید. داستان‌های کوتاه در ژانرهای مختلف، مقاله‌های کوتاه برگرفته‌شده از بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی مجله‌ها و روزنامه‌های انگلیسی انتخاب‌های مناسبی هستند.

شما در زمان آزمون باید انتظار هر نوع متنی را داشته باشید؛ پس تلاش کنید تا متون مختلف از مراجع مختلف کنکوری را مشاهده کنید. کتاب‌های تخصصی طراحی‌شده برای درک مطلب نیز گزینه مناسبی هستند. خوبی کتاب‌های این‌چنینی آن است که اگر به شکل سیستماتیک و برنامه‌ریزی‌شده برای تقویت مهارت درک‌مطلب به شما کمک می‌کنند.

برای تسلط بر درس زبان، کلاس‌های آنلاین نکته و تست گرامر زبان، درک مطلب و واژگان زبان تخصصی به این لینک سر بزنید:

پکیج درس و نکته‌و‌تست گرامر زبان، درک مطلب و واژگان زبان تخصصی MBA

سوالات متداول

مهارت‌های درک مطلب برای چه بخش‌هایی مناسب است؟

شما برای درک مطلب در درس زبان و درس استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت می‌توانید از این مهارت‌ها استفاده کنید. البته از نتایج آن می توانید در تمام دروس حفظی بهره‌مند شوید.

درک مطلب تنها در رشته MBA وجود دارد؟

خیر، این بخش در اکثر رشته‌‌ها در بخش زبان وجود دارد و یادگیری مهارت‌های آن در تمام رشته‌ها مورد نیاز است.

رشته MBA مناسب چه کسانی است؟

این رشته مناسب تمام افرادی است که به فکر تغییررشته افتاده‌اند و می‌خواهند وارد دنیای کسب و کار و بیزنس شوند. همچنین برای کسانی که به کارآفرینی علاقه مند هستند نیز بسیار مناسب است.

بهترین مدرس زبان کنکور مدیریت کسب و کار چه کسی است؟

استاد حمید فرید با سابقه بالایی که در بخش زبان مدیریت کسب و کار دارند و خود نیز فارغ التحصیل مدیریت کارآفرینی هستند می‌توانند بهترین مدرس درس زبان رشته مدیریت کسب و کار