۱۲ فیلم و سریال برتر هوش مصنوعی کدام‌اند؟ هوش مصنوعی زندگی ما را از بسیاری جهت‌ها متحول کرده است. از ابررایانه‌ها گرفته تا ماشین‌آلات بزرگ، هوش مصنوعی تغییرات غیرقابل توصیفی را در زندگی انسان‌ها ایجاد کرده است. علاوه‌براین، هوش مصنوعی از اواسط قرن بیستم در فیلم‌ها نیز به نمایش درآمده و فرار خلاقانه از واقعیت را ممکن کرده است. هوش مصنوعی به ما این امکان را می‌دهد که به فناوری‌های پیشرفته‌تر آینده فکر کنیم.

فیلم و سریال برتر هوش مصنوعی که باید ببینید!

در سال ۱۹۵۱ اولین فیلم حول محور هوش مصنوعی اکران شد. کارگردانی آن را رابرت وایز (Robert Wise) بر عهده داشت. این فیلم براساس کتاب هری بیتس (Harry Bates)، Farewell to the Master ساخته شده است. نام هوش مصنوعی استفاده‌شده در این فیلم Gort بود که موردعلاقه تماشاگران قرار گرفت و از آن زمان، هوش مصنوعی بیشتر و بیشتر در سینما ظاهر شد. در این مطلب ۱۲ فیلم و سریال برتر هوش مصنوعی را معرفی می‌کنیم که اگر علاقه‌مند حوزه هوش مصنوعی هستید، لازم است حتماً آن‌ها را تماشا کنید.

۱. Finch

کارگردان: میگل ساپوچنیک (Miguel Sapochnik)

تاریخ انتشار: ۲۰۲۱

قهرمان فیلم، Finch Weinberg ، یک مهندس است که با سگش در دنیایی پساآخرالزمانی زندگی می‌کند. یک روز او رباتی می‌سازد که هدف منحصربه‌فرد آن محافظت از حیوان خانگی خود است. پس از چندین تعامل و تجربه، ربات شروع به یادگیری زندگی، عشق، دوستی و معنای انسان‌بودن می‌کند. این سه به یک خانواده تبدیل می‌شوند و با هم به دنبال مکانی جدید می‌گردند تا آن را خانه بنامند.

۲. The 100

کارگردان: جیسون راتنبرگ (Jason Rothenberg)

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴–۲۰۲۰

سریال 100 در دنیای پساآخرالزمانی ۹۱ سال پس از یک جنگ هسته‌ای ویرانگر که بازماندگان بسیار کمی را روی زمین برجای گذاشته‌ است می‌گذرد. این بازماندگان که در دوازده ایستگاه فضایی در حال چرخش به دور سیاره زندگی می‌کردند متحد شدند تا یک ایستگاه واحد به نام «The Ark» ایجاد کنند. با توجه به محدودیت منابع، مجازات همه جرم‌ها اعدام است، به‌جز مواردی که افراد زیر ۱۸ سال انجام دهند. با شروع ازکارافتادن سیستم‌های پشتیبانی حیات ایستگاه شورا ۱۰۰ زندانی نوجوان را به زمین می‌فرستد تا مشخص شود آیا این سیاره قابل‌سکونت است یا خیر. نوجوانان به‌سرعت متوجه می‌شوند که تنها نیستند و باید با محیط جدید خود سازگار شوند و درعین‌حال با چالش‌هایی ازسوی محیط و دیگر بازماندگان انسانی روبه‌رو شوند.

ممکن است ابتدا این‌طور به نظر برسد که این سریال ارتباطی با هوش مصنوعی (AI) ندارد، اما با پیشرفت داستان مشخص می‌شود که هوش مصنوعی نقش مهمی در آن  ایفا می‌کند. یکی از نکته‌های کلیدی داستان حول محور برخورد شخصیت‌ها با یک سیستم هوش مصنوعی به نام «ALIE» است که مسئول نابودی تمدن بود. تأثیر هوش مصنوعی بر تصمیم‌ها و اقدام‌های شخصیت‌ها در فصل‌های بعدی بررسی می‌شود و نگاهی جذاب به رابطه میان انسان‌ها و فناوری در دنیایی پس از یک رویداد آخرالزمانی ارائه می‌کند.

۳. Blade Runner 2049 / Blade Runner

کارگردان: ریدلی اسکات  (Ridley Scott) (۱۹۸۲) / دنیس ویلنوو (Denis Villeneuve) (۲۰۱۷)

تاریخ انتشار: ۱۹۸۲ / ۲۰۱۷

بیایید به سراغ یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های هوش مصنوعی برویم که زمانی را به تصویر می‌کشد که مردم با انسان نماها همزیستی دارند. چه مشکلی وجود دارد؟ تصور کنید شما یک ربات هستید که تنها چهار سال از زندگی شما باقی مانده است. آیا این به شما زمان کافی می‌دهد تا فرار کنید و مردی را پیدا کنید که شما را آفریده است و به شما فرصت می‌دهد عمر خود را افزایش دهید؟ این کار چندان هم آسان نیست. بلید رانر (Blade Runner) در حال شکار این موجودات هوش مصنوعی است. نسخه اصلی، به‌کارگردانی ریدلی اسکات، در سال ۱۹۶۸ براساس رمان Philip K. Dick’s آیا اندرویدها رویای گوسفند برقی را می بینند؟ (?Do Androids Dream of Electric Sheep) ساخته شده است.  Blade Runner 2049، به‌کارگردانی دنیس ویلنوو، سی سال به جلو می‌پرد و حتی عمیق‌تر به موضوع تکامل هوش مصنوعی می‌پردازد.

۴. Westworld

کارگردان: مایکل کرایتون (Michael Crichton) (فیلم) / جاناتان نولان و لیزا جوی (Jonathan Nolan & Lisa Joy) (سریال)

تاریخ اکران: ۱۹۷۳ (فیلم) / ۲۰۱۶ (سریال)

تصور کنید بتوانید تاریک‌ترین خیالات خود را زندگی کنید. این همان چیزی است که در دنیای Delos  که پر از اندرویدهای انسان‌نماست اتفاق می‌افتد. هر بازدیدکننده با پرداخت ۱۰۰۰ دلار در روز می‌تواند زمانی را در یکی از سه مکان سپری کند: دنیای غرب، دنیای قرون وسطی، یا دنیای روم و به هر جا که تخیل آن‌ها را می‌برد برود. همان‌طور که ممکن است انتظار داشته باشید، همه‌چیز خوب پیش می‌رود تا آنکه یک روز، نرم‌افزار ربات‌ها را یک ویروس آلوده می‌کند و در نتیجه، آن‌ها بیهوش می‌شوند و به بازدیدکنندگان پارک حمله می‌کنند.

۵. The Matrix

کارگردانان: لیلی و لانا واچوفسکی (Lilly & Lana Wachowski)

تاریخ انتشار: ۱۹۹۹، ۲۰۰۳، ۲۰۲۱

به‌جرئت می‌توان گفت که همه درباره ماتریکس شنیده‌اند. اگر هنوز آن را ندیده‌اید، حالا وقتش است! این فیلم یکی از نسخه‌های بزرگ‌ترین ترس بشریت را به تصویر می‌کشد: دنیایی که هوش مصنوعی آن را تسخیر کرده است. واچوفسکی‌ها دنیایی را به تصویر می‌کشند که در آن مردم در داخل یک شبیه‌ساز زندگی می‌کنند و فقط تعداد انگشت‌شماری از انسان‌ها از حقیقت آگاه هستند. در این زمان، یک هکر کامپیوتری به نام نئو (Neo) وارد معرکه می‌شود، تصمیم می‌گیرد به گروهی از مبارزان آزادی بپیوندد و با اطلاعات شیطانی مبارزه کند.

۶. Star Wars


خالق: جورج لوکاس (George Lucas)

تاریخ انتشار: ۱۹۷۷– اکنون

سری جنگ ستارگان یک سفر میان‌کهکشانی حماسی است که لوک اسکای واکر و متحدانش را دنبال می‌کند تا پرنسس لیا را نجات دهند و یک امپراتوری شیطانی را متوقف کنند. در این سری دو کاراکتر هوش مصنوعی وجود دارد: C-3PO و R2-D2. آن‌ها دو دروید (droid) یا ربات انسان‌نما هستند که قادر به درک احساسات، برقراری ارتباط و بیان نظرات هستند. هر دو دروید هوش مصنوعی دانشمند هستند و شخصیتی شبیه به انسان دارند و قادر به ابزار احساسات نیز هستند. بااین‌حال جالب است که این دو دروید مانند رابطه نزدیک میان یک حیوان خانگی و صاحبش رفتار می‌کنند. استفاده از هوش مصنوعی در این فیلم بسیار قابل توجه است و مخاطب را به فکر درمورد جامعه‌ای که در آن خواهیم بود و نحوه برخورد با هوش مصنوعی در آینده وادار می‌کند.

برای مطالعه درباره‌ی هوش مصنوعی و انواع آن کلیک کنید:

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۷. The Terminator

کارگردان: جیمز کامرون (James Cameron)

تاریخ انتشار: ۱۹۸۴، ۱۹۹۱، ۱۹۹۶، ۲۰۰۳، ۲۰۰۹، ۲۰۱۵، ۲۰۱۹

فیلم دیگری که تهدید ناشی از هوش مصنوعی را به تصویر می‌کشد. در دنیای ویران‌شده‌ای که Skynet مجهز به هوش مصنوعی آن را اداره می‌کند مردم در زیر زمین پنهان شده‌اند تا اینکه یک روز شورش می‌کنند. بنابراین نرم‌افزار شیطانی یک قاتل سایبورگ به نام The Terminator را از سال ۲۰۲۹ به سال ۱۹۸۴ می‌فرستد تا جلوی تحریک‌کننده اصلی را بگیرد.

وظیفه ترمینیتور یافتن و کشتن زنی است که جان کانر (John Connor)، رهبر شورش، را به دنیا می‌آورد. از طرفی کایل ریس (Kyle Reese) می‌خواهد سایبورگ را نابود کند و زن را از خطر قریب‌الوقوع نجات دهد.

۸. Wall-E

کارگردان: اندرو استانتون (Andrew Stanton)

تاریخ انتشار: ۲۰۰۸

زمان آن فرا رسیده است که به دنیای انیمیشن برویم و داستانی درمورد ربات کوچکی به‌نام WALL-E دنبال کنیم. او به‌تنهایی روی زمین زندگی می‌کند و وظیفه دارد همه زباله‌های باقی مانده بشر را تمیز کند. در طول سال‌ها کار سخت، او توانایی درک احساسات، ازجمله تنهایی و عشق، را در خود پرورش می‌دهد.

سپس ربات دیگری به نام EVE روی زمین ظاهر می‌شود و به دنبال نشانه‌هایی از حیات می‌گردد. این دو با هم ملاقات می‌کنند، سپس با هم وارد ماجراجویی می‌شوند. WALL-E نمونه نادری از فیلمی است که جنبه مثبت هوش مصنوعی و خوبی‌هایی را که می‌تواند برای جهان به ارمغان بیاورد نشان می‌دهد.

۹. Her

کارگردان:  اسپایک جونز (Spike Jonze)

تاریخ انتشار: ۲۰۱۳

دستیارهای صوتی مانند سیری یا الکسا هم در محل کار و هم در کارهای روزمره به ما کمک می‌کنند، اما نقش آن‌ها محدود به کارهای ساده است. در مقابل، Her نسخه بسیار پیشرفته‌تری از دستیارهای صوتی را ارائه می‌کند. شخصیت اصلی تئودور (Theodor) نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی سامانتا (Samantha) را خریداری می‌کند که مانند یک انسان معمولی با او در تعامل است. با گذشت زمان رابطه آن‌ها به‌حدی پیش می‌رود که عاشق هم می‌شوند.

۱۰. Black Mirror

خالق: چارلی بروکر (Charlie Brooker )

تاریخ انتشار: ۲۰۱۱-۲۰۱۹

مجموعه آینه سیاه به نگرانی جمعی ما درمورد دنیای مدرن و تحولات تکنولوژی اشاره می‌کند. هر قسمت داستانی متفاوت را روایت می‌کند که به موضوع تکنوپارانویای معاصر می‌پردازد که در یک واقعیت جایگزین یا آینده نزدیک قرار گرفته است. مشکلات منعکس‌کننده جامعه ما یا پیامدهای اعمالی است که ممکن است برای نوع بشر بسیار خطرناک باشد.

برای مثال، یک قسمت واقعیتی را به ما نشان می‌دهد که در آن افراد تراشه‌هایی در سر دارند که همه وقایع را ضبط می‌کند و اجازه می‌دهد مانند یک فیلم پخش شوند. این سریال احتمالاً خوشحال‌تان نمی‌کند، اما بسیار قابل‌تأمل است و وادارتان می‌کند تا به جنبه‌های مختلف زندگی فکر کنید.

۱۱. Superintelligence

کارگردان: بن فالکون (Ben Falcone)

تاریخ انتشار: ۲۰۲۰

بسیاری از فیلم‌ها جنبه منفی هوش مصنوعی را با استفاده از درام تیره‌وتار و دیستوپیایی نشان می‌دهند، اما این فیلم مسیر متفاوتی را دنبال می‌کند و مشکلاتی را که ممکن است هوش مصنوعی ایجاد کند به‌شیوه‌ای سرگرم‌کننده و اغلب مضحک ثبت می‌کند. فیلم داستان کارول پیترز (Carol Peters)، یک زن معمولی، است که زندگی خود را می‌گذراند تا اینکه یک روز شروع به شنیدن صداهایی از دستگاه‌های مختلف می‌کند؛ درواقع اولین هوش مصنوعی کنترل زندگی او را در دست می‌گیرد. این اولین قدم هوش مصنوعی برای حکومت بر جهان است و کارول تنها کسی است که می‌تواند جلوی آن را بگیرد و درنهایت بشر را نجات دهد.

۱۲. Ex Machina

کارگردان: الکس گارلند (Alex Garland)

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

Ex Machina داستان یک دانشمند کامپیوتر جوان به‌نام Caleb را روایت می‌کند که در یک مسابقه در محل کار برنده می‌شود. سپس او به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا به مدیر عامل شرکت، Nathan، بپیوندد.

در آنجا Caleb با Ava آشنا می‌شود: اولین هوش مصنوعی «زن» جهان. در این مرحله، Caleb متوجه می‌شود که او همتای انسانی در آزمون تورینگ برای تعریف آگاهی Ava است. بااین‌حال به‌زودی مشخص می‌شود که ربات انسان‌نما بسیار بیشتر از آن چیزی که هر یک از آنان گمان می‌کنند خودآگاه است. این فیلم مانند Her بر شخصیت همیشه در حال تکامل ربات تمرکز می‌کند.

نکته پایانی

در این مطلب ۱۲ فیلم و سریال برتر هوش مصنوعی را معرفی کردیم. به‌طور کلی، این فیلم‌های هوش مصنوعی برای دهه‌ها مخاطبان را مجذوب خود کرده‌اند و هم منبع سرگرمی و هم سوختی برای بحث‌های فکری درباره آینده هوش مصنوعی هستند. این فیلم‌ها سؤالاتی را درمورد ماهیت آگاهی، اخلاق و پیامدهای بالقوه فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی مطرح کرده‌اند. آن‌ها تخیل ما را برمی‌انگیزند و ما را وادار می‌کنند تا درمورد مرزهای میان انسان و ماشین‌ها، مزیت‌ها و خطرات بالقوه هوش مصنوعی و روابط پیچیده‌ای که می‌تواند میان انسان‌ها و موجودات هوشمند شکل ‌گیرد فکر کنیم.