رشته کارشناسی دانشجویان MBA چیست و دانشجویان مدیریت کسب و کار اغلب از کدام رشته‌ها می‌آیند؟ MBA شاخه‌ای میان‌رشته‌ای است که در این سال‌ها میان دانشجویان شاخته شده و جزو پرطرفدارترین رشته‌ها در کنکور کارشناسی ارشد است. بسیاری از افراد در تغییر رشته به‌سراغ این رشته می‌آیند و درباره‌ی آن کنجکاو هستند. اغلب کسانی که علاقه دارند در کنار رشته‌ی تخصصی خود مدیریت آن را نیز یاد بگیرند یا کسب‌وکار خود را با توجه به رشته‌ی کارشناسی خود راه‌اندازی کنند در این رشته تحصیل می‌کنند. در این مطلب درباره‌ی رشته کارشناسی دانشجویان MBA صحبت می‌کنیم و بررسی می‌کنیم اغلب آنان از کدام رشته‌های به مدیریت کسب‌وکار می‌آیند.

MBA جذاب‌ترین رشته کارشناسی ارشد را بشناسید!

مدیریت کسب‌وکار (MBA)

رشته MBA چند سال است که به ایران وارد شده است و با توجه به شرایط کشور محبوبیت بالایی نیز دارد. این رشته در هفت گرایش مالی، بازاریابی، استراتژی، مدیریت زنجیره‌ی تامین، رفتار سازمانی و منابع انسانی، فناوری و سیستم‌های اطلاعاتی در دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها ارائه می‌شود. از میان این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر شناخته‌شده‌تر هستند و اکثر افراد در صنعت مدیریت این دانشگاه‌ها را می‌شناسند. رشته‌ی MBA در بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور نیز تدریس می‌شود و افراد متخصصی در این رشته در حال کار و تحصیل‌اند.

در این مطلب می‌توانید با برترین دانشگاه‌های ارائه‌کننده رشته مدیریت کسب‌وکار در ایران آشنا شوید:

معرفی دانشگاه‌های کشور در رشته MBA

رشته کارشناسی دانشجویان MBA

رشته‌ی MBA به‌دلیل میان‌رشته‌ای‌بودن دانشجویان زیادی از رشته‌های مختلف دارد. عمده‌ی دانشجویان این رشته پیشینه‌ی مهندسی دارند، اما دانشجویان رشته‌های دیگر نیز در آن مشغول‌به‌تحصیل‌اند. در ادامه رشته‌های کارشناسی دانشجویان را بررسی می‌کنیم.

فارغ‌التحصیلان فنی و مهندسی

عمده افرادی که به سراغ رشته MBA می‌آیند دانشجویان فنی و مهندسی هستند. این دسته از داوطلبان عموماً افرادی هستند که یا به رشته‌ی کارشناسی خود علاقه ی کمی دارند یا نیاز دارند در کنار رشته‌ی کارشناسی‌شان بخش مدیریتی و نحوه‌ی مدیریت رشته‌ای را نیز که خوانده‌اند بیاموزند.

به‌دلیل اینکه در کنکور رشته‌ی MBA نیز از ریاضیات عمومی فنی و مهندسی سؤال طرح می‌شود، انگیزه‌ی این افراد برای شرکت در کنکور MBA بسیار زیاد است. این دسته از دانشجویان، به‌دلیل اینکه در رشته‌های مهندسی تحلیل و حل‌مسئله‌ی زیادی انجام داده‌اند، در رشته MBA نیز می‌توانند پرقدرت ظاهر شوند.

فارغ‌التحصیلان مهندسی در گرایش‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند، اما دانشجویان رشته‌ی مهندسی صنایع، به‌دلیل شباهت این رشته با گرایش زنجیره‌ی تامین، تمایل بیشتری به آن نشان می‌دهند.

فارغ‌التحصیلان مدیریت

این دسته از داوطلبان نیز تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان کنکور مدیریت کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند. این دانشجویان که با مباحث مدیریتی آشنایی دارند بعد از اتمام درس‌ در مقطع کارشناسی به‌سراغ این رشته می‌آیند. به‌دلیل آشنایی کلی با مباحث این افراد نیز می‌توانند بسیار در رشته MBA موفقیت کسب کنند.

برخی از دانشجویان مدیریت ممکن است گمان کنند مباحث برای آنان تکراری خواهد بود، اما بدون شک مباحث جدیدتر و به‌روزتر در این رشته به دانشجویان ارائه می‌شود.

هم‌چنین ماهیت رشته و اینکه MBA بیشتر برپایه‌ی Case Study و تعامل با دنیای روزمره است، به این می‌انجامد که دانشجویان دروس را به‌صورت عملی یاد بگیرند و مباحثی را که در دوره‌ی کارشناسی به‌صورت نظری خوانده‌اند به کار گیرند.

فارغ‌التحصیلان حسابداری

دانشجویان فارغ‌التحصیل از رشته‌ی حسابداری نیز تعداد زیادی از دانشجویان MBA را تشکیل می‌دهند. این افراد اکثراً به‌دلیل علاقه به گرایش گرایش مالی و آشنایی به بخش‌های آن به رشته‌ی MBA وارد می‌شوند. دانشجویان رشته‌ی حسابداری، به‌دلیل اینکه با مباحث مالی و حسابداری آشنایی خوبی دارند، جزو افراد موفق محسوب می‌شوند و می‌توانند در این رشته به‌خوبی فعالیت کنند.

فارغ‌التحصیلان دیگر رشته‌ها

با توجه به ماهیت رشته‌ی MBA افراد از رشته‌های دیگر نیز به آن جذب می‌شوند. فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر، ادبیات، زبان، علوم پایه، مانند فیزیک و شیمی و غیره، جزو دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حال حاضر رشته‌ی MBA هستند. جذابیت رشته‌ی مدیریت خصوصاً در ایران و کاربردی‌بودن رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار دانشجویان به این انجامیده است که از رشته‌های متفاوتی برای تحصیل در این رشته اقدام کنند.

تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های کارشناسی

به‌طور کلی ۸۰ درصد دانشجویان رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار را فارغ‌التحصیلان فنی و مهندسی تشکیل می‌دهند. حدود ۱۵ درصد فارغ‌التحصیلان مدیریت‌اند و ۵ درصد باقیمانده هم دانشجویان دیگر رشته‌ها تشکیل می‌دهند.

نکته‌ی مهم این است که عامل اصلی در کسب موفقیت در این رشته اول علاقه‌ی شما به آن است و بعد تلاشی که برای رسیدن به آن انجام می‌دهید.

فارغ از اینکه از چه رشته‌ای فارغ‌التحصیل شده‌اید اگر به دروس مدیریتی علاقه دارید یا به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستید، می‌توانید در این رشته تحصیل کنید.

موفق‌ترین دانشجویان MBA از کدام رشته‌ها می‌آیند؟

همان‌طور که بررسی کردیم، رشته کارشناسی دانشجویان MBA بسیار متفاوت است. در این میان این پرسش هم مطرح است که دانشجویان کدام رشته‌ها در رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار موفق‌ترند؟

در این مطلب به‌صورت مفصل به این پرسش پرداخته‌ایم که نیازمندی‌های موفقیت در رشته MBA چیست:

نیازمندی‌های موفقیت در MBA چیست و کدام رشته‌ها در مدیریت کسب‌وکار موفق‌ترند؟

دپارتمان MBA کافه تدریس

سوالات متدوال

اگر در دانشگاه ریاضی نخونده باشیم برامون مشکلی پیش میاد؟

زمان مطالعه برای کنکور بهترین زمان برای تقویت مهارت ریاضی شماست. با کلاس‌های ریاضی می‌توانید ضعف خودتون رو برطرف کنید.

من بین کارشناسی و ارشدم فاصله افتاده این مشکل‌ساز نمیشه؟

بسیاری از داوطلبان MBA بعد از چند سال به فکر ارشد افتاده‌اند و با کمک اساتید و راهنمایی‌هايي که در وبينارها مي‌شود توانسته‌اند به نتيجه دلخواه برسند.

رياضي اين رشته چه بخش‌هايي را شامل مي‌شود؟

رياضي رشته MBA رياضي عمومي 1و2 فني و مهندسي است که بخش‌هايي شامل حد، مشتق، انتگرال، اعداد مختلط و توابع چندمتغيره را شامل مي‌شود.

زبان تخصصي اين رشته به چه معناست؟

صددرصد سوالات اين رشته مديريتي نيست و تخصصي بودن آن بدان معناست که بخش‌هاي گرامر و لغت آن جداست و سطح آن کمي دشوارتر از ديگر رشته‌ها در ارشد است.