سحرخیزی در دوره کنکور یکی از بایدهای آزمون موفق است، مخصوصاً که اغلب آزمون‌های کنکور کارشناسی ارشد در صبح برگزار می‌شود و شما باید برای سرحال‌بودن در صبح عادت به سحرخیزی را در خودتان ایجاد کنید. همین‌طور زمان و مدیریت آن در زمان آمادگی برای کنکور اهمیت بالایی دارد. یکی از راه‌حل‌های مدیریت زمان هم سحرخیزی در دوره کنکور است. این کار برای بسیاری از افراد کار دشواری است، اما برای اینکه بتوانید از زمان بیشتری در روز استفاده کنید بسیار حیاتی است.

سحرخیزی در دوره کنکور

صبح زود از خواب بلندشدن برای اغلب ما دشوار است. کلاً کسانی که صبح زود از خواب بلند می‌شوند این کار را به‌صورت یک عادت و بخشی از سبک زندگی برای خود تبدیل کرده‌اند و برای همین است که می‌توانند هر صبح سحرخیز باشند. در اصل سحرخیزی یک مهارت نیست و کافی است آن را به‌صورت یک عادت برای بدن خود تبدیل کنید.

سحرخیزی بازدهی بدن و همین‌طور بازدهی خواب را بالا می‌برد و ساعت فیزیولوژِک بدن را تنظیم می‌کند. این کار راندمان کلی افراد را افزایش می‌دهد.

چرا مطالعه در صبح؟

اگر صبح زود بیدار شوید، می‌توانید از ساعت‌های آرام صبح، از نشاط صبح و از سکوت آن به‌بهترین شکل استفاده کنید. همین‌طور تجربه نشان داده است اگر صبح بیدار شوید، به کارهای بیشتری در برنامه‌ی خود می‌رسید. زمان شب که بسیاری از افراد می‌خواهند از آن برای مطالعه استفاده کنند موقع دورهمی خانواده، صحبت‌کردن افراد با هم، تصمیم‌گیری‌های دسته‌جمعی و شلوغی است. به‌همین نسبت، وقت تماشای سریال‌ها و موقع اوج ردوبدل‌شدن پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی‌ است. شما می‌توانید این زمان را با صبح جایگزین کنید که از این موارد خبری نیست؛ به‌جای آن می‌توانید شب زودتر بخوابید و به ساعت فیزیولوژیک بدن‌تان هم احترام بذارید.

برای آشنایی با ساعت بدن و سازوکار آن این مطلب را مطالعه کنید:

ساعت زیستی بدن خود را تا دیر نشده کوک کنید!

راهکارهای سحرخیزی در دوره کنکور

حال می‌خواهیم راهکارهایی به شما بدهیم که چگونه سحرخیز باشید:

گوشی را کنار بگذارید

در زمان خواب گوشی خود را کنار بگذارید و قبل از خواب در شبکه‌های اجتماعی گشت‌وگذار نکنید. نگاه‌کردن به گوشی تلفن‌همراه قبل از خواب، نه‌تنها بر کیفیت خواب شما، بر ساعت خواب شما تاثیر می‌گذارد. گوشی تلفن‌همراه را از خود دور کنید و خواب آرام‌تری داشته باشید تا بتوانید صبح راحت‌تر بیدار شوید.

در رختخواب مطالعه نکنید

گذراندن چندین دقیقه در رختخواب و سعی در آرامیدن بدن شما را متوجه می‌کند که زمان خواب فرارسیده است. با تمرین در این زمینه می‌توانید کم‌کم با ورود به رختخواب در کمتر از ۱۰ دقیقه به خواب بروید که البته هدف اصلی هم همین است. پرداختن به کارهای جنبی، مانند خواندن و غیره، بیشتر به به‌هم‌ریختگی فکر و طولانی‌شدن زمان خوابیدن می‌انجامد.

برای آشنایی با راهکارهای داشتن خواب عمیق این مطلب را مطالعه کنید:

۷ راهکار برای داشتن خواب عمیق را از امشب به کار برید!

محیط خواب‌تان را مساعد کنید

جایی که در آن می خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می‌تواند عاملی برای سحرخیزی باشد. هرچند این عامل در افراد مختلف متغیر است، مثلا داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می‌تواند بسیار بر سحرخیزبودن شما مؤثر باشد؛ نظم این اتاق کاری می‌کند که شما احساس کنید سر زمانی که با خود قرار گذاشته‌اید باید از خواب بیدار شوید؛ همین‌طور جای خواب خود را آرام و تاریک نگه دارید تا کیفیت خواب بیشتری داشته باشید.

دوش بگیرید و نرمش صبحگاهی کنید

قدری نرمش یا ورزش خاص در شروع صبح می‌تواند بسیار مفید باشد. این کار گردش بهتر خون در بدن را رقم می‌زند و شما را در شروع صبح شاداب‌تر می‌کند؛ درنهایت می‌تواند کاری کند تا روزتان را به‌بهترین شکل ممکن شروع کنید. همین‌طور دوش چنددقیقه‌ای شما را سر حال می‌کند و می‌توانید با ذهن بازتری مطالعه کنید.

برای آشنایی با روتین خواب رتبه‌برترها این مطلب را مطالعه کنید:

روتین خواب رتبه برترها چگونه است؟

بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید

اگر در فاصله‌ی زمانی کمتر از دو ساعت قبل از خوابیدن چیزی بخورید و بعد به رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند یا اصلاً زمان به‌خواب‌رفتن‌تان را طولانی کند.

علاوه بر زمان غذاخوردن، سعی کنید شام خود را سبک بخورید و از غذاهای پرچرب دوری کنید. چربی غذا شما را سنگین و سحرخیزی را از شما دور می‌کند.

به خودتان برای بیدار شدن دروغ نگویید

همیشه سعی کنید بلافاصله بعد از بیدارشدن رختخواب خودتان را ترک کنید، اینکه مثلاً ۱۰ یا ۲۰ دقیقه‌ی بعد از بیدارشدن از جای‌تان بلند شوید اصلاً به شما کمکی نخواهد کرد. هر چه بیشتر در زمانی که بیدار شده‌اید در رختخواب بمانید، بدن‌تان تمایلش برای بازگشت به خواب عمیق بیشتر می‌شود.

برای خودتان یک شریک مشابه پیدا کنید

در برخی موارد بد نیست برای سحرخیزشدن با یکی مانند خودتان همراه شوید که دوست دارد سحرخیز باشد ولی فکر می‌کند نمی‌تواند. در این شرایط اگر هر دو واقعاً برای بیدارشدن در صبح زود تصمیم گرفته باشید، می‌توانید در استواری بر این تصمیم روی هم تأثیر بگذارید.

برای گرفتن نتیجه بهتر با سبک زندگی رتبه‌برترها آشنا شوید:

سبک زندگی رتبه برترها ـ ۷ قدم برای رتبه‌برترشدن!