سبک زندگی رتبه برترها با داوطلبان دیگر متفاوت است. ما می‌توانیم قدم‌هایی در مسیر آماده‌شدن برای کنکور کارشناسی‌ارشد برداریم تا خود را به رتبه‌برترها نزدیک‌تر کنیم. رتبه‌برترها صرفاً هوش بالایی ندارند، بلکه تلاش و سبک زندگی رتبه برتری دارند. اگر شما هم می‌خواهید رتبه‌برتر باشید می‌توانید با رعایت نکاتی از سبک زندگی رتبه برترها خود را به این سبک از زندگی برسانید.

سبک زندگی رتبه برترها

در طول دورهٔ آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد شما باید بتوانید به‌صورت منظم مطالعه کنید. طبعاً این کار انرژی و توان زیادی می‌گیرد. شما باید روی یک هدف که کسب رتبهٔ دلخواه است تمرکز کنید. نکتهٔ مهم اینجاست که شما نمی‌توانید زندگی عادی را متوقف کنید، اما با رعایت بعضی از نکات ساده در سبک زندگی خود می‌توانید به رتبه برتر برسید.

در دورهٔ آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد باید بتوانید طبق برنامه‌ریزی درسی‌تان جلو بروید. در همین حین مهم است که شرایط کنکور را در تمامی روزهای مانده به آزمون طراحی کنید.

فرض کنید شما عادت کرده‌اید که شب‌ها درس بخوانید، اما آزمون صبح برگزار می‌شود. این یعنی شما عادت ندارید که صبح‌ها سرحال باشید. طبعاً یک‌شبه نیز نمی‌توانید زندگی خود را تغییر دهید. این کار به برنامه‌ریزی و زمان نیاز دارد. شما برای جاانداختن هر عادت به یک دورهٔ سی تا چهل‌روزه نیاز دارید.

برای آمادگی برای کنکور دست‌کم از دو ماه قبل باید سبک زندگی کنکوری را اجرا کنید.

یک رتبه‌برتر تمامی روش‌ها را به کار می‌گیرد تا به هدف خود نزدیک شود.

برای آشنایی با عادت‌های رتبه‌برترها این مطلب را مطالعه کنید:

۷ عادت رتبه برترها را بشناسید!

۷ قدم برای رتبه‌برترشدن

همان‌طور که گفتیم برای رتبه‌برترشدن باید قدم‌هایی را طی کنید. در ادامه این قدم‌ها را معرفی می‌کنیم:

تنبلی و اهمال‌کاری را کنار بگذارید

مهم‌ترین عامل برای رسیدن به رتبه‌ی خوب کنارگذاشتن تنبلی و اهمال‌کاری است. کنکور کارشناسی ارشد زمان کوتاهی دارد و شما باید از تک‌تک لحظات خود استفاده کنید. به دنبال رندشدن ساعت، هفته و ماه نباشید؛ همین ‌الان اهداف خود را مشخص کنید و به خودتان قول دهید تا به آن نرسیده‌اید، آن را رها نکنید. برنامه‌ریزی خود را شروع کنید و از همان لحظه آن را اجرا کنید تا قدم اول برای رتبه‌برترشدن را بردارید.

برای کنارگذاشتن اهمال‌کاری و تنبلی این مطلب را مطالعه کنید:

تست اهمال کاری چیست و به شما چه کمکی می‌کند؟

موضوعات اضافی را حذف کنید

در زمان کنکور شما به تمرکز و آرامش نیاز دارید؛ برای همین یکی از قدم‌هایی که برای رتبه‌برترشدن باید بردارید حذف آدم‌های اضافی است؛ کسانی را که شما را ناامید و آرامش شما را مختل می‌کنند حذف کنید. این آدم‌ها، نه‌تنها در دوره‌ی پراهمیت کنکور، در زندگی به شما آسیب می‌زنند. حذف این دسته از آدم‌ها که شما را از هدفتان دور می‌کنند قدم بعدی برای رتبه‌برترشدن و یکی از نکات مهم در سبک زندگی رتبه برترهاست.

برای درپیش‌گرفتن سبک زندگی رتبه برترها درباره‌ی اشتباه‌های داوطلبان بیشتر بدانید:

شکست در کنکور با سبک زندگی چه ارتباطی دارد؟

گوشی خود را مدیریت کنید

یکی از مخرب‌ترین عوامل در دوره کنکور گوشی و شبکه‌های اجتماعی است. مدیریت و کنترل کار با گوشی تلفن‌همراه یکی از چالش‌های افراد در زمان مطالعه است. اگر نتوانید زمان خود را در تلفن‌همراه‌تان کنترل کنید، زمان باارزش‌تان در دوره‌ی کنکور را از دست می‌دهید.

سعی کنید تا جای ممکن شبکه‌های اجتماعی، مانند توئیتر و اینستاگرام، را در زمان کنکور خود حذف کنید و تمرکزتان را روی درس خود نگهدارید. البته می‌توانید از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که برای مطالعه هستند برای بهترمطالعه‌کردن بهره ببرید.

برای آشنایی با روش‌های مقابله با هدررفت وقت این مطلب را مطالعه کنید:

عوامل اتلاف وقت در زمان کنکور یا دزدان زمان در زمان کنکور را بشناسید!

منابع خود را مدیریت کنید

قبل از شروع مطالعه دوروبر خود را پر از منابع متنوع نکنید. سعی کنید از یک منبع شروع کنید و بعد از اتمام آن به سراغ منابع دیگر بروید. داشتن یک منبع مناسب از داشتن صد منبع متفاوت بهتر است؛ برای همین، قبل از شروع با افراد خبره‌ی رشته‌ی خود مشورت کنید و بعد آن‌ها را بخرید. رتبه‌های برتر سال‌های گذشته از مراجع مناسب برای پیداکردن منابع درست هستند.

ساعت مطالعه‌ی خود را بالا ببرید

کنکور کارشناسی ارشد، برخلاف کنکور کارشناسی، کمتر از یک سال طول می‌کشد. اکثر افراد برای کنکور کارشناسی ارشد حدوداً هشت تا ۹ ماه زمان می‌گذارند؛ پس باید از این دوره به‌خوبی استفاده کنید. سعی کنید از تمامی ساعت‌های آزاد روز خودتان برای مطالعه استفاده کنید. روزهای تعطیل زمان طلایی شماست تا بتوانید ساعت‌های مطالعه‌ی خود را به بالاترین حد برسانید.

برای بالابردن میزان مطالعه این مطلب را مطالعه کنید:

اصول افزایش میزان مطالعه چیست؟

ساعت خواب مناسب داشته باشید

داشتن خواب منظم به‌اندازه‌ی داشتن برنامه مطالعه منظم اهمیت دارد. در این دوره شما میزان انرژی زیادی نیاز دارید و داشتن ساعت خواب مناسب انرژی شما را تأمین می‌کند. سعی کنید از مکان خواب مناسب استفاده کنید؛ همچنین هر شب در ساعت معین به رخت‌خواب بروید تا صبح بتوانید باانرژی بیشتری مطالعه کنید.

برای بالابردن کیفیت خواب‌تان این مطلب را مطالعه کنید:

۷ راهکار برای داشتن خواب عمیق را از امشب به کار برید!

روش مطالعه درست داشته باشید

روش مطالعه صحیح از مهم‌ترین قدم‌ها برای مطالعه درست کنکور است. سعی کنید برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید و روش مطالعه‌ی مناسب هر درس را یاد بگیرید. وبینارهای اساتید و مشاوره‌های رتبه‌های برتر می‌تواند یکی از راه‌هایی باشد که شما روش مطالعه صحیح را یاد بگیرید. سعی کنید روش درست را از اساتید و روش‌های نادرست را از رتبه‌های برتر جمع‌آوری کنید و در زمان مطالعه‌ی خود آن‌ها را به کار بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با سبک زندگی کنکوری این مطلب را مطالعه کنید:

سبک زندگی کنکوری را از همین امروز در پیش بگیرید