سیستم ایمنی مصنوعی (AIS) یا Artificial Immune Systems به کمک و تقویت سیستم ایمنی طبیعی بدن انسان‌ها می‌آید. در این تکنولوژی از نانوبات‌ها (Nanobots) استفاده می‌شود که ربات‌های میکروسکوپی هستند که وارد بدن می‌شوند. در این مطلب توانایی‌های این سیستم مصنوعی را بررسی کرده‌ایم.

سیستم ایمنی مصنوعی (AIS)

مقدمه

میلیاردها میلیارد میکروب در هوایی که تنفس می‌کنیم، سطحی که روی آن دراز می‌کشیم یا روی آن دست می‌کشیم شناور هستند. بله، این یک واقعیت است و اصلاً به وسواس‌داشتن یا نداشتن ربطی ندارد. در این شکل خط آبی نازک که بدن شما را از تسلیم‌شدن دربرابر این باکتری‌ها محافظت می‌کند سیستم ایمنی بدن شماست.

سیستم ایمنی بدن

هیچ‌یک از ما در بدو تولد آن‌قدر سیستم ایمنی قوی‌ای نداریم که دربرابر تمامی بیماری‌ها مقاومت کند؛ حتی با اینکه در حال حاضر واکسیناسیون‌های مختلف و تزریقات تقویت‌کننده‌ی زیادی را پشت‌سر می‌گذاریم که به دفع برخی از بیماری‌های خطرناک کمک می‌کند، هنوز بیماری‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند کیفیت زندگی ما را مختل کند یا مستقیماً ما را بکشد.

بااین‌حال اکنون قرن بیست‌ویکم است و ما در آستانه‌ی تغییر این روند با فناوری فوق‌العاده جدیدی هستیم؛ این فناوری فوق‌العاده سیستم ایمنی مصنوعی (AIS) است.

سیستم ایمنی مصنوعی (AIS) چیست؟

سیستم ایمنی مصنوعی (AIS) سیستم ایمنی طبیعی ما را تقویت می‌کند. این سیستم ایمنی مصنوعی با استقرار ربات‌های میکروسکوپی به‌نام نانوبات (Nanobot) در جریان خون ما اجرایی می‌شود و به پیشگیری، تشخیص، مبارزه و بهبود بهتر بیماری‌ها کمک می‌کند.

این نانوبات‌ها ممکن است از اریگامی DNA یا مواد ساخته‌شده‌ی انسان ساخته شوند، مثلاً ازطریق چاپ سه‌بعدی. البته فکر نکنید از یک موضوع علمی‌تخیلی صحبت می‌کنیم؛ بسیاری از آزمایش‌ها قبلاً از این فناوری روی انسان استفاده کرده‌اند. آینده‌پژوهان برجسته پیش‌بینی می‌کنند بدن ما ظرف مدت کوتاهی، یعنی در ۱۰ سال آینده، پر از نانوبات خواهد شد.

چرخه‌ی سیستم ایمنی

سیستم ایمنی مصنوعی (AIS) چطور پیشگیری از بیماری‌ها را ممکن می‌کند؟

در درون بدن ما اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که بیشتر اوقات تا زمانی‌که مشکلی پیش نیاید متوجه آن‌ها نمی‌شویم. وجود نانوبات‌ها در بدن ما می‌تواند به‌عنوان یک سیستم از راه دور پزشکی عمل کند.

آن‌ها می‌توانند دما، فشار، سطح PH و رویدادهای مکانیکی بدن ما را کنترل کنند و به‌طور بالقوه نشانگرهای ژنتیکی متعلق به بیماری‌های شناخته‌شده را تشخیص دهند. این موارد را می‌توان به‌صورت گزارش‌های معمول جمع‌آوری و به‌طور خودکار به پزشک منتقل کرد. در این صورت دیگر نیازی نیست هر سال برای این کار به پزشک مراجعه کنید.

این نانوبات‌ها حتی می‌توانند اقدامات اصلاحی را به‌صورت پیشگیرانه انجام دهند؛ برای مثال، می‌توان از نانوبات‌ها برای پاک‌سازی خون استفاده کرد. دانشمندان قبلاً آزمایش‌هایی را انجام داده‌اند که نشان می‌دهد با پنج دقیقه فعالیت نانوبات‌ها میزان سمی‌بودن خون 300 درصد بهبود می‌یابد. این روش و تکنیک‌های مشابه را می‌توان برای جلوگیری از بروز انواع بیماری‌های ناشی از عملکرد ضعیف کلیه‌ها و کبد و لوزالمعده استفاده کرد و واکسنی برای مواردی مانند دیابت نوع ۱ ایجاد کرد.

سرانجام تمامی این داده‌های مرتبط با بدن میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بیست‌وچهارساعته و هر روز هفته جمع‌آوری می‌شود و به محققان کمک می‌کند تا جزئیات بسیار بیشتری از اتفاق‌های درون بدن انسان را بفهمند؛ درنتیجه هم داروها و درمان‌های بیشتر و مؤثرتری را تولید کنند.

سیستم ایمنی مصنوعی (AIS) چطور بیماری را تشخیص می‌دهد؟

با توجه به مواردی که پیش از این درباره‌شان گفتیم، انبوه نانوبات‌ها به جمع‌آوری داده‌هایی درمورد نحوه‌ی عملکرد بدن انسان به‌طور کلی و هم‌چنین نحوه‌ی عملکرد بدن یک شخص به‌طور خاص می‌انجامد.

اگر آن‌ها یک رویداد غیرعادی را تشخیص دهند (مانند انسداد رگ، سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی یا سم ناشی از نیش مار)، می‌توانند آن را به دیگر سیستم‌ها منتقل کنند تا به‌طور خودکار با آمبولانس تماس بگیرند و حتی نزدیکان شما را مطلع کنند. ممکن است حتی به تماس با شخص دیگری نیازی نداشته باشند و بتوانند خودشان اقدام لازم را انجام دهند.

سیستم ایمنی مصنوعی (AIS) چطور با بیماری مقابله می‌کند؟

نانوبات‌ها را می‌توان با دارو، پروتئین، آنزیم یا چیزهای دیگر پر کرد و سپس آن‌ها را بلعید یا به بیمار تزریق کرد تا به نقطه‌ی خاصی از بدن هدایت شود؛ سپس نانوبات می‌تواند بار خود را در آن ناحیه‌ی مدنظر آزاد کند، یک جراحی کوچک انجام دهد یا مسیرهایی را برای جراحی باز کند.

این موضوع این امکان را می‌دهد تا درمان به‌صورت متمرکز و موضعی انجام شود، بدون اینکه به سلول‌های اطراف آن آسیبی برسد (برای مثال، شیمی‌درمانی در این مورد نمونه‌ی معروفی است). این روش قبلاً برای درمان هپاتیت C و هم‌چنین سرطان و دیگر تومورها آزمایش شده است. تصور می‌شود روزی از نانوبات‌ها می‌توان برای جایگزینی خون به‌صورت خودکار استفاده کرد. این امر وابستگی ما را به خون‌های اهدایی از میان می‌برد.

سیستم ایمنی مصنوعی (AIS) چطور برای بهبود بیماری به ما کمک می‌کند؟

با گذشت زمان، ازطریق ساییدگی یا آسیب، بدن ما به آسیب بافتی و سلولی مبتلا می‌شود. با بارگذاری سلول‌های بنیادی در نانوبات‌ها که سپس خود را به بافت آسیب‌دیده می‌چسبانند، بدن ما می‌تواند شروع به ترمیم کند. این رویکرد را می‌توان برای قلب، شبکیه، نخاع و مفاصل در نظر گرفت. از نانوبات‌ها می‌توان حتی برای درمان پیری و افزایش عمر استفاده کرد. با شناسایی و ترمیم DNA آسیب‌دیده، سلول‌های ما (و درنتیجه خود ما) جوان‌تر می‌شوند.

خلاصه‌ی مطالب درباره‌ی سیستم ایمنی مصنوعی

در این مقاله با سیستم ایمنی مصنوعی آشنا شدیم و دیدیم این تکنولوژی تا چه حد می‌تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد؛ البته سیستم ایمنی مصنوعی (AIS) هنوز در ابتدای راه قرار دارد و به‌این معنا نیست که در حال حاضر، می‌توانیم پس اصابت گلوله یا سقوط از صخره به‌کمک آن‌ها زنده بمانیم، اما اگر این اتفاق‌های مرگبار را کنار بگذاریم، می‌توان گفت با سیستم ایمنی مصنوعی (AIS) می‌توانیم عمر نامحدود داشته باشیم.

برای آشنایی بیشتر با هوش مصنوعی این مطلب را مطالعه کنید:

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با کافه‌تدریس به دنیای دیتا ساینس وارد شوید!

اگر به دنیای هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم داده علاقه دارید، کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس به شما کمک می‌کند از هر نقطه‌ی جغرافیایی به به‌روزترین و جامع‌ترین آموزش دیتا ساینس دسترسی داشته باشید.

کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس به‌صورت کاملاً پویا و تعاملی و به‌شکل کارگاهی و در قالب کار روی پروژه‌های واقعی علم داده برگزار می‌شود.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس در دوره‌های مقدماتی و پیشرفته و مشاوره‌ی رایگان برایش شروع یادگیری و مسیر شغلی علم داده روی این لینک کلیک کنید:

دوره جامع یادگیری علم داده (Data Science)