فن بیان برای مدیران چه اهمیتی دارد؟ مدیران هر سازمان مهم‌ترین عوامل موفقیت یا شکست یک کسب‌وکار هستند. تصمیم‌های اساسی و مهم سازمان را مدیر می‌گیرد و از این‌ جهت نقش بسیار مهمی در سازمان ایفا می‌کند. داشتن فن بیان قوی به مدیران کمک می‌کند که ارتباط بهترین با کارکنان سازمان خود و همچنین عوامل خارجی داشته باشند و به‌همین دلیل، به یک مهارت کلیدی تبدیل شده‌ است. در این مقاله به اهمیت فن بیان برای مدیران راه‌کارهایی برای بهترکردن فن بیان می‌پردازیم. اگر مدیر یک کسب‌وکار هستید یا قصد دارید در آینده یک مدیر موفق شوید، توصیه می‌کنم حتماً این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

فن بیان چیست؟

فن بیان یکی از ابزارهای ارتباط مؤثر است که کمک می‌کند به‌بهترین شکل ممکن با دیگران ارتباط برقرار کنیم. مهم نیست در چه جایگاهی هستیم و صحبت درمورد چه موضوعی است، فن بیان در هر جایی کاربرد دارد، از سخنرانی گرفته تا مذاکره برای فروش محصولات یا صحبت‌های جلسه درون‌سازمانی یا حتی صحبت با دوستان در جلسه‌های خصوصی.

فن بیان را می‌توان مجموعه‌ای از تکنیک‌ها در صدا، استفاده از کلمه‌ها و عبارت‌های مناسب و استفاده درست از زبان بدن دانست که همگی به انتقال بهتر پیام و احساس ما کمک می‌کنند. اگر فن بیان خوبی داشته باشیم، می‌توانیم تأثیر بهتری بر دیگران بگذاریم و به‌همین وسیله دیگران را مشتاق به همکاری کنیم.

مطالعه این مطلب را از دست ندهید:

مدیریت تعارض یعنی چه؟

اهمیت فن بیان برای مدیران

کارمندان و نیروی انسانی هر سازمان مهم‌ترین سرمایه سازمان هستند. طبق تحقیقات بخش زیادی از کارمندان در سازمان‌ها معتقدند رئیس یا مدیر باعث استرس آنان در محیط کار می‌شود. این نارضایتی معمولاً به‌دلیل نوع برخورد و صحبت مدیر است که تأثیر قابل‌توجهی بر بازدهی کارمندان می‌گذارد.

مدیران باید با یادگیری مهارت‌های فن بیان ارتباط بهتری با کارمندان خود برقرار کنند و رضایت کارمندان خود را بیشتر کنند. هر قدر این رضایت از مدیران و محل کار افزایش پیدا کند، بازدهی سازمان بیشتر می‌شود و تأثیر آن به‌طور کاملاً مستقیم بر جریان‌های مالی و درآمد سازمان دیده خواهد شد.

اهمیت فن بیان فقط به ارتباط با کارکنان سازمان محدود نمی‌شود. مدیران معمولاً با سازمان‌های خارجی در ارتباط هستند و به‌همین دلیل، ارتباط مدیر سازمان با دیگر سازمان‌ها هم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ مثلاً تصور کنید یک مدیر نتواند ارتباط خوبی با تأمین‌کنندگان خود برقرار کند یا مدیری که باید با در راستای هدف‌های سازمان با سازمان‌های دولتی در ارتباط باشد، به‌دلیل نداشتن فن بیان قوی، نتواند ارتباط مثبتی ایجاد کند.

این موارد حتماً روی سازمان تأثیرگذار خواهد بود؛ پس فن بیان را می‌توان از مهارت‌های کلیدی یک مدیر دانست که شاید خیلی از مدیران ما به آن توجه زیادی نکنند.

فن بیان در مدیران خوب چطور است؟

مدیران موفق در تمامی دنیا فن بیان قوی دارند و کافی است لحظه‌ای با شما صحبت کنند. تصور خواهید کرد که آن مدیر ذهن شما را می‌خواند و طوری صحبت می‌کند که انگار سال‌هاست شما را می‌شناسد، از دغدغه‌های شما آگاه است و می‌داند چطور صحبت کند که شما مشتاق گفت‌وگو باشید.

مدیران موفق جذاب صحبت می‌کنند و می‌دانند چطور به کارمندان انرژی بدهند. اگر یک نظرسنجی در سازمان خود انجام دهید، احتمالاً بخش زیادی از کارمندان بعد از جلسه با حال بد اتاق را ترک می‌کنند یا استرس بیشتری را تحمل می‌کنند؛ اما یک مدیر خوب به‌جای گرفتن انرژی سازمان، انرژی کارمندان خود را بالا می‌برد، همدلی را افزایش می‌دهد و کارمندان پس از جلسه با او، با حال خوب از جلسه خارج می‌شوند. همه این موارد با ارتباط مؤثر شکل خواهد گرفت که لازمه‌ی آن فن بیان قوی برای مدیران است.

شخصیت کاریزماتیک بدون فن بیان؟

در سازمان‌ها کار فقط با بوروکراسی پیش نمی‌رود؛ بوروکراسی یا قوانین و ساختار موجود کمک می‌کند کار به‌شکل درست و از مسیر درست انجام شود، اما خیلی از فعالیت‌های افراد در سازمان، به‌ظدلیل شخصیت کاریزماتیک و جذاب مدیران انجام می‌شوند. کارمندان با جان‌ودل و بدون اعمال زور کارها را برای یک مدیر کاریزماتیک انجام می‌دهند. هیچ فردی نمی‌تواند بدون داشتن فن بیان قوی تبدیل به یک مدیر کاریزماتیک و محبوب شود؛ یعنی یکی از مهارت‌های اصلی برای داشتن یکی شخصیت کاریزماتیک و در ادامه تبدیل‌شدن به یک مدیر خوب داشتن فن بیان قوی است.

فن بیان در کنفرانس و سخنرانی

به‌عنوان یک مدیر ممکن است گاهی سخنرانی یا کنفرانی داشته باشید. اهمیت فن بیان در سخنرانی‌ها بیشتر خواهد بود. اگر یک مدیر بتواند در یک سخنرانی یا نمایشگاه فن بیان خوبی داشته باشد، مشتریان جدید به‌سمت آن سازمان صف خواهند کشید؛ مثلاً مدیری که بتواند در یک نمایشگاه تخصصی با کسب‌وکارهای بزرگی کشور ارتباط برقرار کنید چه اعتبار و درآمدی را برای سازمان ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین اگر قصد دارید میان کارمندان و سازمان‌های دیگر محبوب باشید و به یک مدیر موفق تبدیل شوید، حتماً فن بیان را جدی بگیرید و از همین امروز روی آن کار کنید.

مطالعه این مطلب را از دست ندهید:

مدیریت احساسات برای مدیران چه اهمیتی دارد؟

چطور فن بیان خوبی داشته باشیم؟

فن بیان، مانند تمامی مهارت‌هایی که احتمالاً بلد هستید، نیاز به آموزش دارد. حتماً کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی تأثیر بسیار بیشتری می‌گذارند، اما خودمان هم می‌توان تمرین‌هایی برای بهبود فن بیان انجام دهیم. در ادامه چند مورد از تمرین‌هایی که می‌تواند فن بیان مدیران را بهبود دهند بررسی می‌کنیم:

  • صدای خود را همیشه ضبط کنید. سعی کنید صدای خود را در هنگام صحبت ضبط کنید؛ برای مثال ۱۰ دقیقه درمورد یک موضوع خاص صحبت کنید و صدای خود را ضبط کنید. ضبط‌کردن و گوش‌دادن به صدای خود کمک می‌کند ایرادها و تپق‌های خود را پیدا کنید.
  • کتاب بخوانید. مطالعه کتاب‌ها و مجله‌های مختلف دایره واژگان‌تان را افزایش می‌دهد. سعی کنید واژگان جدید را که در کتاب، تلویزیون یا هر جای دیگری شنیدید در جایی یادداشت و از آن استفاده کنید.
  • همیشه برای صحبت‌کردن داوطلب باشید. کسی که قصد دارد فن بیان بهتری داشته باشد باید در مرحله‌ی اول خجالت‌کشیدن را در خود حذف کند. هر جا که فکر می‌کنید حرف مفیدی برای گفتن دارید، حتماً صحبت کنید و خجالت را کنار بگذارید.
  • برای هر کلمه چند معادل پیدا کنید. مرسی، ممنون، سپاس‌گزارم، متشکرم و بسیاری از کلمه‌های دیگر کاربرد مشابهی دارند، اما اگر می‌خواهید فن بیان خوبی داشته باشید، تنوع را در واژگان‌تان بالا ببرید.
  • روی مهارت‌های صداسازی کار کنید. یکی از نیازمندی‌های داشتن یک فن بیان خوب صدای خوب است. سعی کنید روی مهارت‌های صداسازی خود کار کنید. برای این کار می‌توانید از آموزش‌های رایگان موجود در فضای وب یا دوره‌های آموزشی مناسب استفاده کنید.
  • زبان بدن خود را تقویت کنید. پیام شما فقط ازطریق کلام منتقل نمی‌شود؛ زبان بدن هم نقش بسیار مهمی در انتقال پیام دارد. زبان بدن خود را تقویت کنید تا پیام کلامی شما را تقویت کند.

جمع‌بندی فن بیان برای مدیران

مدیران یکی از ارکان موفقیت سازمان هستند و این نقش مهم به داشتن مهارت‌هایی نیازمند است که سازمان را در جهت پیشرفت هدایت کند. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مدیران فن بیان است. مدیرانی که فن بیان قوی دارند می‌توانند اشتیاق و علاقه‌ی بیشتر در کارمندان ایجاد کنند، رضایت کارمندان را افزایش دهند و راندمان کلی سازمان را بالا ببرند. فن بیان خوب یک مدیر معمولی را به مدیر موفق و کاریزماتیک تبدیل می‌کند که در مذاکرات خارج سازمان هم منافع سازمان را به‌بهترین شکل تأمین کند.