یکی از دلایل اصلی که باعث شده رشته MBA در ایران با کیفیت مناسب ارائه شود، حضور کادر هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف است. نقش این دانشکده در توسعه رشته مدیریت کسب و کار در ایران نه تنها از منظر فارغ‌التحصیلان این دانشکده اهمیت دارد بلکه از این بابت که سایر دانشگاه‌هایی که بعد از آن رشته MBA را ارائه دادند، به تبعیت از دانشکده ام بی ای شریف عمل کرده که باعث شد اهمیت حضور دانشکده اقتصاد و مدیریت شریف دو چندان شود.

امروزه بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف از رشته MBA در جایگاه‌های مدیریتی مهم مشغول شده‌اند. هدف این است تا این دانشکده را که اولین و مهم‌ترین ارائه دهنده رشته مدیریت کسب و کار در ایران است معرفی کنیم.

رشته MBA دانشگاه شریف

۱. معرفی دانشگاه شریف:

دانشگاه صنعتی شریف در ابتدای خیابان آزادی، حوالی میدان آزادی پایتخت ایران، یعنی تهران واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۳۴۴ با هدف توسعه رشته‌های فنی مهندسی جهت تربیت نیروی‌های مهندس و فنی برای پاسخگویی به نیاز کشور که در آن سال‌ها رشد اقتصادی بالا و تورم پایینی را تجربه می‌کرد و رو به توسعه بود به وجود آمد.

در ادامه دانشگاه شریف با گذشت زمانی کوتاه به قطب رشته‌های فنی‌مهندسی تبدیل شد و امروز برترین دانشگاه ایران در حوزه فنی مهندسی و اقتصاد محسوب شده و رتبه جهانی قابل قبولی نیز دارد به طوری که مدرک دانشگاه شریف را می‌توان در همه جای دنیا به عنوان یک مدرک معتبر قبول ارائه داد. . تیم هیأت علمی دانشگاه شریف حدود ۵۰۰ عضو دارد که به طور تقریبی ۴۰ درصد این اعضا استاد تمام، ۲۰ درصد دانشیار، ۳۵ درصد استادیار و در آخر ۵ درصد ایشان مربی هستند.

مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

ام بی ای را به طور کامل بشناسید

رشته MBA دانشگاه شریف

۲. معرفی دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف:

دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف از سال تحصیلی ۷۹-۸۰، در دولت اصلاحات، به طور رسمی پذیرای متقاضیان رشته‌های اقتصاد و مدیریت بوده است. رییس این دانشکده جناب آقای دکتر علینقی مشایخی است که از ابتدا تا به امروز در این سمت فعالیت دارند. دلیل اصلی ایجاد دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف راه‌اندازی و ارائه رشته مدیریت کسب و کار (MBA) بوده است.

به نقل از دکتر مشایخی، با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی دانشگاه شریف، افرادی بسیار هوشمند با توانمندی بالا بوده‌اند ولی در آن سال‌ها که کشور برای دومین بار در تاریخ معاصر رشد خوب اقتصادی و تورم پایین را تجربه می‌کرده و رو به توسعه بوده است، بعد از فارغ‌التحصیلی نمی‌توانستند در جایگاه‌های درخور شایسته فعالیت کنند و عموماً یا خودشان سرخورده می‌شدند یا از پتانسیل آن‌ها استفاده نمی‌شد، تصمیم به راه‌اندازی رشته MBA با هدف پرورش مدیران لایق از میان این فارغ‌التحصیلان شد. بعدها نیز از سایر رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی به سراغ این رشته آمدند و این رشته در حال حاضر این رشته به یکی از مهم‌ترین و پرمتقاضی‌ترین رشته‌ای کارشناسی ارشد در ایران تبدیل شده است. سالن‌های مطالعه گروهی، کتابخانه و سالن مطالعه فردی با محیطی مدرن و سالن آمفی تئاتر با گنجایش ۵۰۰ نفر این دانشکده را از سایر دانشکده‌های دانشگاه شریف متمایز می‌کند.
دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف در ضلع شمالی دانشگاه شریف (بیرون از فضای دانشگاه) در خیابان تیموری قرار دارد. جهت ارتباط با این دانشکده شماره تماس شماره تماس ۹-۶۶۰۲۲۷۵-۰۲۱و ایمیل info@gsme.sharif.edu ارائه شده است.
نمونه‌ای از فضاهای درون دانشکده:

سایت دانشگاه شریف
کتابخانه دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف
سالن آمفی تئاتر دانشگاه شریف
کلاس های ام بی ای شریف

۳. مدیریت کسب و کار MBA در دانشکده مدیریت و اقتصاد:

در رشته MBA و در دانشکده اقتصاد ۴۸ واحد درسی، برای ۴ ترم تحصیلی (۲ سال) ارائه می‌شود. البته این زمان قابل تمدید هم هست ولی به صورت پیش فرض توقع می‌رود که افراد بتوانند در ۴ ترم تحصیلی دوره تحصیل خود را در رشته MBA به پایان برسانند. در نظام آموزشی پژوهش محور اگر دانشجویی نظام آموزشی در پژوهش محور یا آموزشی پژوهشی مشغول باشد نیم سال (یک ترم) به تعداد ترم تحصیلی وی اضافه خواهد شد و به صورت نرمال ۵ ترم را باید پشت سر بگذارد.

در رشته ام بی ای شریف هفت گرایش ارائه می‌شود به ترتیب به نام‌های استراتژی، بازاریابی، سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، مالی، فناوری و تکنولوژی، عملیات و زنجیره تامین و رفتار سازمانی و منابع انسانی هستند که البته در سال‌های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ گرایش سیستم‌های اطلاعاتی ارائه نشده است اما در سال ۱۴۰۱ دوباره شاهد ارائه این گرایش بودیم. در ترم اول دانشگاه ۴ درس پایه (شامل مدیریت مالی، تئوری‌های سازمانی و سازماندهی، اقتصاد خرد و رفتار سازمانی)، در ترم دوم تحصیلی ۴ درس اصلی که تا حدودی مرتبط با گرایش انتخابی است که حتما درس برنامه‌ریزی استراتژیک و بازاریابی را شامل می‌شود، در ترم سوم تحصیلی ۴ درس تخصصی که کاملا متناسب با گرایش است و در نهایت در ترم چهارم تحصیلی ۲ درس اختیاری و پایان نامه احتمالی ترکیب واحدهایی است باید پاس شوند.

۴. مقایسه ظرفیت‌های پذیرش سه سال اخیر دانشگاه شریف:

در زیر جدول مقایسه طرفیت‌های MBA دانشگاه شریف در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ را مشاهده می‌کنیم. در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ ظرفیت این دانشگاه به ۶۰ کاهش یافت اما در سال ۱۴۰۰ دوباره به ۷۲ رسید.

جدول ظرفیت‌های رشته ام بی ای شریف
جدول ظرفیت‌های رشته ام بی ای شریف

بیشتر بخوانید:

ظرفیت رشته MBA در دانشگاه های برتر کشور

معرفی دانشگاه‌های کشور در رشته MBA

با کافه‌تدریس رتبه‌برتر کنکور کارشناسی ارشد MBA شوید!

کافه‌تدریس با حضور بهترین و مجرب‌ترین استادان کشور کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) را برگزار می‌کند. شرکت در این کلاس‌ها به شما امکان می‌دهد در هر نقطه‌ی جغرافیایی که هستید به بهترین آموزش دسترسی داشته باشید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد MBA کافه‌تدریس و مشاوره‌ی رایگان برای برنامه‌ریزی کنکور کارشناسی ارشد روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور ارشد MBA

سوالات متداول

آیا شریف تنها دانشگاهی‌ست که رشته مدیریت کسب و کار را ارائه می‌دهد؟

خیر، دانشگاه‌های زیادی در تهران و شهرستان این رشته را در گرایش‌های مختلف ارائه می‌دهند.

با مدیریت کسب و کار می‌توان وارد بازار کار شد؟

یکی از جذابیت‌های رشته MBA بازار کار وسیع آن است که افراد با علاقه‌مندی‌های مختلف می‌توانند در آن مشغول به کار شوند.

دانشگاه شریف همه گرایش‌ها را ارائه می‌دهد؟

دانشگاه شریف در برخی از سال‌ها همه گرایش‌ها را نداده است. برای بررسی گرایش‌های ارائه شده به دفترچه انتخاب رشته مراجعه کنید.