دوره‌ MBA که در دانشگاه‌های ایران با نام رشته مدیریت کسب و کار شناخته می شود یکی از جذاب ترین رشته‌های دانشگاهی دنیا می‌باشد. در ادامه به معرفی اجمالی و دلایل جذاب بودن و پرطرفدار بودن این رشته در ایران و جهان میپردازیم.

چرا MBA بخوانیم و در دوره MBA شرکت کنیم؟

برای آشنایی بیشتر شما با فضای دوره MBA چند مثالی می‌آوریم. شرکت دیجی‌کالا ابتدا وب‌سایتی برای معرفی و بررسی گوشی‌های تلفن‌‌همراه بود. وب‌سایت‌های بسیاری هم مشابه آن وجود داشت که تلفن‌های همراه و ابزارهای دیجیتال را مقایسه و بررسی می‌کردند. دلیلی که باعث توسعه‌ی کسب‌و‌کار دیجی‌کالا شد استفاده از علم و مهارت‌های بیزنس بود . امروز توسعه این شرکت را به‌وضوح می‌بینیم که به بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شده است.

مثال دیگر شرکت‌های تاکسی اینترنتی، مانند اسنپ و تپسی، هستند که امروز در سراسر ایران شناخته شده‌اند. به‌طور کلی، امروز مدیریت‌کردن یک استارت‌آپ یا یک شرکت بزرگ به داشتن علم و مهارت‌های زیادی، ازجمله مهارت‌های مالی، بازاریابی و غیره، نیازمند است. در دوره MBA دانشجویان با بررسی کسب‌و‌کارهای بزرگ و شناخت علوم کاربردی در این زمینه، توانایی خود را در این حوزه افزایش می‌دهند و آماده ورود به بازارکار می‌شوند.

چرا MBA ؟

احتمالا بیشتر خوانندگان این متن دانشجویان یا فارغ التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی هستند، به احتمال زیاد اکثر آن ها هم علاقه‌ی خود را به این رشته‌ها از دست داده اند و یا نگران آینده‌ی شغلی رشته‌ی خود هستند. با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه‌های کشور در رشته های فنی مهندسی و افزایش خروجی مهندس از دانشگاه‌ها و همچنین رکود اقتصادی و صنعتی نبودن کشور، نا امیدی محسوسی در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته‌ها دیده می‌شود. رشته‌ی MBA برای این افراد پاسخ مناسبی است. فرصت‌های شغلی زیاد، دروس جذاب و کاربردی و مهارت‌های به‌روز بخشی از ویژگی های این رشته‌ی دانشگاهی است.

MBA چیست؟

واژه‌ی MBA مخفف عبارت Master of business administration می‌باشد که ترجمه ی دقیق آن مدیریت کسب و کار است. هم چنان که از نام آن پیداست این رشته در مورد ایجاد و مدیریت کردن یک کسب و کار است. در دوره‌ MBA دانشجویان با تمام مهارت ها و دانسته های لازم برای مدیریت یک کسب و کار آشنا می شوند .بسیاری از دانشجویانی که در ایران این رشته را تحصیل میکنند در داخل کشور به ایجاد استارت آپ های شخصی و توسعه ی کسب و کار‌های خود فکر میکنند.

این رشته با ماهیت مدیریتی خود فرصت‌های فراوانی را پیش روی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خود قرار می‌دهد. رشته MBA، فارغ از اینکه شما از چه رشته‌ای در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اید، پنجره جدیدی از موقعیت‌ها را برایتان باز خواهد کرد.

MBA جذاب‌ترین رشته کارشناسی ارشد را بشناسید!

MBA و سابقه کار؟

بخش دیگری از افرادی که ممکن است در مسیر MBA خواندن قرار بگیرند، شاغلین هستند. MBA فرصتی است که به سازمان و کسب و کار خود به عنوان یک مدیر از زاویه‌دید‌های مختلف و عینک‌های متفاوت نگاه کنید. یکی از شرایطی که کیفیت دوره را بالا می‌برد داشتن سابقه‌کار می‌باشد. هرچند در دانشگاه‌های کشور داشتن سابقه‌ی کار الزامی ندارد ولی این تجربه‌ی بودن در محیط کاربسیار به یادگیری مسائل مختلف در رشته MBA کمک می‌کند. زمانی که شما دارای سابقه‌ی کاری در سازمان های مختلف باشید بهتر مسائل مختلف مرتبط با شرکت را درک می‌کنید و ارتباط بهتری با دروس برقرار خواهید کرد.

با ورود به دانشگاه در رشته‌ی مدیریت کسب وکار، شما می‌توانید گرایش خود را در این رشته برای مطالعه‌ی تخصصی انتخاب کنید و با توجه به بازار کار مورد نظر و علاقه‌ی شخصی در ادامه‌ی مسیر به سمت گرایش مورد نظر خود حرکت کنید.

در طول دوره‌ی MBA، دروس مختلفی مانند: مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک،مدیریت منابع انسانی و… ارائه می‌شوند. جذابیت این رشته بیشتر از این جهت است که تمام دروس به صورت کاربردی ارائه می‌شوند و بیشتر از آن که جو آکادمیک باشد، جو بیزنسی و کاری است.

برنامه درسی دانشجویان MBA چیست؟

تغییر رشته به MBA و اپلای

نکته قابل توجه در مورد این رشته در ایران این است که بیشتر دانشجویان این رشته در نهایت در داخل کشور در کسب و کار‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند و تعداد کمی از آن‌ها به سمت اپلای و ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌روند.

با توجه به این که در حال حاضر بیشتر متقاضیان این رشته دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی هستند، ما در مقاله‌ی دیگری در مورد تغییر رشته صحبت کرده ایم. در این مقاله‌ ما به دلایل و شرایط تغییر رشته پرداخته ایم.

تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد (بخش اول)

تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد (بخش دوم)

 دپارتمان MBA کافه تدریس

دپارتمان کافه تدریس با برگزاری وبینارها و کلاس‌های متنوع به شما کمک می‌کند تا دوره MBA را بهتر بشناسید و بتوانید با بهترین اساتید در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل کرده و موفق شوید.

دپارتمان MBA کافه‌تدریس

سوالات متداول

از رشته‌های دیگر غیر از فنی و مهندسی هم می‌توان به رشته MBA وارد شد؟

در ابتدا رشته MBA برای دانشجویان فنی وارد شد اما جذابیت این رشته و بازار کار آن باعث شده است تا افراد از رشته‌های متنوعی وارد آن شوند. در حال حاضر محدودیتی در ورود به این رشته وجود ندارد.

این رشته برای افرادی که علاقه‌مند به کارآفرینی هستند مناسب است؟

بسیاری از افرادی وارد این رشته می‌شوند، علاقه‌مندان به کارآفرینی هستند و برای ثبت شرکت خود و ایجاد شبکه ارتباطی بهتر وارد این رشته می‌شوند.

از رشته MBA برای چه رشته‌هایی می‌توان اپلای کرد؟

برای اپلای رشته MBA شما می‌توانید برای DBA یا به صورت تخصصی برای هر یک از رشته‌های مدیریتی اقدام کنید. معدل، نمره زبان و نمره GMAT/GRE شما به همراه Cover Letter شما در اپلای مهم است.