کاربرد هوش مصنوعی در متاورس چیست؟ کاربردهای هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر بسیار رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. کافی است بدانید که بسیاری از شرکت‌ها حداقل برای یک تسک خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. در این مطلب متاورس و کاربردهای هوش مصنوعی در آن را معرفی خواهیم کرد؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

هوش مصنوعی و متاورس

در برنامه‌های مربوط به مصرف‌کننده نیز هوش مصنوعی اکنون ازطریق تشخیص چهره، پردازش زبان طبیعی (NLP)، محاسبات سریع‌تر و انواع دیگر فرایندهای زیربنایی نقش مهمی ایفا می‌کند. فقط زمان نیاز بود که از هوش مصنوعی در واقعیت افزوده (Augemented Reality) و مجازی(Virtual Reality)  برای ساختن جهان‌های همه‌جانبه‌ی هوشمند استفاده شود؛ این روزها به آن نقطه رسیده‌ایم.

هوش مصنوعی این ظرفیت را دارد که حجم عظیمی از داده‌ها را با سرعت بسیار زیاد تجزیه‌وتحلیل کند تا از آن‌ها بینش ایجاد کند و اقدام ‌های بعدی را هدایت کند. کاربران می‌توانند از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری استفاده کنند. این موضوع برای اکثر برنامه‌های کاربردی سازمانی صدق می‌کند. حال متاورس از واقعیت افزوده و مجازی (AR/VR) در ترکیب با هوش مصنوعی و بلاک‌چین (Blockchain) برای ایجاد جهان‌های مجازی مقیاس‌پذیر و دقیق استفاده خواهد کرد. در ادامه به کاربرد هوش مصنوعی در متاورس پرداخته‌ایم.

برای آشنایی با هوش مصنوعی این مطلب را مطالعه کنید:

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

متاورس چیست و چرا به هوش مصنوعی نیاز دارد؟

متاورس چیست و چرا به هوش مصنوعی نیاز دارد؟

متاورس  (Metaverse)به‌عنوان یک فضای مجازی گسترده تعریف می‌شود که در آن کاربران می‌توانند با اشیای دیجیتالی سه‌بعدی و آواتارهای مجازی سه‌بعدی یکدیگر به‌شیوه‌ای پیچیده تعامل کنند. با این تعامل آن‌ها در این فضا به‌نوعی دنیای واقعی را تقلید می‌کند.

ایده‌ی متاورس را اولین بار نویسنده‌ی علمی تخیلی، نیل استفنسون (Neal Stephenson)، در اوایل دهه‌ی ۹۰ مطرح کرد و در‌نهایت شرکت‌هایی مانند Second Life، Decentraland، مایکروسافت و اخیراً متا (فیس‌بوک سابق) آن را توسعه دادند.

این روزها فیس‌بوک به‌دلیل کارش در زمینه‌ی هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی به‌خوبی شناخته شده است.

تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت حوزه‌های مختلفی، مانند تجزیه‌وتحلیل محتوا، پردازش گفتار خودناظر (Self-supervised)، تعاملات رباتیک، بینایی ماشین، تخمین حالت کل بدن (whole-body pose estimation) و موارد دیگر، را دربرمی‌گیرد. همه‌ی این‌ها نشان‌دهنده‌ی دلیلی است که این شرکت مسیر خود را به‌سمت متاورس کج کرده است تا بتواند نسخه‌ی متاورس مدنظر خود را خلق کند.

حال که تا حدی با متاورس آشنا شدیم، بهتر است به ارتباط میان هوش‌مصنوعی و متاورس نگاهی بیندازیم.

۵ مورد استفاده از هوش مصنوعی در متاورس (Metaverse)

درحالی‌که جهان‌های واقعیت مجازی از نظر فنی می‌توانند بدون هوش مصنوعی نیز وجود داشته باشند، ترکیب این دو حوزه با هم امکان ایجاد سطح کاملاً جدیدی از دنیای واقعی را فراهم می‌کند. ترکیب هوش مصنوعی و واقعیت مجازی می‌تواند بر این پنج مورد تأثیر بگذارد:

ایجاد آواتارهای دقیق در متاورس

ایجاد آواتارهای دقیق

کاربران در رأس متاورس قرار دارند و دقت آواتار آنان کیفیت تجربه را برای خودشان و دیگر شرکت‌کنندگان تعیین می‌کند. یک موتور هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر دوبعدی کاربر یا اسکن‌های سه‌بعدی را تجزیه‌وتحلیل کند تا به یک نمایش شبیه‌سازی‌شده‌ی بسیار واقعی از او برسد.

سپس می‌تواند انواع مختلفی از حالت‌های چهره، احساسات، مدل مو، ویژگی‌های ناشی از افزایش سن و غیره را ترسیم کند تا آواتار پویاتر شود.

شرکت‌هایی مانند Ready Player Me در حال حاضر از هوش مصنوعی برای کمک به ساخت آواتار برای متاورس استفاده می‌کنند و متا در حال کار روی نسخه‌ای از این فناوری است.

انسان‌های دیجیتال

انسان‌های دیجیتال نسخه‌های سه‌بعدی چت‌بات‌ها هستند که در متاورس وجود دارند. آن‌ها بیشتر شبیه شخصیت‌های غیربازی کننده (NPC) دارای هوش مصنوعی در یک بازی ویدیویی هستند که می‌توانند به اعمال شما در دنیای واقعیت مجازی واکنش نشان دهند و پاسخ دهند.

انسان‌های دیجیتالی کاملاً با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ساخته شده‌اند و برای خلق متاورس ضروری هستند.

NPCها در بازی‌ها یا به‌عنوان دستیاران خودکار در محیط‌های کاری واقعیت مجازی و کاربردهای بی‌شمار دیگر استفاده خواهند شد و شرکت هایی مانند Unreal Engine و Soul Machines قبلاً در این مسیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

دسترسی چندزبانه

یکی از مواردی که در آن انسان‌های دیجیتال از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند پردازش زبان است.

هوش مصنوعی می‌تواند به درک زبان‌های طبیعی مانند انگلیسی، تبدیل آن به قالب قابل خواندن توسط ماشین، انجام‌دادن تجزیه‌وتحلیل، رسیدن به پاسخ، تبدیل نتایج به انگلیسی و ارسال آن به کاربر کمک کند. کل این فرایند کسری از ثانیه طول می‌کشد، درست مانند یک مکالمه‌ی واقعی.

بهترین بخش آن این است که بسته به آموزش هوش مصنوعی، نتایج را می‌توان به هر زبانی تبدیل کرد تا کاربران از سراسر جهان بتوانند به متاورس دسترسی داشته باشند.

افزایش مقیاس‌پذیری دنیای واقعیت مجازی

اینجاست که هوش مصنوعی واقعاً خودش را نشان می‌دهد. وقتی یک موتور هوش مصنوعی با داده‌های قبلی تغذیه می‌شود، از خروجی‌های قبلی درس می‌گیرد و سعی می‌کند کم‌کم خود به‌تنهایی به خروجی موردانتظار برسد.

خروجی هوش مصنوعی هر بار با ورودی جدید، بازخورد انسانی و همچنین تقویت یادگیری ماشین بهتر می‌شود.

درنهایت، هوش مصنوعی قادر خواهد بود وظایف مختلف را انجام دهد و خروجی را تقریباً به‌خوبی انسان ارائه کند. شرکت‌هایی مانند NVIDIA در حال آموزش هوش مصنوعی برای ایجاد جهان‌های مجازی هستند.

این پیشرفت در افزایش مقیاس‌پذیری برای متاورس بسیار مفید خواهد بود؛ زیرا می‌توان جهان‌های جدیدی را بدون دخالت انسان خلق کرد.

رابط شهودی و متاورس

رابط شهودی

هوش مصنوعی هم‌چنین می‌تواند به تعاملات انسان و کامپیوتر (HCI) کمک کند. هنگامی که یک هدست واقعیت مجازی پیشرفته و مجهز به هوش مصنوعی را بر سر می‌گذارید، حسگرهای آن می‌توانند الگوهای الکتریکی و عضلانی شما را بخوانند و پیش‌بینی کنند که دقیقاً چگونه می‌خواهید در داخل متاورس حرکت کنید.

هوش مصنوعی می‌تواند به بازسازی حس لامسه‌ی حقیقی در واقعیت مجازی کمک کند؛ همچنین می‌تواند به ناوبری با قابلیت صوتی  (Voice-enabled navigation)کمک کند که در این صورت می‌توانید بدون نیاز به استفاده از کنترل‌کننده‌های دستی با اشیای مجازی تعامل کنید.

چالش‌های هوش مصنوعی در متاورس

به خاطر داشته باشید که متاورس حوزه‌ی جدیدی از تحقیق و عملیات است و پیاده‌سازی هوش مصنوعی ممکن است با مشکلاتی مواجه شود؛ برای مثال، ممکن است سؤالاتی در این زمینه‌ها وجود داشته باشد:

مالکیت محتوای ایجادشده با هوش مصنوعی

کپی‌رایت محتوا و دنیای واقعیت مجازی ایجادشده‌ی هوش مصنوعی متعلق به چه کسی است که می‌تواند از آن سود ببرد؟

شفافیت کاربر

چگونه اطمینان حاصل کنیم که کاربران می‌دانند که با هوش مصنوعی تعامل می‌کنند و نه با انسان‌های دیگر؟ چگونه از کلاهبرداری‌ها جلوگیری می‌شود؟

استفاده منصفانه از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

آیا کاربران می‌توانند به‌طور قانونی از فناوری‌های AI/ML برای تعاملات متاورس استفاده کنند؟ برای مثال، آیا آنان می‌توانند از کد هوش مصنوعی برای برنده‌شدن در بازی‌ها استفاده کنند؟

برای آشنایی با مبانی هوش مصنوعی این مطلب را مطالعه کنید:

مبانی هوش مصنوعی || آیا هوش مصنوعی واقعاً هوشمند است؟

جمع‌بندی مطالب درباره کاربرد هوش مصنوعی در متاورس

درنهایت می‌توان گفت بدون هوش مصنوعی، خلق تجربه‌ای جذاب در متاورس دشوار خواهد بود؛ به‌همین دلیل است که شرکت‌هایی مانند متا در حال همکاری نزدیک با اتاق‌های فکر و گروه‌های متخصص اخلاق هستند تا از خطرات هوش مصنوعی بدون محدودکردن ظرفیت این فناوری جلوگیری کنند.

ورود به دنیای هوش مصنوعی با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس

اگر دوست دارید به دنیای شگفت‌انگیز هوش مصنوعی وارد شوید، کافه‌تدریس با جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده در کنار شماست تا از هر نقطه‌ی جغرافیایی به به‌بروز‌ترین و کامل‌ترین آموزش دیتا ساینس دسترسی داشته باشید.

کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس در دوره‌های مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود. شکل برگزاری این کتاب‌ها به‌صورت تعاملی و پویا و کارگاهی است و مبنای آن هم کار روی پروژه‌های واقعی علم داده و یادگیری ماشین است.

برای آشنایی بیشتر با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس و مشاوره‌ی رایگان برای شروع یادگیری دیتا ساینس و ورود به دنیای هوش مصنوعی روی این لینک کلیک کنید:

دوره جامع آموزش علم داده (Data Science)