شاید برای شما جالب باشد رشته MBA از کجا آمد، کی وارد ایران شد و آینده آن چه خواهد شد؟ در این مقاله تلاش شده است تا در مورد تاریخچه رشته MBA و همچنین پیش‌بینی آینده این رشته توضیحاتی داده شود.

تقریبا به ۱۰۰سالگی رشته MBA نزدیک می‌شویم. این رشته در سراسر دنیا در Business school ها ارائه می‌شود. بیزینس اسکول یک محیط کاملا شبیه دانشگاه است و تنها در هدف با هم متفاوت هستند. هدف بیزینس اسکو‌ل‌ها تربیت افرادی است که بتوانند مهارت‌های لازم جهت گرفتن پوزیشن‌های مدیریتی را کسب کنند در حالیکه در دانشگاه، هدف تربیت پژوهشگر است.

تاریخچه رشته MBA در دنیا

در سال ۱۹۰۰ میلادی، مدرسه کسب و کار تاک، مدرک کارشناسی ارشد در تجارت (Master of Science in Commerce) را اعطا کرد. عنوانی که پدر رشته MBA فعلی محسوب می‌شود.

تاریخچه رشته MBA و شروع آن به ۱۹۰۸ در دانشگاه هاروارد باز می‌گردد. در این سال دانشگاه هاروارد (که الان به Harvard Business School شناخته می‌شود) این رشته را برای پاسخ به تقاضای مدیریتی در بازارهای این کشور به وجود آورد. البته تا حدود ۱۰ سال استقبالی از این رشته نشد تا سال ۱۹۳۰ که مدرسه‌های کسب‌وکار به صورت جدی شکل گرفتند و MBA در آمریکا مطرح شد. اگر چه در ابتدا رشته MBA دانشجویان کمی را پذیرفت و دوره MBA هاروارد با دانشجویان کمی آغاز شد اما سالهای اخیر، هر ساله نزدیک به ۲۰۰۰ نفر در رشته MBA دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل می‌شوند.

تاریخچه MBA

با این حال، حقیقت این است که پیدایش MBA به زمان کمی دورتر باز می‌گردد. در اواخر دهه ۱۹ میلادی بیزینس اسکول Wharton که زیر نظر دانشگاه پنسیلوانیا امریکا است اولین مدرسه کسب‌وکار را راه‌اندازی کرد. اولین مدرک وارتون لیسانس مالی بود و به عنوان نشانه اولیه MBA بین المللی شناخته شد.

این رشته در تمام کشورهای دنیا به سرعت رو به رشد گذاشت و در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد (Master) است. همزمان با توسعه کورس‌های دانشگاهی رشته MBA در دو دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، این رشته قبل از انقلاب وارد ایران شد ولی بعد از دو سال جذب دانشجو به کار خود خاتمه داد.

برترین دانشگاه ها در رشته mba را بشناسید

ورود رشته MBA به ایران چگونه بود؟

شروع رسمی ورود این رشته به ایران بعد از انقلاب توسط دانشگاه شریف از سال 1380 بوده است. بر اساس اظهارات رییس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، دکتر مشایخی، این رشته در ابتدا برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی طراحی شد.

به این دلیل کادر اساتید دانشگاه به فکر افتادند که رشته MBA را طراحی کنند که در آن سال‌ها متوجه یک پدیده اجتماعی شده بودند و آن این بود که، فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی مثل برق، مکانیک، عمران و … از دانشگاه شریف عموما یا شغل مناسب و درخور شایسته پیدا نمی‌کرند و یا اگر در پوزیشن مناسبی قرار می‌گرفتند مهارت لازم برای مدیریت پروژه‌ها، سازمان‌ها و تولیدی‌ها را نداشتند. لذا این رشته از که قبل تر به صورت آزاد توسط سازمان مدیریت صنعتی در دهه ۶۰ شمسی ارائه شده بود به صورت رسمی به عنوان یکی از رشته‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد که مورد تایید وزارت علوم است، متولد شد.

بعد از دانشگاه شریف سایر دانشگاه‌ها با کپی برداری از کورس‌هایی که این دانشگاه ارائه می‌دهد شروع به فعالیت نمودند به طوریکه در حال حاضر دانشگاه‌های امیرکبیر (پلی تکنیک)، تهران، علم و صنعت، خواجه نصیر، مالک اشتر، علامه طباطبایی، خوارزمی، تبریز، سمنان، شاهرود، کردستان، کاشان و سایر دانشگاه‌ها این رشته را ارائه می‌دهند.

معرفی دانشگاه‌های برتر کشور در رشته MBA

با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور (Socio-economy)، مشخصا در آینده نیاز روز افزونی به فارغ‌التحصیلان رشته MBA جهت اداره امور سازمان‌ها وجود خواهد داشت. در حال حاضر پیش‌بینی می‌‌شود تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته حتی پاسخ‌گوی ۱۰ درصد از نیاز بنگاه‌های کشور را هم برآورده نمی‌سازند. با توجه به اینکه در رشته MBA توسعه فردی در سطح عالی اتفاق می‌افتد کارشناسان و فارغ‌التحصیلان این رشته یک رنج گسترده از موقعیت‌های شغلی با درآمدهای خوب را می‌توانند برای خود متصور باشند.

بازار کار گرایش‌های MBA را بشناسید!

 دپارتمان MBA کافه‌تدریس

دپارتمان MBA در کافه تدریس به شما کمک می‌کند تا فارغ‌ از رشته قبلیتان بتوانید وارد مدارس کسب‌وکار در ایران شوید و در برترین دانشگاه‌ها MBA را یاد بگیرید. این دپارتمان با وبینارها و کلاس‌های متنوع به شما کمک می‌کند تا در مسیر درست قدم بردارید.

دپارتمان MBA کافه‌تدریس

سوالات متداول

در حال حاضر کدام دانشگاه‌ها این رشته را ارائه می‌دهند؟

دانشگاه‌های مختلفی در سراسر کشور این رشته را ارائه می‌دهند. از دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند می‌توان شریف، تهران، امیرکبیر، خوارزمی و علامه را در تهران و فردوسی، شیراز، سمنان و مازندران در شهرستان‌ها را نام برد.

بازارکار این رشته به چه صورت است؟

رشته مدیریت کسب و کار بازار کار جذابی دارد که افراد با گرایش‌های مختلف می‌توانند در بخش‌های مختلف اعم از دولتی، خصوصی و استارتاپ‌ها مشغول به کار شوند.

در حال حاضر بهترین دانشگاه این رشته کدام است؟

دانشگاه شریف در ایران و دانشگاه وارتون در دنیا درحال حاضر بهترین دوره‌های MBA را ارائه می‌دهند.

آیا با مدرک این رشته می‌توان اپلای کرد؟

بله شما با داشتن مدرک MBA و دیگر مدارک مربوطه مانند زبان می‌توانید برای دانشگاه‌های مختلفی در جهان اپلای کنید.