با خواب آلودگی بهاری چه کنیم؟ خیلی از ما خواب‌آلودگی زیاد را در فصل بهار تجربه می‌کنیم. خواب‌آلودگی گاهی به‌قدری شدید است که زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این تأثیر روی روتین درس‌خواندن شما هم خود را نشان می‌دهد.

خواب آلودگی فصل بهار

بدن افراد سوخت‌وساز و ترشح بعضی از هورمون‌ها را متناسب با محرک‌های خارجی، مانند نور و دما، تغییر می‌دهد. خواب آلودگی بهاری نوعی عکس‌العمل بدن انسان به تغییراتی است که در طبیعت رخ می‌دهد. افزایش طول مدت روز و روشنایی در فصل بهار خواب آلودگی و کاهش تمرکز بسیاری از افراد را به وجود می‌آورد. محققان معتقد هستند در فصل بهار ساعت بیولوژیکی بدن افراد که با ساعت‌های طولانی شب تنظیم شده است نمی‌تواند با طولانی‌شدن روز هماهنگ شود و انرژی آن به‌سرعت تحلیل می‌رود؛ بنابراین افراد به اختلالات خواب ازجمله پرخوابی مبتلا می‌شوند.

علت خواب آلودگی بهاری چیست؟

فصل بهار شیرین‌ترین فصل سال محسوب می‌شود، این مزاج گرم و تر که مطلوب‌ترین مزاج طبیعت است با مزاج گرم و تر ما همراه می‌شود که درنهایت قرارگرفتن در حالت تعادل و ایجاد آرامش ذهنی را برای به همراه دارد. حاصل‌جمع این امر به خواب آلودگی می‌انجامد؛ اما علل دیگری هم می‌تواند داشته باشد:

  • افزایش طول مدت روز در بهار خواب آلودگی و کاهش تمرکز بسیاری از افراد را به بار می‌آورد.
  • بسیاری از خواب کافی محروم می‌شوند و احساس خستگی و کسالت می‌کنند.
  • خواب آلودگی می‌تواند به‌علت تنظیم‌نبودن ساعت بیولوژیک بدن باشد.
  • کمبود جریان خون و انرژی کافی در مغز و اندام‌ها خواب آلودگی بهاری می‌آورد.
  • در بهار سوخت‌وساز بدن بیشتر و مصرف اکسیژن زیاد می‌شود که ذخیره اکسیژن مغز را کاهش می‌دهد.

برای آشنایی با ساعت زیستی بدن و تنظیم آن این مطلب را مطالعه کنید:

ساعت زیستی بدن خود را تا دیر نشده کوک کنید!

درمان خواب آلودگی بهاری

خواب آلودگی بهاری طبیعی است و معمولاً خودبه‌خود و با رعایت برخی تدبیرها از میان می‌رود، اما کارهایی نیز می‌توانید انجام دهید تا اثر خواب آلودگی بهاری را کمتر کنید و بتوانید به مطالعه خود ادامه دهید:

قرارگرفتن در معرض نور آفتاب

سعی کنید طی روز از نور طبیعی و آفتاب استفاده کنید. نور طبیعی خواب آلودگی بهاری را کاهش می‌دهد و شما می‌توانید با انرژی بیشتری به مطالعه‌ی خود ادامه دهید. در طی روز پرده‌های مکان مطالعه‌ی خود را کنار بزنید. این کار، علاوه بر افزایش انرژی، نور مناسب‌تری نیز برای مطالعه و کاهش خستگی چشم شماست.

برای آشنایی با راهکارهای کاهش خستگی چشم این مطلب را مطالعه کنید:

با خستگی چشم هنگام مطالعه چه کنیم؟ راهنمای جامع مراقبت از چشم!

انتخاب مکان مطالعه

در این فصل هوا عموماً معتدل است. این هوا به شما فرصت می‌دهد تا از مطالعه در فضای باز لذت ببرید. اگر حیاط یا پشت‌بام دارید، برای درس‌خواندن از آن غافل نشوید و تا هوا مناسب است از آن استفاده کنید. هوای باز اکسیژن بیشتری برای شما فراهم می‌کند و با نور مناسب می‌توانید زمان بیشتری مطالعه کنید و از مطالعه‌ی خود لذت ببرید.

برای آشنایی با ویژگی‌های محل مطالعه این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین محل مطالعه برای کنکور کجاست؟ راهنمای جامع انتخاب محل مطالعه!

تغذیه

سعی کنید در این زمان میوه و سبزی بیشتری بخورید. میوه‌هایی مانند گوجه‌فرنگی، پرتقال، موز و سیب، به‌دلیل پتاسیم بالایی که دارند، شادابی سلول‌ها را رقم می‌زنند و خواب آلودگی بهاری را کاهش دهند. هم‌چنین سبزیجاتی مانند اسفناج و هویج نیز به افزایش سوخت‌وساز و دفع سموم کمک و خواب آلودگی را کمتر می‌کند. این میوه و سبزی‌ها کمک می‌کند تا خواب آلودگی را کاهش دهید و بتوانید ساعت‌های مطالعه‌ی بالاتری داشته باشید.

سعی کنید از خوردن غذاهای خواب‌آور، مانند ماست، دوغ، کاهو و خیار، نیز پرهیز کنید تا بتوانید بعد از غذا سریع‌تر به درس خود ادامه دهید.

برای آشنایی با خوراکی‌های مناسب برای دوره‌ی کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین تغذیه برای کنکوری‌ها چیست؟

گوش‌کردن موسیقی

در حین مطالعه موسیقی می‌تواند حواس شما را پرت کند، اما زمان استراحت موسیقی بهترین یار شماست. در زمان استراحت‌تان موسیقی پرانرژی و شاد پخش کنید و با آن کمی نرمش کنید. این کار خستگی شما را کاهش می‌دهد و انرژی شما را بالا می‌برد. دقت کنید که نرمش‌تان سبک باشد و ورزش سنگین را در زمان استراحت‌تان انجام ندهید.

برای آشنایی با راهکارهای افزایش تمرکز در زمان آمادگی برای کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

با راهکارهای افزایش تمرکز در مطالعه آشنا شوید!

خواب شبانه

هیچ چیز بهتر از یک خواب شبانه باکیفیت نیست. خواب با کیفیت شما را در طی روز سرحال نگه می‌دارد و انرژی شما را بالاتر می‌برد. توجه کنید که شما حتی اگر می‌خواهید فرد سحرخیزی باشید، باید خواب حداقل هفت ساعت و باکیفیت داشته باشید تا در طی روز دچار خواب آلودگی بهاری نشوید و انرژی بالاتری در طی روز داشته باشید.

برای آشنایی با اهمیت خواب شبانه و طرز بالابردن کیفیتش این مطلب را مطالعه کنید:

تاثیر خواب بر یادگیری را جدی بگیرید!