مدیریت زمان در دوره کنکور از مهارت‌هایی بسیار مهم است. با داشتن این مهارت می‌توانید زمان بیشتری را به درس‌خواندن و تست‌زدن اختصاص دهید. در دوره‌ی کنکور زمان نقش کلیدی در تمامی دوره دارد و باید از این سرمایه ارزشمند به‌خوبی استفاده کنید. در این مطلب به اهمیت مدیریت زمان در دوره‌ی کنکور و طرز بهبود این مهارت پرداخته‌ایم.

اهمیت مدیریت زمان

باید گفت هدف از آموختن مهارت مدیریت زمان در این است که ما در طول بیست‌وچهار ساعت شبانه‌روز یا در طول هفته و ماه و سال بتوانیم از زمان و وقت ارزشمند خودمان به‌شکل مؤثر و بهینه و با رعایت اولویت‌ها استفاده کنیم. این کار به ما کمک می‌کند راه و مسیر پیشرفت و موفقیت و عملیاتی‌کردن کارها و انجام‌دادن به‌موقع کارها را هموار و آسان کنیم و آرامش و انگیزه خودمان را هم بالا ببریم.

مدیریت زمان را در دوره کنکور به‌این دلیل مطرح و بر لزوم استفاده از آن تأکید می‌کنیم که ارزش وقت و زمان ما در دوره کنکور اهمیت دارد. نباید زمان‌مان را در این دوره طوری استفاده کنیم که درنهایت و در روز مثلاً کنکور افسوس این را بخوریم که می‌توانستیم تست بیشتری بزنیم. نداشتن برنامه و اولویت‌بندی باعث می‌شود که انسان در زمان غرق شود، بدون آن‌که بتواند از آن به شکلی مفید استفاده کند!

برای آنه بتوانیم خوب برنامه‌ریزی کنیم، علاوه بر اینکه باید بدانیم چه زمانی باید درس‌بخوانیم و از آن بیشترین استفاده را ببریم، باید بدانیم کی نباید درس بخوانیم. برای آگاهی از این موضوع این مطلب را مطالعه کنید:

چه زمانی درس نخوانیم؟ راهنمای جامع زمان‌های غیرمجاز برای درس‌خواندن

مدیریت زمان در کنکور

همان‌طور که گفتیم مدیریت زمان یکی از مهارت‌های پراهمیت کنکور است. کاربرد این کار درجایی مشخص می‌شود که شما برای یک درس دچار کمبود زمان می‌شوید، اما دروس دیگر را که شاید برای کنکور ارشد شما اهمیت کمتری دارد چندین بار مطالعه کرده باشید. به‌خصوص اگر شما از دسته داوطلبانی باشید که متأهل هستید یا هم‌زمان با مطالعه، کار نیز می‌کنید، مدیریت زمان برای شما اهمیت بیشتری خواهد داشت. در ادامه روش‌هایی برای مدیریت زمان را ارائه می‌کنیم:

تعهد بیش‌ازحد توان

ممکن است شما فردی باشید که در زمان کنکور هم‌زمان با مطالعه برای کنکور کارهای دیگر هم داشته باشید یا هم‌زمان دانشجو باشید. برای همین مدیریت زمان برای شما اهمیت بالایی دارد. شما باید بتوانید با توجه به حجم کارهای‌تان به باقی کارها نه بگویید تا بتوانید در کنکور رتبه خوبی کسب کنید. اگر نتوانید نه بگویید، خسته و مضطرب خواهید شد و نمی‌توانید به‌خوبی کنکورتان را سپری کنید. اولویت‌های‌تان را مشخص کنید و اگر با اهداف‌تان در یک راستا نیست، آن را نپذیرید.

برنامه‌ریزی شخصی

اغلب افراد بر این باورند که اگر دقیقاً برنامه دوست‌شان یا فردی را که در کنکور گذشته رتبه‌ی خوبی کسب کرده است اجرا کنند، موفق خواهند شد، اما استفاده از برنامه‌ریزی یکسان بسیار اشتباه است؛ زیرا هر شخصی توانایی و ویژگی‌های خاص خودش را دارد و در شرایط متفاوتی زندگی می‌کند. تمامی این تفاوت‌ها به این می‌انجامد که هر فردی برنامه‌ی متفاوتی برای نوع مطالعه و ساعت‌های درسی خود داشته باشد؛ مثلاً برخی از افراد در اوایل روز انرژی بیشتری برای درس خواندن دارند، اما بعضی دیگر ممکن است در ساعت‌های اولیه روز خواب‌آلود باشند یا شرایط‌شان به‌گونه‌ای باشد که در زمان مشخصی امکان مطالعه نداشته باشند؛ پس هر داوطلب باید طبق زندگی خود برنامه‌ریزی کند. یک مشاور ماهر کمک به‌سزایی به دانش آموزان در این راه می‌کند.

برنامه ریزی کنکور MBA ـ نبایدها و بایدهای برنامه‌ریزی موفق

قورباغه‌ات را قورت بده

برایان تریسی اصل قورت‌دادن قورباغه را مطرح کرده است. این اصل در کنکور و مطالعه‌ی قبل از آن نیز می‌تواند مفید باشد. این فن داوطلبان را ترغیب می‌کند که مطالب درسی سخت را که به‌ دقت و تمرکز بالایی نیاز دارد و وقت زیادی را برای یادگیری می‌خواهد به زمان‌هایی موکول کنند که انرژی بیشتری برای مطالعه دارند.

بهتر است که مطلب دشوار یا وقت‌گیر را قبل از دیگر درس‌های آن روز تمام کنند؛ یعنی داوطلبان در ابتدای روز که بیشترین انرژی را دارند باید سخت‌ترین مطالب را که انرژی زیادی از آنان می‌گیرد مطالعه کنند؛ برای مثال، داوطلبانی که در درس ریاضی مشکل دارند، اگر این درس را به ساعت‌های پایانی روز موکول کنند، حتی اگر سه ساعت برای مطالعه‌ی این درس وقت بگذارند، باز نمی‌توانند به‌درستی آن را یاد بگیرد.

این کار اتلاف انرژی و زمان شما را در پی دارد، اما اگر این درس را در ساعت‌های اولیه‌ی روز که انرژی زیادی دارد مطالعه کنید، زودتر آن را یاد می‌گیرید و وقت و انرژی کمتری صرف می‌کنید.

بهترین زمان مطالعه برای کنکور ارشد کی است؟

مدیریت عادت‌ها

شما باید عادت‌های بد خود را شناسایی کنید و آن‌هایی را که باعث اتلاف وقت در مطالعه می‌شود حذف کنید، مثلاً خواب زیاد، استفاده از تلفن‌همراه و شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، برنامه‌ریزی اشتباه و …

برخی از عادت‌ها که می‌توانند باعث بالارفتن انرژی شوند و مثبت باشند، باید کنترل شوند و به حالت اعتدال برسند؛ مثلاً شرکت در مهمانی‌ها و خوش‌گذرانی با اطرافیان می‌تواند روحیه‌ساز باشد، اما در سال کنکور باید کنترل‌شده باشد و در فهرست برنامه‌های ماهانه قرار گیرد.

برخی از عوامل باعث می‌شوند که داوطلبان در مدیریت زمان ضعف داشته باشند و نتوانند از زمان خود به‌درستی استفاده کنند. ازجمله‌ی این عوامل می‌توان به عجول‌بودن، تنبلی، انگیزه و انرژی کم و … اشاره کرد. داوطلبان باید این عوامل را شناسایی کنند.

اگر شما هم می‌خواهید رتبه برتر شوید عادت‌های رتبه‌برترها را بشناسید:

۷ عادت رتبه برترها را بشناسید!

نکات مدیریت زمان

برای یک مدیریت زمان درست و اصولی در تمام جوانب زندگی، باید تمام تکنیک‌ها درست اجرا شود و نیازمند تکرار زیاد است و نباید در نیمه‌راه تلاش را متوقف کرد. مدیریت زمان در سال کنکور و سر جلسه آزمون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهتر است قبل از هرگونه برنامه‌ریزی برای کنکور درباره مدیریت زمان تحقیق کنید و همه جوانب آن را در نظر بگیرید و با مشاوران و متخصصان در این زمینه مشورت کنید.

کافه‌تدریس