سرحالی در صبح برای رسیدن به نتیجه دلخواه در کنکور ارشد بسیار مهم است؛ دلیلش هم بسیار ساده است: آزمون اغلب کنکورهای ارشد صبح‌گاه برگزار می‌شود. جدای از این، سحرخیزبودن در داشتن زمان بیشتر در طی روز برای مطالعه مهم است، اما چگونه بعد از بیدارشدن سرحال باشیم تا بتوانیم مطالعه را شروع کنیم. در ادامه درباره‌ی سرحالی در صبح با روتین صبحگاهی رتبه‌برترها توضیح داده‌ایم.

سرحالی در صبح

بیدار شدن در صبح برای بسیاری از افراد کار دشواری است و سخت‌تر از آن توان بلندشدن از جای خود و رسیدگی به کارهاست. این دل‌کندن گاهی به‌قدری دشوار است که برای چند دقیقه خواب بیشتر حاضریم عواقب دیر‌بلندشدن و ازدست‌دادن زمان طلایی صبح را به جان بخریم. همه‌ی این‌ها به سبک زندگی ما وابسته است و زمانی اتفاق می‌افتد که ندانیم چگونه سرحال از خواب بیدار شویم.

بی‌توجه به اینکه شب چقدر خوابیده‌اید، اگر آدم سحرخیزی نباشید، سرحالی در صبح و پرانرژی‌ از خواب بیدار‌شدن یک افسانه به نظر می‌رسد. به‌محض اینکه زنگ هشدار ساعت به صدا درمی‌آید، ممکن است وسوسه شوید دوباره پتو را روی سرتان بکشید و خواب لذت‌بخش را ادامه دهید.

چرا صبح‌ها سرحال نیستیم؟

پاسخ به سؤال چرا صبح‌ها سرحال نیستم به مسائل مختلفی بستگی دارد؛ یعنی عوامل زیادی به بی‌حال‌بودن‌تان در صبح می‌انجامد؛ برای نمونه:

  • بدخوابی شبانه
  • تغذیه‌ی نامناسب
  • روتین صبحگاهی اشتباه
  • افکار منفی و عادت به نشخوارهای ذهنی
  • بی‌برنامگی
  • محیط نامناسب

به این موارد می‌توان فهرستی بلندبالا را اضافه کرد و بسیاری موارد دیگر می‌توانند پاسخ سؤال دلیل بی‌حالی صبح‌ها باشند.

برای آشنایی با روتین خواب رتبه‌برترها این مطلب را مطالعه کنید:

روتین خواب رتبه برترها چگونه است؟

چگونه سرحال بیدار شویم؟

در ادامه راهکارهایی را برای سرحالی در صبح آورده‌ایم:

اسپری آب داشته باشید!

شب‌ها در کنارتان یک اسپری آب قرار دهید و صبح به‌صورت خود اسپری کنید. به‌این شکل خواب را از سر خود می‌پردانید و راحت‌تر از جای خود بلند می‌شوید. همین‌طور می‌توانید یک تکه پارچه پنبه‌ای را در آب سرد فرو ببرید و سپس روی دست‌وصورت خود بکشید؛ خواب به‌سرعت از شما دور می‌شود!

نعنا و پونه استفاده کنید

با خمیردندانی با رایحه‌ی نعنا و پونه سرحالی در صبح را احساس کنید! با جویدن آدامسی با طعم نعنا یا پونه نیز می‌توانید بخشی از مغز را که مسئول هوشیاری است تحریک کنید.

شقیقه‌ی خود را ماساژ دهید

این کار جریان خون به مغز را تحریک می‌کند. از نوک انگشتان‌تان و نه ناخن استفاده کنید، از بالای سر شروع کنید، شقیقه‌ها و پیشانی را ماساژ دهید و در یک حرکت کمان‌شکل به اطراف گوش‌ها برسید.

گوش‌های‌تان را ماساژ دهید

با سرانگشتان‌تان تمامی قسمت‌های گوش را به‌مدت یک دقیقه ماساژ دهید. گرم‌شدن گوش‌های‌تان به‌نشانه‌ی جریان‌یافتن خون علامت خوبی است که از هوشیارشدن شما خبر می‌دهد.

به اشیای قرمز نگاه کنید

خیره‌شدن به اشیای قرمر در مغز شما آدرنالین ترشح می‌کند و خواب را از شما دور می‌کند. با نگاه‌کردن به یک شیء قرمز می‌توانید سرحال‌تر شوید.

آب بنوشید

این کار جریان خون به مغز را تحریک می‌کند. توصیه ما این است که پس از بیداری یک استکان آب جوشیده ولرم نوش جان کنید.

پنجره را باز کنید

اکسیژن بیشتر سرحالی در صبح را برای شما به دنبال می‌آورد. نفس عمیق کشیدن نیز میزان هوشیاری شما را بالا می‌برد. دوپامین، اندورفین و برخی مواد شیمیایی مغز نیز در صورتی آزاد می‌شوند که شما در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. این کار تا ۵ ساعت به شما انرژی می‌دهد.

سروته شوید!

این کار به افزایش حافظه و میزان هوشیاری کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید کاملاً روی سر خود بایستید، بنشینید و یک دقیقه سرتان را میان زانوهای‌تان قرار دهید؛ سپس سر را به‌آرامی بالا بیاورید.

قهوه بنوشید

قهوه‌ای سرشار از پروتئین (مانند کافه لاته) توان و نیروی شما را افزایش می‌دهد و تمرکزتان را بهبود می‌دهد.

برای آشنایی با سبک زندگی رتبه‌برترها این مطلب را مطالعه کنید:

سبک زندگی کنکوری را از همین امروز در پیش بگیرید