کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یکی از  پرطرفدارترین رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد است. این رشته مقاضیان زیادی دارد و در بین تمام رشته‌های مجموعه مديريت رشته مديريت بازرگانی بيشترين متقاضی را دارد. بازار کار رشته مديريت بازرگانی بسيار جذاب است و فارغ التحصيلان اين رشته در جايگاه‌های محتلف شغلی می‌توانند فعال باشند؛ به همين دليل خيلی از داوطلبان با مدرک کارشناسی غيرمرتبط در اين کنکور شرکت می‌کنند تا بلکه با گذراندن کارشناسی ارشد مديريت بازرگانی جايگاه شغلی بهتری پيدا کنند. در اين مقاله با کنکور کارشناسی ارشد مديريت بازرگانی به‌طور کامل آشنا خواهيد شد. گرایش‌های ارشد مدیریت بازرگانی و ضرایب دروس کنکور ارشد مدیریت بازرگانی را بشناسید و با شرایط رقابت و کارنامه کنکور ارشد مدیریت بازرگانی آشنا شوید.

گرايش‌های ارشد مديريت بازرگانی

تا قبل از اعلام نتایج داوطلبان نیازی به انتخاب گرایش مورد نظر خود ندارند و در فرم ثبت‌نامی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت فقط کد ۱۱۴۲با عنوان مجموعه مدیریت ثبت می‌شود. در کارنامه نهایی کنکور ارشد مدیریت داوطلبان در تمام رشته‌های مجموعه مدیریت از جمله مدیریت بازرگانی رتبه کسب می‌کنند که بعد از آن می‌توانند در این رشته یا سایر رشته‌ها گرایش مورد نظرشان را انتخاب کنند. گرایش‌های ارشد مدیریت بازرگانی عبارتند از:

  • بازاریابی
  • بازرگانی بین‌الملل
  • تجارت الکترونیک
  • مدیریت استراتژیک
  • بازرگانی داخلی
  • کارآفرینی

انتخاب بین گرایش‌های ارشد مدیریت بازرگانی تا حد زیادی به علاقه، سپس بازار کار، ظرفیت و… بستگی دارد. معمولا گرایش بازاریابی اولین انتخاب داوطلبان مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد است و پس از آن گرایش بازرگانی بین‌الملل طرفداران زیادی دارد. دو گرایش بازرگانی داخلی و کارآفرینی هم طرفداران بسیار کمتری به نسبت سایر گرایش‌های ارشد مدیریت بازرگانی دارند.

ضرایب دروس کنکور ارشد مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی پرطرفدارترین رشته در مجموعه‌ی مدیریت است. رشته‌ی مدیریت بازرگانی در کنکور ارشد ۷ درس دارد؛ البته اگر ریاضی و آمار را دو درس جدا بدانیم، تعداد دروس این رشته به ۸ درس افزیش پیدا می‌کند. درس‌های رشته‌ی بازرگانی در دفترچه‌ی کنکور ارشد و ضرایب و تعداد سؤالات آن به‌این صورت است:

  • زبان عمومی و تخصصی: ۳ واحد، ۳۰ سؤال
  • اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: ۲ واحد، ۱۵ سؤال
  • ریاضی و آمار: ۲ واحد، ۲۰ سؤال
  • تئوری‌های مدیریت: ۳ واحد، ۳۰ سؤال
  • اقتصاد خرد و کلان: ۲ واحد، ۲۰ سؤال
  • تحقیق در عملیات: ۲ واحد، ۱۵ سؤال
  • بازاریابی: ۴ واحد، ۱۵ سؤال

حتما توجه داشته باشيد که دروس مطالعاتی خود را صرفا با در نظر گرفتن ضريب آن انتخاب نکنيد. مثلا ضريب درس زبان ۳ است ولی تعداد سوالات آن هم دو برابر درس اصول و مبانی مديريت از ديدگاه اسلام است؛ يعنی ارزش هر يک تست مديريت اسلام بيشتر از يک تست زبان خواهد بود. از طرفی ميزان سختی اين دروس هم باهم متفاوت است. رسيدن به درصد بالا درس مديريت از ديدگاه اسلام خيلی راحت‌تر از درس زبان است. بنابراين با توجه به تمام اين معيارها انتخاب کنيد تا نتيجه بهتری کسب کنيد.

بهترین منابع ارشد مدیریت بازرگانی

انتخاب منابع مطالعاتی باید بر اساس سوالات چند سال اخیر باشد. معمولا اساتید حوزه کنکور ارشد مدیریت، ۴،۵ سال اخیر را به عنوان معیار بررسی خود قرار می‌دهند و منابع را با توجه به شیوه و شخصیت سوالات این ۵ سال انتخاب می‌کنند. در ادامه لیستی از منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی را قرار داده‌ایم.

نام درسمنابع پیشنهادی
زبان عمومی و تخصصیزبان عمومی ارشد زیر ذره بین (2 جلد)، الناز یوسف‌زاده، هادی جهانشاهی
زبان تخصصی مدیریت، آرمان اشراقی
مدیریت از دیدگاه اسلاماصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، سیدمحمد مقیمی
مدیریت ما، پورعزت
تئوری‌های مدیریتمبانی سازمان و مدیریت، سیدمحمد مقیمی
تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمانی، استیفن رابینز
ریاضیریاضیات پایه، امیر تقی‌زاده انصاری
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، هادی رنجبران
آمارآمار و احتمال و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری، هادی رنجبران
اقتصاد خرد و کلاناقتصاد خرد، محسن نظری
اقتصاد کلان، محسن نظری
تحقیق در عملیاتپژوهش عملیاتی، عارفه فدوی
بازاریابیاصول بازاریابی، فیلیپ کاتلر
مدیریت بازاریابی، فیلیپ کاتلر-کوین کلر
مدیریت بازاریابی، شهریار عزیزی، ابوالقاسم ابراهیمی، محمدرضا کریمی علویجه
بهترین منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی

منابع معرفی شده به ترتیب اولویت لیست شده‌اند و سعی کردیم در این بخش هرگونه اضافه‌گویی را حذف کنیم تا به ساده‌ترین شکل ممکن بتوانید منابع مورد نیاز را ببینید اما ذکر چند نکته خالی از لطف نیست. برای برخی از دروس لازم است چند منبع مختلف مطالعه شود؛ مثل درس بازاریابی. در این درس منابع دانشگاهی معرفی شده‌است و اگر می‌خواهید منابع کنکور را انتخاب کنید حتما در کنار یکی از منابع بالا مطالعه کنید. در درس‌هایی مثل تحقیق در عملیات معمولا مطالعه کتاب بازدهی چندانی ندارد و کلاس‌های کنکوری نتیجه و بازدهی بسیار بهتری دارند. اگر درمورد منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی نیاز به اطلاعات کامل و بررسی کامل دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت را مطالعه کنید. در این مقاله با شرح و بسط بیشتری به منابع کنکور مدیریت پرداخته‌ایم. برای مطالعه مقاله لینک زیر را باز کنید.

بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت

کارنامه کنکور ارشد مدیریت بازرگانی

برای انتخاب یک استراتژی درست ابتدا باید بدانیم که با چه سطح از رقابت در کنکور ارشد مدیریت بازرگانی روبرو خواهیم بود. با مقایسه کارنامه کنکور ارشد مدیریت بازرگانی و تحلیل درصدهای داوطلبان درک خواهیم کرد که اگر قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را داریم دقیقا چقدر باید مطالعه کنیم، چه درس‌هایی را مطالعه کنیم و اصلا چه درس‌هایی را حذف کنیم. در همه آزمون‌ها داوطلب‌هایی هستند که بعد از کنکور می‌گویند “خیلی مطالعه کردم اما نشد” یا کسانی را می‌شناسیم که فکر می‌کردیم قرار است رتبه ۱ کنکور شوند اما بین ۱۰۰ نفر اول هم قرار نگرفتند. تلاش زیاد در مسیر اشتباه و با برنامه اشتباه هیچوقت منجر به نتیجه درست نمی‌شود.

انتخاب استراتژی با بررسی کارنامه‌ها

یک استراتژی باید با شناخت کامل نسبت به شرایط انتخاب شود. در مشاوره‌های کنکور ارشد مدیریت بازرگانی بارها و بارها دیده‌ایم که داوطلبی صرفا به دلیل ضریب بالاتر یک درس آن را به سبد مطالعاتی خود اضافه کرده‌است و درسی که ضریب کمتری دارد را حذف می‌کند؛ درحالی که به راحتی می‌توان از آن درس با ضریب مثلا ۲، درصد بالای ۷۰ گرفت اما آن درس ۳ واحدی را نمی‌توان بیش از ۴۰ درصد پاسخ داد. انتخاب این درس‌ها و میزان مطالعه هرکدام باید با توجه به کارنامه کنکور ارشد مدیریت بازرگانی سال‌های قبل باشد. در مقاله جداگانه‌ای کارنامه داوطلبان کنکور ارشد مدیریت بازرگانی سال ۱۴۰۰ را تحلیل کردیم تا به درک کاملی از فضای کنکور ارشد مدیریت بازرگانی برسید و بعد از آن استراتژی شخصی خودتان را انتخاب کنید. این مقاله را از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی

مقایسه رتبه و محل قبولی ارشد مدیریت بازرگانی

به فرض که متوجه شدیم رتبه ۵۰ کنکور ارشد مدیریت بازرگانی چه درصدهایی دارد؛ به چه دردی می‌خورد. راستش تا وقتی که ندانیم با چه هدفی قرار است در کنکور شرکت کنیم به هیچ دردی نمی‌خورد. هدف شما دانشگاه تهران است یا دانشگاه علامه؟ گرایش بازاریابی دانشکاه تهران را ترجیح می‌دهید یا گرایش تجارت الکترونیک؟ اصلا با هدف دانشگاه‌های تهران وارد کنکور می‌شوید یا یکی از دانشگاه‌های شهر خودتان؟ قدم اول برای شروع این است که بدانیم قرار است در چه دانشگاه و چه رشته‌ای درس بخوانیم. بعد از آن ببینیم برای رسیدن به این رشته و این دانشگاه نیاز به چه رتبه‌ای خواهیم داشت و سپس تحلیل کنیم برای کسب این رتبه نیاز به چه درصدهایی داریم.

مقایسه رتبه و محلی قبولی داوطلبان ارشد مدیریت بازرگانی سال‌های گذشته شاید تخمین دقیقی برای امسال نباشد اما دید خوبی به داوطلبان می‌دهد. شرایط کنکور معمولا خیلی متفاوت از سال‌های قبل نیست و برآیند چند سال گذشته، به اتفاقات امسال بسیار نزدیک خواهد بود. در هیچ کنکوری نمی‌توان به طور قاطع در مورد رتبه و محل قبولی داوطلبان نظر داد اما با کمی درصد ختی قابل تخمین است. بنابراین قبل از هرچیزی مقایسه رتبه و محل قبولی ارشد مدیریت بازرگانی سال‌های گذشته را مطالعه کنید تا اولین قدم هدف گذاری خود را برداشته باشید.

مقایسه رتبه و محل قبولی ارشد مدیریت بازرگانی

کتاب یا کلاس آنلاین کنکور ارشد مدیریت بازرگانی؟

برای همه درس‌های کنکور ارشد مدیریت بازرگانی کتاب تهیه کنیم؟ برای همه درس‌های کنکور کلاس ثبت نام کنیم؟ پاسخ به هردو سوال می‌تواند خیر باشد. انتخاب بین کلاس و کتاب یک انتخاب حساس، تاثیرگذار و مهم است که باید با توجه به استراتژی شما انجام شود. به طور مثال در درس‌هایی که مطالعه خودخوان آن‌ها بازدهی پایینی دارد کلاس بسیار مفید است. یا در درس‌هایی که نیاز به درصد بالا دارید و سرمایه گذاری ویژه‌ای روی آن کرده‌اید، کلاس می‌تواند ریسک کنکور را کم کند.

از طرفی اگر در یک درس مهم کلاسی را تهیه کنید که مدرس خوبی نداشته باشد؛ یا رفرنس خوبی برای تدریس انتخاب نکند، می‌تواند منجر به شکست شما در کنکور شود. برای انتخاب منابع باید با درنظر گرفتن نقاط قوت و ضعف، تعداد درس‌هایی که مطالعه می‌کنیم، ماهیت و شکل هر درس، اهمیت هر درس در نتیجه و البته زمان در دسترس ما برای مطالعه، بهترین انتخاب ممکن را داشت. حتما در این مورد با مشاورین موسسه در ارتباط باشین تا بهترین پیشنهاد را با توجه به شرایط خاص خودتان بدهند.