بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی سال ۱۴۰۰ به ما چه می‌گوید؟ کارنامه داوطلبان سال‌های گذشته یکی از بهترین منابع برای هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی است. با بررسی کارنامه‌های سال‌های گذشته می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی به دست آورید. این اطلاعات به شما می‌گوید برای رسیدن به رتبه مدنظرتان در هر درسی باید چه درصدی به دست آورید و درنتیجه می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری برای رسیدن به موفقیت انجام دهید. در فرایند برنامه‌ریزی باید بدانید رتبه قبولی ارشد مدیریت بازرگانی چطور است و داوطلبان با کسب چه رتبه‌ای، چه دانشگاهی قبول خواهند شد تا بتوانید با توجه به اهدافتان بهترین منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی را انتخاب و مسیر آمادگی را شروع کنید. در این مقاله به بررسی تمام این موارد پرداخته‌ایم.

بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی سال ۱۴۰۰

مدیریت بازرگانی را می‌توان پرطرفدارترین رشته‌ی مجموعه‌ی مدیریت در مقطع ارشد دانست. این رشته هم در دانشگاه و هم در بازار کار جایگاه خوبی دارد. برای قبولی در این رشته لازم است پیش از شروع هدف‌گذاری دقیقی داشته باشید. بررسی کارنامه‌ی داوطلبان در سال‌های گذشته کمک می‌کند درک بهتری از فضای رقابت در این آزمون داشته باشیم. در این مطلب کارنامه‌ی داوطلبان را در سال ۱۴۰۰ بررسی می‌کنیم و با محاسبه‌ی میانگین درصد هر درس در رتبه‌های زیر ۱۰، زیر ۵۰، زیر ۱۰۰ و زیر ۲۰۰ متوجه خواهیم شد که برای کسب رتبه‌ی مدنظرمان به چه درصدی از دروس مختلف نیاز داریم.

دروس رشته مدیریت بازرگانی در کارشناسی ارشد

سؤالات رشته‌ی مدیریت بازرگانی در کنکور کارشناسی ارشد در هفت درس مطرح می‌شود. درس‌های رشته بازرگانی در دفترچه کنکور ارشد، ضرایب و تعداد سؤالات آن به‌این صورت است:

  • زبان عمومی و تخصصی: ۳ واحد، ۳۰ سؤال
  • اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: ۲ واحد، ۱۵ سؤال
  • ریاضی و آمار: ۲ واحد، ۲۰ سؤال
  • تئوری‌های مدیریت: ۳ واحد، ۳۰ سؤال
  • اقتصاد خرد و کلان: ۲ واحد، ۲۰ سؤال
  • تحقیق در عملیات: ۲ واحد، ۱۵ سؤال
  • بازاریابی: ۴ واحد، ۱۵ سؤال

برای آشنایی با گرایش‌های مدیریت در کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش‌های رشته مدیریت در کارشناسی ارشد را بشناسید!

بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی رتبه‌های زیر ۱۰

زبانمدیریت اسلامریاضی و آمارتئوری مدیریتاقتصادتحقیق در عملیاتبازاریابیمعدل مؤثررتبه
۴۸.۸۹۷۷.۷۸۱۸.۳۳۵۸.۸۹۸۷.۷۲۰77.78۱۷.۵۵۱
۷۳.۳۳۸۶.۶۷۰۵۴.۴۴۵۹.۶۵۰71.11۱۹.۹۶۲
۸۳.۳۳۷۳.۳۳۰۴۷.۷۸۷۵.۴۴۰57.78۲۰۴
۰۵۵.۵۶۲۵۴۲.۲۲۸۰۰93.33۱۹.۲۱۷
۵۱۷۳.۳۱۰.۸۵۰.۸۷۵.۷۰۷۵ میانگین

همان‌طور که از اطلاعات این جدول پیداست، داشتن درصد صفر در یک یا دو درس، حتی برای رتبه‌های برتر رشته‌ی مدیریت بازرگانی، اتفاق عجیبی نیست. معمولاً داوطلبان این رشته در سه درس تحقیق در عملیات، ریاضی و آمار و هم‌چنین زبان ضعیف هستند. بیشتر درصدهای صفر در این سه درس است؛ بنابراین اگر علاوه بر درس‌هایی که داوطلبان درصد بالا دارند، یک یا دو مورد از این سه درس را به‌خوبی پاسخ دهید، به‌راحتی خود را از باقی داوطلبان متمایز خواهید کرد.

درس‌های اقتصاد خرد و کلان، بازاریابی و مدیریت اسلام سه درسی هستند که داوطلبان رتبه برتر روی آن تمرکز ویژه‌ای می‌کنند. میانگین این سه درس درصد بالای ۷۰ درصد است. در سطح بعد تئوری‌های مدیریت و زبان قرار دارند که به‌طور میانگین بالای ۵۰ درصد هستند. سپس ریاضی و آمار و تحقیق در عملیات قرار می‌گیرند که درصد پایینی دارند. این دو درس کمی به دانش ریاضی نیاز دارد و معمولاً هم داوطلبان رشته‌ی مدیریت در درس ریاضی ضعیف هستند. درصورتی‌که یکی از دو درس ریاضی و آمار و تحقیق در عملیات را بیش از داوطلبان دیگر مطالعه کنید، رتبه تک‌رقمی دور از دسترس نخواهد بود.

میانگین وزنی درصدهای فوق ۵۱.۴ است؛ یعنی با درنظرگرفتن ضرایب تمامی دروس، میانگین درصد رتبه‌های زیر ۱۰ در کنکور ۱۴۰۰ حدود ۵۲ درصد بوده‌ است.

بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی رتبه‌های زیر ۱۰ تا ۵۰

زبانمدیریت اسلامریاضی و آمارتئوری مدیریتاقتصادتحقیق در عملیاتبازاریابیمعدل مؤثررتبه
۶۲.۲۲۷۳.۳۳۵۴۶.۶۷۳۱.۵۸۱۵.۳۸۵۱.۱۱۱۶.۸۲۱۳
۱۲.۲۲۷۷.۷۸۲۸.۳۳۴۴.۴۴۵۷.۸۹۰۶۲.۲۲۱۸.۹۷۱۵
۷۱.۱۱۴۴.۴۴۲۵۳۶.۶۷۴۰.۳۵۰۴۸.۸۹۱۸.۴۱۹
۵۵.۵۶۰۸۰۲۵.۵۶۷۳.۳۳۷۱.۴۳۰۱۷.۸۳۲۵
۵۳.۳۳۹۱.۱۱۰۴۶.۶۷۱۲.۲۸۰۶۶.۶۷۱۲.۰۹۲۸
۲۷.۷۸۵۳.۳۳۰۳۴.۴۴۵۶.۶۷۰۶۴.۴۴۱۸.۹۹۳۶
۵۲.۲۲۷۳.۳۳۰۵۱.۱۱۳۳.۳۳۰۲۶.۶۷۱۹.۳۸۳۸
۵۵.۵۶۵۳.۳۳۲۱.۶۷۴۱.۱۱۶۸.۳۳۰۲۸.۸۹۱۳.۵۱۴۴
۴۸.۹۵۸.۳۲۰۴۰.۸۴۶.۷۲۱۰.۸۴۳.۶ میانگین

میانگین درصد داوطلبان با رتبه‌های میان ۱۰ تا ۵۰ حدود ۴۰ درصد است. این جدول نشان می‌دهد که رتبه‌های بازه فوق هم‌چنان درس‌های بازاریابی، اقتصاد خرد و کلان و البته مدیریت اسلام را با درصد قابل‌قبولی پاسخ می‌دهند.

دو درس تحقیق در عملیات و ریاضی و آمار هم‌چنان جزو دروسی هستند که داوطلبان تمرکز زیادی روی آن نمی‌کنند. درصورتی‌که یکی از این دو درس را به‌خوبی مطالعه کنید و درصد بالایی در آن کسب کنید، مزیت رقابتی بالایی برای خود ایجاد خواهید کرد.

درس زبان و تئوری مدیریت هم به‌عنوان دروس سه‌واحدی گرایش مدیریت بازرگانی نقش مهمی در رتبه‌ی داوطلبان دارند. مطابق انتظار درصد این دو درس نسبتاً بالاست.

بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی رتبه‌های ۵۰ تا ۱۰۰

زبانمدیریت اسلامریاضی و آمارتئوری مدیریتاقتصادتحقیق در عملیاتبازاریابیمعدل مؤثررتبه
۰۶۴.۴۴۵۳۶.۶۷۵۷.۸۹۰۶۲.۲۲۱۸.۳۱۵۶
۵۸.۸۹۸۰۰۳۰۰۰۵۳.۳۳۱۶.۷۸۶۱
۱۶.۶۷۲۴.۴۴۲۶.۶۷۱۷.۷۸۶۶.۶۷۷.۶۹۷۳.۳۳۱۵.۴۳۶۶
۴۷.۷۸۰۵۸.۳۳۴۸.۸۹۴۹.۱۲۵.۱۲-۲۰۱۶.۲۵۷۶
۲۸.۸۹۶۶.۶۷۰۳۰۵۲.۶۳۰۴۴.۴۴۱۷.۴۶۸۱
۰۵۳.۳۳۰۴۳.۳۳۶۵۰۴۲.۲۲۱۹.۹۴۸۶
۳۷.۷۸۵۷.۷۸۳.۳۲-۳۳.۳۳۸.۷۷۵.۱۳۶۶.۶۷۱۳.۸۷۹۵
۵۱.۱۱۲۶.۶۷۰۲۸.۸۹۴۳.۳۳۰۴۸.۸۹۱۷.۵۶۹۸
۳۰.۱۴۴۶.۶۱۰.۸۳۳.۶۴۳۱۵۱.۴ میانگین

مهم نیست برای چه رتبه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنید؛ بازاریابی، اقتصاد خرد و کلان و مدیریت اسلام را باید با درصد خوبی پاسخ دهید. این سه درس از دروسی هستند که اکثر داوطلبان درصد بالایی در آن کسب می‌کنند و شرط لازم (نه کافی) برای رقابت است.

همان‌طور که در این جدول می‌بینید این سه درس درصد بالایی ۴۰ دارند؛ هم‌چنین درس زبان و تئوری مدیریت، مطابق انتظار، درصد نسبتاً کمتری دارند و البته به‌دلیل داشتن ضریب ۳، بهتر است این سه درس را هم مانند نمونه‌های بالا، حدود ۳۰ درصد پاسخ دهید.

تحقیق در عملیات و ریاضی و آمار در این رتبه‌ها هم درصد نسبتاً زیادی ندارند. میانگین درصد داوطلبان در رتبه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ مدیریت بازرگانی ۳۳.۳ درصد است.

بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی رتبه‌های زیر ۱۰۰ تا ۲۰۰

زبانمدیریت اسلامریاضی و آمارتئوری مدیریتاقتصادتحقیق در عملیاتبازاریابیمعدل مؤثررتبه
۶۷.۷۸۲۶.۶۷۰۳۱.۱۱۵۴.۳۹۰۲۴.۴۴۱۸.۷۱۰۱
۱۶.۶۷۳۱.۱۱۶۱.۶۷۴۶.۶۷۷۵۰۰۱۷.۱۹۱۰۷
۶۰۵۱.۱۱۰۳۴.۴۴۳.۵۱۰۳۱.۱۱۱۸.۷۹۱۲۴
۸.۸۹۵۷.۷۸۲۸.۳۳۲۳.۳۳۸۲.۴۶۰۱۷.۷۸۱۹.۴۱۱۳۶
۴۴.۴۴۴۰۱۳.۳۳۳۷.۷۸۲۱.۰۵۰۲۰۱۸.۹۹۱۶۳
۰۶۰۰۴۵.۵۶۲۸.۰۷۱۵.۳۸۲۸.۸۹۱۸.۰۱۱۷۸
۴۵.۵۶۳۷.۷۸۵۸.۳۳۱۵.۵۶۷۸.۳۳۰۰۱۴.۶۳۱۹۵
۳۴.۸۴۳.۵۲۳۳۳.۵۴۹۲.۲۱۷.۴۶ میانگین

به‌دلیل مجموعه‌ای‌بودن کنکور مدیریت داوطلبان در تمامی گرایش‌ها رتبه کسب می‌کنند. هر قدر رتبه‌ها بالاتر برود، داده‌های پرت بیشتری ایجاد می‌شود؛ برای مثال، داوطلبانی که درس بازاریابی را صفر زده‌اند، احتمالاً برای رشته‌ی دیگری آماده شده‌اند، ولی به‌دلیل مجموعه‌بودن کنکور مدیریت، رتبه‌ای هم در این رشته کسب کرده‌اند، اما قاعده‌ی کلی همان است. اقتصاد، مدیریت اسلام و بازاریابی دروسی هستند که امکان گرفتن درصد بالا در آن وجود دارد. زبان و تئوری‌های مدیریت با وجود سه‌واحدی‌بودن حجم بیشتری هم دارند؛ پس درصدها متعادل ولی ارزشمند است. ریاضی و تحقیق در عملیات دروسی هستند که داوطلبان کمتر سراغ آن می‌روند و قوی‌بودن در این دو درس تمایز زیادی ایجاد می‌کند. میانگین درصد داوطلبان با رتبه‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ در کنکور ارشد مدیریت بازرگانی، ۲۸.۳ درصد است.

منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی

در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی رقابت نسبتاً بالایی وجود دارد و اگر منابع را درست انتخاب نکنید در این رقابت حتماً شکست خواهید خورد. انتخاب منابع مطالعاتی درست یکی از مهم‌ترین گام‌های آمادگی کنکور کارشناسی ارشد است که حتماً باید با مشورت با یک مشاور خبره انجام شود. منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی معمولاً در بازار به‌راحتی پیدا می‌شوند اما ممکن است در هر درس مجبور باشید چند کتاب بخوانید. مثلاً در درس بازاریابی مطالعه یک کتاب ریسک نسبتاً زیادی دارد و در این درس بهتر است اصلاً ریسک نکنید. در دوره کنکور ممکن است با تبلیغات مؤسسات و ناشران مختلف روبرو شوید؛ توصیه می‌کنیم این تبلیغات را مبنای انتخاب خود قرار ندهید؛ شاید یک یا دو کتاب یک موسسه مناسب باشد اما همه کتاب‌های آن موسسه قطعاً مناسب شما نیستند. منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی در هر درس را با توجه به شرایط کنکور در سال‌های گذشته و توصیه مشاور خود انتخاب کنید. منابع پیشنهادی کنکور ارشد مدیریت بازرگانی شامل کتاب‌های زیر می‌شود.

زبان: زبان عمومی ارشد زیر ذره‌بین و زبان تخصصی مدیریت نوشته اشراقی.
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام نوشته مقیمی.
ریاضی: ریاضیات پایه انصاری یا ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری، رنجبران.
آمار: آمار و احتمال و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری، رنجبران.
تحقیق در عملیات: پژوهش عملیاتی، عارفه فدوی
تئوری‌های مدیریت: مبانی سازمان و مدیریت، مقیمی.
اقتصاد خرد و کلان: اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، نظری.
بازاریابی: مدیریت بازاریابی، شهریار عزیزی، ابوالقاسم ابراهیمی، محمدرضا کریمی علویجه و مدیریت بازاریابی، فیلیپ کاتلر-کوین کلر

برای آشنایی با بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین منابع کنکور ارشد مدیریت را بشناسید!

رتبه قبولی ارشد مدیریت بازرگانی

برای یک برنامه‌ریزی درسا ابتدا باید بدانیم برای چه هدفی قرار است تلاش کنیم. بررسی درصدها و دیدن کارنامه‌ها وقتی معنادار است که بدانیم هر رتبه در چه دانشگاهی شانس قبولی دارد. درواقع مسیر برنامه‌ریزی باید این‌گونه باشد که ابتدا رتبه قبولی دانشگاه‌های موردنظرمان را پیدا کنیم، در مرحله بعد بررسی کنیم برای کسب هر رتبه نیاز به چه درصدی داریم و در قدم بعدی منابع موردنیاز را تهیه و شروع کنیم. شرایط و رتبه قبولی ارشد مدیریت بازرگانی در هر سال ممکن است کمی تغییر کند اما با میزان خطای قابل قبولی، امکان تعمیم نتایج سال‌های گذشته به کنکور امسال وجود دارد. یعنی شاید با تغییر ظرفیت دانشگاه‌ها و میزان مطالعه داوطلبان در امسال، کمی رتبه‌ها جابجا شود اما این تغییر بسیار کم خواهد بود.

برای دیدن قبولی ارشد مدیریت بازرگانی می‌توانید مقاله رتبه و محل قبولی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را از طریق لینک زیر مطالعه کنید تا دید کاملی نسبت به قبولی‌های داوطلبان پیدا کنید.

رتبه و محل قبولی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

اگر برای رسیدن به بهترین نتیجه در کنکور کارشناسی ارشد تلاش می‌کنید و دوست دارید در بهترین دانشگاه‌های ایران ادامه‌تحصیل دهید، فرصت کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت را از دست ندهید.

کافه‌تدریس بهترین استادان کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت را دور هم جمع کرده است تا شما در هر جای ایران به آموزش باکیفیت و یکسان دسترسی داشته باشید. شما با شرکت در کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس به‌صورت منظم به وبینارهای آموزشی و همین‌طور مشاوره با استادان دسترسی دارید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین مجموعه مدیریت