طرز اصولی مطالعه کنکور ارشد برق چگونه است و مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد برق را از کجا شروع کنیم؟ اگر داوطلب کنکور ارشد مهندسی برق هستید، مطالعه‌ی این مطلب می‌تواند قدم اول شما باشد. در این مطلب به‌صورت مفصل به تمامی مراحل مختلف آمادگی برای کنکور ارشد می‌پردازیم.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست

اولویت‌بندی و هدف‌گذاری برای طرز اصولی مطالعه کنکور ارشد برق

لازمه طرز اصولی مطالعه کنکور ارشد مهندسی برق این است که قبل از شروع برنامه‌ریزی و مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد ابتدا باید هدف خود از تحصیل در مقطع ارشد را مشخص کنید. از جمله این اهداف می‌توان به این موارد اشاره کرد:

علاقه به یادگیری بیشتر مطالب درسی در گرایش مدنظر

برخی افراد، فارغ از بحث بازار کار، صرفاً به مطالب علمی گرایش مد نظر خود علاقه دارند و می‌خواهند با مباحث بیشتر و پیشرفته‌تری در محیط دانشگاه آشنا شوند.

علاقه به تدریس، به‌عنوان هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

برخی افراد با هدف ورود به هیئت‌علمی دانشگاه‌ها به تحصیل را در مقطع ارشد و سپس دکتری ادامه می‌دهند. این دسته از افراد با تهیه و انتشار مقالات متعدد در قوی‌کردن رزومه‌ی علمی خود برای جذب در هیئت‌علمی دانشگاه‌های معتبر سعی می‌کنند.

ارتقای تسهیلات شغلی برای افراد شاغل در سازمان‌های دولتی و نظامی

افراد شاغل در سازمان‌های دولتی و نظامی معمولاً با دریافت مدرک تحصیلی بالاتر از حقوق و مزایا و جایگاه سازمانی بالاتری برخوردار می‌شوند.

اخذ مدرک دانشگاهی برای جذب در بازار کار

برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌دنبال جذب افرادی با مدرک تحصیلی ارشد و دکتری برای انجام‌دادن کارهای پژوهشی و کاربردی خاصی هستند؛ البته باید به این نکته بسیار مهم دقت کنید که داشتن مدرک تحصیلی بالاتر لزوماً آینده‌ی شغلی شما را تضمین نمی‌کند. برای جذب در بازار کار و دریافت حقوق مناسب، باید در مهارت‌های موردنیاز شغل مدنظر نیز تسلط پیدا کنید.

مهاجرت به خارج از کشور ازطریق پذیرش در مقطع دکتری

یکی از روش‌های متداول برای مهاجرت به خارج از کشور اخذ ویزای تحصیلی است. در اکثر دانشگاه‌های دنیا تحصیل در مقطع دکتری شغلی پژوهشی است که کمک‌هزینه‌ای ازطرف دانشگاه به دانشجویان پرداخت می‌شود. این کمک‌هزینه معمولاً قسمت زیادی از هزینه‌های یک زندگی دانشجویی در خارج از کشور را تأمین می‌کند.

در برخی از کشورها تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد رایگان است، اما معمولاً کمک‌هزینه‌ی خاصی به دانشجویان پرداخت نمی‌شود و تمامی هزینه‌های سکونت در آن کشور بر عهده خود دانشجو است؛ بنابراین افرادی که قصد مهاجرت و ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور را دارند تلاش می‌کنند در مقطع ارشد در یک دانشگاه خوب داخل کشور قبول شوند و با قوی‌کردن رزومه‌ی علمی خود، در دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرش در مقطع دکتری بگیرند و اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کنند.

تأخیر در انجام‌دادن خدمت سربازی (برای آقایان)

بعد از فارغ‌التحصیلی از هر مقطع تحصیلی، افراد حداکثر یک سال فرصت دارند تا خود را به مراکز مربوط برای انجام‌دادن خدمت سربازی معرفی کنند و در صورت معرفی‌نکردن خود مشمول غیبت می‌شوند. این اتفاق ممکن است بعدها مشکلاتی را برای این افراد به وجود آورد.

برخی از افرادی که مشغول‌به‌کار هستند معمولاً با شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد و قبولی در یک دانشگاه نزدیک محل کار و سکونت‌شان معافیت تحصیلی دریافت می‌کنند و خدمت سربازی خود را به تأخیر می‌اندازند.

نگاهی کوتاه به این دلایل و دلایل شخصی خودتان اهمیت این امر را روشن می‌کند که در ابتدا باید بدانید برای چه هدفی می‌خواهید در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهید.

زمان‌بندی لازم برای مطالعه‌ی درس‌ها

با توجه رتبه‌های کسب‌شده‌ی داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق در سال‌های اخیر با کسب میانگین درصد بالای ۳۰ در زیرگروه مد نظر (با توجه به ضریب هر درس در هر زیرگروه) می‌توان رتبه‌های کمتر از ۲۰۰ یا حتی دورقمی نیز کسب کرد. برای پیش‌گرفتن طرز اصولی مطالعه کنکور ارشد برق لازم است دقت کنید که این میانگین درصد، در مقایسه با سال‌های گذشته مانند اوایل دهه‌ی ۹۰، کاهش نسبتاً چشمگیری داشته است.

درواقع با تمرکز روی چهار یا حتی سه درس می‌توان این میانگین درصد در آزمون را به دست آورد. به‌طور میانگین یک فرد با سطح تسلط متوسط در دروس، برای کسب درصد مناسب در یک درس در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق معمولاً به حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت مطالعه و تمرین نیاز دارد. اگر فرض کنیم فردی قصد مطالعه‌ی چهار درس را داشته باشد، باید دست‌کم ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت را برای مطالعه و تمرین جهت آمادگی در آزمون اختصاص دهد. این میزان مطالعه با توجه به میزان تسلط افراد در هر درس ممکن است بیشتر یا کمتر شود.

به این نکته دقت کنید که اگر قصد کسب رتبه‌ی مناسب در آزمون کارشناسی ارشد دارید، باید حتماً برای زمان‌هایی که می‌توانید به مطالعه اختصاص دهید برنامه‌ریزی کنید.

بهترین منابع را بشناسید!

یکی از مواردی که در مطالعه‌ی بهینه و صرفه‌جویی در زمان برای آمادگی در آزمون به داوطلبان کمک می‌کند و برای طرز اصولی مطالعه کنکور ارشد برق ضروری است استفاده از بهترین منابع است. این منابع می‌تواند کتاب، جزوه، فیلم آموزشی و کلاس‌های حضوری یا آنلاین باشد.

اگر شما زمان محدودی برای مطالعه در اختیار دارید، با حضور در کلاس‌های آمادگی آزمون می‌توانید در زمان مطالعه صرفه‌جویی کند و با ارتباط با اساتید کلاس‌ها سریع‌تر به پاسخ سؤال‌های درسی خود برسید.

با توجه به محدودبودن زمان مطالعه تا آزمون در ابتدا باید مشخص کنید بیشتر روی چه درس‌هایی تسلط دارید و با توجه به ضریب آن درس در گرایش مد نظر، از میزان اهمیت و اولویت‌بندی آن درس در برنامه‌ریزی خود آگاه شوید.

درس‌هایی عمومی مانند زبان عمومی و تخصصی، ریاضیات که خود شامل سه درس معادلات دیفرانسیل، ریاضی مهندسی و آمار و احتمالات است و همین‌طور مدارهای الکتریکی برای همه گرایش‌ها ضریب یکسانی دارند؛ بنابراین کسب درصد مناسب در این درس‌ها کمک می‌کند داوطلب در تمامی گرایش‌ها رتبه مناسبی کسب کند.

درس‌های تخصصی نیز باید براساس ضریب آن درس در گرایش مد نظر و هم‌چنین میزان تسلط داوطلب در آن درس اولویت‌بندی شود.

برای آشنایی کامل با ضرایب دروس رشته مهندسی برق این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش‌های رشته مهندسی برق در کارشناسی‌ارشد را بشناسید

تأثیر دانشگاه مقطع کارشناسی بر کنکور کارشناسی ارشد را در نظر بگیرید!

تراز نهایی در کارنامه‌ی آزمون کارشناسی ارشد شامل ۸۰ درصد نمره‌ی کسب‌شده از آزمون و ۲۰ درصد معدل مؤثر مقطع کارشناسی است. هنگام ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد معدل مقطع کارشناسی از شما سؤال می‌شود.

برای داوطلبانی که هنگام برگزاری آزمون کارشناسی ارشد هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند معدل کل در آخرین ترم مقطع کارشناسی قبل از زمان برگزاری آزمون تأثیر داده می‌شود. در صورت قبولی در آزمون کارشناسی ارشد، باید اصل مدرکی که معدل مندرج در زمان ثبت‌نام در آزمون را تأیید کند، به‌همراه دیگر مدارک در زمان ثبت نام به دانشگاه محل قبولی ارائه داده شود.

درصورتی‌که معدل متقاضی با معدل درج‌شده در کارنامه قبولی در آزمون کارشناسی ارشد مغایرت داشته باشد، مطابق مقررات با او برخورد خواهد شد.

تأثیر معدل بر رتبه کنکور

معدل مؤثر معمولاً ضریبی حدوداً میان ۱ تا ۱/۱ برابر معدل مقطع کارشناسی است. برای دانشگاه‌های برتر، مانند دانشگاه شریف، تهران و غیره، معمولاً این ضریب حدود ۱/۱ است و برای دانشگاه‌های سطح پایین‌تر این ضریب کمتر و به ۱ نزدیک می‌شود.

اگر داوطلبی در مقطع کارشناسی از دانشگاه سطح پایین‌تری با معدل پایین فارغ‌التحصیل شده است، برای قبولی در آزمون ارشد نباید خیلی نگران باشد؛ زیرا نمره نهایی داوطلب در آزمون در تراز نهایی تأثیر بیشتری می‌گذارد و اگر در آزمون نمره بالایی کسب کند، به‌راحتی اثر معدل پایین را از میان خواهد برد.

دانشگاه مقطع کارشناسی و معدل در این مقطع، در پذیرش و ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های داخل یا خارج کشور بی‌تأثیر نیست، اما می‌توان با قبولی در مقطع ارشد در دانشگاه‌های برتر و قوی‌کردن رزومه‌ی علمی، مانند معدل بالا در مقطع ارشد، انتشار مقالات در ژورنال‌های معتبر، تسلط در زبان‌های خارجی و غیره، احتمال پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه‌های خوب داخل و خارج کشور را بالا برد.

برای آشنایی کامل با نحوه‌ی محاسبه‌ی معدل مؤثر بر رتبه‌ی کنکور و نحوه‌ی کاهش این تأثیر روی این لینک کلیک کنید:

تأثیر معدل کارشناسی بر رتبه ارشد چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه‌ی برنامه‌ریزی با توجه به هدف و میزان تسلط

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، قبل از شروع مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد باید هدف از تحصیل در مقطع ارشد را برای خود مشخص کنید؛ آیا صرفاً به دنبال یک مدرک تحصیلی از یک دانشگاه معمولی و نزدیک محل سکونت خود هستید یا قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر را دارید.

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری، چه از طریق مهاجرت و تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور یا چه در دانشگاه‌های داخل کشور را دارید، دانشگاه مقطع ارشد و عملکرد علمی شما در مقطع ارشد اهمیت دارد.

با توجه به اینکه مدت زمان مقطع ارشد به‌طور معمول چهار ترم یا دو سال است، کسب رزومه‌ی علمی مناسب در این مقطع، به‌خصوص در دانشگاه‌های برتر، به زمان کافی برای مطالعه و فعالیت نیاز دارد.

اگر شاغل هستید و می‌خواهید هم‌زمان در یک دانشگاه برتر قبول شده و در درس‌ها نمرات بالا کسب و مقالات متعددی منتشر کنید، باید حتماً برنامه‌ریزی بسیار فشرده‌ای برای خود در نظر داشته باشید؛ زیرا اگر در مقطع ارشد وقت کافی برای مطالعه اختصاص ندهید، به‌راحتی ممکن است مشروط یا حتی از دانشگاه اخراج شوید!

حتماً به یاد داشته باشید قبولی در آزمون کارشناسی ارشد صرفاً مسیری برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد است. بعد از قبولی در آزمون تازه کار شما شروع می‌شود.

میزان مطالعه برای موفقیت در آزمون ارشد

میزان زمان مطالعه برای هر فرد با توجه به پایه علمی و تسلط بر درس‌ها متفاوت است. حتی اگر پایه‌ی علمی خیلی خوبی دارید و در اکثر درس‌های از تسلط بالایی برخوردار هستید، باز هم باید برای مطالعه و تمرین زمان کافی را اختصاص دهید.

در آزمون‌های چهارگزینه‌ای که مدت‌زمان پاسخ‌گویی به سؤالات محدود است، تسلط به نحوه‌ی حل سوال در مدت‌زمان محدود و مدیریت زمان در آزمون یک نیاز ضروری است که فقط با تمرین به دست خواهد آمد.

درنظرگرفتن شرایط شخصی در برنامه‌ریزی کنکور

ممکن است فردی شاغل و متأهل باشد و برخلاف دیگر داوطلبان، زمان خالی کمتری برای مطالعه در اختیار داشته باشد؛ بنابراین شرایط هر فرد با فرد دیگری متفاوت است و با توجه به شرایط خودش باید برنامه‌ریزی مناسب را برای مطالعه داشته باشد.

بهترین زمان برای شروع مطالعه

اگر فردی بخواهد از اول تابستان برای آزمون کارشناسی ارشد سال آینده برنامه‌ریزی کند، با فرض برگزاری آزمون در اردیبهشت یا خرداد سال آینده، حدود ۱۰ ماه فرصت مطالعه و تمرین برای آمادگی در آزمون دارد که مدت زمان بسیاری مناسبی برای برنامه‌ریزی درسی است.

هرچه این مدت زمان برنامه‌ریزی کوتاه‌تر باشد، مثلاً شروع مطالعه از ابتدای پاییز یا زمستان باشد، برنامه‌ی فشرده‌تر و تعداد درس‌های مورد مطالعه محدود‌ و کمتر می‌شود.

این نکته را به خاطر بسپارید که نمی‌توان انتظار داشته باشیم در مدت زمان کم و خیلی راحت به اهداف بزرگ رسیم. اگر رسیدن به اهداف راحت بود، اکثر مردم دنیا در مدت زمان خیلی کوتاهی به تمامی خواسته‌های خود می‌رسیدند؛ پس اگر هدف مشخصی مانند قبولی و ادامه تحصیل در یک دانشگاه برتر را دارید، حتماً باید طبق یک برنامه‌ریزی مشخص تلاش زیادی کنید.

کامل‌ترین برنامه‌ریزی با کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی

برای پیش‌بردن طرز اصولی مطالعه کنکور ارشد برق، باید در کنار مطالعه منابع مکتوب و بررسی کنکورهای سال گذشته شما طیف متنوعی از منابع را مطالعه کنید و بر آن‌ها مسلط شوید. استفاده از کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی دست شما را برای برنامه‌ریزی جامع بسیار باز نگه می‌دارد تا برنامه‌ریزی بسیار منعطفی برای آزمون انجام دهید.

شما با این منابع از هر نقطه‌ی جغرافیایی و در هر زمان به بهترین استادان دسترسی دارید و می‌توانید به‌صورت بهینه از زمان‌تان بهترین استفاده را ببرید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی ارشد برق