برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی برای اکثر داوطلبان این کنکور کار سختی است. تعداد دروس زیاد، تفاوت زیاد میان دروس، حجم مطالب بالا و از طرفی وجود منابع متعدد می‌تواند برنامه‌ریزی برای کنکور ارشد مالی را کمی چالشی کند. البته واضح است که بدون داشتن یک برنامه مدون و درست، قبولی در کنکور ارشد مدیریت مالی که کنکور نسبتاً سختی هم محسوب می‌شود ممکن نیست. در این مطلب به همه سؤالات احتمالی شما درمورد برنامه‌ریزی برای این کنکور پاسخ خواهیم داد تا فضای برنامه‌ریزی برای‌تان واضح‌تر شود. اگر قصد رقابت جدی در کنکور مالی را دارید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

همه‌چیز درمورد کنکور ارشد مدیریت مالی

اولین قدم برای رقابت‌کردن این است که زمین بازی را به‌درستی بشناسید. بدون شناخت درست کنکور مالی، برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی عملاً غیرممکن است. برای برنامه‌ریزی درست ابتدا باید بدانیم چه دروسی در این کنکور وجود دارند، ضرایب و منابع هر درس چطور است؟ کارنامه داوطلبان کنکور ارشد مدیریت مالی چطور است؟ اگر هنوز کنکور ارشد مدیریت مالی را به‌خوبی نمی‌شناسید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این مقاله را مطالعه کنید و سپس ادامه این مقاله را دنبال کنید.

کنکور کارشناسی ارشد مدیریت مالی را به طور کامل بشناسید!

موارد مهم در برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی

رتبه‌برترشدن در کنکور ارشد مدیریت مالی اتفاقی نیست. کنکور ارشد مدیریت مالی رقابت نسبتاً سختی دارد و برای رتبه‌برترشدن در این کنکور باید برنامه‌ریزی کاملاً دقیقی داشته باشید.

موارد مهمی که در برنامه‌ریزی مهم است شامل زمان درست شروع برای مطالعه، تعداد دروس هر روز، فاصله زمانی مطالعه دروس، فاصله مطالعه و تست‌زنی، مرور و استراحت است. یک برنامه مناسب باید برای همه این موارد توضیح دقیقی داشته باشد.

در ادامه تمامی مواردی را بررسی کرده‌ایم که برای نوشتن یک برنامه درست نیاز دارید؛ برای توضیح هر یک هم مثال‌های متنوع آورده‌ایم.

بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور ارشد منابع مالی

برای انتخاب زمان شروع دو مؤلفه مهم را بررسی می‌کنیم؛ زمان شروع باقی داوطلب‌ها و شرایط شخصی.

اولین چیزی که باید درک کنیم این است که قرار نیست ما کار عجیب و متفاوتی را انجام دهیم. زمان شروع مطالعه باید نزدیک به زمانی باشد که باقی داوطلبان شروع می‌کنند. معمولاً داوطلبان کنکور ارشد مالی حدود ۶ تا ۸ ماه برای این کنکور مطالعه می‌کنند.

اگر عادت مطالعه خوبی ندارید، پایه نسبتاً ضعیفی دارید، درس دیربازدهی مانند ریاضی یا زبان را در سبد خود قرار داده‌اید یا ساعت مطالعه روزانه نسبتاً کمتری دارید، می‌توانید زمان شروع را کمی جلوتر بیاورید.

همچنین منبع مطالعاتی می‌تواند این بازه را تغییر دهد؛ اگر از کلاس استفاده می‌کنید این زمان کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر قرار است همه دروس را خودخوان مطالعه کنید، حد بالا (۸ ماه) را حداقل مطالعه کنید؛ پس برای شروع بازه تیر تا شهریور می‌تواند مناسب باشد.

شناخت خودمان اولین مرحله است

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که یک برنامه هفتگی تنظیم کنید و پس از چند روز نتوانید به آن عمل کنید. اصلی‌ترین دلیل این اتفاق برنامه‌ریزی غیرمنطقی بدون شناخت درست از خودمان است؛ مثلاً هنوز به ۳ ساعت مطالعه عادت نکرده‌ایم، اما در برنامه خود ۷ ساعت مطالعه قرار داده‌ایم.

قبل از آنکه برنامه مکتوبی داشته باشید، به این سؤالات پاسخ دهید: در یکی دو ماه گذشته روزی چند ساعت مطالعه داشته‌اید؟ چند ساعت در روز زمان خالی دارید؟ کدام‌یک از دروسی را که قرار است مطالعه کنید بیشتر دوست دارید؟ تیپ شخصیتی شما چطور است؟ آدم متمرکزی هستید که می‌توانید کارهای طولانی را با تمرکز و بازدهی بالا انجام دهید یا لازم است میان کارها وقفه زیادی داشته باشید؟ با توجه به این سؤالات باید برنامه خود را تدوین کنید.

  • داوطلبی که مطالعه جدی روزانه ندارد، باید با حداقل ساعتی که می‌تواند شروع کند (یک یا دو ساعت).
  • اگر زمان خالی زیادی ندارید، غیرمنطقی برنامه‌ریزی نکنید.
  • با درس‌هایی شروع کنید که علاقه بیشتری به آن دارید.
  • استراحت میان مطالعه را مطابق شخصیت خود، تنظیم کنید. برای شروع هر یک ساعت یک ربع استراحت مناسب است.

ساعت مطالعه روزانه کنکور ارشد مدیریت مالی

تعیین ساعت مطالعه مناسب، با توجه به تعداد دروس، زمان شروع، شخصیت هر فرد، نقاط قوت و ضعف و البته هدف هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. چیزی که در همه داوطلبان مشترک است، شروع با ساعت مطالعه نسبتاً پایین و افزایش تدریجی آن است. اگر فاصله نسبتاً زیادی با کنکور دارید، با یک یا دو ساعت مطالعه را شروع کنید و به‌صورت هفتگی این ساعت مطالعه را افزایش دهید.

معمولاً داوطلبان این کنکور به‌طور میانگین روزی ۶ تا ۷ ساعت مطالعه می‌کنند. در یکی‌دو ماه پایانی ممکن است ساعت مطالعه به ۸ تا ۱۰ ساعت هم افزایش پیدا کند. بهتر است در این مورد با مشاور خود تصمیم بگیرید.

روزی چند درس بخوانیم؟

انتخاب اینکه در روز چند درس بخوانید، به فاصله شما از کنکور بستگی دارد. اگر تازه قصد شروع مطالعه را دارید، مهم نیست با چند درس شروع می‌کنید؛ هدف شکل‌دادن عادت مطالعه است. ممکن است با ۳ یا ۴ درس شروع کنید و روزی ۲ درس را مطالعه کنید، اما اگر در مرحله مطالعه کافی (حداقل روزی ۵ ساعت) هستید، بهتر است حداقل روزی ۳ درس را مطالعه کنید.

بهتر است هر درس در فاصله زمانی نزدیک مطالعه شود؛ مثلاً اگر شنبه ریسک را مطالعه کردید، بهتر است دوشنبه هم این درس جز برنامه مطالعه باشد. با توجه به تعداد زیاد درس‌های کنکور مدیریت مالی، روزی ۳ درس می‌تواند انتخاب خوبی باشد. سعی کنید حتماً از یک مشاور در این مورد کمک بگیرید.

زمان استراحت در برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی

برخی از داوطلبان کنکور تصور می‌کنند که اگر استراحت خود را کم کنند، ساعت بیشتری برای مطالعه خواهند داشت و نتیجه بهتری می‌گیرند.

اگر شما هم فکر می‌کنید استراحت وقت‌تان را تلف می‌کند، دچار اشتباه بزرگی خواهید شد. استراحت کم کاهش بازدهی را رقم می‌زند و برخلاف تصورتان، نتیجه بهتر ندارد.

در یک ماه اول احتمالاً بیشتر خسته می‌شود، سعی کنید بعد از هر یک ساعت مطالعه، ۵ تا ۱۵ دقیقه استراحت قرار دهید. در ماه‌های بعد و با شکل گرفت عادت مطالعه می‌توانید بعد از هر یک ساعت و نیم‌مطالعه، یک استراحت ۱۵ دقیقه‌ای قرار دهید.

تکنیک پومودور می‌تواند در این مورد کمک کند. البته بهتر است این تکنیک را با توجه به درسی که مطالعه می‌کنید، شخصی‌سازی کنید؛ مثلاً ممکن است در دروس محاسبانی این تکنیک کمی اذیت‌کننده شود و دقیقاً وسط محاسبات‌تان، شما را مجبور به استراحت کند.

اهمیت مرور در برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی

تعداد دروس کنکور ارشد مدیریت مالی زیادی است و احتمالاً یکی از مهم‌ترین چالش‌های شما هم فراموشی مطالب خواهد بود. سعی کنید در برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی مرور را به‌عنوان بخشی از فرایند آمادگی در نظر بگیرید.

شاید تصور کنید که ابتدا باید یک دور دروس را تمام کنید و پس از آن مرور را شروع کنید؛ این تصور کاملاً اشتباه است. سعی کنید در هر هفته برای مرور مطالب وقت کافی قرار دهید تا دچار فراموشی نشوید. اگر درس‌ها را به فاصله دوروزه مطالعه می‌کنید (مثلاً شنبه، دوشنبه، چهارشنبه) بهتر است هر روز، در حد یک ربع، مطالب دو روز قبل را مرور کنید؛ مثلاً دوشنبه، ابتدا یک ربع مطالب شنبه را مرور کنید و سپس باقی مطالب آن درس را مطالعه کنید. آخرهفته هم برای مرور تمامی مطالب هفته زمان مناسبی است.

از چه زمانی تست بزنیم؟

اکثر داوطلبان کنکور مدیریت مطالعه و تست‌زدن را دو برنامه جدا از هم می‌دانند. این اشتباه به‌دلیل درک اشتباه ما از تست‌زدن ایجاد شده است که انواع روش‌های تست زدن را نمی‌شناسیم.

تست‌زدن بخشی از فرایند مطالعه است و باید در زمان مطالعه تست‌زدن هم انجام شود.

تست‌زدن در این مرحله با هدف یادگیری انجام می‌شود و هدف سنجیدن میزان دانش ما نیست؛ پس برای یادگیری بهتر حتماً باید تست‌زدن بخشی از برنامه مطالعه باشد. البته در فرایند یادگیری تعداد تست‌ها محدود هستند و قرار نیست زیاد و با سرعت بالا تست بزنیم.

شاید اگر به‌جای تست‌زدن از تمرین کردن استفاده کنیم، به درک بهتری برسیم.

ارزیابی و اصلاح برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی

در طی فرایند آمادگی کنکور هم درک بهتری از مسیر پیدا می‌کنید و هم خودتان را بهتر می‌شناسید. حتماً در بازه‌های زمانی مختلف برنامه‌ریزی خود را ارزیابی کنید تا در صورت نیاز، آن را اصلاح کنید.

حتماً در هنگام مطالعه همه‌چیز را یادداشت کنید تا در اصلاح برنامه درک بهتری داشته باشید؛ مثلاً بهتر است یادداشت کنید که در هر بخش مطالعه، چند صفحه مطالعه کردید، چه تست‌های حل کردید، چالش در این قسمت دارید یا نه؟ بهتر است برنامه را به‌صورت ماهانه ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنید.

برنامه‌ریزی ساعتی یا صفحه‌ای؟

بهتر است برنامه را به‌صورت ساعتی تنظیم کنیم یا محتوایی؟ مثلاً بهتر است این‌طور برنامه‌ریزی کنیم که امروز قرار است ۲ ساعت ریسک، ۲ ساعت مدیریت مالی و ۱.۵ ساعت اقتصاد بخوانم یا ۱۰ صفحه (یا فصل) ریسک، ۱۵ صفحه مدیریت مالی و ۱۰ صفحه اقتصاد؟

در مرحله یا دور اول مطالعه شناخت دقیقی از محتوای هر درس و هر فصل ندارید؛ به‌همین دلیل، برنامه‌ریزی محتوایی نمی‌تواند دقیق باشد و خطای زیادی دارد؛ مثلاً ممکن است ۱۰ صفحه ریسک، به زمان بسیار بیشتری در مقایسه با اقتصاد نیاز داشته باشد یا یک فصل در مقایسه با فصل دیگر سخت‌تر باشد؛ بنابراین بهتر است در دور اول مطالعه به‌صورت ساعتی برنامه‌ریزی کنید و در هر روز یادداشت کنید که در آن روز چند صفحه (از صفحه چند تا چند) مطالعه کردید. در دور دوم درک بهتری از میزان زمان موردنیاز آن صفحه‌ها دارید.

کلاس بهتر است یا کتاب تهیه کنیم؟

هم کلاس و هم کتاب می‌تواند شما را به موفقیت برساند. انتخاب میان کلاس یا کتاب انتخاب بر سر میزان مصرف انرژی و زمان است. آماده‌شدن با کلاس نیاز به زمان کمتری دارد و سرعت در کلاس‌ها بسیار بیشتر از مطالعه خودخوان است. مزیت کلاس‌های کنکور ارشد مدیریت، سرعت بالا و مصرف انرژی کمتر است؛ بنابراین هم کتاب و هم کلاس می‌تواند نتیجه مدنظرتان را رقم بزند.

اگر مطالعه خود خوان را انتخاب کردید، بپذیرید که نیاز به زمان و انرژی بیشتری دارید؛ پس خودتان را مدام با دیگران مقایسه نکنید. معمولاً دانشجویان کلاس دروس را زودتر تمام می‌کنند؛ به‌همین دلیل، زمان بیشتری برای مرور چندین و چندباره مطالب دارند. پس دلیل موفقیت بیشتر در کلاس، سرعت بالاست نه محتوای متفاوت.

آزمون‌های آزمایشی کنکور ارشد مدیریت مالی

در ماه‌های پایانی جمع‌بندی مطالب کار سختی است. مرور تمامی مطالب و پیداکردن نقاط ضعف و قوت، پیداکردن استراتژی روز آزمون، مدیریت زمان در روز جلسه و کنترل استرس از مواردی هستند که باید در نظر بگیرید. آزمون‌های آزمایشی می‌تواند در تمامی این بخش‌ها کمک زیادی کند؛ بنابراین شرکت در آزمون‌های آزمایشی جامع را حتماً توصیه می‌کنیم و نتیجه خوبی در مسیرتان خواهد گذشت.

جمع‌بندی برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی

بعد از آنکه درک خوبی از ضرايب، منابع و درصدهای داوطلبان کنکور مالی پيدا کردید، می‌توانید با مشورت با یک مشاور برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی را انجام دهید.

بهتر است در ابتدای برنامه ساعت مطالعه پایین باشد و با دروسی شروع کنید که علاقه بیشتری به آن دارید. پس از آنکه عادت مطالعه خوبی شکل گرفت، ساعت مطالعه را افزایش دهید و تعداد دروس را بالاتر ببرید.

معمولاً در پاییز ۶ تا ۷ ساعت مطالعه زمان خوبی محسوب می‌شود و در زمستان این عدد به ۸ الی ۱۰ ساعت هم می‌رسد.

حتماً مرور را در برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی قرار دهید و مرور را فقط محدود به یک ماه آخر نکنید.

تست‌زدن باید در طول مطالعه و با هدف یادگیری انجام شود.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی کافه تدریس می‌تواند جمع‌بندی را ساده‌تر کند. برای دریافت مشاوره رایگان، از صفحه دپارتمان مدیریت اقدام کنید:

رزرو مشاوره کنکور ارشد مدیریت مالی

سؤالات متداول

از کی مطالعه برای کنکور ارشد مديريت مالی را شروع کنيم؟

معمولاً داوطلبان کنکور ارشد مديريت مالی، از تابستان مطالعه را شروع می‌کنند.

ميانگين ساعت مطالعه داوطلبان کنکور ارشد مديريت مالی چقدر است؟

رتبه‌برترهای اين کنکور به‌طور ميانگين ۶ تا ۷ ساعت درس می‌خوانند.

از کی تست‌زدن را شروع کنیم؟

پیشنهاد ما این است تست همراه با مطالعه و جزئی از مسیر یادگیری شما باشد.

از کی مرور کنیم؟

مرور باید جزئی از برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت مالی باشد. با توجه به برنامه مطالعه، هر چند روز یک‌بار دروس را مرور کنید. مرور را فقط برای ماه‌های آخر نگذارید.