حقوق تحلیلگران داده چقدر است؟ تحلیلگران داده (Data Analysts) مسئول جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و تفسیر مجموعه داده‌های بزرگ هستند. آنان از ابزارها و تکنیک‌های مختلفی برای شناسایی روندها و الگوهای داده‌ها استفاده می‌کنند و سپس از این اطلاعات برای کمک به سازمان‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر استفاده می‌کنند. تحلیلگر داده یک شغل پرتقاضا است که صنایع و کشورهای مختلف را دربرمی‌گیرد؛ اما حقوق تحلیلگران داده در سراسر جهان چگونه است؟ اگر می‌خواهید یک تحلیلگر داده شوید، حقوق فاکتور مهمی است که باید هنگام پیگیری حرفه خود در نظر بگیرید. تحلیلگران داده معمولاً دستمزد خوبی دارند. بااین‌حال حقوق واقعی می‌تواند بسته به عواملی مانند صنعت خاص، اندازه سازمان و سطح تجربه تحلیلگر داده متفاوت باشد. در این‌ مطلب، بررسی می‌کنیم که تحلیلگران داده براساس عوامل مختلف چقدر می‌توانند انتظار کسب درآمد داشته باشند.

نکاتی درمورد اطلاعات حقوق و دستمزد

در طول این مطلب ما به داده‌های منابع مختلف مانند PaySacle، Glassdoor، Indeed و منابع مختلف دیگر نگاه خواهیم کرد. با‌این‌حال به‌دست‌آوردن یک تصویر دقیق از میزان حقوق «متوسط» ممکن است دشوار باشد. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد:

  • دستمزدها براساس عواملی مانند صنعت، اندازه سازمان، مکانی که برای آن درخواست می‌دهید و سطح تجربه‌ی شما می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
  • همه‌ی کسانی که در یک زمینه خاص کار می‌کنند حقوق یکسانی دریافت نمی‌کنند. تحصیلات، تجربه و عوامل دیگر همگی می‌توانند در تعیین حقوق شما نقش داشته باشند.
  • روشی که برای محاسبه میانگین حقوق استفاده می‌شود می‌تواند بر دقت آن تأثیر بگذارد.
  • داده‌های مورد استفاده در محاسبه ممکن است نشان‌دهنده کل جمعیت نباشد.
  • داده‌ها ممکن است بهه‌رستی جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل نشوند که به نتایج نادرست بینجامد.

ما منابع خود را برای ارقامی که در این‌جا شرح می‌دهیم ارائه می‌کنیم، اما در حین بررسی حقوق تحلیلگران داده مهم است که این عوامل را در نظر داشته باشیم.

میانگین حقوق تحلیلگران داده در سراسر جهان

بیایید با نگاهی به میانگین حقوق در سراسر جهان شروع کنیم. ما چندین کشور را در سراسر جهان پوشش خواهیم داد و به منابع داده‌های مختلف نگاه خواهیم کرد.

ایالات متحده

ابتدا، اجازه دهید به چند میانگین حقوق برای کل کشور نگاه کنیم:

  • PayScale

۶۴،۶۷۹ دلار براساس ۱۸،۴۰۶ پروفایل

  • Glassdoor

۷۲.۳۲۳ دلار براساس ۳۵،۶۹۱ پروفایل

  • Indeed

۶۴،۷۲۶ دلار براساس ۵۱۰۰ پروفایل

  • Salary.com

۸۱.۹۶۴ دلار، بدون قید حجم پروفایل‌های نمونه

البته این بسته به شهری که در آن کار می‌کنید، متفاوت خواهد بود؛ بنابراین برای مثال، طبق گفته‌ی Glassdoor، میانگین دستمزد تحلیلگر داده‌های پایه در نیویورک ۷۷.۷۲۰ دلار است، درحالی‌که در کالیفرنیا ۷۳۸۶۰ دلار و در هیوستون ۷۰.۴۲۹ دلار است.

انگلستان

بیایید به میانگین حقوق تحلیلگران داده در بریتانیا از منابع مختلف نگاه کنیم:

  • PayScale

۲۸.۳۰۹ پوند براساس ۱۹۳۹ پروفایل حقوق

  • Glassdoor

۳۹۴۰۵ پوند براساس ۳۷۳۳ حقوق

  • Indeed

۳۴۵۶۷ پوند براساس ۷۳۰۰ حقوق

  • Reed

۴۲۴۹۷ پوند براساس ۱۳۲۰ شغل

همان‌طور که می‌بینیم، تفاوت قابل توجهی میان آنچه منابع مختلف نشان می‌دهند وجود دارد که دشواری انتخاب یک میانگین حقوق را بیشتر برجسته می‌کند.

می‌توانیم چنین تنوعی را در شهرهای مختلف بریتانیا نیز مشاهده کنیم. برای مثال، طبق داده‌های Glassdoor، متوسط ​​دستمزد پایه‌ی سالانه برای تحلیلگران داده در لندن ۳۹.۴۰۵ پوند است، درحالی‌که تنها ۳۴.۷۹۰ پوند در ادینبرو، ۲۹۶۷۱ پوند در بلفاست و ۲۸۹۷۰ پوند در کاردیف است.

کانادا

حال به منابع مشابهی برای حقوق تحلیلگران داده در کانادا نگاه می‌کنیم:

  • PayScale

۵۹.۸۶۲ دلار براساس ۱۷۸۰ پروفایل حقوق

  • Glassdoor

۶۵.۰۷۹ دلار براساس ۳۳۰۰ حقوق

  • Indeed

۶۲.۴۰۶ دلار براساس ۳۳۳ حقوق گزارش‌شده

  • Talent.com

۶۹.۵۶۱ دلار براساس ۱۷۱۸ حقوق

برای مقایسه حقوق‌ها در سراسر کانادا، یک بار دیگر از داده‌های Glassdoor استفاده خواهیم کرد. در تورنتو میانگین حقوق تحلیلگر داده ۶۴.۴۳۴ دلار است، درحالی‌که در ونکوور ۶۷.۳۰۱ دلار و در ادمونتون ۷۰.۱۸۷ دلار است. بااین‌حال اندازه‌ی نمونه در خارج از تورنتو بسیار کوچکتر است که می‌تواند دلیل بالاتر بودن میانگین‌ها را توضیح دهد.

استرالیا

میانگین حقوق و دستمزد را در استرالیا در زیر مشاهده می‌کنید:

  • PayScale

۷۳.۰۷۳ دلار براساس ۱۳۰۲ پروفایل حقوق

  • Glassdoor

۹۰.۰۰۰ دلار براساس ۸۱۳ حقوق

  • Indeed

۹۲.۴۵۶ دلار براساس ۱۳۰۰ حقوق گزارش‌شده

  • Talent.com

۱۰۵.۰۰۰ دلار براساس ۱۶۰۱ حقوق.

مانند انگلستان، بدیهی است که حقوق تحلیلگران داده در استرالیا هم به‌طور قابل توجهی متفاوت است. می‌بینیم که در سیدنی، متوسط ​​حقوق سالانه یک تحلیلگر داده ۹۰.۰۰۰ دلار است، در‌حالی‌که در بریزبن ۸۱.۶۳۸ دلار و در آدلاید تنها ۷۸.۳۳۶ دلار است.

آلمان

داده‌های کمی کمتری برای دستمزد تحلیلگران داده در آلمان وجود دارد، اما می‌توانیم ببینیم که:

  • PayScale

۴۷.۰۱۳ یورو براساس ۴۴۰ پروفایل حقوق

  • Glassdoor

۵۵.۰۰۰ یورو براساس ۱۰۰۷ حقوق

براساس آنچه در کشورهای دیگر دیده‌ایم، به‌احتمال زیاد این ارقام در سراسر کشور متفاوت است و بالاترین حقوق‌ها در شهرهایی مانند مونیخ یافت می‌شود.

سنگاپور

وب‌سایت‌های مربوط به داده‌های حقوق و دستمزد در سنگاپور معمولاً به‌جای سالانه ارقام را به‌صورت ماهانه ارائه می‌کنند، میانگین حقوق تحلیلگران داده پایه به‌این شرح است:

  • PayScale

۴.۲۶۱ دلار در ماه، براساس ۳۹۳ پروفایل حقوق

  • Glassdoor

۴.۵۵۰ دلار در ماه، بدون هیچ اطلاعاتی درمورد اندازه نمونه

  • Indeed

۵.۳۱۰ دلار در ماه، براساس ۱۱۰۰ حقوق

حقوق تحلیل‌گران داده

عوامل مؤثر بر دستمزد تحلیلگران داده

وقتی به دستمزد تحلیلگران داده در سراسر جهان نگاه می‌کنیم، طیف وسیعی از ارقام را مشاهده می‌کنیم. واضح است که تعیین اینکه دقیقاً چقدر در این نقش ممکن است دستمزد دریافت کنید دشوار است. بااین‌حال می‌توانیم برخی از عواملی را که بر میزان دستمزد شما تأثیر می‌گذارد، شناسایی کنیم. این موارد را در زیر بیان کرده‌ایم:

سطح تحصیلات و تجربه

یک تحلیلگر داده با سطح تحصیلات بالاتر (برای مثال مدرک کارشناسی‌ارشد) و تجربه بیشتر در این زمینه احتمالاً حقوق بیشتری نسبت به فردی با سطح تحصیلات پایین و تجربه کمتر دریافت می‌کند.

صنعت

برخی از صنایع، مانند فناوری و امور مالی، تمایل به پرداخت دستمزدهای بالاتری برای تحلیلگران داده نسبت به دیگران دارند، مانند مراقبت‌های بهداشتی یا آموزش.

اندازه و محل شرکت

یک تحلیلگر داده که برای یک شرکت بزرگ در یک شهر بزرگ کار می‌کند، احتمالاً حقوق بیشتری نسبت به فردی که برای یک شرکت کوچک در یک شهر کوچکتر کار می‌کند، دریافت می‌کند.

تقاضا برای مهارت و تخصص

اگر تقاضای زیادی برای مجموعه خاصی از مهارت‌ها یا تخصص وجود داشته باشد، یک تحلیلگر داده با آن مهارت‌ها ممکن است بتواند حقوق بالاتری دریافت کند.

برای مطالعه درباره‌ی وظایف تحلیلگر داده کلیک کنید:‌

تحلیل‌گر داده کیست و چه وظایفی دارد؟

حقوق و دستمزد تحلیلگر داده براساس تجربه

بیایید به یک مثال از یکی از عواملی که بر میزان دستمزد شما به عنوان تحلیلگر داده تأثیر می‌گذارد نگاه کنیم.

تجربه

در ایالات متحده، طبق داده‌های Glassdoor، متوسط ​​حقوق یک تحلیلگر داده در سطح ورودی ۶۵.۹۰۰ دلار در سال است.

برای کسانی که۱1 تا ۳ سال تجربه در یک نقش دارند، حقوق یک تحلیلگر داده استاندارد به طور متوسط ​​۷۲.۳۲۱ دلار در سال است.

حقوق یک تحلیلگر ارشد داده برای افرادی که ۵ تا ۷ سال تجربه در این صنعت دارند حدود ۱۰۲.۸۱۶ دلار در سال است.

حقوق تحلیلگران داده در شرکت‌های برتر

یکی از جنبه‌هایی که قبلاً پوشش داده‌ایم این است که تحلیلگران داده در سازمان‌های بزرگتر دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند. بنابراین حقوق در شرکت‌های بزرگ (مثل:‌ متا، آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل، غول‌های فناوری شناخته شده در سراسر جهان) چقدر است؟

باز هم، ما سعی کرده‌ایم تا جایی که ممکن است داده‌های دقیق پیدا کنیم، اما همچنان عوامل تأثیرگذار را در نظر بگیرید.

متا

داده‌های Glassdoor نشان می‌دهد که بر اساس ۱۵ حقوق در آستین، تگزاس، میانگین دستمزد پایه برای یک تحلیلگر داده در متا ۱۲۷.۲۰۷ دلار در سال است. کاربران همچنین پاداش نقدی را به طور متوسط ​​​​۱۱.۵۴۴ دلار و پاداش سهام ۱۱.۳۱۴ دلار در سال گزارش می‌دهند.

آمازون

میانگین دستمزد تحلیلگران داده در آمازون به‌طور قابل توجهی پایین‌تر به نظر می‌رسد و ۵۲.۷۳۸ دلار در سال است. بااین‌حال این رقم بر اساس ۲۶۴ حقوق به‌جای ۱۵ تاست، بنابراین می‌تواند دقیق‌تر باشد. به علاوه کارمندان آمازون پاداش نقدی را به طور متوسط ​​۷.۲۴۴ دلار و پاداش سهام را به طور متوسط ​​۵.۲۶۳ دلار در سال گزارش می‌دهند.

اپل

با استفاده از یک منبع داده کمی متفاوت، مشخص شد که میانگین دستمزد تحلیلگران داده اپل براساس ۱۰۴ نمونه داده، حدود ۹۸.۳۲۲ دلار است.

نتفلیکس

به‌گفته یکی از منابع، متوسط ​​حقوق تحلیلگر داده در نتفلیکس ۹۷.۹۷۳ دلار در سال است و ۱۴.۷۱۴ دلار پاداش دارد. بااین‌حال این منبع ایده‌ای از اینکه این رقم براساس چه تعداد حقوق است، ارائه نمی‌کند.

گوگل

متوسط ​​دستمزد سالانه تحلیلگر داده گوگل ۹۹.۹۹۰ دلار است و حقوق اضافی ۳۸.۰۰۱ دلار در سال است. بااین‌حال Glassdoor جزئیاتی در مورد اینکه این رقم براساس چه تعداد حقوق است ارائه نمی‌کند.

راه‌هایی برای افزایش حقوق خود به‌عنوان یک تحلیلگر داده

چه به‌تازگی به‌عنوان یک تحلیلگر داده شروع به کار کرده باشید یا به دنبال ارتقای شغلی بعدی خود باشید، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید حقوق خود را افزایش دهید. ما نکاتی را برای کمک به شما در به حداکثر رساندن ارزش خود در بازار کار مطرح کرده‌ایم.

به یادگیری و توسعه مهارت‌های خود ادامه دهید!

با آخرین روندها و فناوری‌هلا در این زمینه به‌روز بمانید و دوره‌هایی را بگذرانید یا برای یادگیری مهارت‌های جدید و پیشرفت شغلی خود گواهینامه کسب کنید.

صنایع یا شرکت‌های دیگر را در نظر بگیرید!

اگر در یک صنعت یا برای شرکتی کار می‌کنید که به‌خوبی سایرین پرداخت نمی‌کند، به صنعت یا شرکتی با درآمد بالاتر بروید.

درباره‌ی حقوق خود مذاکره کنید!

هنگامی که به شما پیشنهاد کار یا ارتقا می‌دهند، از مذاکره درباره حقوق خود نترسید. درمورد میانگین حقوق برای موقعیت مکانی خود تحقیق کنید و از آن اطلاعات برای توجیه درخواست خود برای حقوق بیشتر استفاده کنید.

ارزش خود را برای شرکت به نمایش بگذارید!

با نشان دادن اینکه چطور کار شما به بهبود نتایج کسب‌وکار یا دست‌یابی به اهداف خاص کمک کرده است، ارزشی را که برای شرکت به ارمغان می‌آورید نشان دهید. این می‌تواند به شما کمک کند حقوق بالاتر را توجیه کنید و شما را به کاندیدای جذاب‌تری برای ترفیع یا افزایش حقوق تبدیل کند.

نکته پایانی

همان‌طور که دیدیم، تحلیلگر داده نقشی است که تقاضای بالایی در سراسر جهان دارد و براساس مهارت‌های موردنیاز به‌خوبی جبران می‌شود. دستمزد خاص برای یک تحلیلگر داده بسته به کشور، صنعت و سطح تجربه می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور متوسط، تحلیلگران داده حقوق رقابتی‌ای را متناسب با تحصیلات و تخصص خود دریافت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها مزایای بیشتری را ارائه می‌کنند که می‌تواند بسته جبرانی کلی یک تحلیلگر داده را افزایش دهد.