راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن چیست؟ برای بالابردن انگیزه‌ی مطالعه چه کارهایی باید انجام دهیم؟ دوره‌ی آمادگی برای کنکور دوره‌ای طاقت‌فرساست، درست مانند آمادگی برای شرکت در یک مسابقه‌ی ورزشی. اهمیت افزایش انگیزه برای مطالعه و بالانگه‌داشتن آن وقتی بیشتر می‌شود که به خاطر داشته باشیم رقابت برای کنکور بسیار دشوار است؛ همیشه داوطلبانی هستند که از ما باهوش‌ترند، بهتر آزمون می‌دهند و در روند برنامه‌ریزی از ما جلوتر هستند. در ادامه چک‌لیستی به شما ارائه می‌کنیم که بتوانید با کمک آن انگیزه برای درس‌خواندن را بالا ببرید.

پرسش‌هایی که همیشه باید به خاطر داشته باشید

پیش از رفتن به سراغ راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن باید چند نکته را از خودتان بپرسید؛ همچنین این کار را باید هر چند وقت یک بار مجدداً انجام دهید. این پرسش‌ها کلیدهای بالابردن انگیزه برای درس‌خواندن را به شما می‌دهند:

  • هدف بلندمدت من از درس‌خواندن چیست؟
  • چه جایگزین‌هایی برای درس‌خواندن دارم؟
  • چه چیزهایی درس‌خواندن و مطالعه‌ی من را عقب می‌اندازد؟
  • چقدر به برنامه‌ریزی‌هایم پایبند بوده‌ام؟
  • سبک زندگی من برای درس‌خواندن و مطالعه مناسب است؟
  • چقدر به هدف‌هایی که انتخاب کرده‌ام پایبند هستم؟

راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن را بشناسید

هیچ فرمول خاصی برای بالابردن موفقیت و رسیدن به موفقیت وجود ندارد، اما نکته‌ی اصلی همین جاست؛ شما باید از میان راه‌های بالابردن انگیزه برای درس‌خواندن آن‌هایی را که با وضعیت‌تان متناسب‌تر است انتخاب کنید. حالا وقت تهیه چک‌لیست شماست. در اینجا مواردی را آورده‌ایم که می‌تواند در این راه به شما کمک کند.

خودتان را بشناسید

این اولین کاری است که باید انجام دهید؛ پس در صدر چک‌لیست راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن قرار می‌گیرد. دوباره از خودتان بپرسید چه چیزهایی انگیزه‌ی شما برای مطالعه و درس‌خواندن را کم می‌کند و چه‌چیزهایی انگیزه‌های شما را زنده نگه می‌دارد. قبل از اینکه بخواهید عوامل مخرب را از سر راه بردارید، باید ابتدا آن‌ها را بشناسید.

خیلی ساده، پاسخ چنین سؤالی می‌تواند شکست‌های کوچک گذشته یا ترس از شکست در آینده باشد؛ البته این یکی از دلایل است. شاید شما یکی از کسانی هستید که حواس‌پرتی مانع درس‌خواندن‌تان می‌شود و انگیزه‌تان را کاهش می‌دهد.

عوامل حواس‌پرتی را دور کنید

حواس‌پرتی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد، اما می‌توان آن‌ها را به عوامل بیرونی و درونی تقسیم‌بندی کرد. شناسایی عوامل بیرونی و رفع آن‌ها کار ساده‌تری است. محل مطالعه، زمان مطالعه، عادت‌های روزانه و عادت‌های شما در هنگام مطالعه چیزهایی هستند که باید به آن‌ها دقت کنید.

اما عوامل درونی، اگر با هورمون‌ها و سازوکار بدنی شما سروکار نداشته باشد، حتماً به عملکرد دو نیم‌کرده‌ی مغزی شما ارتباط دارد. باور کنید سازگارکردن دو نیم‌کره‌ی چپ و راست مغز کار دشواری است. هر یک از این دو کار خاصی را انجام می‌دهد که با هم در تعارض است. نیم‌کره‌ی سمت راست برای فعالیت‌های منطقی تنظیم شده است، نیم‌کره‌ی چپ مسئولیت کارهای خلاق را بر عهده دارد. هر قدر ناسازگاری این دو بیشتر باشد، درنهایت انگیزه‌های شما کاهش می‌یابد.

راهکار حیاتی در شیوه‌ی مناسب مطالعه است. شما باید در هنگام مطالعه هر دو نیم‌کره را درگیر کنید که بتوانید به یادگیری عمیق برسید. این کار انگیزه‌های شما را هم افزایش خواهد داد.

محل مناسب برای مطالعه داشته باشید

تنظیم و مدیریت عادت‌ها یکی از کلیدهای اساسی در بالابردن انگیزه برای هر کاری است. محل مناسب برای مطالعه یکی از عوامل ایجاد عادت است. اگر به دنبال راه‌های افزایش انگیزه برای مطالعه هستید، سعی کنید محل مناسبی برای مطالعه تدارک ببینید.

ههر چیزی که حواس شما را پرت کند نباید در این محل باشد. دکوراسیون شلوغ، از عکس‌های روی دیوار گرفته تا گل‌های قالیچه، ذهن شما را حواس‌تان را پرت و ذهن‌تان را خسته می‌کند. باور کنید وقتی کلافگی به سراغ‌تان بیاید، هیچ انگیزه‌ای هم باقی نخواهد ماند.

اضطراب‌تان را برای رسیدن به موفقیت هدایت کنید

همه‌ی ما حدی از اضطراب را همیشه داریم و این اصلاً بد نیست. نکته‌ی مهم در چگونگی مدیریت آن است. به خاطر داشته باشید همان‌قدر که اضطراب بالا می‌تواند فلج‌کننده باشد، ازقضا نداشتن هیچ‌گونه اضطرابی می‌تواند خطرناک باشد. مسئله‌ی مهم این است که شما بتوانید اضطراب‌تان را برای رسیدن به موفقیت مدیریت کنید.

در این مطلب برای شما توضیح داده‌ایم چگونه می‌توانید با مدیریت صحیح، از اضطراب‌تان برای رسیدن به رتبه‌ی برتر در کنکور بهره ببرید:

چگونه با غلبه بر اضطراب کنکور رتبه‌ی بهتری به دست آورید؟

روش‌های درست مطالعه را در پیش بگیرید

هر لحظه‌ای که برای مطالعه‌ی نادرست صرف می‌کنید، نه‌تنها خودتان را از رسیدن به هدف دورتر می‌کنید، انگیزه‌ی مطالعه و درس‌خواندن برای کنکور را هم در خود از بین می‌برید. در میان راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن استفاده از روش‌های درست مطالعه جزو قدم‌های اساسی است. این کار می‌تواند زیربنای عملکرد شما را تنظیم کند.

اگر با اصول صحیح مطالعه آشنا نیستید، حتماً این مطلب را مطالعه کنید:

خلاصه نویسی به روش هاروارد را یاد بگیرید

هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت‌تان را تعیین کنید

اولین قدم قبل از شروع دوره‌ی آمادگی برای کنکور تعیین هدف‌هاست. شما باید اهداف بلندمدت خود را تعیین کنید و سپس به‌سراغ اهداف کوتاه‌مدت بروید و آن‌ها را هم مشخص کنید؛ همه‌ی این کارها را هم باید با شرایط خاصی انجام دهید. اهداف شما باید پنج ویژگی اصلی داشته باشند و اصطلاحاً SMART باشند. این پنج ویژگی از این قرار است:

  • Specific بودن: هدف‌تان باید اختصاصی باشد.
  • Measurable: هدف‌تان باید کاملاً کمی و اندازه‌گیری‌پذیر باشد.
  • Assignable: رسیدن به هدف‌تان باید مرحله‌به‌مرحله باشد و در برنامه‌ی زمانی قرار گیرد.
  • Realistic: هدف شما باید هم واقع‌بینانه باشد و هم واقعی.
  • Time-related: باید بتوانید آن را در برنامه‌ی زمانی‌تان بگنجانید.

برنامه‌ریزی کنید

شما باید در دوره‌ی آمادگی برای کنکور برای تمامی روزها و لحظات خود برنامه‌ی مشخص داشته باشید. نقشه‌ی راهنما برای تعیین برنامه‌ی زمانی به هدف‌های کوتاه‌مدت شما وابسته است. شما در برنامه‌ریزی تعیین می‌کنید که در چه دوره‌ای چه حجمی از مطالب را مطالعه کرده باشید و چگونه آن را بیازمایید.

در این مطلب ما اکسل هوشمندی برای داوطلبان رشته‌ی MBA طراحی کرده‌ایم. اگر داوطلب کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار هستید، حتماً بی‌هیچ تغییری مناسب شماست؛ اگر هم برای دیگر رشته‌های درس می‌خوانید می‌توانید از آن الگوبرداری کنید و اکسل اختصاصی خودتان را طراحی کنید:

برنامه‌ریزی کنکور MBA با اکسل هوشمند

به برنامه‌ریزی پایبند باشید

مهم‌تر از داشتن برنامه پایبندبودن به آن است. اگر قرار باشد اهداف‌تان را مشخص کنید و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید اما به آن برنامه پایبند نباشید، مدام انگیزه‌های خود را از دست می‌دهید. پایبندی به برنامه‌ریزی برای مطالعه، نه‌تنها یکی از راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن است، یکی از سرمایه‌های ارزشمندی است که دوره‌ی مطالعه برای کنکور به دست می‌آورید.

در اینجا هم باید ابتدا کمی با خودتان خلوت کنید و از خود بپرسید چه چیزهایی از پایبندی به برنامه‌ریزی انجام‌شده شما را بازمی‌دارد.

عملکرد روزانه‌تان را مرور کنید

یکی از مؤثرترین راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن مرور عملکرد در پایان هر روز است. این اکار به شما کمک می‌کند که پیشرفت‌تان را به‌صورت عینی حس کنید و این شما را دلگرم می‌کند. کافی است تیک پایان کار در کنار تمامی کارهایی که باید در هر روز انجام دهید قرار گیرد؛ هر قدر هم که بی‌انگیزه باشد، این پاداش کوچک به‌حد کافی در بدن شما هورمون‌های شادی‌آور ترشخ می‌کند. کافی است به سازوکار بدن اعتماد کنید.

یکی از راهکارهای مؤثر برای مرور عملکرد روزانه استفاده از نقشه‌ی ذهنی است. ترسیم نقشه‌ی ذهنی در پایان هر روز یکی از کارهای کاملاً مؤثر بر رتبه‌ی کنکور شماست و به شما کمک می‌کند با تثبیت مطالب مطالعه‌شده به یادگیری عمیق برسید؛ البته در کنار مرور مطالب خوانده‌شده، شما عملکرد روزانه‌تان را هم بررسی می‌کنید.

برای اینکه بدانید چطور نقشه‌ی ذهنی را ترسیم کنید این مطلب را حتماً بخوانید:

نقشه ذهنی یا Mind Map چیست و چه کاربردی در مطالعه برای کنکور دارد؟

هر شب برنامه‌ی فردا را بررسی کنید

ترسیم نقشه‌ی ذهنی و مرور عملکرد هر روز پایان کار روزانه شما نیست. یک کار کوچک باید باقی مانده است: باید دفتر برنامه‌ریزی‌تان را بردارید و نگاهی به برنامه‌های فردا بیندازید. شما باید ذهن خود را برای فردا حاضر کنید.

در مرور برنامه‌ی روز بعد حواس‌تان باشد که تمامی کارهایی را مرور کنید که از مان بیداری تا زمان خواب در پیش دارید؛ فقط به بررسی کارهای مهم بسنده نکنید.

به زمان متعهد باشید

اگر قرار باشد در دوره‌ی آمادگی برای کنکور به وسیله‌ و چیزی بیش از ابزار مطالعه و کتاب و جزوه و دفتر نگاه کرده باشید، آن وسیله ساعت شماست.

در تمامی مدت باید به زمان متعهد باشید. شما باید هر کاری را درست در زمان مقرر انجام دهید و دقیقاً سر زمان مشخص‌شده از ادامه‌دادن آن دست بکشید. یادتان باشد که لازمه‌ی برنامه‌ریزی روزانه تعهد به زمان است؛ چون قرار نیست هیچ کاری را در زمان کار دیگر انجام دهید.

به خودتان جایزه بدهید

خب قرار نیست لزوماً به خودتان پلی‌استیشن جایزه بدهید؛ اگر چنین جایزه‌ای را دوست دارید، آن را برای قبولی در کنکور در نظر بگیرید. در اینجا از جایزه‌های بسیار کوچک صحبت می‌کنیم.

شما در دوره‌ی مطالعه برای کنکور خیلی از چیزها را برای رسیدن به چیزی مهم‌تر کنار می‌گذارید؛ درواقع همان‌طور که گفتیم شما به‌نوعی سرمایه‌گذاری می‌کنید. بااین‌همه این کار از نظر ذهنی می‌تواند برای شما دشوار باشد و ذهن شما را خسته کند و انگیزه‌های‌تان را کاهش دهد. یکی از راه‌های بالابردن انگیزه برای مطالعه این است که گاهی خودتان را با دادن جایزه‌ای کوچک تحریک کنید. این جایزه‌ی کوچک می‌تواند به‌سادگی وقت‌گذرانی یکی‌دوساعتی در جمعی دوستانه باشد، آن‌هم صرفاً برای اینکه شما توانسته‌اید در طول یک هفته همه‌ی برنامه‌های‌تان را عملیک کنید.

به هدف‌های‌تان فکر کنید

بسیاری از داوطلبان فکر می‌کنند دفترچه‌ای که اهداف‌شان را در آن می‌نویسند و آن را به کناری می‌گذارند جادویی است؛ انگار پس ذهن این دست داوطلبان چنین تصوری وجود دارد که صرف نوشتن هدف‌ها کار خود را انجام می‌دهد.

واقعیت این است که شما باید به‌صورت روزانه هدف‌های‌تان را مرور کنید؛ این کار یکی از راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن است.

بهترین روش برای مرورکردن هدف‌ها و فکرکردن به آن‌ها در هنگام پیاده‌روی صبحگاهی است. بعد از بیداری ۲۰ دقیقه را به پیاده‌روی اختصاص دهید و در طول پیاده‌روی هدف‌های‌تان را مرور کنید.

فایده‌ی مهمی که در انجام‌دادن این کار وجود دارد این است که شما می‌توانید همیشه هدف‌های خود را به‌روز کنید. این کار انگیزه‌ی شما را زنده نگه می‌دارد.

اخبار را فراموش کنید

بسیاری از ما به اخبار عادت داریم؛ بسیاری از ما هم بر این باوریم که نباید از اخبار اطراف‌مان عقب بمانیم و البته در این باره حق داریم. بااین‌همه دو نکته‌ی ظریف وجود دارد.

اول اینکه اخبار اغلب درباره‌ی چیزهای منفی است، مخصوصاً وقتی درباره‌ی کشور ما باشد. بنا به تعریف، اخبار به اتفاق‌های کم‌پیشامد اختصاص دارد و البته نه‌تنها اغلب اتفاق‌های کم‌پیشامد منفی است، همین منفی‌بودن آن‌ها را جذاب‌تر می‌کند. خودتان تصور کنید وقتی که در برهه‌ای که نیاز به تمرکز دارید، خودتان را آماج اخبار منفی قرار می‌دهید چه بر سر انگیزه‌های‌تان می‌آید.

دومین نکته این واقعیت ملموس است که چه اخبار را دنبال کنیم یا نه، زمان می‌گذرد و کنکور از راه می‌رسد. درواقع وقتی اخبار را دنبال می‌کنید، اخبار زندگی شما را تفسیر می‌کنند، اما این تفسیر لزوماً به‌معنای این نیست که زندگی شما در همان جهتی که اخبار به آن می‌پردازد حرکت می‌کند. زمان می‌گذرد و جهان راه خود را می‌رود. واقعیت کوتاه‌مدت پیش روی شما آزمون کنکور و نتیجه‌ی آن است.

انتظارهای‌تان را منطقی کنید

پیش از پرداختن به راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن این اصل را بر صفحه‌ی ذهن‌تان حک کنید. نه شما و نه هیچ‌کس دیگری قرار نیست همیشه انگیزه‌ی بالایی داشته باشد!

شاید پذیرفتن این واقعیت برای کسانی که فقط رتبه‌ی خوب می‌خواهند کمی دشوار باشد. برای رسیدن به چنین هدفی، یعنی رتبه‌ی خوب، اول از همه این اصل را بپذیرید. برای پیداکردن انگیزه گاهی فقط باید کارهای‌تان را بدون داشتن انگیزه صرفاً انجام دهید. این جمله بسیاری از مواقع کارامد است: شما فقط مأمور به انجام‌وظیفه‌اید.

خودتان را با چه رتبه‌ای تصور می‌کنید؟

این سؤال را باید هر چند وقت یک بار از خودتان بپرسید. این کار به شما کمک می‌کند اهداف‌تان را مرور کنید و در آن‌ها تغییر ایجاد کنید. این کار به شما توان می‌دهد که راهی را که رفته و راهی را که در پیش دارید از جلوی چشم‌تان بگذرانید. این روند به شما انگیزه‌ی مضاعف می‌دهد؛ مخصوصاً که در اغلب موارد به شما کمک می‌کند به هدف‌های بالاتری فکر کنید و برای رسیدن به آن‌ها خیز بردارید.

در این مطلب برای‌تان در این باره بیشتر گفته‌ایم:

تصور رتبه کنکور چه نقشی در موفقیت شما دارد؟

بر روند کار نظارت کنید

پیش از این گفتیم که باید اهداف کوتاه‌مدت برای خودتان تعیین کنید؛ همچنی گفتیم که اهداف شما باید تابع پنج اصل و ازجمله عینی باشند. برای اینکه به این موارد دست یابید، شما باید به‌صورت مداوم بر روند کارتان نظارت کنید. ابزار مهم شما برای رسیدن به این موارد آزمون‌های آزمایشی است.

آزمون‌های آزمایشی به شما کمک می‌کند خود را بسنجید؛ کار مهم‌تر آن‌ها عینی‌کردن اهداف شما و نظارت بر روند کار است.

به خاطر داشته باشید که اشتباه‌ها مهم نیستند فقط تا زمانی‌که در روند انجام‌دادن کار رخ نداده باشند. آزمون‌های آزمایشی ابزار خوبی برای نظارت شماست و یکی از راه‌های افزایش انگیزه برای مدرس‌خواندن هم به شمار می‌آید.

ما در کافه‌تدریس به‌صورت منظم، هم به‌کشل حضوری و هم به‌شکل آنلاین، آژمون‌های آزمایشی برگزار می‌کنیم. شرکت در این آزمون‌ها را به شما هم توصیه می‌کنیم؛ چون علاوه برا آنچه گفتیم، با کمک آن‌ها می‌توانید به‌راحتی شرایط آزمون را شبیه‌سازی کنید.

برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی کافه‌تردیس کافی است روی این لینک کلیک کنید:

ثبت‌نام در آزمون‌های آزمایشی حضوری و آنلاین کنکور ارشد و دکتری