گرایش فناوری و نوآوری MBA را چقدر می‌شناسید؟ برای آشنایی بیشتر با این گرایش از رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار سراغ یکی از دانش‌پژوهان این رشته رفته‌ایم. پوریا اسد‌نژاد رتبه‌ی برتر کنکور رشته‌‌ی MBA در سال ۹۶ است. او در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه صنعتی‌شریف گرایش فناوری را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کرده است.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. ابتدا کمی از خودتان بگویید.
  2. 2. چرا گرایش فناوری و نوآوری را انتخاب کردید؟ در دانشگاه در این گرایش چه کار‌هایی انجام می‌دهید؟
  3. 3. به‌عبارتی، شما در حال حاضر هم دانشجوی ترم چهارم هستید و شاغل.
  4. 4. این مطلب می‌تواند برای دوستانی جذاب باشد که فکر می‌کنند با ورود به دانشگاه صنعتی‌شریف، نمی‌توان به‌صورت همزمان شاغل بود. در رشته‌ی MBA دانشگاه شریف چه خبر است؟ در این گرایش چه اتفاقاتی درون دانشکده می‌افتد؟
  5. 5. می‌توانید برای ما از خود مفهوم فناوری و تکنولوژی بگویید که در صحبت‌های‌تان از آن نام بردید؟
  6. 6. اجازه دهید سؤالی اساسی را مطرح کنیم؛‌ اصلاً بعد از فارغ‌التحصیلی از این گرایش دانشجویان چه‌کاره می‌شوند؟
  7. 7. ظرفیت درآمدی این گرایش به‌چه صورتی است؟ افراد دارای تحصیلات در این گرایش تا چه سطحی می‌توانند در سازمان‌ها رشد کنند؟
  8. 8. اگر افراد قصد کارمندی نداشته باشند و قرار باشد کسب‌وکاری را ایجاد کنند، این گرایش برای‌شان چه ویژگی‌ای ایجاد می‌کند؟
  9. 9. با این توضیح می‌توان گفت با توجه به نزدیکی زیاد واحدها در همه‌ی گرایش‌هایی که در دانشگاه شریف وجود دارد، تفاوت زیادی ندارد که کدام گرایش را بخوانید؟
  10. 10. آینده‌ی تحصیلی این گرایش در خارج از کشور و اپلای برای این گرایش چگونه است، خصوصاً برای مقطع ارشد؛ یعنی اگر کسی بخواهد برای ارشد در دانشگاه‌های خارج از کشور اپلای کند، وضعیت به‌چه صورت است؟
  11. 11. در این حالت که اصطلاحاً به آن Self-fund می‌گویند افراد به‌راحتی می‌توانند اپلای کنند. برای اپلای پی‌اچ‌دی وضعیت چگونه است؟ فارغ‌التصحیلان گرایش فناوری برای چه گرایش‌ها و رشته‌های خاصی در مقطع دکتری می‌توانند اقدام کنند؟
  12. 12. فکر می‌کنم جمع‌بندی صحبت‌ها این است گرایش فناوری کاملاً کاربردی است. افراد هم می‌توانند با این گرایش در سازمان‌ها مشغول‌به کار شوند یا خودشان کسب‌وکاری را راه بیندازند. درنهایت هم اگر قصد اپلای داشته باشند، گزینه‌هایی برای‌شان وجود خواهد داشت و می‌توانند این کار را انجام دهند.
  13. 13. ممنون از وقتی‌که گذاشتید پوریا جان و فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
  14. 14. با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد MBA کافه‌تدریس رتبه‌برتر شوید!
  15. 15. سوالات متداول
    1. 15.1. رتبه‌های برتر رشته مدیریت کسب و کار چه دانشگاه‌هایی را انتخاب می‌کنند؟
    2. 15.2. گرایش‌های مختلف رشته مدیریت کسب‌وکار چقدر باهم متفاوتند؟
    3. 15.3. از کجا متوجه شویم بهترین حالت پاسخ به سوالات برای ما چیست؟
    4. 15.4. با رشته مديريت کسب و کار براي کدام رشته‌ها مي‌توان اپلاي کرد؟

مطلب پیش رو مصاحبه‌ای صمیمی است که دپارتمان مدیریت کسب‌وکار کافه‌تدریس با پوریا اسدنژاد انجام داده است. او در این گپ‌وگفت درباره‌ی گرایش فناوری در دانشگاه و بازار کار و همچنین اپلای در این رشته در مقطع‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری اطلاعات مفیدی در اختیار علاقه‌مندان به این رشته قرار می‌دهد.

در ادامه‌ متن گفت‌وگو، به‌همراه فایل صوتی آن، در اختیار شماست.

ابتدا کمی از خودتان بگویید.

پوریا اسدنژاد هستم، دانشجوی رشته‌ی MBA گرایش فناوری در دانشگاه صنعتی‌شریف. ورودی سال ۹۶ هستم و در دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد درس می‌خوانم.

چرا گرایش فناوری و نوآوری را انتخاب کردید؟ در دانشگاه در این گرایش چه کار‌هایی انجام می‌دهید؟

در سالی که قرار بود آزمون کنکور بدهم و انتخاب‌رشته کنم، مانند باقی داوطلب‌ها اطلاعات زیادی درباره‌ی گرایش‌های مختلف این رشته و مخصوصاً گرایش فناوری نداشتم. بعد از تحقیقاتی که انجام دادم و صحبت‌هایی که با استاد رضا شکرزاد انجام دادم، گرایش فناوری و تکنولوژی را انتخاب کردم و به دانشگاه وارد شدم. در سال اول درس‌ها عمومی بود، ولی بعد از یک سال درس‌ها تخصصی شد و بیشتر با این گرایش آشنا شدم و متوجه شدم چه گرایش خوب و کاربردی‌ای است. در حال حاضر هم در قسمت مارکتینگ یک شرکت مشغول‌به‌کار هستم.

به‌عبارتی، شما در حال حاضر هم دانشجوی ترم چهارم هستید و شاغل.

بله، همان‌طور که عرض کردم، در شرکتی به‌عنوان مدیر مارکتینگ مشغول‌به‌کار هستم و مجموعه‌ای شش‌نفره را هدایت می‌کنم. ما محتوایی را به‌عنوان سرویس آنلاین ارائه می‌دهیم. ابتدا من در بخش نوآوری در مارکتینگ به مجموعه وارد شدم و در حال حاضر مدیر این بخش هستم.

این مطلب می‌تواند برای دوستانی جذاب باشد که فکر می‌کنند با ورود به دانشگاه صنعتی‌شریف، نمی‌توان به‌صورت همزمان شاغل بود. در رشته‌ی MBA دانشگاه شریف چه خبر است؟ در این گرایش چه اتفاقاتی درون دانشکده می‌افتد؟

به‌طور کلی، در گرایش فناوری رشته‌ی MBA در دانشگاه صنعتی‌شریف ما اساتید خوبی داریم. دو سه نفر از اساتید به‌طور اساسی کار نوآوری و فناوری انجام داده‌اند. واحد‌هایی که در دانشکده به‌صورت اختصاصی برای این گرایش ارائه می‌شود مدیریت استراتژی فناوری، مدیریت توسعه‌ی محصول، انتقال فناوری و سیستم ملی نوآوری هستند. دو مورد از این درس‌ها انتخابی و دو مورد از آن‌ها اجباری برای خود گرایش هستند.

رشته MBA گرایش فناوری دانشگاه شریف مصاحبه با پوریا اسدنژاد (پوریا اسدنژاد و رضا شکرزاد)

می‌توانید برای ما از خود مفهوم فناوری و تکنولوژی بگویید که در صحبت‌های‌تان از آن نام بردید؟

برای اینکه درباره‌ی خود گرایش توضیحی بدهم ابتدا باید به معنای واژه‌ی نوآوری به‌عنوان دانش کاربردی اشاره کنم. در اینجا شما در محصول یا خدمات تغییری ایجاد می‌کنید و این تغییر قسمتی از نیاز مشتری را برطرف می‌کند که تابه‌حال برطرف نشده است. برای مثال، شما شرکت فورد را در نظر بگیرید. این شرکت زمانی مشاهده کرد که دسته‌ای از مشتریان از خودروهای این شرکت به‌عنوان وسیله‌ی حمل بار استفاده می‌کنند. شرکت فورد این ایده به ذهنش رسید که وانت‌بارهایش را تولید کند. می‌بینیم چقدر هم موفق بود. درواقع این تغییر در طراحی محصول را می‌توان نوآوری دانست. ما در گرایش فناوری درباره‌ی این صحبت می‌کنیم که چطور چنین نوآوری‌ای به محصول تبدیل شود.

اجازه دهید سؤالی اساسی را مطرح کنیم؛‌ اصلاً بعد از فارغ‌التحصیلی از این گرایش دانشجویان چه‌کاره می‌شوند؟

دوستانی که در این حوزه تحصیل می‌کنند می‌توانند در بخش‌هایی مانند مدیریت محصول، مدیریت تحقیق و توسعه، حوزه‌های بهره‌وری و کنترل کیفی مشغول‌به‌کار شوند. آن‌ها می‌توانند پس از مشغول‌به‌کارشدن این سطوح را خیلی‌سریع بگذارنند و به مدیریت ارتقا پیدا کنند.

ظرفیت درآمدی این گرایش به‌چه صورتی است؟ افراد دارای تحصیلات در این گرایش تا چه سطحی می‌توانند در سازمان‌ها رشد کنند؟

دانش این افراد خاص و یکتاست. به‌همین دلیل، افرادی که در گرایش فناوری تحصیل می‌کنند معمولاً رشد سریعی دارند؛ چون مستقیم به چشم‌انداز سازمان مربوط می‌شوند. آن‌ها می‌توانند در یک تا دو سال به سطح مدیریت برسند و درآمدی معادل با درآمد مدیران مارکتینگ و سطوح بالای سازمان خواهند داشت.

اگر افراد قصد کارمندی نداشته باشند و قرار باشد کسب‌وکاری را ایجاد کنند، این گرایش برای‌شان چه ویژگی‌ای ایجاد می‌کند؟

گرایش فناوری و نوآوری اطلاعاتی از همه‌ی گرایش‌ها، ازجمله مارکتینگ و مالی و استراتژی و غیره دارد، در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان این گرایش دانش حدودی در همه‌ی زمینه‌ها دارند و اگر بخواهند کسب‌وکاری راه بیندازند، می‌توانند این کار را شروع کنند و جلو ببرند. تا حد بسیاری آن‌ها به دانش دیگری نیازی ندارند.

با این توضیح می‌توان گفت با توجه به نزدیکی زیاد واحدها در همه‌ی گرایش‌هایی که در دانشگاه شریف وجود دارد، تفاوت زیادی ندارد که کدام گرایش را بخوانید؟

دقیقاً. اگر شما گرایشی خاص را بخوانید، به‌این معنا نیست که در گرایش‌های دیگر رشته‌ی MBA نمی‌توانید فعالیت کنید. تعداد واحدهای مشترک گرایش‌ها بالاست و افراد در همه‌ی زمینه‌ها توانمند خواهند شد.

آینده‌ی تحصیلی این گرایش در خارج از کشور و اپلای برای این گرایش چگونه است، خصوصاً برای مقطع ارشد؛ یعنی اگر کسی بخواهد برای ارشد در دانشگاه‌های خارج از کشور اپلای کند، وضعیت به‌چه صورت است؟

برای اپلای کارشناسی‌ارشد به کشور های دیگر عموماً برای همه‌ی گرایش‌ها شما می‌توانید اپلای کنید. فقط هزینه‌ی تحصیلی را باید خودتان بپردازید. معمولاً افراد نمی‌توانند برای تحصیل در کشورهای دیگر Found بگیرند.

در این حالت که اصطلاحاً به آن Self-fund می‌گویند افراد به‌راحتی می‌توانند اپلای کنند. برای اپلای پی‌اچ‌دی وضعیت چگونه است؟ فارغ‌التصحیلان گرایش فناوری برای چه گرایش‌ها و رشته‌های خاصی در مقطع دکتری می‌توانند اقدام کنند؟

در مقطع پی‌اچ‌دی در حوزه‌ی مدیریت فناوری یا مدیریت نوآوری افراد می‌توانند برای پذیرش اقدام کنند. دانشگاه های اروپا و امریکا و به‌خصوص کانادا هزینه‌ی تحصیل را پرداخت می‌کنند. در مقطع دکتری افراد به‌صورت تخصصی روی نوآوری و تغییرات فناوری در محصول و سرویس مشغول‌به‌کار یا تحصیل می‌شوند.

فکر می‌کنم جمع‌بندی صحبت‌ها این است گرایش فناوری کاملاً کاربردی است. افراد هم می‌توانند با این گرایش در سازمان‌ها مشغول‌به کار شوند یا خودشان کسب‌وکاری را راه بیندازند. درنهایت هم اگر قصد اپلای داشته باشند، گزینه‌هایی برای‌شان وجود خواهد داشت و می‌توانند این کار را انجام دهند.

بله دقیقاً. از هر دو جهت می‌توان به‌عنوان گرایشی مثبت به آن نگاه کرد. من به همه‌ی دوستان پیشنهاد می‌کنم این گرایش را انتخاب کنند.

ممنون از وقتی‌که گذاشتید پوریا جان و فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

خواهش می‌کنم. ممنون از زمانی‌که شما در اختیار من گذاشتید.

فایل صوتی مصاحبه را از اینجا گوش کنید:

مصاحبه‌های بیشتری با رتبه‌های برتر کنکور MBA بخوانید:

مصاحبه با آقای سپهر عالی‌پور در مورد گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی رشته MBA

معرفی گرایش فناوری رشته MBA

با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد MBA کافه‌تدریس رتبه‌برتر شوید!

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) آماده می‌شوید، کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد MBA به شما کمک می‌کند در مسیر آمادگی برای کنکور ارشد به تدریس مجرب‌ترین استادان و جامع‌ترین آموزش کنکور ارشد دسترسی داشته باشید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار کافه‌تدریس و مشاوره‌ی رایگان برای شروع یادگیری روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور ارشد MBA

سوالات متداول

رتبه‌های برتر رشته مدیریت کسب و کار چه دانشگاه‌هایی را انتخاب می‌کنند؟

رتبه‌های برتر زیر ۱۰۰ سه دانشگاه صنعتی شریف، تهران و صنعتی امیرکبیر را برای مقطع ارشد رشته MBA انتخاب می‌کنند.

گرایش‌های مختلف رشته مدیریت کسب‌وکار چقدر باهم متفاوتند؟

گرایش‌های MBA دروس مشترک زیادی دارند. در حقیقت گرایش‌های MBA در 12 واحد از 48 واحد درسی باهم تفاوت دارند.

از کجا متوجه شویم بهترین حالت پاسخ به سوالات برای ما چیست؟

شما باید سبک‌ها و ترتیب‌های مختلف را در آزمون‌های آزمایشی تست کنید تا بهترین خود را بتوانید پیدا کنید. نحوه پیمایش دفترچه را در مطالب دیگر مطالعه کنید.

با رشته مديريت کسب و کار براي کدام رشته‌ها مي‌توان اپلاي کرد؟

شما ميتوانيد براي DBA يا به صورت تخصصي براي هريک از گرايش‌هاي رشته مديريت اپلاي کنيد.