در این مطلب به سراغ معرفی کنکور MBA رفته‌ایم. کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار MBA با کد (۱۱۴۸) شناخته می‌شود از پر‌مخاطب ترین کنکور‌های بین رشته‌ای کارشناسی ارشد می‌باشد که قصد داریم به صورت اجمالی به بررسی دروس کنکور MBAبپردازیم.

معرفی کنکور MBA

اولین نکته در معرفی کنکور MBA احتمالاً این است که کنکور این رشته، برخلاف سایر رشته‌ها، در کارشناسی ارشد فقط این سه درس را دارد:

  • زبان تخصصی مدیریت کسب وکار (درس اول دفترچه)
  • استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) (درس دوم دفترچه)
  • ریاضی عمومی‌۱و۲ (درس سوم دفترچه)

تعداد کم دروس در ظاهر کار را برای متقاضیان کنکور مدیریت کسب و کار راحت می کند، اما در واقع اینگونه نیست. به این علت که با کاهش تعداد دروس در کنکور این رشته، تمرکز همه داوطلب‌ها روی هر یک از آنها بالا رفته و طبیعتا درصدهای بالاتری به نسبت آزمون سایر رشته‌ها در آن کسب می‌شود. در زیر به معرفی اجمالی هر یک از دروس می‌پردازیم:

دروس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT)

این درس را جایی آموزش ندیده‌اید! زیرا در آزمون ارشد جایی به جز کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) آن را نخواهید یافت (البته در ایران). بنابراین احتمالا اینطور با خود فکر خواهید کرد که چالش بسیار سختی است. اما اگر نگاهی به سوالات آن بیندازید، تمامی آن ها به چشم شما آشنا هستند! در واقع نباید آن را آسان بدانید، و نه آنقدر سخت.

سوالات این درس به دو دسته ۲۰ سوالی ریاضی محور و غیرریاضیاتی تقسیم می‌شود. نیمه ریاضیاتی شامل ۲ بخش حل مساله و کفایت داده‌ها است. نیمه غیر‌ریاضیاتی خودش شامل ۳ بخش استدلال منطقی، درک‌مطلب و تصحیح جملات است. به جز بخش تصحیح جملات که نیازمند یادگیری قواعد مربوط به خودش هست، بقیه بخش‌ها بیشتر جنبه تمرینی داشته و می توان گفت که آموزش خیلی خاصی ندارند‌ (البته در مقایسه با سایر دروس). بدین‌گونه که می‌توان ادعا کرد حتی اگر کسی مطالعه خاصی هم روی این بخش‌ها نداشته باشد، صرفا با تست زنی می تواند به سطح راضی کننده ای دست یابد که البته این روش به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

بارزترین ویژگی این درس، چارچوب دار نبودن آن است که کار را کمی تا قسمتی سخت می کند.

تعداد سوالات این درس ۴۰ تاست و ضریب ۲ در کنکور MBA، دارد.

با درس استعداد و آمادگی تحصیلی کنکور MBA آشنا شوید!

ریاضی عمومی ۱و۲

فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی این دو درس را با همین عناوین و فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه (رشته ریاضی) با عناوین ریاضی ۱و۲و۳ درس ریاضیات عمومی که در کنکور MBA از آن سوال میشود را در دانشگاه خوانده‌اند، اما احتمالا با مراجعه به تست‌های کنکور، متوجه خواهید شد که کاری سخت در پیش دارید. به این دلیل که با احتمال زیادی نمی توانید پاسخگوی تست های آن با دانش دوران کارشناسی خود باشید. اما نکته مثبت و مهم این درس، چارچوب دار بودن آن است. بدینگونه که اگر تست های چند رشته مختلف در چند سال مختلف را با هم مقایسه کنید، به طرز عجیبی به شباهت سوالات در این درس پی خواهید برد. بنابراین با یک برنامه منظم و تمرین کافی، می‌توانید درصد بالایی را برای کنکور خود تضمین شده بدانید.

طرز اصولی مطالعه ریاضی عمومی ۱ و ۲ چگونه است؟

سرفصل های شاخص این درس تابع، حد و پیوستگی، مشتق، انتگرال، دنباله و سری، اعداد مختلط، توابع چند متغیره، انتگرال چندگانه و انتگرال خط و سطح می باشد.

تعداد سوالات این درس ۳۰ تاست.و ضریب ۲ در کنکور MBA دارد.

منابع ریاضی عمومی کنکور MBA

زبان تخصصی

این درس شامل بخش‌های گرامر، واژگان، کلوز تست و درک مطلب می باشد. سطح سوالات زبان کنکور MBA را می توان با قاطعیت در حد آزمون‌های مهم بین المللی از جمله تافل دانست. بنابراین اگر زبان خوبی دارید، این می تواند خبر خیلی خوبی برایتان باشد، زیرا در همین ابتدا از رقبای خود که اکثرا زبان خوبی ندارند و آن را کنار می گذارند جلوترید.

در سال‌های اخیر، با سوالات سختی در این درس مواجه شده ایم که این هم می تواند برای شما مزیت رقابتی ایجاد کند (اگر زبان خوبی دارید یا می خواهید روی آن سرمایه گذاری خوبی کنید) و هم می تواند شما را به سمت تمرکز بر روی دو درس دیگر و کنار گذاشتن زبان سوق دهد که البته توصیه نمی شود! با مطالعه ای برنامه ریزی شده و البته تمرین و تکرار مناسب و تمرکز کافی بر روی لغات و همچنین تکنیک‌های درک مطلب، می توانید نتیجه‌ای حداقل متوسط در این درس کسب کنید.

تعداد سوالات این درس ۶۰ تاست و و ضریب آن در کنکور رشته‌ی مدیریت کسب وکار، ۱ می‌باشد.

منابع مهم لغت زبان تخصصی کنکور ارشد MBA

در مجموع دفترچه سؤالات کنکور MBA شامل ۱۳۰ سوال میباشد و داوطلبان ۲۳۵ دقیقه فرصت دارند به سوالات این آزمون پاسخ دهند.

اگر در مورد رشته ام بی ای و بازار کار آن سوال دارید، در این مطلب هم به معرفی کنکور MBA و معرفی کامل رشته مدیریت کسب و کار پرداخته‌ایم:

MBA جذاب‌ترین رشته کارشناسی ارشد را بشناسید!

در وبیناری که توسط کافه تدریس برگزار شد استاد شکرزاد به بررسی رشته MBA میپردازند و میتوانید این وبینار را از لینک زیر مشاهده نمایید:

آشنایی با رشته MBA – برای فارغ التحصیلان تمام رشته ها

 

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی دپارتمان MBA کافه‌تدریس

دپارتمان MBA کافه‌تدریس با برگزاری وبینارهای متفاوت شما را با این رشته جذاب آشنا کرده و تا روز کنکور همراه شماست. دپارتمان MBA با استفاده از بهترین اساتید این رشته و مشاوره رتبه‌های برتر سال‌های گذشته شما را در مسیر دشوار کنکور همراهی می‌مند تا به بهترین نتایج دست یابید.

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA)

سوالات متداول

از چه رشته‌ای میتوان در MBA شرکت کرد؟

رشته MBA یک رشته شناور است. این رشته در ابتدا برای رشته‌های فنی به وجود آمد اما درحال حاضر از تمامی رشته‌ها در آن شرکت می‌کنند.

در دفترچه کنکور MBA دروس دیگری هم وجود دارد. به آن‌ها نیز پاسخ دهیم؟

دفترچه مدیریت کسب و کار و مدیریت شهری مشترک است بنابراین شما نیاز نیست به دروس دیگر پاسخ دهید. تنها باید به سه درس ریاضی, استعداد و آمادگی تحصیلی و زبان مدیریت کسب و کار پاسخ دهید.

استعداد و آمادگی تحصیلی در ارشد با دکتری متفاوت است؟

با اینکه سوالات این درس در این دو مقطع بخش‌های مشابه هم دارند اما به طور کلی متفاوتند. شما برای تمرین بیشتر می‌توانید از بخش‌های مشترک سوالات این دو مقطع استفاده کنید.