شرایط موفقیت در کنکور ارشد مدیریت چیست؟ قبولی در کنکور کارشناسی ارشد یکی از مرحله‌های مهم زندگی خیلی از داوطلبان است. آمادگی در کنکور ارشد یک پروژه نسبتاً طولانی‌مدت است؛ از این جهت که ممکن است برای قبولی در آن، بین ۳ تا ۹ ماه تلاش کنید. بخش زیادی از داوطلبان کنکور از تابستان شروع به مطالعه می‌کنند. این پروژه به شناخت درست و مدیریت نیاز دارد تا از مسیر اصلی و درست خود منحرف نشود. در این مطلب با بررسی نکات مهم کنکور ارشد مدیریت درک خواهیم کرد که شرایط موفقیت در کنکور ارشد مدیریت چیست، مشاوره کنکور ارشد مدیریت چه اهمیتی دارد و رعایت چه نکاتی در تهیه منابع کنکور ارشد مدیریت و انتخاب دروس مطالعاتی ضروری است.

کنکور همه چیز است؟

اگر به زمان کنکور کارشناسی خود بازگردید، خواهید دید که آن زمان هم تصور می‌کردید بعد از کنکور همه‌چیز متفاوت است. قبل از اینکه کنکور را آن‌قدر بزرگ کنید که دیگر نتوانید حریف آن شوید، بدانید کنکور بخش مهمی از زندگی شما خواهد بود، نه همه‌ی زندگی‌تان؛ بنابراین اولین شرط گذر از این مرحله داشتن ذهنیت درست درمورد آن است.

این مطلب قرار است تمامی جوانب آمادگی کنکور را بررسی کند؛ پس ابتدا با ذهنیت و نگرش شما به کنکور شروع خواهیم کرد.

فرق نمی‌کند هدف شما از شرکت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت چیست؛ افزایش حقوق و موقعیت شغلی بهتر، داشتن یک مدرک تحصیلی بالاتر، علاقه به تحصیل و پژوهش یا تدریس در دانشگاه؛ حتی اگر با هدف به‌تأخیرانداختن خدمت سربازی هم به کنکور وارد شوید، باید بدانید که این فرایند همه‌ی زندگی شما نیست.

بله بخش مهمی از مسیر شما را شکل می‌دهد، ولی اگر زندگی خود را به این کنکور گره بزنید، حتی اگر رتبه‌ی خوبی کسب کنید، آسیب خواهید دید.

شاید بعد از چند سال به این نتایج برسید، اما اگر همین امروز این نگرش را داشته باشید، قطعاً در زندگی چندین قدم از رقبای خود جلو خواهید بود.

کنکور را به‌دید یک پروژه‌ی مهم ببینید که ممکن است شرایط خوبی برای شما ایجاد کند؛ در این صورت از خواب، خوراک و زندگی عادی، خود را محروم نمی‌کنید، به سلامتی خود بیشتر اهمیت می‌دهید و با استرس و مطالعه‌ی بیش‌ازحد به بدن و چشمان خود آسیب نخواهید زد. درنهایت بعد از کنکور هم یک انسان سالم و موفق خواهید بود.

بنابراین قبل از هرچیزی بدانید که در طول مدت آمادگی برای کنکور حتماً خواب مناسب داشته باشید، تغذیه‌ی درست را رعایت کنید، استرس را کم کنید و با آرامش به مسیر ادامه دهید. این اولین و مهم‌ترین مورد از شرایط موفقیت در کنکور ارشد مدیریت است.

برای گرفتن نتیجه بهتر در این مسیر پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم مطالعه کنید:

۷ عادت رتبه برترها را بشناسید!

شناخت فضای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت

رقابت در فضای مبهم و درحالی‌که شناختی از محیط و رقبای خود ندارید امکان‌پذیر نیست. پس قبل از اینکه خرید کتاب و کلاس و مطالعه را شروع کنید زمانی را برای شناخت کنکور کارشناسی ارشد مدیریت و وضعیت رقابت در آن صرف کنید.

کنکور ارشد مدیریت از یک جامعه‌ی آماری جالب تشکیل شده‌ است. طبق آمار نزدیک به ۶۰ درصد داوطلبان این رشته فارغ‌التحصیلان دیگر رشته‌ها هستند، از علوم پایه گرفته تا دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی؛ پس شما قرار است با داوطلبانی رقابت کنید که اکثر آن‌ها درمورد رشته‌ی مدیریت اطلاعات عمیقی ندارند.

از طرفی مجموعه‌ی مدیریت از ۱۵ رشته، بیش از ۵۰ گرایش و ۱۶ درس مختلف تشکیل شده است. وجود دروس مشترک میان رشته‌های محتلف به این می‌انجامد که داوطلبان هم‌زمان در چند رشته‌ی متفاوت رقابت کنند و در هر یک از این رشته‌ها رتبه‌ای کسب کنند.

در این کنکور هر کس استراتژی مطالعاتی خود را دارد. ممکن است فردی یک یا دو درس را حذف کند یا داوطلبی یک درس بیشتر مطالعه کند تا در سه رشته به‌طور هم‌زمان رقابت کند؛ پس باید فضای کنکور مدیریت و فضای رقابت را بشناسید تا استراتژی مناسب خود را انتخاب کنید. مشاوره کنکور ارشد مدیریت در این مرحله تاثیر زیادی خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با کنکور ارشد مدیریت این مطالب را مطالعه کنید:

کنکور کارشناسی ارشد مدیریت را به‌صورت جامع بشناسید

برنامه‌ریزی، مهم‌ترین اصل موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت

شما قرار است دانشجوی رشته‌ی مدیریت باشید؛ پس مدیریت‌کردن را از همین فرایند آمادگی کنکور آغاز کنید. این کار یکی از شرایط موفقیت در کنکور ارشد مدیریت است.

حتماً این جمله را بارها شنیده‌اید که در فرایند کنکور آهسته و پیوسته قدم بردارید. بله* کنکور کارشناسی ارشد یک مسیر است که باید به‌بهترین شکل آن را مدیریت کنید.

ابتدا باید ببینید که چه درس‌هایی را قرار است مطالعه کنید؟ از چه زمانی مطالعه را شروع می‌کنید و برای چه هدفی تلاش می‌کنید؟ برای مثال، بخش زیادی داوطلبانی که از تابستان مطالعه‌ی خود را شروع می‌کنند در ماه‌های اول مطالعه‌ی زیادی دارند، اما در ماه‌های پایانی، به‌دلیل خستگی زیاد، نمی‌توانند زمان مناسبی را به مطالعه اختصاص دهند. برخی از دروس به مطالعه‌ی بیشتری نیاز دارند، مانند ریاضی، تحقیق در عملیات، آمار و… برخی از درس‌ها هم زمان کمتری می‌گیرند، مانند اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام.

پس با توجه به درس‌هایی که انتخاب می‌کنید یک برنامه‌ی مطالعاتی منظم و مناسب انتخاب کنید تا بتوانید آن را برای چند ماه حفظ کند، به‌طوری که نه بیش‌ازحد خسته شوید، نه از رقابت جا بمانید.

تلاش و ساعت مطالعاتی درست

حتماً برنامه‌ریزی با عمل است که نتیجه‌ی مناسبی خواهد داشت. برای تسلط بر درس‌های نسبتاً متنوعی که رشته‌ی مدیریت دارد باید ساعت مطالعاتی کافی به آن اختصاص دهید.

البته این میزان مطالعه به سطح و اطلاعات قبلی شما هم بستگی دارد؛ برای مثال، بخشی از داوطلبان کنکور ارشد مدیریت فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی هستند و ممکن است در درس‌هایی مانند ریاضی و آمار پایه‌ی قوی‌تری داشته باشند یا کسانی که سطح زبان بالایی دارند در یک درس مهم مزیت رقابتی دارند؛ اما با همه‌ی این تفاسیر داوطلبان باید در چند درس تسلط بالایی داشته باشند و این به صرف زمان مناسبی برای مطالعه نیازمند است.

منابع کنکور ارشد مدیریت

شرکت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت، شرکت در یک کنکور متفاوت است؛ به‌طوری که در کنکور رشته‌های فنی منابع مطالعاتی غالباً منابع دانشگاهی هستند که اکثر دانشجویان در حین تحصیل آن‌ها را مطالعه می‌کنند، اما شرایط در کنکور مدیریت کاملاً متفاوت است.

منابع کنکور ارشد مدیریت کاملاً پراکنده هستند، به‌خصوص که بسیاری از مباحث مدیریتی تغییر می‌کنند و با گذر زمان به‌روزرسانی می‌شوند؛ بنابراین انتخاب منبع مطالعاتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های موفقیت در کنکور ارشد مدیریت است. درصورتی که منابع کنکور ارشد مدیریت را نمی‌شناسید این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت چیست؟

چه درسی مهم‌تر است؟

اگر کارنامه‌ی داوطلبان رشته‌ی مدیریت را دیده باشید، حتی رتبه‌های برتر هم یک یا دو درس را نمی‌خوانند؛ بنابراین داوطلبان می‌توانند انتخاب کنند که میان درس‌های مختلف روی چه درسی تمرکز کنند.

در کنکور مدیریت برخی از درس‌ها شرط لازم برای رقابت هستند که همه این درس‌ها را می‌خوانند؛ برخی از درس‌ها هم به نوعی شرط کافی هستند، یعنی با خواندن این درس‌ها خود را از دیگران متمایز خواهید کرد؛ برای مثال، داوطلبان مدیریت بازرگانی درس‌هایی مانند بازاریابی، مدیریت اسلام یا اقتصاد را به‌خوبی مطالعه می‌کنند، اما درسی مانند تحقیق در عملیات یا زبان می‌تواند مزیت رقابتی باشد، یعنی درس‌هایی که اکثریت داوطلبان این رشته در آن ضعیف هستند؛ بنابراین انتخاب درس‌هایی که قرار است مطالعه کنید به یک استراتژی درست نیاز دارد تا به موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت برسید.

برای انتخاب درس‌ها و استراتژی مناسب این مطلب را مطالعه کنید:

تحلیل کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی

مشاوره کنکور ارشد مدیریت

اکثر داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، برای اولین بار است که در این موقعیت قرار می‌گیرند و تجربه زیادی در این مورد ندارند. معمولاً اکثر داوطلبان با جستجو در اینترنت دیدن مصاحبه رتبه برترها، ضرایب دروس و کارنامه‌ها، در مورد منابع، ساعت مطالعه و دروس مطالعاتی خود تصمیم می‌گیرند. معمولاً بخش زیادی از داوطلبان بعد از مشاوره متوجه می‌شوند که تا آن لحظه، کاملاً اشتباه به کنکور ارشد مدیریت نگاه می‌کردند و بهتر است برنامه خود را تغییر دهند. حتماً قبل از هر تصمیمی و حتی قبل از تهیه منابع و کتاب‌ها، با مشاورین باتجربه و متخصص در کنکور ارشد مدیریت مشورت کنید. حتی مشاورینی که در سایر کنکورها تجربه دارند، گزینه مناسبی برای مشورت گرفتن نیستند.

مشاورین این کنکور بارها و بارها این مسیر را با داوطلبان مختلف طی کرده‌اند، شرایط کنکور ارشد مدیریت را کاملاً می‌شناسند و درک کاملی از شرایط رقابت در این کنکور خاص دارند. کنکور کارشناسی ارشد مدیریت به دلیل داشتن جامعه آماری خاص، تعداد دروس و رشته‌های زیاد، تفاوت زیاد درس‌ها و نقاط قوت و ضعف متفاوت در داوطلبان، کنکور متفاوتی است و نباید با سایر رشته‌ها مقایسه شود. بنابراین حتماً از مشاوره کنکور ارشد مدیریت در کافه تدریس استفاده کنید تا همه‌چیز برایتان متفاوت رقم بخورد.

نکات مهم کنکور ارشد مدیریت

موفقیت در کنکور ارشد می‌تواند زندگی خیلی از داوطلبان را کاملاً تغییر دهد. حضور در دانشگاه‌های برتر کشور، شروع مسیر ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، شرایط بهتر بازار کار و خیلی از اتفاقات دیگر، در ادامه‌ی قبولی در کنکور ارشد اتفاق خواهد افتاد. اگر قصد شرکت در این کنکور و رتبه برتر شدن را دارید، به این نکات توجه ویژه داشته باشید:

  • شناخت درست فضای رقابت کنکور
  • مشورت با مشاوران کنکور ارشد مدیریت
  • انتخاب منابع درست مطالعاتی
  • برنامه‌ریزی درست
  • ساعت مطالعه مناسب
  • استفاده از آزمون‌های آزمایشی
  • تحلیل سؤالات سال‌های گذشته
  • مرور و جمع‌بندی کافی در ماه آخر

موفقیت در کنکور اتفاقی نیست و با شانس نمی‌توان به آن دست پیدا کرد. اکثر داوطلبان رتبه برتر، مسیر ثابت و مشخصی را طی کرده‌اند. پیدا کردن این مسیر هم کار سختی نیست و فقط با داشتن یک مشاور درست می‌توانید در آن قدم بگذارید.

جمع بندی درباره‌ی شرایط موفقیت در کنکور ارشد

کنکور ارشد مدیریت کنکوری متفاوت و با شرایط خاص خودش است. این کنکور با جامعه‌ی آماری متفاوت برگزار می‌شود و درس‌های نسبتاً متنوع این مجموعه به این می‌انجامد که در انتخاب درس‌ها هم حق انتخاب داشته باشید.

با یک شناخت درست از کنکور می‌توانید درس‌های مطالعاتی و منابع مطالعاتی مناسب را انتخاب کنید. در این زمینه حتماً از مشاوران متخصص و باتجربه کمک بگیرید. در تمامی مسیر کنکور باید سبک زندگی سالم خود را حفظ کنید و از طرفی تلاش کافی برای موفقیت هم داشته باشید. به‌دلیل جامعه‌ی آماری مهاجر در این کنکور خیلی از داوطلب‌ها کلاس‌های کنکوری را برای آمادگی انتخاب می‌کنند و این کلاس‌ها می‌توانند کمک خیلی زیادی به داوطلبان کنند.

فراموش نکنید که کنکور یک پروژه‌ی نسبتاً طولانی‌مدت است که به شناخت درست، برنامه‌ریزی، تلاش کافی و البته منابع و ابزارهای درست نیازمند است.

برای گرفتن بهترین نتیجه در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت پیشنهاد می‌کنیم شرکت در کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس را از دست ندهید. کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مجموعه‌ی مدیریت، با استفاده از بهترین و مجرب‌ترین استادان ایران، به شما کمک می‌کند در هر جای ایران که هستید برای رسیدن به بهترین رتبه و نشستن روی کرسی بهترین دانشگاه‌های ایران تلاش کنید:

کلاس‌های آنلاین مجموعه مدیریت