از بررسی جامع کارنامه داوطلبان مدیریت دولتی سال ۱۴۰۰ چه می‌فهمیم؟ در این مطلب به سراغ کارنامه‌های کنکور سال ۱۴۰۰ رشته‌ی مدیریت دولتی رفته‌ایم و با تحلیل و بررسی کامل آن نشان داده‌ایم که برای رسیدن به رتبه‌ی مدنظرتان در کنکور کارشناسی ارشد این رشته به چه درصدهایی نیاز دارید. هدف‌گذاری بدون دانستن وضعیت رقابت داوطلبان امکان‌پذیر نیست. در این مقاله به بررسی کارنامه‌های پرداخته‌ایم تا بدانید برای کسب رتبه مورد نظرتان نیاز به چه درصدهایی دارید. درصورتی که علاوه بر کارنامه‌ها نیاز به منابع کنکور ارشد مدیریت دولتی دارید یا می‌خواهید قبولی ارشد مدیریت دولتی را ببینید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

بررسی جامع کارنامه داوطلبان مدیریت دولتی

با نگاهی به وضعیت کارنامه‌های داوطلبان متوجه خواهیم شد که رشته‌ی مدیریت دولتی، در مقایسه با رشته‌های بازرگانی و صنعتی، طرفدار کمتری دارد؛ بنابراین بخش زیادی از رتبه‌های زیر ۲۰۰ این رشته کسانی هستند که برای رشته‌هایی مانند بازرگانی یا صنعتی و غیره آماده شده‌اند و به‌دلیل دروس مشترک رشته‌های مدیریت، در این رشته هم رتبه خوبی کسب کرده‌اند. احتمالاً درصد بسیار بالایی از داوطلبانی که فقط پنج درس مشترک را پاسخ داده‌اند و درس منابع انسانی و مالیه‌ی عمومی و بودجه را پاسخ نداده‌اند از این دسته افراد هستند. این بررسی جامع کارنامه داوطلبان مدیریت دولتی سال ۱۴۰۰ است و در آن، با محاسبه‌ی میانگین درصد هر درس در رتبه‌های زیر ۱۰، زیر ۵۰، زیر ۱۰۰ و زیر ۲۰۰، متوجه خواهیم شد که برای کسب رتبه در بازه‌ی مدنظرمان به چند درصد در چه درسی نیاز داریم.

دروس رشته مدیریت دولتی در کارشناسی ارشد

رشته مدیریت دولتی دو درس تخصصی، علاوه بر پنج درس محموعه مدیریت، دارد که این دو درس عبارت‌اند از: مالیه‌ی عمومی و بودجه و مدیریت منابع انسانی. پنج درس زبان، اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام (مدیریت اسلامی)، تئوری‌های مدیریت، اقتصاد خرد و کلان و هم‌چنین ریاضی و آمار دیگر دروس این رشته در کنکور کارشناسی ارشد هستند. ضریب و تعداد سؤالات هر درس به‌این صورت است:

  • زبان عمومی و تخصصی: ۳ واحد، ۳۰ سؤال
  • اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: ۲ واحد، ۱۵ سؤال
  • ریاضی و آمار: ۲ واحد، ۲۰ سؤال
  • تئوری‌های مدیریت: ۳ واحد، ۳۰ سؤال
  • اقتصاد خرد و کلان: ۲ واحد، ۲۰ سؤال
  • مالیه‌ی عمومی و بودجه: ۳ واحد، ۱۵ سؤال مدیریت منابع انسانی: ۳ واحد، ۱۵ سؤال

برای آشنایی با دروس مدیریت دولتی این مطلب را مطالعه کنید:

با دروس کارشناسی ارشد مدیریت دولتی آشنا شوید!

بررسی جامع کارنامه داوطلبان مدیریت دولتی رتبه‌های زیر ۱۰

زبانمدیریت اسلامریاضی و آمارتئوری مدیریتاقتصادمالیه و بودجهمنابع انسانیمعدل مؤثررتبه
۳۷.۷۸۷۳.۳۳۸۱.۶۷۵۰۶۶.۶۷۶۰۴۴.۴۴۱۴.۶۴۱
۰۵۳.۳۳۰۶۳.۳۳۲۲.۸۱۷۱.۱۱۳۵.۵۶۱۸.۲۷۳
۵۲.۲۲۷۳.۳۳۰۵۱.۱۱۳۳.۳۳۰۵۷.۷۸۱۹.۳۸۴
۸۳.۳۳۷۳.۳۳۰۴۷.۷۸۷۵.۴۴۰۰۲۰۸
۷۳.۳۳۸۶.۶۷۰۵۴.۴۴۵۹.۶۵۰۰۱۹.۹۶۹
۴۸.۸۹۷۷.۷۸۱۸.۳۳۵۸.۸۹۸۷.۷۲۰۰۱۷.۵۵۱۰
۴۹۷۳۱۶.۶۵۴.۳۵۷.۶۲۲۲۳ میانگین

همان‌طور که انتظار می‌رفت، بخش چشمگیری از رتبه‌های زیر ۱۰ رشته مدیریت دولتی کسانی هستند که دو درس اصلی این رشته را پاسخ نداده‌اند. با نگاهی به رتبه‌های برتر رشته مدیریت بازرگانی متوجه می‌شویم که رتبه ۸، ۹ و ۱۰ مدیریت دولتی، به‌ترتیب، رتبه ۴، ۲ و ۱ مدیریت بازرگانی را کسب کرده‌اند. احتمالاً این داوطلبان برای رشته مدیریت بازرگانی آماده شده‌اند و به‌دلیل درصد بالای دروس مشترک، در رشته مدیریت دولتی هم رتبه خوبی کسب کرده‌اند.

داوطلبان مدیریت دولتی توجه کنند که اولویت اول این رتبه‌برترها احتمالاً رشته مدیریت بازرگانی است و عملاً در انتخاب رشته، مدیریت دولتی را انتخاب نمی‌کنند؛ پس شانس داوطلبان پایین‌تر بیشتر خواهد شد. با توجه به درصد داوطلبان پیداست که اگر دروس مالیه‌ی عمومی و منابع انسانی را به‌درستی مطالعه کنید، رقابت ساده‌تر خواهد شد. میانگین درصد داوطلبان با رتبه زیر ۱۰ تقریباً ۴۱ درصد است.

بررسی جامع کارنامه داوطلبان مدیریت دولتی رتبه‌های ۱۰ تا ۵۰

زبانمدیریت اسلامریاضی و آمارتئوری مدیریتاقتصادمالیه و بودجهمنابع انسانیمعدل مؤثررتبه
۱۶.۶۷۳۱.۱۱۶۱.۶۷۴۶.۶۷۷۵۰۴۰۱۷.۱۹۱۱
۰۶۰۲۵۴۵.۵۶۵۶.۶۷۳۱.۱۱۳۵.۵۶۱۶.۷۱۱۴
۰۷۳.۳۳۰۳۲.۲۲۵۵۲۸.۸۹۴۶.۶۷۱۵.۳۳۲۸
۰۷۳.۳۳۱۵۳۷.۷۸۴۹.۱۲۳۱.۱۱۳۱.۱۱۱۴.۲۱۳۴
۰۸۰۰۳۶.۶۷۶۰۲۴.۴۴۱۱.۱۱۲۰۴۰
۵۵.۵۶۰۸۰۲۵.۵۶۷۳.۳۳۰۰۱۷.۸۳۴۸
۱۲۵۳۳۰.۳۳۷.۴۶۱.۵۱۹.۳۲۷.۴ میانگین

مطابق انتظار میانگین درصد دو درس مدیریت اسلام و اقتصاد بیش از ۵۰ درصد است. اقتصاد و مدیریت اسلام، هر دو، از دروسی هستند که معمولاً داوطلبان درصد بالایی از سؤالات‌شان را پاسخ می‌دهند. کسب درصد ۷۰ و حتی ۸۰ در این دو درس دست‌نیافتنی نیست. برای رقابت در کنکور این دو درس را به‌هیچ وجه از برنامه‌ی خود حذف نکنید. میانگین درصد داوطلبان با رتبه‌های فوق تقریباً ۳۲ درصد است. دروس مالیه‌ی عمومی و بودجه و منابع انسانی که از دروس اصلی این رشته هستند می‌توانند کمک زیادی به میانگین درصدی داوطلبان کنند. اگر برای رشته مدیریت دولتی رقابت می‌کنید، حداقل روی یکی از این دروس تمرکز ویژه کنید.

بررسی جامع کارنامه داوطلبان مدیریت دولتی رتبه‌های۵۰ تا ۱۰۰

زبانمدیریت اسلامریاضی و آمارتئوری مدیریتاقتصادمالیه و بودجهمنابع انسانیمعدل مؤثررتبه
۴۵.۵۶۳۷.۷۸۵۸.۳۳۱۵.۵۶۷۸.۳۳۶.۶۷۱۳.۳۳۱۴.۶۳۵۱
۶۲.۲۲۷۳.۳۳۵۴۶.۶۷۳۱.۵۸۰۰۱۶.۸۲۵۵
۰۶۸.۸۹۰۲۱.۱۱۲۴.۵۶۳۳.۳۳۳۳.۳۳۲۰۶۳
۰۷۱.۱۱۰۳۰۳۳.۳۳۱۳.۳۳۴۶.۶۷۱۷.۱۸۶۵
۲۱.۱۱۸۴.۴۴۵۵۱۵.۵۶۷۵۰۰۱۷.۳۳۷۱
۴۷.۷۸۰۵۸.۳۳۴۸.۸۹۴۹.۱۲۰۰۱۶.۲۵۷۹
۰۶۲.۲۲۵۰۳۱.۱۱۶۶.۶۷۰۰۲۰۸۷
۰۴۰۰۲۸.۸۹۶۱.۴۳۷.۷۸۶.۶۷۲۰۸۹
۰۵۵.۵۶۲۵۴۲.۲۲۸۰۰۰ ۹۳
۱۹.۶۵۴.۸۲۸۳۱۵۵.۵۱۰۱۱ میانگین

میانگین درصد داوطلبان در این بازه رتبه‌ای ۲۷.۳ درصد است؛ این یعنی داوطلبان با کمتر از ۵ درصد می‌توانند رتبه‌ی خود را بسیار متفاوت کنند و در جمع رتبه‌های ۱۰ تا ۵۰ قرار بگیرند. مهم نیست برای چه رشته‌ای آماده می‌شوید، مدیریت اسلام و اقتصاد را باید به‌خوبی پاسخ دهید؛ چراکه این دو درس از دروسی هستند که در هر سطحی از رتبه درصد نسبتاً بالایی به داوطلبان می‌دهند. فراموش نکنید دروسی که درصد پایینی دارند از درس‌هایی هستند که می‌توانند مزیت رقابتی ایجاد کنند؛ به‌این دلیل که دوطلبان کنکور مدیریت کمتر به این درس‌ها توجه می‌کنند و اگر در این دروس درصد بالایی کسب کنید، به‌راحتی خود را از جمع جدا می‌کنید. همان‌طور که پیداست زبان، مالیه عمومی و بودجه و مدیریت منابع انسانی از درس‌هایی هستند که کمتر داوطلبان به آن‌ها توجه کرده‌اند. گرفتن درصد مناسب از این دروس کمک زیادی به رتبه‌ی دوطلبان می‌کند.

بررسی جامع کارنامه داوطلبان مدیریت دولتی رتبه‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰

زبانمدیریت اسلامریاضی و آمارتئوری مدیریتاقتصادمالیه و بودجهمنابع انسانیمعدل مؤثررتبه
۱.۱-۷۱.۱۱۲۸.۳۳۳۸.۸۹۸۰۰۰۱۶.۵۱۱۰۳
۰۸۶.۶۷۶۸.۳۳۰۷۳.۳۳۰۰۱۹.۷۱۱۷
۵۸.۸۹۲۸.۸۹۴۶.۶۷۲۳.۳۳۴۵.۶۱۰۰۱۵.۱۵۱۳۴
۰۷۳.۳۳۳۵۲۷.۷۸۴۷.۳۷۰۰۲۰۱۵۱
۲۲.۲۲۵۷.۷۸۱۰۳۴.۴۴۳۱.۵۸۲.۲۱-۱۷.۷۸۱۶.۷۵۱۶۱
۳۱.۱۱۵۱.۱۱۳۰۲۴.۴۴۵۹.۶۵۰۰۱۵.۹۸۱۷۳
۶۰۵۱.۱۱۰۳۴.۴۴۳.۵۱۰۰۱۸.۷۹۱۸۹
۵۸.۸۹۸۰۰۳۰۰۰۰۱۶.۷۸۱۹۴
۲۸.۷۶۲.۵۲۷.۳۲۶.۶۴۲.۶۰۲ میانگین

در رتبه‌های بالاتر از ۱۰۰ دیگر کمتر کسی را پیدا می‌کنید که دو درس مالیه‌ی عمومی و منابع انسانی را پاسخ داده باشد. درصد این دو درس برای داوطلبان با این رتبه تقریباً صفر بوده است؛ به‌این ترتیب بعید است در این میان کسی باشد که واقعاً برای رشته‌ی مدیریت دولتی آماده شده باشد؛ اکثر رتبه‌های این محدوده صرفاً به‌دلیل دروس مشترک این رتبه‌ها را کسب کرده‌اند.

فرقی نمی‌کند برای چه رتبه‌ای تلاش کرده‌اید؛ اقتصاد خرد و کلان و اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام را باید مانند همه‌ی داوطلبان به‌خوبی مطالعه کنید تا درصد خوبی از این دو درس بگیرید.

زبان، ریاضی و تئوری مدیریت بصورت کاملاً نزدیک‌به‌هم قرار دارند. جالب است بدانید که میانگین درصد این داوطلبان ۲۴.۳ درصد است و این یعنی فقط ۳ درصد با میانگین داوطلبان بازه ۵۰ تا ۱۰۰ تفاوت دارد.

منابع کنکور ارشد مدیریت دولتی

انتخاب منبع اشتباه می‌تواند منجر به از دست رفتن تمام تلاشتان شود و نتیجه مناسبی از کنکور نگیرید؛ بنابراین اگر می‌خواهید در جمع رتبه برترهای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت دولتی باشید حتماً منابع مطالعاتی خود را با وسواس زیاد انتخاب کنید. ممکن است در مؤسسات مختلف با پکیج کتاب‌های کنکور ارشد مدیریت دولتی روبرو شوید؛ تهیه منبع به‌صورت پکیج از یک انتشارات خاص شاید صرفه اقتصادی داشته باشد اما راه مناسبی نیست. هر درس را با توجه به تجربه داوطلبان سال قبل و شرایط کنکور در 5 سال گذشته انتخاب کنید. شاید یک کتاب انتشارات موردنظرتان برای کنکور مناسب باشد اما در سایر منابع کنکور ارشد مدیریت دولتی انتشارات دیگری بهتر کار کرده باشد. منابع پیشنهادی کنکور ارشد مدیریت دولتی شامل کتاب‌های زیر می‌شود.
زبان: زبان عمومی ارشد زیر ذره‌بین و زبان تخصصی مدیریت نوشته اشراقی.
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام نوشته مقیمی.
ریاضی: ریاضیات پایه انصاری یا ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری، رنجبران.
آمار: آمار و احتمال و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری، رنجبران.
تئوری‌های مدیریت: مبانی سازمان و مدیریت، مقیمی.
اقتصاد خرد و کلان: اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، نظری.
مالیه عمومی و بودجه: بودجه‌ریزی دولتی (نظریه‌ها، اصول و کاربردها از تنظیم تا کنترل)، مقیمی.
مدیریت منابع انسانی: مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوری‌ها، کاربردها)، قلی پور و مدیریت منابع انسانی، سعادت

برای آشنایی با بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت دولتی این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت چیست؟

قبولی ارشد مدیریت دولتی

برای داشتن برنامه درست، باید دقیقاً بدانیم چه دانشگاهی مدنظرمان است. درواقع دیدن کارنامه وقتی کمک می‌کند که بدانید هرکدام از این رتبه‌ها در چه دانشگاه و رشته‌ای قبول‌شده‌اند. ظرفیت اکثر گرایش‌های رشته مدیریت معمولاً در سال‌های مختلف نزدیک به هم است و تعداد داوطلبان هم تغییر خیلی زیادی نمی‌کند؛ بنابراین دیدن قبولی ارشد مدیریت دولتی در سال‌های گذشته کمک می‌کند درک بهتری از شرایط داشته باشیم. شاید نتوان رتبه دقیق قبولی هر دانشگاه را پیش‌بینی کرد اما می‌توان کلیتی از قبولی‌ ارشد مدیریت دولتی به دست آورد و برنامه‌ریزی را بر مبانی آن پیش برد. پس اگر قصد دارید در کنکور ارشد مدیریت دولتی شرکت کنید ابتدا ببینید با چه رتبه‌ای چه دانشگاهی قبولی خواهید شد، سپس با توجه به کارنامه‌های بالا خواهید دانست که برای رتبه موردنظرتان نیاز به چه درصدی دارید و سپس با توجه به هدف‌گذاری هر درس منابع و کلاس‌های آموزشی خود را انتخاب کنید.
برای دیدن قبولی ارشد مدیریت دولتی می‌توانید مقاله رتبه و محل قبولی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را از طریق لینک زیر مطالعه کنید تا دید کاملی نسبت به قبولی‌های داوطلبان پیدا کنید

رتبه و محل قبولی ارشد مدیریت دولتی

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت، ازجمله کنکور ارشد مدیریت دولتی، آماده می‌شوید، کلاس‌های آنلاین کنکور ارشد کافه‌تدریس به شما کمک می‌کند به بهترین شکل برای آزمون ارشد آماده شوید.

کافه‌تدریس بهترین استادان مجموعه مدیریت را دور هم جمع کرده است تا با برنامه‌ریزی جامع آموزشی و برگزاری کلاس‌های آنلاین و وبینار منظم آموزشی و همین‌طور مشاوره جامع به شما کمک کند به بهترین رتبه دست پیدا کنید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین مجموعه مدیریت

هفت‌خوان

هفت‌خوان: مطالعه کن، نظر بده، جایزه بگیر!

هفت‌خوان مسابقه‌ی وبلاگی کافه‌تدریس است. شما با پاسخ به چند پرسش درباره‌ی مطلبی که همین حالا مطالعه کرده‌اید، فرصت شرکت در قرعه‌کشی جایزه نقدی و کلاس رایگان کافه‌تدریس را پیدا خواهید کرد.

جوایز هفت‌خوان

  • ۳۰۰,۰۰۰ تومان جایزه نقدی
  • ۵ کلاس رایگان ۳۰۰,۰۰۰ تومانی

پرسش‌های مسابقه

برای شرکت در هفت‌خوان کافه‌تدریس در کامنت همین مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • کدوم دروس در رشته مدیریت دولتی مزیت رقابتی ایجاد می‌کند؟
  • دو درسی که به‌هیچ وجه نباید آن‌ها را در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت دولتی حذف کنید چیست؟
  • با توجه به کارنامه‌های داوطلبان، استراتژی شخصی شما برای آزمون ارشد مدیریت چیست؟ چه درس‌هایی مطالعه می‌کنید و چطور؟