بهترین گرایش کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) کدام است؟ در زمان انتخاب رشته بسیاری از داوطلبان این سوال را می‌پرسند؟ در این مطلب به این پرسش پاسخ داده‌ایم و لوازم قبولی در هر یک از این گرایش‌ها را در کنکور کارشناسی‌ارشد MBA توضیح داده‌ایم.

گرایش‌های MBA

رشته مدیریت کسب‌وکار ۷ گرایش شامل مالی، بازاریابی، استراتژی، عملیات و زنجیره تامین، رفتار سازمانی و منابع طبیعی، سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات و فناوری است. این گرایش‌ها تا حد زیادی با هم هم‌پوشانی دارند و اکثر دروس ارائه‌شده در دانشگاه برای همه گرایش‌هاست. گرایش‌های مختلف در ۸ واحد تخصصی از ۴۸ واحد با هم تفاوت دارند.

در این مطلب می‌توانید به‌صورت جامع با ۷ گرایش مدیریت کسب‌وکار (MBA) آشنا شوید:

گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA را بشناسید

برای ادامه‌ی تحصیلی گرایش مهم‌تر است یا دانشگاه؟

همان‌طور که گفتیم، MBA هفت گرایش اصلی دارد که با هم هم‌پوشانی‌های زیادی دارند. باید در نظر بگیرید که تحصیل در هر گرایش مانع از فعالیت علمی و کاری شما در گرایش‌های دیگر نیست. اینجاست که مشاوران کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار به داوطلبان توصیه می‌کنند که در انتخاب‌شان، رتبه و جایگاه دانشگاه را در اولویت قرار دهند؛ شما با تحصیل در هر یک از دانشگاه‌های برتر ایران در رشته MBA می‌توانید علاوه بر گرایش انتخاب‌شده، در زمینه‌ی گرایش دلخواه‌تان هم فعالیت کنید.

همان‌طور که گفتیم به‌طور کلی در انتخاب رشته در MBA اهمیت دانشگاه بسیار بیشتر از اهمیت گرایش است؛ چون دانشجویان بعد از ورود به دانشگاه می‌توانند با توجه به علاقه خود دروس اختیاری را از سبد دروس گرایش‌های دیگر بردارند و علاقه‌مندی خود را دنبال کنند. به‌همین دلیل در زمان انتخاب واحد اکثر افراد ابتدا دانشگاه‌های مختلف را فهرست می‌کنند و سپس میان گرایش‌های ارائه‌شده در آن دانشگاه گرایش‌های مدنظر خود را فهرست می‌کنند.

برای آشنایی با بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته مدیریت کسب و کار (MBA) این مطلب را بخوانید:

معرفی دانشگاه‌های کشور در رشته MBA

بهترین گرایش کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

سؤال اصلی درباره‌ی انتخاب هر نوع «فهرست بهترین‌ها» همیشه ملاک انتخاب است. واقعیت این است که که پاسخ به این سؤال جواب یکتا ندارد؛ به‌همین دلیل ما سه گرایش پرطرفدار را انتخاب کرده‌ و درباره آن توضیح داده‌ایم. از آنجا که فارغ از جنبه‌های نظری، مدیریت کسب‌وکار رشته‌ای عملی است، طبیعتاً به‌صورت ناخودآگاه گرایش‌های پرطرفدار را می‌توان گرایش‌هایی در نظر گرفت که بازار کار بهتری هم دارند.

در این مطلب می‌توانید درباره‌ی بازار کار مدیریت کسب‌وکار بیشتر بدانید:

MBA جذاب‌ترین رشته کارشناسی ارشد را بشناسید!

گرایش مالی

این گرایش به‌طور کلی پرطرفدارترین و بهترین گرایش رشته مدیریت کسب‌وکار (MBA) است. بسیاری از داوطلبان، با توجه به بازار کار گسترده این گرایش، به آن روی می‌آورند.

دانش‌آموختگان این گرایش می‌توانند در طیف وسیعی از مشاغل مرتبط با کارهای مالی مانند کار در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مشاور مالی، مدیر مالی، ارزیاب، بانکداری، بیمه و غیره فعالیت کنند.

فرصت‌های پیشرفت نیز در این گرایش بسیار زیاد است. از آنجا که محاسبات مالی نیز در تمامی جهان یکسان است، فرصت‌های تحصیل و کار نیز برای این گرایش در خارج از کشور نیز زیاد است و بسیاری از دانش‌آموختگانی که می‌خواهند فرصت تحصیل در خارج از کشور را با MBA داشته باشند گرایش مالی را انتخاب می‌کنند.

به‌همین دلایل شغلی و فرصت‌های تحصیل مناسب، گرایش مالی مورد علاقه بسیاری از داوطلبان در زمان انتخاب رشته است.

برای آشنایی بیشتر با گرایش مالی کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) این مطلب را بخوانید:

گرایش مالی MBA را بهتر بشناسید

گرایش بازاریابی

دومین گرایش پرطرفدار گرایش بازاریابی است. این گرایش نیز بازار بسیار خوبی دارد. امروزه باتوجه به اینکه شرکت‌ها اهمیت بازاریابی را به‌شدت درک کرده و تأثیر تبلیغات و بازاریابی خود را در ارائه‌ی محصولات دیده‌اند به دنبال فارغ‌التحصیلان این گرایش هستند. خصوصاً در استارتاپ‌هایی که در حال رشد هستند بازاریابی مناسب اهمیت زیادی دارد.

بازار کار این گرایش نیز گستردگی خوبی دارد و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مشاغلی مانند مدیر بازاریابی، مدیر فروش، مدیر برندینگ مشغول‌به‌کار شوند.

ازجمله فرصت‌های شغلی مرتبط با این گرایش دیجیتال مارکتینگ است که با توجه به افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، این‌ روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با گرایش بازاریابی مدیریت کسب‌وکار (MBA) این مطلب را بخوانید:

گرایش بازاریابی MBA را بشناسید

گرایش استراتژی

سومین گرایش پرطرفدار و خوب مدیریت کسب‌وکار گرایش استراتژی است. این گرایش، به‌خصوص، میان افرادی که می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه بیندازند یا به فکر ایجاد یک استارتاپ هستند بسیار محبوب است؛ زیرا به‌کمک این گرایش می‌توانند استراتژی مناسب کسب‌وکار خود را ایجاد کنند و از ابتدا آن را به‌خوبی به کار گیرند.

فارغ‌التحصیلان این رشته، به‌جز ایجاد کسب‌وکار خود، عموماً به‌عنوان مشاور و مدیرعامل در شرکت‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

این گرایش برای افرادی که تحلیل بسیار خوبی دارند و می‌توانند ارتباطات اثربخش خوبی را ایجاد کنند مناسب است.

برای آشنایی بیشتر با گرایش استراتژی مدیریت کسب‌وکار (MBA) این مطلب را بخوانید:

گرایش استراتژی MBA را بشناسید

بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

کنکور ارشد MBA ازجمله آزمون‌های بسیار پرطرفدار کارشناسی‌ارشد است که هر سال داوطلبان زیادی از رشته‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند. با توجه به رقابت فشرده در این آزمون، برای قبولی در کنکور ارشد مدیریت کسب و کار و تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کشور شما نیاز دارید از بهترین منابع این آزمون بهره ببرید.
برای آشنایی با بهترین منابع کنکور برای قبولی در بهترین گرایش کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار روی این لینک کلیک کنید:

منابع کنکور MBA

سوالات متداول

بهترین گرایش برای اپلای کدام است؟

گرایش‌هایی که مرتبط با فرهنگ نباشد برای اپلای بهتر هستند. از جمله گرایش‌های مناسب، فناوری اطلاعات، فناوری و عملیات هستند.

بازار کار کدام گرایش مناسب‌تر است؟

بازار کار MBA به طور کلی در کشور ما مناسب است. برای هر گرایش تعداد زیادی موقعیت شغلی در بخش‌های دولتی، خصوصی و استارتاپ‌ها وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها مشغول به کار شوید.

باتوجه به تعداد شرکت کنندگان نگرانی بابت کم شدن بازار کار و اشباع آن وجود دارد؟

خیر به دلیل بازار کار متنوع و گسترده این رشته تا چند سال آینده چشم اندازی از اشباع وجود ندارد و با خیال راحت می‌توانید به این رشته وارد شوید.