چقدر با بودجه بندی ریاضی کنکور ارشد عمران آشنایی دارید؟ برای رسیدن به بهترین نتیجه این درس را چطور باید مطالعه کرد؟ اگر برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد عمران آماده می‌شوید، رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها بسیار مهم و تعیین‌کننده است. در این مطلب به‌صورت کامل به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم و توضیح داده‌ایم که بودجه بندی ریاضی کنکور ارشد عمران در سال‌های اخیر چگونه بوده است.

معرفی مجموعه ریاضیات در کنکور کارشناسی ارشد عمران

دومین مجموعه‌ی دفترچه‌ی آزمون کارشناسی ارشد مهندسی عمران ریاضیات است که در قالب ۱۵ سؤال طرح می‌‌گردد.‌ حل صحیح سؤالات ریاضیات، به‌علت میانگین پایین درصد داوطلبان در ریاضیات و امتیاز بالای هر یک از تست‌های این مجموعه (۶.۶۷ درصد)، کمک شایانی به داوطلب می‌‌کند.

در این میان بسیاری از افراد به‌دلایلی ازقبیل ذهنیت بد از ریاضیات، نداشتن برنامه‌ریزی دقیق و منابع نامناسب، این مجموعه را به‌خوبی مطالعه نمی‌کنند؛ این در حالی است که اگر متناسب با زمان و سطح توانایی فرد در ریاضیات، مرحله‌بندی مناسبی برای مطالعه‌ی مباحث مهم ریاضیات صورت گیرد و از منبع مناسبی برای این درس بهره برده شود، می‌توان با حل چند سؤال از مجموعه‌ی ریاضیات، گوی سبقت را از رقبا ربود.

لازم به ذکر است که منبع مطالعاتی ریاضیات باید به‌شکل منطقی و بهینه مطالب را ارائه کند و از بیان جزئیات سنگین یا اثبات‌های بی‌اهمیت پرهیز کند؛ در غیر این صورت مطالعه‌ی این درس بسیار زمان‌بر خواهد شد.

بخش‌های مختلف سؤالات مجموعه ریاضی در کنکور ارشد عمران

‌‌ از ۱۵ سؤال مجموعه‌ی ریاضیات ۱۰ سؤال از ریاضیات عمومی و ۵ سؤال از معادلات دیفرانسیل طرح می‌شود. به‌طور کلی، سؤالات ریاضیات به‌این صورت طرح می‌شود:

  • ریاضی عمومی ۱ (۵ سؤال)
  • ریاضی عمومی ۲ (۵ سؤال)
  • معادلات دیفرانسیل (۵ سؤال)

ریاضیات عمومی

بیشتر سؤالات ریاضیات عمومی از انواع انتگرال‌ها (انتگرال معین و نامعین و کاربرد آن‌ها، انتگرال دوگانه و سه‌گانه، انتگرال روی خم و روی سطح) طرح می‌شود که این موضوع نقش کلیدی انتگرال در کنکور ارشد را نشان می‌دهد.

دیگر سؤالات ریاضیات عمومی معمولاً از اعداد مختلط، دنباله و سری و توابع چندمتغیره طرح می‌شود و به‌ندرت سؤالاتی از مباحث حد و پیوستگی، ‌مشتق و توابع برداری نیز طرح می‌شود.

معادلات دیفرانسیل

معادلات دیفرانسیل از ۴ مبحث معادلات مرتبه‌ی اول، معادلات مرتبه‌ی دوم و بالاتر، حل معادلات به‌کمک سری‌ها و تبدیل لاپلاس تشکیل می‌شود.

‌به‌طور میانگین، تقریباً ۳ سؤال از معادلات مرتبه اول و معادلات مرتبه دوم و بالاتر طرح می‌شود و داوطلبان باید حساب ویژه‌ای روی این ۲ مبحث باز کنند.

لازم به ذکر است که برای مطالعه‌ی اصولی معادلات دیفرانسیل به تسلط نسبی به انتگرال نیاز است.

برای آشنایی با بودجه‌بندی مجموعه خاک و پی در کنکور کارشناسی ارشد عمران روی این لینک کلیک کنید:

بودجه بندی خاک و پی در کنکور کارشناسی ارشد عمران چگونه است؟

بودجه بندی ریاضی کنکور ارشد عمران

همان‌طور که گفتیم درس ریاضی در کنکور مهندسی عمران ۱۵ سؤال را به خود اختصاص می‌دهد. براساس بررسی کنکور سال‌های اخیر، بودجه بندی ریاضی کنکور ارشد عمران برای سه بخش ریاضی ۱، ریاضی ۲ و معادلات، به‌ترتیب، از این قرار است:

سال۹۱۹۲۹۳۹۴۹۵۹۶۹۷۹۸۹۹۱۴۰۰میانگین
حد و پیوستگی۱۰۰۱۰۰۱۱۱۰۱>
مشتق و کاربردهای آن۰۱۱۱۰۰۰۰۰۱۱>
انتگرال و کاربردهای آن۲۲۲۱۴۳۲۲۲۲۲
اعداد مختلط۱۰۱۱۱۱۱۱۱۱۱
دنبال و سری۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
ریاضی ۱
سال۹۱۹۲۹۳۹۴۹۵۹۶۹۷۹۸۹۹۱۴۰۰میانگین
توابع برداری۰۱۰۰۱۰۱۰۰۰۱>
توابع چندمتغیره۱۱۰۱۱۲۱۲۲۴۱-۲
انتگرال دوگانه و سه‌گانه۱۱۱۳۱۱۱۲۱۱۱۱-۲
انتگرال روی خم۱۱۱۰۰۱۱۰۱۱۱
انتگرال روی سطح۱۱۱۱۱۰۱۱۱۰۱
ریاضی ۲

سال۹۱۹۲۹۳۹۴۹۵۹۶۹۷۹۸۹۹۱۴۰۰میانگین
معادلات مرتبه‌ی اول۲۱۱۱۲۲۲۲۲۱۱-۲
معادلات مرتبه‌ی دوم و بالاتر۱۲۲۲۱۱۱۱۲۱۱-۲
حل معادلات به‌کمک سری‌ها۱۱۱۱۱۱۱۱۱۰۱
تبدیل لاپلاس۱۱۱۱۱۱۱۱۱۲۱
معادلات

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران آماده می‌شوید، یکی از مهم‌ترین منابع شما سؤالات سال‌های گذشته کنکور ارشد است. برای دانلود سؤالات کنکور کارشناسی ارشد عمران سال‌های اخیر و کلید آن‌ها روی این لینک کلیک کنید:

دانلود سؤالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد عمران ۱۵ سال اخیر

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران آماده می‌شوید، کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس به شما کمک می‌کند از هر نقطه‌ی جغرافیایی به تدریس بهترین استادان و جامع‌ترین برنامه‌ریزی دسترسی داشته باشید.

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس به‌صورتی کاملاً پویا و تعاملی برگزار می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که بیشترین یادگیری را داشته باشید. همین‌طور به شما کمک می‌کند در انرژی و زمان خود به‌بهترین شکل صرفه‌جویی کنید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

نویسنده: محمد تأخیری (ارتباط تلگرامی: Mohammad_Takhiri@)