چقدر با بودجه بندی زبان کنکور ارشد عمران آشنایی دارید؟ برای به‌دست‌آوردن درصد بالا چطور باید این درس را مطالعه کرد؟ اگر برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران آماده می‌شوید، پاسخ به این پرسش‌ها مسیر حرکت شما را تعیین می‌کند. در این مطلب به‌صورت مفصل بودجه بندی زبان کنکور ارشد عمران در سال‌های اخیر را توضیح داده‌ایم و شرح داده‌ایم برای موفقیت در این آزمون چطور باید این درس را مطالعه کنید.

درس زبان در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

مجموعه‌ی اول دفترچه‌ی آزمون کارشناسی ارشد مهندسی عمران زبان انگلیسی است. ضریب این درس، مانند دیگر مجموعه‌های کنکور ارشد عمران، ۱ است و درمجموع ۳۰ سؤال از این مجموعه در کنکور ارشد مهندسی عمران طرح می‌شود.

این درس سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • واژگان زبان عمومی (۱۰ سؤال)
  • گرامر (۵ سؤال)
  • زبان تخصصی (۱۵ سؤال)

واژگان زبان عمومی

۱۰ سؤال اول مجموعه‌ی زبان از واژگان زبان عمومی طرح می‌شود. در این بخش که آن را سؤالات کوتاه تشکیل می‌دهد، داوطلبان، با توجه به دایره‌ی واژگان زبان انگلیسی خود، جواب درست را انتخاب می‌کنند.

برای مطالعه‌ی منطقی و صحیح واژگان زبان عمومی باید روزانه مدت‌زمان مشخصی را به مطالعه‌ی آن‌ها اختصاص داد؛ زیرا پیوستگی و مرور واژگان زبان، به‌دلیل فراربودن زبان‌های خارجه، اهمیت چشمگیری دارد.

لازم به ذکر است که مدت‌زمان مطالعه‌ی روزانه لغات نباید زیاد باشد؛ زیرا به خستگی داوطلب از مطالعه‌ی این درس و همچنین اجحاف در حق دیگر دروس می‌انجامد.

هر چه زودتر به مطالعه‌ی واژگان بپردازید، بهتر است؛ زیرا داوطلب قادر به حفظ واژگان بیشتری می‌شوید و به‌نوعی دایره‌ی واژگان‌تان بزرگ‌تر می‌شود. گفتنی است که از ابتدای مطالعه این درس، باید مرور را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

مرور لغات زبان باید در فاصله‌های مختلف از روز مطالعه‌ی آن‌ها انجام شود تا روند مرور به‌درستی طی شود. درصورتی‌که شما بتوانید یک لغت را دست‌کم ۴ تا ۵ مرتبه در زمان‌های مختلف به‌خوبی ترجمه کنید، آن واژه در ذهن شما ثبت می‌شود.

مطالعه‌ی خوب و با برنامه‌ی واژگان زبان عمومی، نه‌تنها برای پاسخ به ۱۰ تست واژگان زبان عمومی مؤثر است، برای پاسخ به سؤالات گرامر و زبان تخصصی هم کارآمد است. 

این نکته را نباید فراموش کرد که توجه به سطح زبان داوطلب برای انتخاب منبع مناسب برای واژگان زبان عمومی الزامی است.

گرامر

سؤالات ۱۱ تا ۱۵ دفترچه‌ی کنکور ارشد عمران در قالب Cloze test (متنی با جاهای خالی) طرح می‌شود که داوطلبان با توجه به اطلاعات خود از قواعد دستوری زبان انگلیسی به این سؤالات پاسخ می‌دهند.

مباحث اصلی گرامر عبارت‌اند از:

  • کاربرد افعال
  • کاربرد صفت و قید
  • حروف ربط و اضافه
  • ضمایر و عبارات موصولی
  • وارونگی

قواعد دستوری هر زبانی جزئیات و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد که زبان انگلیسی نیز از این قاعده جدا نیست؛ بنابراین جهت مطالعه‌ی گرامر برای کنکور ارشد عمران باید به‌شدت بهینه و منطقی عمل و بیشتر روی مباحث مهم و پرتکرار متمرکز کنید؛ در غیر این صورت، شما با هدف پاسخگوی به فقط ۵ سؤال از دفترچه‌ی کنکور، علاوه بر سردرگمی زیاد، دچار مشکل در برنامه‌ی مطالعاتی خود می‌شوید.

توجه به سطح زبان افراد برای چگونگی مطالعه‌ی گرامر مهم است. داوطلبان با پایه‌ی زبان ضعیف باید زمانی را به مطالعه‌ی مفاهیم پایه‌ای، مانند ارکان جمله، اختصاص دهند.

برای آشنایی با بودجه‌بندی مجموعه خاک و پی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران این مطلب را مطالعه کنید:

بودجه بندی خاک و پی در کنکور کارشناسی ارشد عمران چگونه است؟

زبان تخصصی

سؤالات ۱۶ تا ۳۰ مجموعه‌ی زبان به زبان تخصصی مربوط است که شاخه‌های مختلف مهندسی عمران را دربرمی‌گیرد:

  • مهندسی سازه
  • مهندسی زلزله
  • مهندسی ژئوتکنیک
  • مهندسی آب و هیدرولیک
  • مهندسی حمل‌ونقل و راه‌وترابری
  • مدیریت ساخت

عمده‌ی سؤالات زبان تخصصی از مهندسی سازه و زلزله و کمی هم مهندسی ژئوتکنیک طرح می‌شود و از مباحث مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی، مهندسی حمل‌ونقل و راه‌وترابری و مدیریت ساخت به‌ندرت سوالی مشاهده می‌شود. با این تفاسیر، داوطلبان باید بیشتر وقت خود برای زبان تخصصی را به مباحث مهندسی سازه و زلزله اختصاص دهند و برای چگونگی مطالعه‌ی دیگر مباحث به اهمیت آن‌ها و وقت باقیمانده تا کنکور توجه کنند.

در زبان تخصصی نیمی از کار به حفظ لغات و نیمی دیگر مختص به مفاهیم مربوط است؛ درواقع، در زبان تخصصی نباید صرفاً واژگان را حفظ کرد؛ باید به تسلط نسبی به مفاهیم آن‌ها نیز دست پیدا کرد.    

سؤالات زبان تخصصی می‌تواند در این قالب‌ها طرح شود:

  • درک مطلب
  • واژگان تخصصی

درک مطلب

بیشتر سؤالات زبان تخصصی از درک مطلب تشکیل می‌شود. سؤالات درک مطلب‌ در ۲ نوع متن Reading و Cloze test طرح می‌شود.

سوالات متون زبان تخصصی معمولاً در این انواع طرح می‌شوند:

  • سؤالاتی با مضمون ایده یا موضوع اصلی متن
  • سؤالاتی مستقیم از متن
  • سؤالات غیرمستقیم (استنباطی)
  • معنا یا مفهوم یک لغت
  • پرسش درمورد اصطلاح مربوط به ضمیر 

برای پاسخگویی به این سؤالات، باید با بررسی چندین متن، استراتژی خود برای نحوه‌ی پاسخ به این دسته از سوال‌ها را با توجه به زمانی که برای متون زبان تخصصی دفترچه‌ی آزمون در نظر گرفته است تنظیم کنید. در سال‌های اخیر، توجه بیشتری به Reading در مقایسه با Cloze test شده است. هر درک مطلب هم معمولا‌ً ۵ سؤال را دربرمی‌گیرد.

واژگان تخصصی

در بیشتر کنکورها ۵ تست کوتاه مرتبط با علم مهندسی عمران طرح می‌شود که شما، با توجه به معلومات عمرانی خود، به آن‌ها پاسخ می‌دهید.

اکثر این سؤالات، مانند سؤالات درک مطلب‌، از مهندسی سازه و زلزله طرح شده‌اند، اما سؤالاتی از مهندسی ژئوتکنیک و آب و هیدرولیک نیز به چشم می‌خورد.

برای آشنایی با بودجه‌بندی درس ریاضی کنکور ارشد عمران این مطلب را مطالعه کنید:

بودجه بندی ریاضی کنکور ارشد عمران و طرز مطالعه آن چگونه است؟

بودجه بندی زبان کنکور ارشد عمران

در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال‌های اخیر معمولاً از بخش زبان عمومی و گرامر ۵ سؤال، از بخش زبان تخصصی ۱۵ سؤال، از بخش درک مطلب ۱۰ تا ۱۵ سؤال و از بخش واژگان تخصصی نهایتاً ۵ سؤال آمده است. بودجه بندی زبان کنکور ارشد عمران برای این بخش‌ها، به‌ترتیب،‌ از این قرار است:

سال۹۱۹۲۹۳۹۴۹۵۹۶۹۷۹۸۹۹۱۴۰۰میانگین
کاربرد افعال۲۰۱۱۰۱۱۰۲۲۱
کاربرد صفت و قید۱۰۰۰۰۱۰۱۰۱۱>
حروف ربط و اضافه۰۳۲۱۲۱۲۲۰۲۱-۲
ضمایر و عبارات موصولی۲۲۱۳۳۱۲۲۳۰۲
وارونگی۰۰۱۰۰۱۰۰۰۰۱>
زبان عمومی و گرامر

سال۹۱۹۲۹۳۹۴۹۵۹۶۹۷۹۸۹۹۱۴۰۰میانگین
مهندسی سازه و زلزله۱۴۱۴۱۲۱۱۱۰۱۵۱۱۱۵۱۰۱۵۱۲-۱۳
مهندسی ژئوتکنیک۱۱۱۳۵۰۳۰۵۰۲
مهندسی آب و هیدرولیک۰۰۲۱۰۰۱۰۰۰۱>
زبان تخصصی

سال۹۱۹۲۹۳۹۴۹۵۹۶۹۷۹۸۹۹۱۴۰۰میانگین
مهندسی سازه و زلزله۱۰۱۰۱۰۱۰۵۱۰۸۱۰۱۰۱۵۱۰
مهندسی ژئوتکنیک۰۰۰۰۵۰۲۲۰۵۰۰-۵
مهندسی آب و هیدرولیک۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
درک مطلب

سال۹۱۹۲۹۳۹۴۹۵۹۶۹۷۹۸۹۹۱۴۰۰میانگین
مهندسی سازه و زلزله۴۴۲۱۵۵۳۵۰۰۳
مهندسی ژئوتکنیک۱۱۱۳۰۰۱۰۰۰۱>
مهندسی آب و هیدرولیک۰۰۲۱۰۰۱۰۰۰۱>
واژگان تخصصی

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران آماده می‌شوید، یکی از بهترین منابع شما سؤال‌های کنکور سال‌های گذشته است. برای دانلود سؤال‌های سال‌های قبل به این مطلب سر بزنید:

دانلود سؤالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد عمران ۱۵ سال اخیر

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد عمران آماده می‌شوید، کلاس‌های آنلاین کنکور ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس به شما امکان می‌دهد از هر نقطه‌ی جغرافیایی به بهترین استادان و جامع‌ترین برنامه‌ریزی کنکور ارشد این رشته دسترسی داشته باشید.

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس به‌صورت کاملاً پویا و تعاملی برگزار می‌شود تا شما بیشترین یادگیری را داشته باشید. همین‌طور شرکت در این کلاس‌ها، به‌دلیل ماهیت تست‌محوربودن و کنکوری‌بودن آن‌ها، این امکان را به شما می‌دهد تا در کمترین زمان بیشترین مطالب را یاد بگیرید و به‌صورتی کارآمد آن‌ها را مرور و جمع‌بندی کنید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس و مشاوره رایگان و استفاده از تخفیف‌ها روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

نویسنده: محمد تأخیری (ارتباط تلگرامی: Mohammad_Takhiri@)