اولویت انتخاب رشته چیست؟ در زمان انتخاب رشته بسیاری از داوطلبان سردرگم هستند و نمی‌دانند میان دانشگاه‌های مختلف و گرایش‌های متفاوت کدام‌یک را انتخاب کنند. دانشگاه مهم‌تر است یا گرایش؟ دانشگاه بهتر را انتخاب کنم یا به‌سراغ گرایش بهتر بروم؟ این‌ها سؤالاتی است که اغلب افراد از خود می‌پرسند. در این مطلب اهمیت دانشگاه و گرایش را برای شما شرح داده‌ایم.

کدام دانشگاه‌ها رشته MBA را ارائه می‌کنند؟

دانشگاه‌های متفاوتی در تهران و شهرستان‌ها رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار را ارائه می‌کنند. دانشگاه‌های ارائه‌کننده‌ی این رشته در تهران دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمی و… هستند. هر یک از این دانشگاه‌ها، با توجه به هیئت‌علمی‌های خود، گرایش‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند. در شهرستان‌ها نیز مشهد، سمنان، تبریز، شاهرود ازجمله دانشگاه‌هایی هستند که MBA در آن‌ها تدریس می‌شود.

هرچند که کیفیت دانشگاه‌ها و اساتید آن‌ها در تهران بالاتر است، بسیاری از دانشجویان نیز در شهرستان‌ها مشغول تحصیل‌اند و افراد بسیار موفقی هم در میان آنان از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند.

برای آشنایی با بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته‌ی مدیریت کسب و کار (MBA) این مطلب را مطالعه کنید:

معرفی دانشگاه‌های کشور در رشته MBA

گرایش‌های مختلف MBA در کدام دانشگاه‌ها ارائه می‌شود؟

MBA در گرایش‌های مختلفی، مانند مالی، بازاریابی، استراتژی، فناوری، عملیات و زنجیره تأمین، مدیریت فناوری و سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریت منابع انسانی، در دانشگاه‌های مختلف وجود دارد؛ البته به‌دلیل محدودیت، همه‌ی دانشگاه‌ها تمامی گرایش‌ها را ارائه نمی‌کنند و با توجه به شرایط هر دانشگاه و تصمیم بورد تخصصی رشته، گرایش‌های مدنظر هر دانشگاه در دفترچه‌ی کنکور ارشد اعلام می‌شود.

برای آشنایی با گرایش‌های مختلف مدیریت کسب‌وکار این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA را بشناسید

چرا انتخاب دانشگاه در انتخاب رشته اهمیت دارد؟

با توجه به شرایط امروزه‌ی صنعت، دانشگاه اهمیت بسیار بالایی دارد؛ خصوصاً در رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار (MBA) صاحبان کسب‌وکار دقت زیادی به دانشگاه محل تحصیل یا فارغ‌التحصیلی شما نشان می‌دهند. عموماً در هنگام استخدام دانشگاه‌های برتر جذابیت بیشتری برای مدیران دارند.

در این دانشگاه‌ها کیفیت آموزش بالاتر است و افراد دانش روز را دریافت می‌کنند؛ هم‌چنین نام اساتیدی که در این دانشگاه‌ها در حال آموزش دانشجویان هستند به مدرک آن دانشگاه و درنتیجه، تحصیل شما اعتبار می‌بخشد.

خصوصاً در دانشگاه‌های برتر این رشته موقعیت‌های شغلی مرتبط بالاتر است و مدیران در زمان استخدامی ذکر می‌کنند که به‌دنبال فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها هستند؛ هم‌چنین نام دانشگاه‌های برتر که در رتبه‌بندی مجله‌ی «تایمز» هم قرار دارند باعث می‌شود در شرایط یکسان با افراد دیگر دانشگاه‌ها در زمان اپلای برای دانشگاه‌ها خارج از ایران موقعیت بهتری در به‌دست‌آوردن موقعیت مدنظر خود داشته باشید.

سهم گرایش در انتخاب رشته چقدر است؟

درجه‌ی دوم اهمیت در زمان انتخاب رشته برای گرایش است؛ خصوصاً در زمانی که دانشگاه خود را مشخص کردید و رتبه‌ی شما متناسب با دانشگاه مدنظرتان است، اهمیت گرایش مشخص می‌شود.

در اینجا شما باید از میان گرایش‌های ارائه‌شده در آن دانشگاه گرایش‌هایی را که به آن‌ها علاقه‌ی بیشتری دارید به‌ترتیب انتخاب کنید.

به‌این دلیل گرایش، در مقایسه با دانشگاه، اهمیت کمتری دارد که امکان تغییر گرایش یا انتخاب دروس از گرایش‌های دیگر در دانشگاه وجود دارد، اما امکان تغییر دانشگاه وجود ندارد.

در رشته مدیریت گرایش‌ها تا حد زیادی مشابهت دارند و ۳۶ واحد از ۴۸ واحد در میان گرایش‌های مختلف مشابه است؛ بنابراین تفاوت گرایش‌ها کمتر احساس می‌شود. بااین‌حال باید توجه کنید که هم برای ارائه‌ی مقاله و هم برای ورود به بازار کار ممکن است لازم باشد زمان بیشتری را برای درس‌های اصلی گرایش خود بگذارید؛ بنابراین برای انتخاب گرایش به توانایی‌ها، شخصیت و علاقه‌های خود نیز باید توجه زیادی کنید.

برای آشنایی بیشتر با واحدهای درسی هر گرایش و سرفصل‌های آن‌ها این مطلب را مطالعه کنید:

با دروس MBA آشنا شوید

جدای از علاقه، بعضی از گرایش‌های پرطرفدارتر از بقیه است. برای آشنایی با پرطرفدارترین گرایش‌های MBA این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین گرایش کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) کدام است؟

دانشگاه و گرایش بر اعتبار مدرک چقدر تأثیر می‌گذارد؟

در ایران دانشگاه‌های شناخته‌شده اعتبار بالاتری دارند. زمانی که شما می‌خواهید برای بخشی تقاضای همکاری داشته باشید، اگر از دانشگاه مطرح‌تری فارغ‌التحصیل شده باشید و مدرک شما اعتبار بالاتری برای مدیران کسب‌وکار داشته باشد، مراحل جذب شما آسان‌تر خواهد شد.

بنابراین دانشگاه و اعتبار دانشگاه بر مدرک شما و درنتیجه بر اعتبار کار شما می‌افزاید. اینکه از دانشگاه بهتری فارغ‌التحصیل شوید و مدرک معتبرتری در دست داشته باشید، نشان‌دهنده‌ی کیفیت تحصیل شماست و در دیدگاه باقی افراد به شما تأثیرات زیادی خواهد گذاشت.

البته افراد زیادی نیز هستند که از دانشگاه‌های سطح پایین‌تر فارغ‌التحصیل شده و به جایگاه‌های بالایی رسیده‌اند. مهم‌ترین عامل در موفقیت شما تلاش شماست و با تلاش بیشتر می‌توانید به جایگاه مناسب خود برسید.

اولویت انتخاب رشته را چه چیزهایی تعیین می‌کند؟

در این مطلب فقط به دو عامل مؤثر بر انتخاب رشته پرداختیم و اولویت انتخاب رشته براساس آن‌ها را بررسی کردیم، اما برای رسیدن به بهترین گزینه شما باید عوامل مختلف دیگری را هم در نظر بگیرید.

انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین کارهایی است که با آن شما مسیر زندگی خود را تعیین می‌کنید. تصمیم‌گیری، نه‌فقط در زمان انتخاب رشته، درست زمانی که شما آمادگی برای کنکور را شروع می‌کنید اهمیت می‌یابد؛ چون شما با توجه به این عوامل هدف‌تان را انتخاب می‌کنید و براساس هدفی که انتخاب می‌کنید برای دوره‌ی آمادگی برای کنکور برنامه‌ریزی می‌کنید.

برای آشنایی کامل با عوامل مختلف مؤثر بر انتخاب رشته این مطلب را بخوانید:

معیارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد چیست و برای بهترین انتخاب باید به چیزهایی توجه کرد؟

سوالات متداول

گرایش‌های مختلف رشته مدیریت کسب‌وکار چقدر باهم متفاوتند؟

گرایش‌های MBA دروس مشترک زیادی دارند. در حقیقت گرایش‌های MBA در 12 واحد از 48 واحد درسی باهم تفاوت دارند.

بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته مدیریت کسب و کار کدامند؟

در رتبه اول دانشگاه‌هاي اين رشته، دانشگاه صنعتي شريف و بعد از آن دانشگاه تهران و صنعتي اميرکبير از بهترين دانشگاه‌هاي ارائه دهنده اين رشته هستند.

با رشته MBA مي‌توان اپلاي کرد؟

بله شما مي‌توانيد با اين رشته براي دکتري يا به صورت کاري اپلاي کنيد.

با رشته مديريت کسب و کار براي کدام رشته‌ها مي‌توان اپلاي کرد؟

شما ميتوانيد براي DBA يا به صورت تخصصي براي هريک از گرايش‌هاي رشته مديريت اپلاي کنيد.