چقدر با بودجه بندی مجموعه طراحی کنکور عمران آشنا هستید؟ در این مطلب به‌سراغ یکی دیگر از مجموعه سؤالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران و بودجه‌بندی آن رفته‌ایم؛ توضیح داده‌ایم که این مجموعه از چه بخش‌هایی تشکیل شده است، چه خصوصیاتی دارد و بودجه بندی آن در آزمون کارشناسی ارشد عمران چگونه است.

بودجه بندی مجموعه طراحی کنکور عمران

ششمین و آخرین مجموعه دفترچه آزمون کارشناسی‌ارشد عمران مجموعه طراحی است که مانند مجموعه زبان، در قالب ۳۰ سؤال طرح می‌شود.‌

باآنکه درس‌های این مجموعه، به‌دلیل ارائه مباحثی درباره طراحی سازه‌ها و راه‌ها، ماهیت ملموس‌تری برای مهندس عمران در مقایسه با دیگر درس‌های کنکوری دارد، متأسفانه تعداد زیادی از داوطلبان برنامه‌ریزی مناسبی برای مطالعه درس‌های این مجموعه ندارند.

طبیعتاً با توجه به حجم مطالب دیگر مجموعه‌های آزمون کارشناسی ارشد و البته تعداد نسبتاً زیاد دروس مجموعه طراحی، فازبندی مناسب برای مطالعه بهینه و منطقی این مجموعه ضرورت دارد.

قطعاً در صورت برنامه‌ریزی مناسب برای مطالعه مجموعه طراحی و درنتیجه، کسب درصد مناسب از این مجموعه می‌توان تفاوت مشهودی با رقیبان ایجاد کرد.

بخش‌های مختلف مجموعه طراحی

۲۰ سؤال ابتدایی مجموعه طراحی از درس‌های سازه‌های فولادی و بتنی و ۱۰ سؤال پایانی از درس‌های راه‌سازی و روسازی راه طرح می‌شود؛ بنابراین سؤالات این مجموعه به‌این صورت طرح می‌شود:

  • سازه‌های فولادی (۱۰ سؤال)
  • سازه‌های بتنی (۱۰ سؤال)
  • راه‌سازی (۵ سؤال)
  • روسازی راه (۵ سوال)

سؤالات آزمون‌های چند سال اخیر کنکور کارشناسی ارشد و پاسخنامه‌های آن‌ها را اینجا دانلود کنید:

دانلود سؤالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد عمران ۱۵ سال اخیر

سازه‌های فولادی و بتنی

در درس سازه‌های فولادی، عمدتاً به طراحی اعضای کششی، فشاری، خمشی و برشی و طراحی اتصالات جوشی و پیچی پرداخته می‌شود.

بیشتر مباحث درس سازه‌های بتنی نیز به طراحی خمشی، برشی و پیچشی اعضا و طراحی ستون‌ها و دال‌های بتن‌آرمه مربوط است.

اکثر داوطلبان درمورد درس‌های سازه‌های فولادی و بتنی ذهنیت چندان خوبی ندارند؛ درصورتی‌که با مطالعه مباحث مهم و زودبازده این دو درس می‌توان به درصد قابل‌توجهی از سؤالات آن‌ها در کنکور پاسخ داد.

ویژگی مثبت این دو درس مرحله‌بندی آن است. می‌توان با انتخاب هوشمندانه برخی مباحث، با صرف زمان نه‌چندان زیاد، به تعداد چشمگیری از سوالات آن پاسخ داد؛ به‌این ترتیب، مباحث طراحی اعضای کششی و فشاری، اتصالات جوش و پیچ در درس سازه‌های فولادی (جمعاً ۳ فصل) و طراحی خمشی و برشی در درس سازه‌های بتنی (جمعاً ۲ فصل) در مرحله اول مطالعه قرار می‌گیرند. این 5 فصل، بااینکه به‌لحاظ حجم مطالب ۴۰ درصد محتوا را تشکیل می‌دهند، حدود ۶۰ درصد تست‌های کنکور این دو درس از این فصل‌ها طرح می‌شود.

لازم به ذکر است که مفهوم‌های بنیادی درس‌های مجموعه مکانیک جامدات، به‌ویژه مقاومت مصالح، پیش‌نیاز بسیاری از مباحث درس‌های سازه‌های فولادی و بتنی است.

راه‌سازی و روسازی

درس راه‌سازی در مقایسه با روسازی مفهومی‌تر است و عمده مبحث‌های این درس به قوس‌های افقی و قائم، عملیات خاکی و منحنی بروکنر مربوط است.

در درس روسازی مفاهیم حفظی نقش پررنگی دارند و لازم است که داوطلبان قبل از مطالعه هر فصل، به حجم حفظیات و اهمیت آن فصل توجه کنند.

از مطالب مهم درس روسازی می‌توان به مباحث قیر، آسفالت، بارگذاری و طراحی اشاره کرد.

راهسازی و روسازی از دروس ساده کنکور به حساب می‌آیند و حذف این دو درس از برنامه مطالعاتی کنکور کارشناسی‌ارشد، به‌هیچ وجه، منطقی نیست.

پاسخنامه تشریحی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران ۱۴۰۱ را از اینجا دانلود کنید:

دانلود پاسخنامه تشریحی کنکور ارشد عمران ۱۴۰۱

بودجه بندی مجموعه طراحی کنکور عمران

بودجه بندی مجموعه طراحی کنکور عمران به‌تفکیک بودجه بندی دروس سازه‌های فولادی و بتنی و بودجه بندی دروس راه‌سازی و روسازی از این قرار است:

بودجه‌بندی دروس سازه‌های فولادی و بتنی

بودجه بندی مجموعه طراحی کنکور عمران - طراحی سازه‌های فولادی و بتنی

بودجه‌بندی دروس راه‌سازی و روسازی

بودجه بندی مجموعه طراحی کنکور عمران - راه‌سازی و روسازی

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد عمران آماده می‌شوید، کلاس‌های آنلاین کنکور ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس به شما امکان می‌دهد از هر نقطه‌ی جغرافیایی به بهترین استادان و جامع‌ترین برنامه‌ریزی کنکور ارشد این رشته دسترسی داشته باشید.

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس به‌صورت کاملاً پویا و تعاملی برگزار می‌شود تا شما بیشترین یادگیری را داشته باشید. همین‌طور شرکت در این کلاس‌ها، به‌دلیل ماهیت تست‌محوربودن و کنکوری‌بودن آن‌ها، این امکان را به شما می‌دهد تا در کمترین زمان بیشترین مطالب را یاد بگیرید و به‌صورتی کارآمد آن‌ها را مرور و جمع‌بندی کنید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس و مشاوره رایگان و استفاده از تخفیف‌ها روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

نویسنده: محمد تأخیری (ارتباط تلگرامی: Mohammad_Takhiri@)