چقدر با مجموعه مکانیک سیالات و هیدرولیک کنکور کارشناسی ارشد عمران آشنایی دارید؟ اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران هستید، در ادامه این مطلب این مجموعه را به‌صورت کامل معرفی کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم براساس سؤالات سال‌های اخیر کنکور کارشناسی ارشد عمران، بودجه بندی این مجموعه از سؤالات چگونه بوده است.

بودجه بندی مکانیک سیالات و هیدرولیک کنکور ارشد عمران

پنجمین مجموعه دفترچه آزمون کارشناسی‌ارشد عمران مجموعه مکانیک سیالات و هیدرولیک است که در قالب ۲۰ سؤال طرح می‌‌‌شود.‌ این مجموعه، در کنار مجموعه‌های مکانیک جامدات و خاک، دروس اصلی کنکور ارشد عمران را تشکیل می‌دهد.

بخش‌های مختلف مجموعه مکانیک سیالات و هیدرولیک

در کنکور ارشد عمران از ۲۰ سؤال این مجموعه ۱۲ سؤال مربوط به درس مکانیک سیالات و ۸ سؤال مربوط به درس هیدرولیک است.

مکانیک سیالات

مکانیک سیالات درسی مفهومی و محاسباتی است؛ بااین‌حال در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران طرح تست در زمینه این درس غالباً محاسباتی است. برخلاف تصور رایج، مکانیک سیالات درسی قابل‌فهم و به‌زبان ساده، مهارشدنی است. شاید مهم‌ترین عاملی که به این تصور نادرست دامن می‌زند، تدریس پیچیده این درس در جزوه‌های دانشگاهی و مهم‌تر از آن، درس‌نامه‌های مشکل‌دار و گاه غلط در برخی از منابع کنکوری و حل طولانی و پرحجم تست‌های کنکور در این منابع است. این در حالی است که با تسلط کافی بر این درس، می‌توان تقریباً به همه تست‌های آن با یک قضاوت ساده مهندسی و یا حداکثر یک محاسبه کوتاه پاسخ داد.

برای رسیدن به این سطح آمادگی لازم است ضمن تسلط نسبی بر دروس ریاضی، استاتیک و دینامیک، از یک منبع آموزشی مناسب استفاده کنید؛ در غیر این صورت، مطالعه این درس می‌تواند زمان‌بر باشد.

به‌جز فصل‎های سوم (مفاهیم جریان سیالات) و پنجم (جریان در مجاری تحت فشار)، سه فصل دیگر با یکدیگر وابستگی چندانی ندارند.

فصل‌بندی صحیح و استاندارد درس مکانیک سیالات به‌این شرح است:

  • مفاهیم اساسی سیالات
  • هیدرواستاتیک (سکون سیالات)
  • مفاهیم جریان سیالات
  • آنالیز ابعادی و مطالعات مدلی 5) جریان در مجاری تحت فشار

پاسخنامه تشریحی کنکور ارشد عمران ۱۴۰۱ را از اینجا دانلود کنید:

دانلود پاسخنامه تشریحی کنکور ارشد عمران ۱۴۰۱

هیدرولیک

از دید اکثر دانشجویان، یادگیری این درس از درس مکانیک سیالات ساده‌تر است. هیدرولیک، همانند مکانیک سیالات، درسی مفهومی و محاسباتی است. در این درس درک مفاهیم به‌شدت بر توانایی پاسخ به تست‌های محاسباتی مؤثر است.

هرچند که تاکنون در طرح تست‌های کنکور بیشتر به تست‌های محاسباتی پرداخته شده است، در سال‌های اخیر توجه طراحان به طرح تست‌های مفهومی در مقایسه با گذشته بیشتر شده است.

با اینکه مطالب فصل‌های مختلف این درس تقریباً از یکدیگر مستقل هستند، احتمال طرح تست‌های ترکیبی بسیار زیاد است.

برای درک مطالب این درس باید به معادلات اساسی مکانیک سیالات (پیوستگی، برنولی و مومنتم) که در فصل سوم درس مکانیک سیالات به آن‌ها پرداخته می‌شود تسلط کافی داشت.

  • این درس ۵ فصل به‌این شرح را شامل است:
  • مفاهیم اولیه جریان در کانال‌های باز
  • اصل انرژی در کانال‌های باز و کاربردهای آن
  • اصل اندازه حرکت در کانال‌های باز و کاربردهای آن
  • جریان یکنواخت در کانال‌های باز
  • جریان متغیر تدریجی (دائمی) در کانال‌های باز

بودجه بندی مکانیک سیالات و هیدرولیک

براساس آزمون‌های کنکور کارشناسی ارشد عمران در سال‌های اخیر، بودجه بندی مکانیک سیالات و هیدرولیک به‌ترتیب در جدول‌های زیر آمده است:

بودجه بندی مکانیک سیالات و هیدرولیک

برای آشنایی با بودجه‌بندی مکانیک جامدات کنکور ارشد عمران کلیک کنید:

بودجه‌بندی مکانیک جامدات کنکور ارشد عمران

با کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس در کنکور ارشد عمران رتبه‌برتر شوید!

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس به شما کمک می‌کند از هر نقطه‌ جغرافیایی به کامل‌ترین آموزش کنکور ارشد عمران دسترسی داشته باشید و برای آزمون کارشناسی ارشد به آمادگی کامل برسید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران کافه‌تدریس و همین‌طور اطلاع از وبینارهای رایگان به این لینک سر بزنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

نویسنده: محمد تأخیری (ارتباط تلگرامی: Mohammad_Takhiri@)