رتبه برتر شدن چه ملزوماتی دارد؟ سبک زندگی رتبه‌های برتر با داوطلبان دیگر متفاوت است. ما می‌توانیم قدم‌هایی برای رتبه برتر شدن برداریم و خود را به این دسته از افراد نزدیک‌تر کنیم. رتبه‌های برتر صرفاً هوش بالایی ندارند، بلکه تلاش و سبک زندگی رتبه برتری دارند. اگر شما هم می‌خواهید رتبه برتر باشید، می‌توانید با رعایت نکته‌هایی خود را به این سبک از زندگی برسانید.

سبک زندگی رتبه‌های برتر

در طول دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد شما باید بتوانید به‌صورت منظم مطالعه کنید. طبعاً این کار انرژی و توان زیادی می‌گیرد. شما باید روی یک هدف که کسب رتبه‌ی دلخواه است تمرکز کنید. نکته‌ی مهم اینجاست که شما نمی‌توانید زندگی عادی را متوقف کنید، اما با رعایت بعضی نکات می‌توانید به رتبه برتر برسید.

در دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد باید بتوانید طبق برنامه‌ریزی درسی‌تان جلو بروید. در همین حین مهم است که شما شرایط کنکور را در تمامی روزهای مانده به آزمون طراحی کنید. فرض کنید شما عادت دارید که شب‌ها درس بخوانید، اما آزمون صبح برگزار می‌شود؛ این یعنی شما عادت ندارید که صبح‌ها سرحال باشید. طبعاً یک‌شبه نیز نمی‌توانید زندگی خود را تغییر دهید. این کار به برنامه‌ریزی و زمان نیاز دارد. شما برای جاانداختن هر عادت به یک دوره‌ی ۳۰ تا ۴۰ روزه نیاز دارید. برای آمادگی برای کنکور دست‌کم از دو ماه قبل باید سبک زندگی کنکوری را اجرا کنید.

یک رتبه برتر تمامی روش‌ها را به کار می‌گیرد تا به هدف خود نزدیک شود.

سبک زندگی کنکوری را از همین امروز در پیش بگیرید

۷ قدم برای رتبه برتر شدن

همان‌طور که گفتیم برای رتبه برتر شدن باید قدم‌هایی را طی کنید. در ادامه این قدم را معرفی می‌کنیم:

۱. تنبلی را کنار بگذارید

مهم‌ترین عامل برای رسیدن به رتبه خوب کنارگذاشتن تنبلی است. کنکور کارشناسی ارشد زمان کوتاهی دارد و شما باید از تک‌تک لحظه‌های خود استفاده کنید. به دنبال رندشدن ساعت، هفته و ماه نباشید؛ همین الان هدف‌های خود را مشخص کنید و به خودتان قول دهید تا به آن نرسیده‌اید، آن را رها نکنید. برنامه‌ریزی خود را شروع کنید و از همان لحظه آن را اجرا کنید تا قدم اول برای رتبه برتر شدن را بردارید.

۲. موضوع‌های اضافی را حذف کنید

در زمان کنکور شما به تمرکز و آرامش نیاز دارید؛ برای همین یکی از قدم‌هایی که برای رتبه برتر شدن باید بردارید حذف آدم‌های اضافی است. کسانی که شما را ناامید می‌کنند و آرامش شما را دچار مختل می‌کنند حذف کنید. این افراد، نه‌تنها در دوره پراهمیت کنکور، در زندگی به شما آسیب می‌زنند. حذف این دسته از افراد که شما را از هدف‌تان دور می‌کنند قدم بعدی برای رتبه برتر شدن است.

۳. تلفن‌همراه‌تان را مدیریت کنید

یکی از مخرب‌ترین عوامل در دوره کنکور گوشی و شبکه‌های اجتماعی است. مدیریت و کنترل کار با گوشی تلفن همراه یکی از چالش‌های افراد در زمان مطالعه است. اگر نتوانید زمان خود را در تلفن همراهتان کنترل کنید، زمان باارزش‌تان در دوره کنکور را از دست می‌دهید. سعی کنید تا جای ممکن شبکه‌های اجتماعی، مانند توئیتر و اینستاگرام، را در زمان کنکور خود حذف کنید و تمرکزتان را روی درس خود نگهدارید؛ البته می‌توانید از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که برای مطالعه هستند برای بهتر مطالعه کردن بهره ببرید.

برای کنترل گوشی تلفن‌همراه در دوره کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

اعتیاد به گوشی تلفن همراه را چگونه ترک کنیم؟

۴. منابع خود را مدیریت کنید

قبل از شروع مطالعه دور خود را پر از منابع متنوع نکنید. سعی کنید از یک منبع شروع کنید و بعد از اتمام آن به سراغ منابع دیگر بروید. داشتن یک منبع مناسب از داشتن صد تا منبع متفاوت بهتر است؛ برای همین قبل از شروع با افراد خبره در رشته خود مشورت کنید و بعد آن‌ها را تهیه کنید. رتبه‌های برتر سال‌های گذشته از مراجع مناسب برای پیداکردن منابع درست هستند.

۵. ساعت مطالعه خود را بالا ببرید

کنکور کارشناسی ارشد، برخلاف کنکور کارشناسی، کمتر از یک سال طول می‌کشد. اکثر افراد برای کنکور کارشناسی ارشد حدوداً ۸ تا ۹ ماه زمان می‌گذارند؛ پس باید از این دوره به‌خوبی استفاده کنید. سعی کنید از تمامی ساعت‌های آزاد روز خودتان برای مطالعه استفاده کنید. روزهای تعطیل زمان طلایی شماست تا بتوانید ساعت‌های مطالعه خود را به بالاترین حد خودتان برسانید.

۶. ساعت خواب مناسب داشته باشید

داشتن خواب منظم به‌اندازه داشتن برنامه مطالعه منظم اهمیت دارد. در این دوره شما انرژی خوبی نیاز دارید و داشتن ساعت خواب مناسب انرژی شما را تأمین می‌کند. سعی کنید از مکان خواب مناسب استفاده کنید؛ همچنین هر شب در ساعت معین به رخت‌خواب بروید تا صبح بتوانید باانرژی بیشتری مطالعه کنید.

۷. روش مطالعه درست را در پیش بگیرید

روش مطالعه صحیح مهم‌ترین قدم برای مطالعه درست کنکور و رتبه برتر شدن است. سعی کنید برنامه‌ریزی منظمی انجام دهید و روش مطالعه مناسب هر درس را یاد بگیرید. وبینارهای اساتید و مشاوران رتبه‌های برتر می‌تواند یکی از راه‌هایی باشد که شما روش مطالعه صحیح را یاد بگیرید. سعی کنید روش درست را از اساتید و روش‌های نادرست را از رتبه‌های برتر جمع‌آوری کنید و در زمان مطالعه خود آن‌ها را به کار بگیرید.

برای آشنایی با روش صحیح مطالعه این مطلب را مطالعه کنید:

روش صحیح مطالعه برای کنکور چگونه است و چگونه انجام می‌شود؟