ام بی ای (MBA) از رشته‌هایی است که با شنیدن نام آن به‌یاد مدیران ارشد و سطوح بالای سازمان‌ها می‌افتیم. در این مقاله قصد داریم از صفر تا صد رشته ام بی ای را برای شما معرفی کنیم.

رشته MBA که در ایران به طور رسمی با نام مدیریت کسب و کار شناخته می‌شود از رشته‌های بسیار پرطرفدار در جهان است. بسیاری از مدیران دنیا بعد از کسب تجربه در کسب‌وکار خود، مدرک MBA را اخذ می‌کنند تا در دید بهتری درمورد مدیریت کسب‌وکار خود داشته باشند.

رشته MBA در ایران نیز طرفداران زیادی دارد؛ این رشته هم در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و هم در آموزشگاه‌ها به‌صورت آزاد می‌توان در دوره MBA شرکت کرد. درواقع در حال حاضر MBA جذاب ترین رشته کارشناسی ارشد است.

اعتبار مدرک ام بی ای در ایران چقدر است؟

شاید اگر با بسیاری از مردم در مورد مدیریت در ایران صحبت کنیم، نقطه مشترک همه ضعف در مدیریت است. در دنیای امروز که کسب‌وکارها به‌شدت در حال پیشرفت هستند داشتن دانش مدیریت آن هم مدیریت کسب‌وکار بسیار می‌تواند کارساز باشد. کسی که در رشته MBA تحصیل می‌کند به‌صورت کاربردی با مسائل مختلف روبه‌رو می‌شود و دانش کافی را برای مدیریت‌کردن در زمینه‌های مختلف کسب می‌کند. خوشبختانه دانشگاه‌های کشور برای رشته MBA بر خلاف دید سنتی آموزش مدیریت عمل می‌کنند و یک مدیریت کاربردی را تدریس می‌کنند. این یکی از بزرگترین تفاوت‌های رشته MBA و دیگر رشته‌های مدیریت است.

سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف نیز نسب به فارغ التحصیلان رشته MBA دید مثبتی دارند و داشتن این مدرک هم در ارتقای شغلی تاثیرگذار است و هم در استخدام نقطه‌ی روشنی در رزومه فرد خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با MBA می‌توانید این مطلب را هم نگاه کنید:

رشته MBA چیست و چگونه می‌توان در مدیریت کسب‌وکار موفق بود؟

ام بی ای را به طور کامل بشناسید

درآمد رشته ام بی ای در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته ام بی ای بسیار گسترده و رقابتی است. بعد از فارغ التحصیل شدن از رشته MBA شما این قابلیت را خواهید داشت که در هر زمینه‌ی مرتبط با کسب و کارها فعالیت کنید. از زمینه‌ی مالی شرکت تا عملیات اصلی یا حتی مدیریت منابع انسانی. با کسب دانش در این رشته شما یک فرد حرفه‌ای خواهید بود که با مطالعه و کسب تجربه در کار می‌توانید به سطوح بالای سازمان و یا شرکت خود دست یابید و درآمد بالایی کسب کنید.

بازار کار گرایش‌های MBA را بشناسید!

دروس رشته MBA

در دوره MBA شما دروس مختلفی را آموزش می‌بینید. در اکثر دانشگاه‌های کشور رشته ام بی ای به صورت ۴۸ واحدی در مقطع ارشد ارائه می‌شود و این نشان دهنده اهمیت دروس مختلف این رشته است. از دروس بسیار مهم رشته MBA می‌توان مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژی، اقتصاد، تحقیقات بازار، مدیریت منابع انسانی، مدیریت عملیات را نام برد و بعد از گذراندن این دروس با توجه به گرایش درس‌هایی مانند مذاکره، تبلیغات و زنجیره‌ی تأمین خواهید داشت.

گرایش های رشته MBA

گرایش‌های رشته MBA به طور کلی هفت گرایش هستند که در مقاله وبلاگ کافه‌تدریس به طور کامل بررسی شده‌اند.

گرایش‌های رشته MBA به صورت زیر هستند:

  • مالی
  • بازاریابی
  • استراتژی
  • منابع انسانی
  • عملیات و زنجیره تامین
  • فناوری
  • سیستم‌های اطلاعاتی

با کلیک روی این لینک به مقاله معرفی گرایش‌ها دسترسی داشته باشید:

معرفی گرایش‌های رشته MBA

کدام گرایش مدیریت MBA بهتر است؟

اینکه کدام یک از گرایش‌های مدیریت MBA بهتر است تابع علاقه مندی‌ها و انتظارات شغلی هر فرد است. همه گرایش‌های رشته ام بی ای در سازمان‌ها و شرکت‌ها کاربرد دارند و همه در کنار هم کار می‌کنند. با مطالعه مقاله مربوط به معرفی گرایش‌ها بیشتر با فرصت‌های شغلی و آینده این گرایش‌ها آشنا می‌شوید.

بهترین گرایش کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) کدام است؟

دانشگاه‌های کشور در رشته مدیریت کسب و کار

رشته مدیریت کسب و کار در اکثر دانشگاه‌های کشور در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. دانشگاه‌های برتر کشور معمولا رشته مدیریت کسب و کار را بری آموزش مدیریت به دانشجویانی که در کارشناسی رشته فنی مهندسی داشته‌اند ارائه ‌می‌کنند. البته از هر رشته‌ای در دوره کارشناسی می‌توان برای کارشناسی ارشد ام بی ای اقدام کرد.

مهم‌ترین دانشگاه‌های ارائه‌کننده‌ی رشته‌ی MBA:

  • دانشگاه شریف
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه امیرکبیر
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه علم و صنعت
  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه مالک اشتر

برای آشنایی با دانشگاه‌های برتر کشور در رشته مدیریت کسب و کار این مقاله را مطالعه کنید:

معرفی دانشگاه‌های کشور در رشته MBA

رشته MBA دانشگاه شریف

اولین دانشگاه ارائه‌کننده‌ی رشته مدیریت کسب و کار MBA در کشور دانشگاه شریف بوده است. این دانشگاه در حال حاضر نیز رشته MBA را در دانشکده مدیریت و اقتصاد برگزار می‌کند. برای آشنایی کامل با رشته ام بی ای در دانشگاه شریف مقاله مربوط به معرفی این دانشکده را مطالعه کنید:

رشته MBA دانشگاه شریف

معرفی کنکور رشته مدیریت کسب و کار ‌MBA

کنکور MBA

برای راه‌یابی به دانشگاه‌های کشور و تحصیل در رشته ام بی ای باید از سدی به‌نام کنکور مدیریت کسب و کار عبور کنید. موفقیت در این کنکور نیازمند شناخت کامل از دروس و انتخاب منابع درست است. در این مقاله کنکور این رشته را به‌طور کامل بررسی کرده ایم. اگر به‌تازگی با این رشته آشنا شده‌اید و از دروسی که در کنکور این رشته امتحان داده می‌شوند خبر ندارید، با مطالعه‌ی این مقاله با کنکور رشته ام بی ای آشنا شوید:

معرفی کنکور MBA

منابع کنکور MBA

برای شرکت در کنکور ام بی ای لازم است منابع این کنکور را برای سه درس ریاضی عمومی، جی‌مت و زبان به‌طور کامل بشناسید. شما باید بهترین منبع را برای مطالعه انتخاب کنید. کافه تدریس با مشورت اساتید این دروس منابع کنکور MBA را معرفی کرده است. این مقاله را در این لینک مطالعه کنید:

منابع کنکور MBA

کافه‌تدریس برای کنکور کارشناسی ارشد رشته MBA کلاس‌های تخصصی برای تمام دروس این کنکور را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کند. داوطلبان کنکور MBA می‌توانند با استفاده از این کلاس‌های آنلاین از بهترین اساتید دروس این رشته استفاده کنند و راه را برای قبولی خود در بهترین دانشگاه‌های کشور در این رشته هموار کنند.

سوالات متداول

کافه تدریس برای دروس دانشگاهی MBA نیز کلاس ارائه می‌دهد؟

در حال حاضر کافه تدریس تنها دروس کنکور مدیریت کسب و کار را ارائه می‌دهد. کتب معروف دروس دانشگاهی در این مطلب ارائه شده است.

تفاوت گرایش‌ها در رشته MBA چیست؟

در بسیاری از بخش‌ها گرایش‌ها دروس مشترک دارند اما در دروس تخصصی از یکدیگر جدا شده و هر یک از گرایش‌ها تخصص خود را آموزش می‌بینند.

چند گرایش در رشته MBA وجود دارد؟

رشته MBA در ۷ گرایش در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شود.

رشته MBA چند واحد دارد؟

رشته MBA در ۴۸ واحد ارائه می‌شود. ۳۶ واحد از این ۴۸ واحد در بین گرایش‌ها مشترک است و ۱۲ واحد اختصاصی را هر یک از گرایش‌ها جداگانه می‌گذارنند.

موارد امتحانی کنکور MBA چه دروسی هستند؟

در رشته MBA، ریاضی عمومی ۱و۲، استعداد و آمادگی تحصیلی و زبان تخصصی مدیریت کسب و کار مورد سوال قرار می‌گیرند.

دپارتمان MBA کافه‌تدریس