برای شروع مطالعه کنکور از تابستان چه چیزهایی را باید در نظر گرفت؟ بسیاری از داوطلبان مطالعه برای کنکور را از تابستان شروع می‌کنند. این کار به آنان کمک می‌کند بتوانند در صورت بروز مشکل در ادامه‌ی راه از زمانی که در تابستان مطالعه کردند برای جبران آن استفاده کنند و از باقی داوطلبان جلو بیفتند. به‌خصوص برای افرادی که شاغل هستند یا هم‌زمان در دانشگاه درس می‌خوانند، تابستان زمان مهمی خواهد بود. این دسته باید با اراده‌ی قوی به این راه وارد شوند و تصمیم‌های درستی برای شروع در تابستان بگیرند. در ادامه این مطلب نکات مهم شروع مطالعه کنکور از تابستان برای آزمون کارشناسی ارشد را توضیح داده‌ایم.

شروع مطالعه کنکور از تابستان

برای بسیاری ممکن است این سؤال باشد که از تابستان شروع کنیم یا پاییز. پاسخ این سؤال بستگی به هدفی دارد که برای ادامه‌ی راه دارید. اگر تصمیم دارید که هم‌زمان با کنکورتان سر کار هم بروید یا هم‌زمان با کنکور روی پایان‌نامه و مقاله خود نیز کار کنید داستان فرق می‌کند. این هم که هدف‌تان چه رتبه‌ای است، آیا قبولی در دانشگاه‌های برتر برای‌تان اهمیت دارد یا نه بسیار تعیین‌کننده است. پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کند تا بدانید تابستان زمان شروع مناسبی برای شماست یا نه. ممکن است شما فردی باشید که در دوره‌ی کنکور درس‌تان پایان یافته و جایی هم مشغول‌به‌کار نیستید و زمان آزاد زیادی دارید؛ پس ممکن است کمی زودتر یا دیرتر وارد مسیر کنکور شدن تأثیر زیادی برای‌تان نگذارد. شما می‌توانید در ادامه با ساعت مطالعه‌ی بالاتر زمان را جبران کنید.

چگونه از تابستان شروع کنیم؟

یکی از سؤالات عمده این است که با توجه به گره‌خوردن نام تابستان با تفریح و خوش‌گذرانی چگونه از تفریحات دل بکنیم و به سراغ مطالعه و درس برویم. باید به این موضوع توجه کنید که مطالعه کنکور در تابستان به شما کمک می‌کند در طی مسیر فشار و استرس کمتری را متحمل شوید؛ همچنین در طی مسیر اگر اتفاقی برنامه‌ریزی‌نشده برای‌تان بیفتد، می‌توانید از شروع تابستان برای جبران زمان ادامه‌ی راه استفاده کنید.

این مسئله زمانی که شما دانشجو باشید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شما در دی‌ماه درگیر امتحانات پایانی خود خواهید بود؛ بنابراین زمانی که از تابستان خود ذخیره کرده‌اید بسیار به کار شما خواهد آمد.

اگر نگران تفریح در زمان کنکور هستید، این مطلب را مطالعه کنید:

بایدها و نبایدها تفریح در زمان کنکور کارشناسی ارشد چیست؟

چه برنامه‌ای برای تابستان داشته باشیم؟

اگر شما در کلاس‌های آنلاین و آموزشی شرکت کنید، استادان برنامه‌ی مناسب را در اختیارتان قرار می‌دهند. اگر تصمیم به خودخوانی کنکور گرفته باشید، باید به این نکته توجه کنید که برنامه‌ی هر شخص مختص خودش است. بهترین کسی که می‌تواند برنامه‌ریزی کند خود فرد است؛ چون نسبت به دیگران بیشتر خودش را می‌شناسد.

اگر با روش‌های درست برنامه‌ریزی‌کردن آشنا باشید، می‌توانید برنامه‌ی منحصربه‌فرد خود را برای اینکه در تابستان درس بخوانید آماده‌ی اجرا کنید.

البته ممکن است شما با برنامه‌ریزی مشکل داشته باشید، پس باید از یک مشاور یا از رتبه‌برترها کمک بگیرید. وبینار برنامه‌ریزی مکتوب هم روش مناسبی برای یادگیری نحوه برنامه‌ریزی است.

برای مشاهده وبينار برنامه‌ریزی مكتوب کلیک کنید:

وبينار برنامه‌ریزی مکتوب؛ دورخیز برای یک شروع اصولی

تصمیمات برای شروع مطالعه از تابستان

شما برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید باید تصمیم‌هایی را در همان ابتدا در تابستان برای خودتان بگیرید و به آن‌ها پایبند باشید.

سعی کنید قبل از گرفتن تصمیم‌های مهم‌تان با افرادی که آن‌ها را قبول دارید مشورت کنید. این افراد ممکن است دوست‌تان که این مسیر را پیش‌تر طی کرده است. یک مشاور مطمئن، استاد یا رتبه‌های برتر سال گذشته باشند. این افراد مشاوران مناسبی خواهند بود. شما این مسیر را یک بار می‌خواهید طی کنید؛ پس زمان سعی‌وخطا ندارید و باید به مسیرتان مطمئن باشید.

چون شما از تابستان شروع کرده‌اید، نباید به این امید باشید که زمان زیادی دارید؛ زمان به‌سرعت می‌گذرد و شما ممکن است عقب بمانید.

از زمان‌تان به‌خوبی استفاده کنید و آن را نسوزانید، اما باید به این نکته توجه کنید باید درعین‌حال زمان برای تفریح و استراحت هم از ابتدا تا انتها برای خود در نظر بگیرید.

از همین ابتدا به خودتان قول دهید که درس‌ها را با توجه به نیاز و اولویت‌شان در جای خود مرور کنید؛ همچنین تمرین و تست را از یاد نبرید.

به این نکته باید توجه کنید که تابستان زمان خلاصه‌نویسی نیست؛ خلاصه‌نویسی‌های‌تان را باید به آخر کار و دوره‌ی جمع‌بندی موکول کنید.

اگر می‌خواهید بدانید چه قدم‌هایی برای شروع باید بردارید مطالعه‌ی این مطلب کمک‌تان می‌کند:

شروع آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد قدم به قدم

شما در ابتدای کار هستید و منابع زیادی پیش روی شماست. سعی کنید خودتان را با تعداد زیاد منابع محصور نکنید و اگر در کلاسی شرکت کردید به استادتان اطمینان کنید و تحت‌تأثیر حرف‌های دیگر داوطلبان در گروه‌های مختلف قرار نگیرید.

شروع مطالعه از تابستان

توصیه‌هایی برای شروع از تابستان

اولین موردی که ممکن است شما را برای شروع مطالعه از تابستان عقب بنشاند نداشتن انگیزه است؛ درواقع، ما ابتدا باید دلیل بی‌علاقگی به مطالعه را در خودمان پیدا کنیم. همچنین موانعی را که باعث می‌شود تا به‌سمت بی‌میلی نسبت به درس کشیده‌ شویم در درون خود بیابیم. تا زمانی که ندانیم برای چه، به کدامین علت و بر اثر چه رخدادی از درس‌خواندن، به‌جای لذت‌بردن، فراری هستیم، هیچ‌وقت نخواهیم توانست مشکل را برطرف کنیم. دلیل‌های مختلفی برای فرار از درس وجود دارد که در ادامه آورده‌ایم:

نداشتن تمرکز در زمان مطالعه

تمرکز نداشتن باعث می‌شود نه‌تنها برای شروع از تابستان، برای شروع درس‌خواندن از هر زمانی انگیزه نداشته باشیم؛ پس باید بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. سعی کنید با انجام‌دادن بازی‌های هوش به مغزتان استراحت دهید؛ همچنین کمبود خواب نیز کم‌شدن تمرکز در طی مسیر را رقم خواهد زد. ورزش و پیاده‌روی در فضای باز حتی برای ۱۵ دقیقه در روز هم می‌تواند به تخلیه‌ی انرژی و افزایش تمرکز کمک کند.

گوش‌دادن به موسیقی بی‌کلام و کلاسیک و داشتن استراحت به‌میزان مناسب نیز می‌تواند به افزایش تمرکزتان کمک کند.

با راهکارهای افزایش تمرکز در مطالعه آشنا شوید!

کندخوانی

یکی از بدترین عادت‌های مطالعه‌‌ای اکثر دانش‌آموزان کندخوانی است. کندخوانی، نه‌تنها به عقب‌ماندن از برنامه‌ی درسی می‌انجامد، بدتر، خستگی ذهن و بی‌حوصلگی در هنگام مطالعه می‌آورد. برای ایجاد تعادل مناسب میان کمّیت و کیفیت مطالعه نباید به‌قدری جزئی و کند مطالعه کنید که حجم پیش‌روی بسیار ناچیز باشد. میزان هم نباید آن‌قدر زیاد باشد که استرس تمام‌کردن داشته باشید که سرسری از روی مباحث رد شوید.

راهنمای جامع مقابله با این مشکل را در این مطلب آورده‌ایم:

راهنمای جامع مقابله با کندخوانی

نداشتن استراحت کافی

گاهی داوطلبان یا اصلاً مطالعه نمی‌کنند یا جوری مطالعه می‌کنند که هیچ راه نفس‌کشیدن و استراحتی برای خودشان باقی نمی‌گذارند. اصولاً با افراد نوع اول که صحبت خاصی نخواهیم داشت، اما درمورد نوع دوم افراد باید بگوییم داشتن تعادل بهترین گزینه است.

نمی‌شود بدون هیچ استراحتی مطالعه کرد؛ زیرا درنهایت به‌جز کمبود انرژی چیزی نصیب‌تان نخواهد شد و از همه مهم‌تر، دچار دل‌زدگی از درس مدنظر خواهید شد. 

برای داشتن برنامه مناسب و دانستن اینکه چه زمانی باید استراحت کنید سعی کنید از تکنیک پومودورو استفاده کنید.

برای آشنایی با تکنیک پومودورو این مطلب را مطالعه کنید:

تکنیک پومودورو چیست و در مسیر کنکور چه کمکی به شما می‌کند؟

برای شروع از تابستان چند ساعت درس بخوانیم؟

بعد از برنامه‌ریزی اولیه و مشخص‌کردن منابعی که می‌خواهید آن‌ها را استفاده کنید. باید بدانید که چه میزان مطالعه باید داشته باشید.

در قدم اول باید مشخص کنید چه میزان زمان در طی هفته دارید. زمان‌های خاکستری خود را حتماً پیدا کنید. این زمان‌های خاکستری به شما کمک می‌کند تا بتوانید مطالعه‌ی خودتان از تابستان را به‌درستی شروع کنید.

اینکه شما بدانید چند ساعت در هفته به‌صورت آزاد دارید به برنامه‌ریزی بهتر شما کمک می‌کند. شما ممکن است هم‌زمان کار کنید یا درگیر پروژه‌های پایانی کارشناسی یا دروس ترم تابستان باشید.

برنامه ریزی کنکور MBA ـ نبایدها و بایدهای برنامه‌ریزی موفق

بعد از اینکه میزان کل زمان‌تان در تابستان را به دست آوردید باید توان خودتان را نیز در نظر بگیرید. سعی نکنید از همان روز اول ۶ ساعت زمان برای مطالعه در نظر بگیرید؛ زیرا نه‌تنها شما را خسته خواهد کرد، بلکه به‌دلیل اینکه مغزتان توانایی این حجم مطالعه را ندارد، کاری می‌کند که از درس زده شوید. سعی کنید نهایتاً از هفته‌ای ۲۰ تا ۲۵ ساعت در اوایل تابستان مطالعه‌تان را شروع کنید و به‌مرور میزان آن را افزایش دهید.

این کار کمک می‌کند تا خسته نشوید و ذهن‌تان برای افزایش ساعت مطالعه آموزش ببیند. با افزایش گام‌به‌گام کار شما برای مطالعه با ساعت‌های بالا در انتهای کار و روزهای پایانی به کنکور آسان‌تر خواهد شد.

کافه‌تدریس با اساتید و رتبه‌برترهای سال‌های گذشته به شما برای بهترین برنامه‌ریزی برای شروع و ادامه مسیر کمک خواهد کرد. برای دیدن خدمات متنوع کافه‌تدریس، از مشاوره اختصاصی گرفته تا کلاس آنلاین و ویدئوی آموزشی و آزمون آزمایشی، روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و خدمات کافه‌تدریس برای کنکور کارشناسی ارشد و دکتری