ویدیو دوره المپیاد زیست (رشته تجربی)

زمان برگزاری: یکشنبه‌ها ۱۷ تا ۱۸:۳۰ و ۱۹ تا ۲۰:۳۰ سه‌شنبه‌ها ۱۹ تا ۲۰:۳۰ هزینه کلاس: ۸۹۰ هزار تومان

مدت: ۶۳ ساعت فیلم این کلاس ضبط می‌شود و قابل دانلود است.
پایه‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم رشته تجربی می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

توضیحات

المپیاد زیست شناسی، دارای مباحث بسیار متنوعی است. دانش آموزان پایه دهم و یازدهم تجربی می‌توانند در آن شرکت کنند. مطالعه المپیاد زیست شناسی، علاوه بر تسلط بر زیست شناسی کنکور، باعث به دست آوردن مهارت‌های حل مسئله و استدلال می‌شود.

* مباحث این المپیاد شامل موارد زیر است:

• زیست شناسی سلولی و مولکولی که زیست شناسی در مقیاس کوچک است و مولکول ها و سلول ها و نحوه تاثیر و ارتباط آن ها را بررسی می‌کند.
• ژنتیک: این مبحث حاصل ترکیب زیست شناسی، علم احتمالات و فناوری است و بررسی مسائل و بیماری‌های ژنتیکی، عملکرد ژن‌ها، درمان ها و فناوری‌های جدید ژنتیکی و ... می‌پردازد.
• زیست شناسی گیاهی: که به ساختار، عملکرد و دسته بندی گیاهان مختلف می‌پردازد.
• فیزیولوژی جانوری و پزشکی: که به بررسی نحوه عملکرد جانوران و انسان، بیماری‌ها و نحوه درمان می‌پردازد.

المپیاد زیست شناسی علاوه بر مباحث بالا شامل مباحث دیگر مثل تکامل، رفتارشناسی، اکولوژی و آمار زیستی است.

* مراحل المپیاد زیست شناسی :

• مرحله اول: هر سال در اواخر بهمن یا اوایل اسفند این مرحله برگزار می شود. در سال های اخیر شرکت کنندگان در این آزمون افزایش یافته و در نهایت حدود هزار نفر به مرحله بعد راه میابند. لیست قبول شدگان در اواخر اسفند یا اوایل فروردین اعلام می شود سوالات المپیاد با توجه به دوره تغییراتی داشته اما به طور کلی شامل ۴۰ سوال تستی و 5 سوال پاسخ کوتاه( به صورت محاسباتی) می باشد.
برای موفقیت در این مرحله باید به کتاب های زیست شناسی دبیرستان تسلط داشت و در کنار آن کتاب های زیست شناسی عمومی نظیر کمپبل، سولومون و لایف را مطالعه کرد تا در حل سوالات به مشکلی بر نخورد. البته باید کمی هم زبان تخصصی مطالعه کنند زیرا تا 10 درصد سوالات آزمون به صورت انگلیسی مطرح می شود.
• مرحله دوم: هر ساله قبول شوندگان مرحله یک در اردیبهشت ماه در این مرحله شرکت می کنند که در نهایت 40 نفر از آنان وارد مرحله سوم می شوند. سبک سوالات در مرجله دوم تقریبا ثابت و قابل پیشبینی است اما در سال های اخیر آزمون به صورت 30 سوال می باشد وکه تقریبا 10 تا از سوال ها به صورت محاسباتی است و بقیه به صورت صحیح و غلط می باشد. برای قبولی در این مرحله باید به منابع زیست شناسی تخصصی تسلط کامل داشت.
• مرحله سوم: دانش آموزان قبول شده در مرحله دوم که اسمشون در اواخر خرداد یا اوایل تیر اعلام می شود در یک دوره 8 هفته ای در تابستان همان سال توسط برترین اساتید زیست شناسی کشور به صورت تئوری و عملی آموزش می بینند. در نایهت با توجه به آزمون های میان دوره و پایان دوره به شرکت کنندگان مدال اهدا می شود. طریقه ی اهدای مدال به این صورت است که 8 نفر اول مدال طلا و به بقیه به ترتیب و با توجه به نمرات مدال نقره و برنز اعطا می شود.
• مرحله چهارم: دانش آموزانی که در مرحله سوم موفق به کسب مدال طلا شده اند، یک سال در باشگاه دانش پژوهان جوان آموزش می‌بینند و پس از امتحانات انتخابی تیمی متشکل از ۴ نفر به مسابقات جهانی اعزام می شوند.

* مزایای المپیاد
مدال های طلای کشوری از کنکور معاف می شوند؛ طلا های زیست شناسی می توانند در حوزه ی علوم تجربی تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه دهند. مدال های نقره و برنز از سهمیه‌ی ۲۰% در کنکور بهره می برند. این به معنی این است که اگر فردی ترازی معادل با ۸۰% تراز آخرین فرد قبول شده از رشته‌ای در دانشگاه را به دست آورد، او نیز می تواند در آن رشته در آن دانشگاه ثبت نام کند. بنیاد ملی نخبگان هم مزایایی در نظر می‌گیرد که در سایت بنیاد قابل مشاهده است (http://www.bmn.ir). البته مزایای بنیاد ملی به صورت همیشگی نمی‌باشد و به وضعیت شما در دانشگاه نیز مربوط می‌شود.