ویدیو دوره المپیاد نجوم (رشته ریاضی)

زمان برگزاری: شنبه‌ها ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ و جمعه‌ها ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ هزینه کلاس: ۶۳۰ هزار تومان

مدت: ۴۵ ساعت فیلم این کلاس ضبط می‌شود و قابل دانلود است.
پایه‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم رشته‌ ریاضی، می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

توضیحات

"المپیاد نجوم، بهانه‌ای برای شناختن بهتر جهان پیرامون ما است که می‌تواند تا حد راضی‌کننده‌ای پاسخ‌گوی سوالات ما درباره‌ی دنیای شگفت‌انگیزمان باشد.
المپیاد نجوم اساساً به دوبخش نظری و عملی تقسیم می‌شود.

بخش عملی را رصد تشکیل می‌دهد که به نوبه خود بسیار جذاب است. می‌توان اجرام اعماق آسمان را رصد کرد و از زیبایی آن‌ها لذت برد.
کهکشان‌ها، سحابی‌ها، خوشه‌های باز و کروی شما را مجذوب خواهد کرد. منبع اصلی این بخش، کتاب《 Observer's sky atlas》 نوشته《 E.Karkoschka》 است.

بخش نظری به چند زیر‌شاخه طبقه‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از 《 مکانیک سماوی》 ،《 نجوم کروی》 ، 《اختر‌فیزیک》 ، 《 دینامیک کهکشان》 و《 کیهان شناسی》 .
( در کلاس های المپیادیشو شاخه های اخترفیزیک، مکانیک سماوی و نجوم کروی تحت قالب همین کلاس برگزار خوانند شد و برای هر یک از مباحث دبیر متفاوتی توسط دپاتمان نجوم مجموعه المپیادیشو در نظر گرفته شده است)
می‌خواهم چند مثال از هر مورد برایتان بزنم.
شما با مکانیک سماوی، حرکت سیارات را بررسی و حرکت ماهواره‌ها را پیش‌بینی می‌کنید. شما بیش‌تر روی نیروی مرکزی و حل حالات این نیرو تمرکز می‌کنید. منبع اصلی این بخش، 《 Orbital mechanics for engineering students 》نوشته 《 H.Curtis》 است.

با نجوم کروی، می‌توانید اوقات‌ شرعی را محاسبه کنید، حرکت خورشید در آسمان را به ‌طور دقیق بشناسید و با سازِکار ساعت‌های آفتابی آشنا شوید. به عقیده من نجوم کروی زیبا و جذاب ترین بخش المپیاد نجوم است. شما بیش‌تر روی هندسه کروی تمرکز می‌کنید. منبع اصلی این بخش، کتاب《 نجوم کروی》 نوشته 《اسمارت》 است.

با اخترفیزیک به درک درستی از منشا نور و ساختار ستارگان می‌رسید. این قسمت مفهومی بوده و می‌توان گفت مبحثی دانشگاهی است.
شما بیش‌تر سعی می‌کنید ستاره را مدل سازی کنید. منبع اصلی این بخش《Introduction to Modern Astrophysics》 نوشته 《 B.Carroll 》است.

در دینامیک کهکشان، با انواع کهکشان‌ها آشنا می‌شوید و نگاه دقیق‌تری به کهکشان‌ها و ساختار آن‌ها می‌اندازید. منبع اصلی این بخش 《 Galaxies in the Universe》
نوشته《 S.Gallagher》 است.

درنهایت با کیهان‌شناسی، مدلی برای جهان پیدا می‌کنید و رفتار کیهان را می‌فهمید. کیهان شناسی مبحثی آینده‌دار در دانشگاه است. در صورت علاقه به این مبحث می‌توانید در رشته فیزیک، گرایش ارشد خود را کیهان‌شناسی انتخاب کنید. منبع اصلی این بخش، 《Introduction to Cosmology》
نوشته《 B.Ryden》 است.

این‌ها صرفاً چند مثال بودند. شما می‌توانید خودتان قدم به دنیای جذاب نجوم بگذارید و مطالب جذاب‌تری را فرا‌بگیرید.

از مزایای المپیاد نجوم می‌توان به گسترده بودن دامنه‌ی دروس آن اشاره کرد. مباحث پایه‌ی المپیاد نجوم، تا حد خوبی از هم مستقل هستند و هرکدام جذابیت‌های خاص خود را دارند. اگر شما از مبحثی خسته شدید، سراغ مبحث دیگر می‌روید و بخاطر گستردگی، کمتر پیش می‌آید خسته شوید و مطالب برایتان تکراری شود.
از جذابیت‌های دیگر المپیاد نجوم می‌توان به رصد اجرام آسمانی اشاره کرد. شب‌های رصدی تجربه‌ای بی‌نظیر در زندگی شما خواهد بود و خاطراتی می‌آفریند که تکرار نمی‌شوند.
اگر خدایی نکرده کسی نتوانست مدال طلا را کسب کند، اگر آن شخص المپیاد نجوم را مفهومی خوانده‌باشد، از تسلط به بخشی از کنکور می‌تواند مطمئن باشد. او مسلط به دیفرانسیل، هندسه تحلیلی و بخشی از فیزیک خواهد‌بود که شاید بتوان گفت چهل تا پنجاه تست از کنکور سراسری را شامل می‌شوند و این، وی را از بسیاری از رقیبانش پیش می‌اندازد.