کلاس آمار و احتمال دکتری مدیریت و ارشد اقتصاد

مدت: ۶۰ ساعت
زمان برگزاری: نحوه برگزاری بصورت ترکیب آنلاین و آفلاین (جلسات آنلاین اطلاع رسانی خواهد شد.)
  • از طریق PC، لپ‌تاپ، موبایل و تبلت می‌توانید در کلاس زنده شرکت کنید.
  • ویدیوی این کلاس ضبط می‌شود و به مدت یک سال تحت سیستم‌عامل ویندوز یا مک یا اندروید قابل پخش است.
  • این دوره به صورت ترکیب آفلاین (۴۵ ساعت) و آنلاین (۱۵ ساعت) برگزار می‌شود.
ثبت‌نام
  • هزینه‌ی ثبت نام
    ۲,۷۰۰,۰۰۰ ۱,۷۵۰,۰۰۰ تومان
  • ۳۵٪ تخفیف زمانی

ثبت‌نام در کافه‌تدریس
عضویت در کافه تدریس به معنای پذیرفتن قوانین سایت می‌باشد
  • توضیحات
  • سوالات متداول

کلاس آمار و احتمال ویژه کنکور دکتری مدیریت  

آمار را می‌توان یکی از مهم‌ترین دروس کنکور دکتری مدیریت در تمام رشته‌ها دانست؛ آمار در تمام رشته‌های مدیریت مثل مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی و... ضریب ۴ دارد و از دروس تخصصی این کنکور محسوب می‌شود. اين درس مي‌تواند مزيت رقابتي شما در کنکور باشد و به راحتي شما را از بقيه داوطلب‌ها متمايز کند. از طرفی آمار صرفا برای کنکور نیست و بعد از کنکور دکتری بسیار زیاد به آن نیاز پیدا خواهید کرد. بخش زیادی از کارهای پژوهشی مقطع دکتری نیاز به آمار دارد؛ پس دیر یا زود به این درس نیاز پیدا خواهید کرد چه بهتر که این درس را پیش از کنکور مطالعه کنید تا در کنکور هم از آن استفاده کنید.

اهداف کلاس آمار و احتمال

➕ درک مباحث شمارش، احتمال و متغیرهای تصادفی در بخش احتمالات
➕ درک مباحث آمار توصیفی و قابلیت استفاده از کاربردهای گسترده این مبحث در آینده تحصیلی و شغلی
➕ درک مباحث توزیع‌های نمونه‌ای، برآوردگرهای نقطه‌ای و فاصله‌ای، آزمون فرض و رگرسیون در بخش آمار
➕ پوشش کامل سوالات آمار و احتمال آزمون ارشد مدیریت، ارشد اقتصاد و دکتری مدیریت

محتوای کلاس‌های پیش‌مطالعه

با توجه به اینکه این درس نیاز به مفاهیم ریاضی دارد و در کلاس آمار به دلیل زمان محدود تا کنکور، امکان بررسی این موارد وجود ندارد، چند ویدیو برای آموزش مفاهیم ریاضی به داوطلبان ارائه می‌شود که پیش از شروع مطالب کلاس‌ها آن را مطالعه کنند. محتوای کلاس‌های پیش مطالعه شامل موارد زیر می‌شود.
- مفاهیم اساسی ریاضی که در آمار و احتمال کاربرد دارند
- مفاهیم اساسی عملگرهای شمارشی
- دستگاه اعداد
- مقدمات مشتق
- مقدمات انتگرال و انتگرال دوگانه

محتوای کلاس آمار کنکور دکتری مدیریت و ارشد اقتصاد

☑️ آنالیز ترکیبی (ترکیبیات):
اصل اساسی شمارش، ترکیب، ترتیب، جایگشت، انواع انتخاب، شمارش‌های هندسی، حل معادلات انتخاب و بسط سری نیوتن
☑️ احتمال:
تعریف احتمال، قوانین احتمال، انواع مسائل با جایگذاری و بدون جایگذاری
☑️ احتمال شرطی:
احتمال شرطی، فضای تقلیل یافته، قضیه بیز، قانون احتمال کل
☑️ متغیرهای تصادفی:
تعریف متغیر تصادفی، امید ریاضی، واریانس، تابع توزیع تجمعی، انواع متغیرهای تصادفی گسسته و پیوسته، متغیرهای تصادفی گسسته شامل برنولی، دو جمله ای، هندسی، دوجمله‌ای منفی (پاسکال)، یکنواخت گسسته، پواسن و فوق هندسی متغیرهای تصادفی پیوسته شامل یکنواخت پیوسته، نمایی، گاما، بتا و نرمال
☑️ متغیرهای تصادفی توام:
تابع توزیع توام (مشترک)، توابع کناره‌ای(حاشیه‌ای)، استقلال متغیرها، همبستگی، کوواریانس، ضریب همبستگی و ضریب تعیین
☑️ آمار توصیفی:
تعریف، شاخص‌های مرکزی (میانگین، میانه، مُد)، شاخ‌های پراکندگی (دامنه تغییرات، نیم دامنه، انحراف چارکی، انحراف متوسط، واریانس، انحراف معیار)، شاخص‌های پراکندگی نسبی (ضریب تغییرات، ضریب چولگی، ضریب کشیدگی) و انواع نمودار
☑️ توزیع‌های نمونه‌ای:
کای دو ، t (استیودنت) ، فیشر
☑️ برآوردهای نقطه‌ای و فاصله‌ای:
نمونه‌گيری، توزيع‌های نمونه‌ای، توزيع ميانگين نمونه، توزيع نسبت نمونه، توزيع واریانس نمونه، قضیه حدمرکزی، خواص برآوردكننده‌های نقطه‌ای (نااریبی، کارایی، میانگین مجذور خطا)، سازگاری، برآورد فاصله‌ای میانگین جامعه، برآورد فاصله‌ای نسبت جامعه، برآورد فاصله‌ای واریانس جامعه
☑️ آزمون فرض:
فرض‌های آماری، خطاهای نوع اول و دوم، سطح اطمینان، سطح معنی‌دار، آزمون ميانگين جامعه، آزمون نسبت جامعه آزمون، آزمون واریانس جامعه، آزمون نيكويی برازش، آزمون استقلال، تحلیل واریانس، آزمون رگرسیون، p-value
☑️ رگرسیون:
تعریف، رگرسیون خطی، رگرسیون چندجمله‌ای و آزمون فرض
☑️ قضیه حد مرکزی
☑️ آنالیز واریانس
☑️ حل سوالات آزمون‌های دکتری و ارشد اقتصاد
☑️ بررسی نکات مکمل پیشرفته

⭕️ کلاس به صورت ترکيبی از ويديوهای آفلاين و کلاس‌های آنلاين برگزار خواهد شد. کلاس‌های آنلاين برای رفع اشکال، با استاد شکرزاد برگزار خواهند شد. 

ضریب درس آمار در کنکور دکتری مدیریت

آمار در تمام رشته‌های مدیریت از دروس دفترچه تخصصی محسوب می‌شود و به همین دلیل ضریب ۴ دارد. در دفترچه تخصصی کنکور مدیریت همه درس‌ها در قالب یک دفترچه مطرح می‌شوند و درنهایت ضریب کل این دفترچه درنظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر فرقی نمی‌کند به کدام درس دفترچه تخصصی پاسخ می‌دهید. معمولا اکثر داوطلبين دکتری مديريت در درس آمار ضعيف هستند و به همين دليل اگر در آمار قوی باشيد، شانس زيادی برای رتبه‌برتر شدن خواهيد داشت.

ضریب درس آمار در کنکور ارشد علوم اقتصادی

آمار در رشته علوم اقتصادی ضریب ۲ دارد و تاثیر بسیار زیادی در رتبه داوطلبان می‌گذارد. در کنکور علوم اقتصادی دو درس اقتصاد خرد و اقتصاد کلان ضریب ۴ دارند و اکثر داوطلبان این دو درس را مطالعه می‌کنند. درس آمار و درس ریاضی دو درس بعدی با ضریب ۲ هستند که می‌توانند شما را به رتبه برتر تبدیل کنند. تفاوت در رتبه برترها معمولا در درصد ریاضی و آمار ایجاد می‌‍‌شود و اگر برای رتبه برتر بودن و دانشگاه خوب رقابت می‎‌‌کنید درس ریاضی را به هیچ وجه نادیده نگیرید.

سرفصل‌های آمار کنکور

  • معمولا در کتاب‌های مختلف سرفصل‌ها متفاوت هستند اما بطور کلی آمار شامل فصل‌ها و مفاهیم زیر می‌شود.
    ➕ آنالیز ترکیبی
    ➕ احتمال و احتمال شرطی
    ➕ متغیرهای گسسته
    ➕ متغیرهای پیوسته
    ➕ توزیع توام
    ➕ آمار توصیفی
    ➕ توزیع نمونه‌ای
    ➕ برآوردهای نقطه‌ای و فاصله‌ی
    ➕ آزمون فرض
    ➕ رگرسیون

منابع آمار کنکور دکتری مدیریت و ارشد علوم اقتصادی

درس آمار مفاهیم مشخصی دارد و تغییر خاصی در سرفصل‌ها مشاهده نخواهید کرد. هر کتابی که این درس را آموزش دهد برای یادگیری آمار مفید است. اما در کنکور که زمان مولفه تاثیرگذاری است، خواندن کتاب‌های دانشگاهی مانند کتاب آمار و کاربرد آن در مدیریت نوشته دکتر عادل آذر نمی‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. این کتاب‌های دانشگاهی برای درک آمار خیلی مناسب هستند ولی در زمان کوتاه آمادگی کنکور مطالعه کلاس آمار و احتمال می‌تواند در زمان بسيار کمتری شما را به تسلط بالا برساند.

آموزش آمار کنکور دکتری مدیریت

یادگیری درس‌هایی مثل ریاضی و آمار به‌ صورت خودخوان معمولا کار سختی است و نیار به زمان زیادی دارد. اگر می‌خواهید این درس را با کتاب و منابع موجود یاد بگیرید حتما زمان زیادی را به آن اختصاص دهید. اما یادگیری آمار از طریق کلاس‌های آنلاین یا ویدیوهای آموزشی معمولا ساده‌تر است و یک استاد مناسب کمک زیادی در این مسیر خواهد کرد. کلاس در زمان یادگیری این درس صرفه جویی زیادی می‌کند و این می‌تواند برگ برنده شما در رقابت با سایر داوطلبان باشد. 

  • ۱. من در این درس ضعیف هستم. شانس رقابت دارم؟

    آمار درس نسبتا سختی است به خصوص برای کسانی که در درس‌های محاسباتی ضعیف هستند. معمولا داوطلبان درس‌های مثل مبانی سازمان و مدیریت یا مدیریت از دیدگاه اسلام را خیلی راحت‌تر مطالعه می‌کنند. اما یادگیری این درس در کلاس بسیار ساده‌تر خواهد بود. اگر برای این درس در کلاس ثبت نام می‌کنید مطمئن باشید در ۴،۵ ماه به تسلط کامل خواهید رسید حتی اگر هیچ پیش زمینه‌ای از درس آمار و احتمال نداشته باشید.

  • ۲. برای درس آمار چه کتابی مطالعه کنم؟

    برای درس آمار کتاب‌های زیادی وجود دارد که همه آن‌ها مفید هستند؛ اما مطالعه برای کنکور کمی متفاوت است. کتاب‌های مرجعی مانند کتاب آمار و احتمال دکتر عادل آذر برای آموزش آمار مناسب هستند اما برای کنکور که زمان محدودی دارد خیلی پیشنهاد نمی‌شوند. اگر با هدف کنکور آمار را مطالعه می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم از کتاب کتاب آمار و احتمال و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری نوشته هادی رنجبران استفاده کنید.

  • ۳. کلاس در آمار چقدر مفید است؟

    رسیدن به تسلط در این درس به‌صورت خودخوان کمی دشوار است و زمان زیادی میبرد. شرکت در کلاس چندین برابر مطالعه خود خوان بازدهی دارد و صرفه‌جویی زیادی در زمان خواهد داشت. به همین دلیل علاوه بر یادگیری راحت‌تر، زمان بیشتری برای مرور همین درس یا مطالعه درس‌های دیگر خواهید داشت و ممکن است سرنوشت کنکورتان با همین کلاس تغییر کند.

  • ۴. زمان مناسب برای شروع این درس کی است؟

    این مورد بستگی به آشنایی قبلی شما با این درس دارد. سعی کنید از اواخر تابستان مطالعه آمار را شروع کنید تا نگران زمان نباشید.

  • ۵. اگر در کلاس شرکت کنم لازم است کتاب هم تهیه کنم؟

    خیر با شرکت در کلاس‌های کنکوری کافه تدریس نیاز به هیچ منبع دیگری ندارید. جزوات کلاسی تمام چیزی که لازم دارید را پوشش می‌دهد.

رضا شکرزاد
دانش‌آموخته علوم داده از دانشگاه رادبود هلند و مهندسی صنایع از دانشگاه شریف