کلاس آمار و احتمال ارشد مدیریت و حسابداری

مدت: ۶۵ ساعت
زمان برگزاری: نحوه برگزاری بصورت ترکیب آنلاین و آفلاین (جلسات آنلاین اطلاع رسانی خواهد شد.)
  • از طریق PC، لپ‌تاپ، موبایل و تبلت می‌توانید در کلاس زنده شرکت کنید.
  • ویدیوی این کلاس ضبط می‌شود و به مدت یک سال تحت سیستم‌عامل ویندوز یا مک یا اندروید قابل پخش است.
  • این دوره به صورت ترکیب آفلاین (۴۵ ساعت) و آنلاین (۱۵ ساعت) برگزار می‌شود.
ثبت‌نام
  • هزینه‌ی ثبت نام
    ۲,۵۰۰,۰۰۰ ۱,۶۲۵,۰۰۰ تومان
  • تخفیف زمانی

ثبت‌نام در کافه‌تدریس
عضویت در کافه تدریس به معنای پذیرفتن قوانین سایت می‌باشد
  • توضیحات

کلاس آمار و احتمال ویژه کنکور ارشد مدیریت و حسابداری 

آمار درسی پر از مزایا برای داوطلبان است. خیلی از داوطلبان رشته مدیریت در این درس نسبتا ضعیف هستند. به همین دلیل اگر بتوانید به تسلط بالا در این درس برسید مزیت رقابتی بسیار خوبی برای خودتان ایجاد کرده‌اید. همچنین آمار فقط برای کنکور نیست. بخش زیادی از فرایند تحصیل در مقطع ارشد و بخصوص دکتری کارهای پژوهشی است. بدون شک در کارهای پژوهشی ارشد و دکتری به این درس نیاز پیدا خواهید کرد. پس این درس را فقط برای کنکور مطالعه نکنید. اگر تا الان در این درس قوی نبودیم آیا زمان برای مطالعه این درس کافی است؟ بله آمار درسی نیست که نتوانید در آن به تسلط بالا برسید.

✔️ اهداف کلاس آمار و احتمال

➕ درک مباحث شمارش، احتمال و متغیرهای تصادفی در بخش احتمالات
➕ درک مباحث آمار توصیفی و قابلیت استفاده از کاربردهای گسترده این مبحث در آینده تحصیلی و حتی شغلی
➕ درک مباحث توزیع‌های نمونه‌ای، برآوردگرهای نقطه‌ای و فاصله‌ای، آزمون فرض و رگرسیون در بخش آمار
➕ پوشش کامل سوالات آمار و احتمال آزمون کارشناسی ارشد مدیریت و حسابداری
➕ پوشش کامل سوالات آمار و احتمال آزمون کارشناسی ارشد اقتصاد و دکتری

محتوای کلاس‌های پیش‌مطالعه

با توجه به اینکه این درس نیاز به مفاهیم ریاضی دارد و در کلاس آمار به دلیل زمان محدود تا کنکور، امکان بررسی این موارد وجود ندارد، چند ویدیو برای آموزش مفاهیم ریاضی به داوطلبان ارائه می‌شود که پیش از شروع مطالب کلاس‌ها آن را مطالعه کنند. محتوای کلاس‌های پیش مطالعه شامل موارد زیر می‌شود.
- مفاهیم اساسی ریاضی که در آمار و احتمال کاربرد دارند
- مفاهیم اساسی عملگرهای شمارشی
- دستگاه اعداد
- مقدمات مشتق
- مقدمات انتگرال و انتگرال دوگانه

محتوای کلاس درس اصلی:

☑️ آنالیز ترکیبی (ترکیبیات):
اصل اساسی شمارش، ترکیب، ترتیب، جایگشت، انواع انتخاب، شمارش‌های هندسی، حل معادلات انتخاب و بسط سری نیوتن
☑️ احتمال:
تعریف احتمال، قوانین احتمال، انواع مسائل با جایگذاری و بدون جایگذاری
☑️ احتمال شرطی:
احتمال شرطی، فضای تقلیل یافته، قضیه بیز، قانون احتمال کل
☑️ متغیرهای تصادفی:
تعریف متغیر تصادفی، امید ریاضی، واریانس، تابع توزیع تجمعی، انواع متغیرهای تصادفی گسسته و پیوسته، متغیرهای تصادفی گسسته شامل برنولی، دو جمله ای، هندسی، دوجمله‌ای منفی (پاسکال)، یکنواخت گسسته، پواسن و فوق هندسی متغیرهای تصادفی پیوسته شامل یکنواخت پیوسته، نمایی، گاما، بتا و نرمال
☑️ متغیرهای تصادفی توام:
تابع توزیع توام (مشترک)، توابع کناره‌ای(حاشیه‌ای)، استقلال متغیرها، همبستگی، کوواریانس، ضریب همبستگی و ضریب تعیین
☑️ آمار توصیفی:
تعریف، شاخص‌های مرکزی (میانگین، میانه، مُد)، شاخ‌های پراکندگی (دامنه تغییرات، نیم دامنه، انحراف چارکی، انحراف متوسط، واریانس، انحراف معیار)، شاخص‌های پراکندگی نسبی (ضریب تغییرات، ضریب چولگی، ضریب کشیدگی) و انواع نمودار
☑️ توزیع‌های نمونه‌ای:
کای دو ، t (استیودنت) ، فیشر
☑️ برآوردهای نقطه‌ای و فاصله‌ای:
نمونه‌گيري، توزيع‌هاي نمونه‌اي، توزيع ميانگين نمونه، توزيع نسبت نمونه، توزيع واریانس نمونه،قضیه حدمرکزی، خواص برآوردكننده‌هاي نقطه‌اي (نااریبی ، کارایی، میانگین مجذور خطا) ، سازگاری ، برآورد فاصله‌ای میانگین جامعه ، برآورد فاصله‌ای نسبت جامعه ، برآورد فاصله‌ای واریانس جامعه
☑️ آزمون فرض:
فرضهای آماری، خطاهای نوع اول و دوم ، سطح اطمینان ، سطح معنی‌دار ، آزمون ميانگين جامعه ، آزمون نسبت جامعه آزمون ، آزمون واریانس جامعه، آزمون نيكويي برازش ، آزمون استقلال، تحلیل واریانس ، آزمون رگرسیون ، p-value
☑️ رگرسیون:
تعریف، رگرسیون خطی، رگرسیون چندجمله‌ای و آزمون فرض
☑️ قضیه حد مرکزی
☑️ آنالیز واریانس

⭕️ کلاس به صورت ترکيبی از ويديوهای آفلاين و کلاس‌های آنلاين برگزار خواهد شد. کلاس‌های آنلاين برای رفع اشکال، با استاد شکرزاد برگزار خواهند شد. 

❌ ضریب درس آمار در کنکور ارشد مدیریت

آمار به تنهایی در کنکور ارشد مطرح نمی‌شود. سوالات این درس با درس ریاضی مشترک هستند و در دفترچه کنکور با عنوان ریاضی و آمار طراحی می‌شوند. معمولا بین ۱۰ تا ۱۲ سوال از درس آمار و بقیه سوالات ریاضی است. درس آمار در تمام رشته‌های مدیریت ضریب دارد. آمار در رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بحران، مدیریت اماکن متبرکه و سیاست‌گذاری علم و فناوری ضریب ۲، در رشته‌های مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، کارآفرینی، مدیریت حمل‌ونقل دریایی، مالی و مربیگری کسب‌وکار ضریب ۳ و در رشته‌ی مدیریت بازرگانی دریایی ضریب ۴ دارد. حتما می‌دانید که اگر دروش مشترک را به‌خوبی پاسخ دهید شانس بسیار بیشتری در قبولی دارید. چون می‌توانید در چند رشته رتبه خوبی کسب کنید.
سرفصل‌های آمار کنکور ارشد
معمولا در کتاب‌های مختلف سرفصل‌ها متفاوت هستند اما بطور کلی آمار شامل فصل‌ها و مفاهیم زیر می‌شود.
آنالیز ترکیبی
احتمال و احتمال شرطی
متغیرهای گسسته
متغیرهای پیوسته
توزیع توام
آمار توصیفی
توزیع نمونه‌ای
برآوردهای نقطه‌ای و فاصله‌ی
آزمون فرض
رگرسیون

✔️ بودجه‌بندی درس آمار در کنکور ارشد مدیریت

تعداد سوالات آمار ممکن است هر ساله متفاوت باشد اما مطابق انتظار بین ۱۰ تا ۱۲ سوال از آمار در کنکور ارشد مدیریت مطرح می‌شود. با توجه به تغییر تعداد سوالات سرفصل‌ها هم کمی دستخوش تغییر می‌شود. بهتر است همه آمار را مطالعه کنید و به دنبال فصول پرتکرار نباشید. معمولا هرچقدر در این درس جلوتر بروید، تسلطتان در فصول قبلی بیش‌تر می‌شود. باید تحمل کنید و بدانید که قرار نیست در فاز اول مطالعه همه فصول را بلد باشید. قالب کلی سوالات سال ۱۴۰۲ آمار به‌صورت زیر بود:
• آنالیز ترکیبی: ۱
• احتمال و احتمال شرطی: ۲
• متغیرهای گسسته: ۱
• متغیرهای پیوسته: ۰
• توزیع توام: ۰
• آمار توصیفی: ۴
• توزیع نمونه‌ای: ۰
• برآوردهای نقطه‌ای و فاصله‌ی: ۱
• آزمون فرض: ۳
• رگرسیون: ۰
با توجه به تعداد سوالات می‌بینید که بهتر است همه فصل‌ها را مطالعه کنید و فقط روی چند فصل تمرکز نکنید. اگر بخواهیم یک دید کلی داشته باشیم از فصل‌های آمار توصیفی، برآورد نقطه‌ای و فاصله‌ای و احتمال و احتمال شرطی سوالات بیشتری در کنکور مطرح شده است.

منابع آمار کنکور ارشد مدیریت

درس‌های محاسباتی معمولا منابع مشخصی دارند و خیلی متغیر نیستند. برای مثال در درس آمار کتاب آمار و کاربرد ان در مدیریت نوشته عادل آذر کتاب بسیار مفید و کاملی است. اما برای موفقیت در کنکور باید این درس را درقالب کنکوری مطالعه کنید. این کتاب‌های دانشگاهی برای درک آمار خیلی مناسب هستند ولی در زمان کوتاه آمادگی کنکور مطالعه کتاب‌های کنکوری مثل کتاب آمار و احتمال و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری نوشته هادی رنجبران انتخاب بهتری است.

آموزش آمار ارشد مدیریت

مطلعه درس‌های با ماهیت محاسباتی مثل ریاضی، آمار، تحقیق در عملیات و... بدون کلاس کمی زمان‌بر است. تصور کنید در ۳ ماه درسی را مطالعه می‌کنید و ۳ ماه بعدی را به مرور و تست زنی بیشتر می‌پردازید. اگر همین درس را بصورت خود خوان در ۶ ماه مطالعه کنید قطعا تسلط بسیار کمتری در جلسه کنکور خواهید داشت. کلاس با صرفه‌جویی بسیار زیادی که در وقت می‌کند شرایط را برایتان به‌کلی تغییر می‌دهد. برای یادگیری درس‌های آمار و ریاضی توصیه می‌کنیم حتما در کلاس شرکت کنید تا سر جلسه کنکور تاثیر آن را به‌صورت چشمگیر مشاهده کنید. 

درصد آمار در کنکور ارشد مدیریت

درس آمار بصورت مجزا در کنکور مطرح نمی‌شود اما می‌توان درصد درس ریاضی و آمار را در رشته‌های مختلف بررسی کرد که البته درصد آمار داوطلبان معمولا بیشتر است. داوطلبان مدیریت صنعتی و مدیریت مالی معمولا ریاضی و آمار بالایی دارند. رتبه برترهای مدیریت صنعتی آمار را حدودا ۵۰ درصد و رتبه برترهای مدیریت مالی حدود ۶۰ درصد پاسخ می‌دهند. داوطلبان مدیریت بازرگانی و دولتی درصد پایینتری دارند. درصد این درس در رتبه برترهای بازرگانی و دولتی حدود ۲۰ درصد است. 

 

رضا شکرزاد
دانش‌آموخته علوم داده از دانشگاه رادبود هلند و مهندسی صنایع از دانشگاه شریف